Gå til innhold
Bkw

Halthet og benstilling

Recommended Posts

Jeg har en 11 år gammel hoppe som har stått ute på for i snart 1 år. Hun ble sprøytet med kortison i begge fremknær og koder i våres, pga halthet, responderte bra på behandling og har siden gått for det meste på beite og ble for en måneds tid siden halt igjen. Det ble før første behandling tatt røntgenbilder og disse så fine ut. Hesten er litt inntået og bukkebeint på vfb, men det er ikke så ille at jeg føler det er grunn til at hesten skal bli halt igjen etter så kort tid når det ikke er røntgenforandringer. Veterinær som har undersøkt hesten, mente det var unødvendig å utrede hesten videre, for det virket som om den avvikende benstillingen var grunn til tilbakevendende halthet og anbefalte meg å vurdere avliving. Jeg klarer ikke helt å slå meg til ro med dette og henter hesten hjem om kort tid og kommer til å be om vurdering fra en annen veterinær. Må også legge til at hesten i mitt eie alltid har vært barfot og at hesten ble skodd og det ble startet korrigering av den inntåede hoven hos fortaker. Kan korrigeringen ha gjort hesten halt? Hesten har vært inntået på den foten hele livet(jeg har hatt hesten siden føll) og har aldri tidligere vist noe halthet eller bevegelsesavvik annet enn padling på den inntåede foten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En brå korrigering av beinstilling kan selvfølgelig fremprovosere halthet.

Det er aldri dumt for annet enn lommeboka å få vurdering av flere ulike fagfolk. I slike tilfeller ville jeg også konsultert med dyktig hovslager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, korrigering når hesten er voksen kan helt klart forårsake halthet vil jeg si. Og de fleste fornuftige hovslagere er svært forsiktige med sånt. Spesielt når det gjelder "feil" beinstilling, mens mer eller mindre overruling og justering av drakthøyde er veldig mye tryggere. 

@Siv

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært med på at justering av drakthøyde har gitt veldig halt hest.
Sikkert avhengig av hvor mye man justerer av gangen da selvsagt. Den hesten jeg var borti ble bygget opp ganske mye på en skoing, og den ble halt kort tid etter. Og det har jeg full forståelse for, når jeg vet hvor vondt jeg selv får av å gå på høye hæler 😛

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

som de over her sier; justering av hov kan i aller høyeste grad gi halthet.

Som oftest reflekterer hoven resten av beinet. En godt voksen hest som da får korrigert hoven, vil da "ramle sammen" i strukturene som holder benet friskt til tross for skjevstilling. Stort sett har de best av å få lov til å gå og være utovertået, er man bekymret for benet i seg selv må man begynne å korrigere lenger opp for å omstille benet riktig. På en hobbyhest i normal bruk som tidligere ikke har hatt noen problemer med dette, ville jeg latt hoven flyte tilbake dit den helst vil være.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Større justeringer skal man nå aldri ta i noen retninger. Men å gi to mm høyere drakt er mye tryggere enn å gi to mm høyde på innsiden (eller utsiden). 

En justering av inntå/uttå/kalvbent/hjulbent må tas før vekstsonene lukkes. Det toget har gått for lenge siden for en hest på 11. Hadde også tatt av skoene og latt hesten justere seg selv. Rart ikke veterinær hadde noen tanker om dette? Hadde definitivt funnet en annen veterinær 😳 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Justering av inn/ ut skal man holde seg unna på voksen hest har jeg lært også. Å justere overrulling og bygge opp drakter bør kunne gjøres uten for høy risiko. Tyngden på skoen vil også kunne påvirke bevegelsesmønsteret, slik at foten f.eks beveger seg MER i en retning den allerede har tendens til å bevege seg. En uttåa hest padler ofte med frambeina slik at den har lett for å slå seg på innsiden av motsatt frambein. I travverden henger du knebelegg på en sånn hest før du har kjørt første turen med den, fordi den er nesten garantert å komme bortpå.

Så det kan godt hende den er halt fordi den slår seg med sko også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I det øyeblikket man har verket en flis eller to av hoven og hesten begynner å gå, starter hoven, foten og hesten å kompensere. Så ja, feil verking og tilpassing av sko kan skade hesten. 

Jeg ville jo vurdert en utredning på den. Ihvertfall at veterinæren forklarer hvorfor den mener at hesten er ødelagt i beina og at det ikke kan bedres med korrekt skoing. 

Viktig å få epikrise/anamnese og sånt (faguttrykk. Og sånt...) på den. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå