Gå til innhold

Recommended Posts

Oppretter en egen tråd, jeg.. 

Som vi vet er det i år mildt sagt supert vær her i sør. 

Såpass supert at det meste har sluttet å vokse fordi regnet uteblir. 

Mange har allerede måttet begynne å fôre av det som var tiltenkt vinteren siden det ikke er noen tilvekst på beitene. 

Dette har allerede medført at bønder har besluttet å redusere besetninger, og slaktekøene er i skrivende stund lange. 

Våre naboland sliter med eksakt det samme; tørt og varmt vær sørger for at produksjon av både fôr og mat stuper. 

Dersom det nå ikke kommer et solid væromslag ganske snart, er faktisk håpet ganske lite om å komme velberget igjennom vinteren. 

Fôrprisene vil, naturlig nok, øke, etterspørselen være stor, og kvalitet vil ikke lenger stå i sentrum. 

Dette vil gi ringvirkninger minst frem til neste sommer, om ikke lenger. 

Som følge av lite korn kan vi regne med at kraftfôrprisene vil øke, halm vil bli kraftig etterspurt, vi kan risikere å bli underdekket med grønnsaker som f eks poteter og gulrot osv. 

Med andre ord; et moderne uår. 

Hva tenker dere rundt dette? 

Nå tenker jeg ikke kun på fôr til hest, men også andre produksjonsdyr og ikke minst folk. 

Vil det f.eks være riktig å fôre kjæledyr på det samme fôret som ville gjort en forskjell i husdyrproduksjonen? 

Og ikke minst; hvordan vil dere løse en krise der dere ikke får tak i mer enn si 50% av grovfôret dere skulle hatt? 

Kjør debatt

• Trist 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes dette er skikkelig trist.

Og er selvsagt bekymret både for hest og for matproduksjonen. 

Og ift dette med å fôre på kjæledyr som du skriver, om det er rett, det tenkte jeg faktisk på i dag. Flere av dere her på forumet skrev i den andre tråden at dere har slått fra dere en ekstra hest pga fôrproblemer. Og da tenkte jeg på alle disse gi bort hestene og selskapshestene, at nå er jo virkelig fôrsituasjonen et godt argument for å slakte dem i stedet for å gi dem bort. Forhåpentligvis kan det kanskje også skje, fordi mange kan tenke som de her på forumet, at man rett og slett ikke har mulighet til å fôre på en ekstra hest.

Vi har bestilt høy for vinteren, men det er importert høy og koster litt. Har allerede tanker om å tilleggsfôre med kraftfôr og lucerne/betfiber i vinter i stedet for å pøse på med ekstra høy, da vi absolutt ikke føler oss sikre på at vi faktisk får det høyet vi skal ha selv om vi har bestilt det. På grunn av PN i år har vi helst ikke lyst til å fôre på ensilasje, men må vi så må vi. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@stinej Er en fyr i Østfold (tror jeg, stalleier husket ikke helt) som leverer til noen staller oppe hos oss. Mener det er importert høy det han skulle komme med. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker litt på konsekvensene over tid her.. Sett at dette året ender opp som uår, og neste år likeså. 

Hvilke konsekvenser vil det kunne få for landbruket og ikke minst hestehold slik vi kjenner det idag? 

Vil det bli slik (igjen) at hest blir rikmannseie, og at staten må ta større ansvar for selve produksjonen når det kommer til selvforsyningen her til lands?

Nå jobber vel landbruksministeren med å midlertidig redusere tollen for innførsel av fôr, men er det ikke egentlig altfor sent? 

Drøssevis av livdyr vil gå tapt, og vi har allerede underdekning på storfekjøtt (import ca 1000 tonn om jeg ikke husker feil). I høst vil nok dekningen være på plass, men det tar jo litt lenger tid å bygge opp besetninger enn å slakte dem ned. 

Konsekvensutredning bør således komme på plass når det kommer til rovdyr også. Å ikke bruke de enorme ressursene vi har i utmark er rent ut idiotisk. Men folk vil ikke, eller får ikke, slippe i rovdyrbelastede soner der ressursene kanskje er best. 

Hadde alle innmarksbeiter vært i bruk som slåttemark eller dyrka hadde ikke krisen blitt like stor og akutt som den nå er. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes det er skremmende å se sårbarheten, det er tross alt bare et dårlig år (pluss en ikke optimal 2 slått i fjor). Det er også trist å se hvor nonchalante folk ikke berøres direkte er, de vil heller ikke se noen annen konsekvens enn billigere kjøtt (kanskje) fordi det overproduseres pga nedslakting. 

Skulle ønske dette førte til større bevissthet rundt de sårbare ressursene vi er avhengig av. Samt en styrking av norsk landbruk for at vi skal være bedre rustet i fremtiden (les bedre utnyttelse av ressursene vi har, og bedre jordvern). 

• Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke bare stråfor, men vi må være forsiktige med vann også. Mannen her elsker å vakse bil og styre og stelle og jeg bare... «spar på vannet, spar på vannet».. 

Jeg ser at hest kommer til å bli særs dyrt i vinter, det var ikke akkurat det jeg trengte nå. 😪. Håper bare jeg klarer å få tak i det (lille) jeg trenger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir å kjøpe mine 5 tonn, uansett hva det koster. Nå er jeg jo vant til høye priser, og betaler normalt sett 6-7 kr kiloet for tørrhøy. I verste tilfelle blir det våtere baller 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har vært heldig og fått tak i 20 baller av god kvalitet til "allright" pris - men jeg som har fora på frøhøy til 1 kr kg tidligere føler meg rimelig flådd likevel .... 😳

Skulle gjerne hatt tak i noen baller til, for å være sikker på at jeg er berga gjennom vinteren.
På stallen her inne i Oslo er vi heldigvis selvhjulpne og produserer eget.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes dette er skikkelig urovekkende. Vi har egen brønn hjemme, og jeg har i mange uker spart på vannet. Den har aldri gått tørr før, men det har heller ikke vært så lange tørkeperioder mens det har vært bebyggelse her.

Jeg har jo kanin også, men i stedet for å kjøpe høy til han, så vurderer jeg å prøve å slå langs veikanten her borte selv og tørke.

Til hestene ser jeg mange snakker om å høste inn spiselige greiner og tørke. Så kan man tilleggsfôre på det gjennom vinteren. Jeg er åpen for å gjøre det slik selv, samt begynne å tilleggsfôre på luserne så fort de er ferdige med beite, for å få høyet til å holde over vinteren.

Jeg har en kollega som produserer høy, og det ser nå ut til at vi får kjøpe det vi trenger av han. Om stalleier får ut fingeren. Det høyet kommer til å gå fort!

har også bedt en nabo om å slå gresset på beitet på vestlandet. Tror han har mer enn nok til seg selv, så da kan han forhåpentligvis selge litt til de som trenger det.. 

Typisk at jeg har 2 store beiter med masse mat der. Men i bygda der er det ingen som vil ha hest på beite 😐 (bare en liten del av det som kan slås)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det var uår i fjor pga all nedbøren, og uår igjen nå pga tørken.

Nå slaktet og solgte jo jeg mesteparten av mine storfe i forrige uke, dette var uavhengig av formangel da, jeg hadde klart meg uansett.

De 16 siste her har 30 rundballer i mer enn 2 mnd. Planen blir å produsere fôr for salg, tror ikke det blir vanskelig å få solgt det.

Jeg måtte også slette høyannonsene mine, det tok helt av i helga med folk som ville ha hele vogntoglass, men så mye har jeg ikke desverre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tragiskt at mange må redusere besetningene sine pga fôrkrisa! Er det noe man kan gjøre for å forbedre tilgangen til vann/vanning? Hvor mye vann kreves for å holde avlingene oppe? Kan man bruke tankbiler/vannvogner som henter vann fra innsjøer/elver, eller vil det uansett ikke hjelpe/være nok/bli for arbeidssomt? Vi har noen lokale bønder her, som bruker vann fra elva rett ved, og har spredere i gang døgnet rundt. Der er det i hovedsak snakk om poteter og grønnsaker da, og de vil trolig klare seg. 

Vi har heldigvis fått bestilt høy for hele neste år, men hadde vi ikke fått tak i nok høy, så hadde jeg supplert med halm, gresspellets og lusernehakk. 

Da jeg jobbet i Italia var høymangel helt vanlig, godt høy var vanskelig å få tak i, og med 130 løpshester på stallen så krevdes det en del grovfor. Der importerte de gresspellets/kuber fra Østerrike. I Israel feks vet jeg at de fôrer kveg med mye mais, der var det også lite høy. 

Og helt enig i at man burde ta mye mer i bruk utmarkbeiting. Norge gror jo igjen, så det vil få flere fordeler ved seg. 

Jeg blir også litt irritert når jeg ser villaeiere/hyttefolk pøse ut vann i hagene sine, ei brun plen er tross alt ingen krise. I slike år bør alt ekstra vann være forbeholdt bøndene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bestilte høy i februar, og bonden min (som på mystisk vis forutså dårlig sommer, vet ikke om det var pga at vinteren så ut til aldri å ta slutt) sa han kom til å prioritere faste kunder. Så håper han har nok til meg. 

Ellers.. det er jo lite vi får gjort gjennom å bekymre oss. Har ikke dårlig samvittighet for å ta fra produskjonsdyr maten sin, hva skal jeg gjøre? Slakte hestene mine med såpass økonomisk tap at heste"karrieren" min er over? Hestene har ikke mindre verdi enn en ku. Å ikke ha en ekstra hest på fôr hjelper jo ikke det store bildet, hesten eter og driter uansett hvem som passer den. Fôrer deler av dagen på gress i stedet for høy nå, men det er mer fordi de skal på sommerbeite snart, enn for å spare høy. Enten har bonden min høy til meg eller så har han ikke, og da sliter jeg nok 😳

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er helt krise her i Danmark også ja.. Vi har kappet ned nesten alle trærne på eiendommen så de har hatt litt a tygge på, men det er nesten spist opp nå. Intet gress, og 21 hester a fôre.. Vi slår ca halvparten selv, og kjøper resten fra en nabo, men sånn som det er nå ser det helt elendig ut for 2.slåtten. Har vel regnet én dag de siste to månedene. 

Og det føles helt feil å klage på godværet.. I fjor holdt vi jo på å regne bort, og hadde knapt ett par dager uten nedbør... Skulle ønske jeg kunne nyte 30 varmegrader og sol uten å måtte stresse over fôrsituasjonen. 😟

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har heldigvis fått godt og forhåpentligvis nok høy. Fått lempa inn 60 baller i ymse skjul som vi har måttet lage i tillegg til høyloftet. Vi er jo i Tyskland, og har ikke hørt mye om høykrise her, ser at 1. slåtten ser jo generelt fin ut, men har vært noe kjøligere, men nada regn like lenge som i norden. Ser folk jeg kjenner i skåne er kjempestresset for fôr og vil tippe det ikke er mye import fra Sverige til Norge denne sesongen. Så det må jo komme fra lenger unna. Så en annonse i går med høy fra Frankrike til 9,5kr kg i småballer, 8,5 kr kg i storballer. Prisene vil nok stige betraktelig etterhvert som året går tipper jeg. Vi har snakket om her at hvis folk rundt om har høy til overs å leie en bil og kjøre det nordover, men er ikke helt inneforstått med hvordan avlingen er her enda. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper nabobonden angrer på valget om å drenere det ene store jordet ved siden av oss i år. Det er fullt av grushauger og har ikke blitt gjort noe med i år. Så kommer opp masse mat, siden det er altfor bløtt i normale år.

I år hadde det grodd som bare rakkern der (det gjør det jo også forsåvidt, men det kommer opp mye ugress). nesten så man skulle tatt en runde med ljå og satt opp staur... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nabobonden sa at tørken har rammet både naboland, og de nordlige delene av bl.aTyskland. Finnland har sluppet unna, så der er det visstnok mulig å importere fra, men det vil vel bli skikkelig dyrt.

Selv har vi hatt en overraskende god 1slått, og fikk flere baller enn i fjor. Vi mangler ca 30 baller for å ha nok til vinteren. Naboen derimot har langt ifra nok, han måtte pløye opp to store jorder etter den våte sommeren i fjor, og har dermed mistet en slått på de to. 2 slåtten ser ikke lovende ut, det er knapt vokst mer enn 10 cm siden vi slo. Vi krysser alt vi har for at det kommer regn, før gresset slutter helt å vokse.

Jeg kommer nok til å bestille inn en palle med gresspellets fra Simple System (eller FK dersom de kan skaffe meg hakket bedre kvalitet enn hva jeg har fått der til nå) etter beite, for å ha i bakhånd dersom vi må rasjonere.

Ellers så tok vi inn færre hester på beitene våre i år, fordi de trengte litt hvile etter en utrolig våte sommeren i fjor. Det har gjort at det er mer ennok gress til de hestene som er der i år, og vi trenger ikke stresse med tileggsfôring med det første. Vi har også sagt ifra til naboen at han må bare slipper sauene sine ut hos oss dersom det begynner å bli skrint hos dem, sånn unngår han kanskje å måtte gå løs på grovfôret sitt allerede. Vi har mye større eiendom enn hva han har, og hestene bruker bare en brøkdel av det vi har, så da kan like så greit sauene deres får nytte seg av gresset.

Er forøvrig spetn på hvordan analysene vil se ut med denne tørken..

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått inn en litt dårlig førsteslått, kun 29 baller, men her regnet det i strekk i en uke rett etter slåtten, så håper på fin 2. slått :) I tillegg har jeg bestilt slik at hvis jeg får 40 baller på de neste to slåttene så er vi berget! I fjor regnet alt bort, og vi var heldige som fikk inn 1,5 slått. I år var planen å harve opp et jorde, men da jeg så at de  meldte varmt og tørt i juli, så det ble kansellert. Det har ikke vokst enormt fra førsteslåtten, men ser ut som det kan bli greit hvis det kommer regn etterhvert :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi mistet 90 prosent av slåtten i fjor pga regn. I år får vi ikke noe fordi vi har valgt å drenere og grøfte.

I fjor fikk jeg ikke fôr fra produsenten jeg vanligvis kjøper av (det vi mangler selv, som varierer fra år til år), men fant heldigvis godt for et annet sted. I år sier min faste leverandør at han har nok til meg, så satser på det er i orden :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, LisaFi skrev:

Ikke bare stråfor, men vi må være forsiktige med vann også. Mannen her elsker å vakse bil og styre og stelle og jeg bare... «spar på vannet, spar på vannet».. 

Det er jeg også bekymret for! Har egen brønn, og det er jo krise om den går tom. 😳 

Har ventet på analyse fra grovfor leverandøren jeg brukte i fjor, men skjønner jo nå at jeg bare må kjøpe det han har, samma hva analysen viser! Bedre å bli forfangen enn å sulte i hjel...? Får evnt belage meg på å soake høy året gjennom hvis det blir mye sukker, med de utfordringene det vil by på med kald låve og utangshest. 😌

Heldigvis har han holdt av sammen mengde som i fjor til alle som kjøpte i fjor og sagt nei til alle andre. 😍😍😍😍 

Spent på prisen bare, den skulle han komme med når analysen var klar i løpet av denne uka. Men det må jo bare koste det det koste vil.. 

Hva tenker dere er realistisk prisnivå i et så dårlig år? Er importhøy prisene på 8-10 kr per kg å forvente? 😳

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Issa skrev:

Ellers.. det er jo lite vi får gjort gjennom å bekymre oss. Har ikke dårlig samvittighet for å ta fra produskjonsdyr maten sin, hva skal jeg gjøre? Slakte hestene mine med såpass økonomisk tap at heste"karrieren" min er over? Hestene har ikke mindre verdi enn en ku. Å ikke ha en ekstra hest på fôr hjelper jo ikke det store bildet, hesten eter og driter uansett hvem som passer den. Fôrer deler av dagen på gress i stedet for høy nå, men det er mer fordi de skal på sommerbeite snart, enn for å spare høy. Enten har bonden min høy til meg eller så har han ikke, og da sliter jeg nok 😳

Ikke for hver enkelt person nei, men i det store og hele bildet så er kua mer verdt. Kua er mat, hesten er fritidssyssel.

Men  nei, er vel ikke foreslått her i tråden at vi skal slakte en masse hester for å sørge for at kyrne har mat. Men det ER jo et interessant spørsmål, som er verdt å ha med i en diskusjon.

Jeg i hvert fall føler på det at mine bekymringer rundt høysituasjonen til mine hester er -ingenting- mot de bekymringene mange bønder går gjennom nå. Og jeg tenker at det er verdt å ha i bakhodet? At i år er kanskje ikke vinteren for å gi hestene fri tilgang hvor masse går til spille, eller kaste 100 kg høy fordi man fant en neve med mugg, eller fôre på en hest man egentlig har vurdert å avlive i 3 år....

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Priser på rundt 10 kg kiloen er nok ikke utenkelig etter hva jeg har hørt når vi har forsøkt å få tak i høy. Har enda ikke funnet noe, og de som annonserer operer med slike priser for høy i små bunter. I følge lokale her er prisene på store rundballer nå 3-4x normal pris. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mjæh folk har vel generelt ikke vondt av å spise mindre kjøtt, event importerer vi jo kjøtt fra utlandet. Så er ikke redd for å gå tom for mat pga tørke i Nord-Europa. Da heller korn og kornprodukter. Og den ene hesten man har vurdert å avlive i 3 år, kanskje finnes det 5 sånne i hele Norge så monner det da egentlig? Om man stiller de interessante sprøsmålene, så må man jo samtidig stille spørsmålene om hvordan man skal oppnå det man ønsker seg. Sånn rent praktisk. Hjelper jo ikke å sette opp problemstillinger om man ikke kan se for seg noen løsninger. 

Syns det er mer .. hva skal man si? irriterende, lavmåls? at høyprodusenter skor seg på høy etterspørsmål, men slik er vel verden bygget opp :( og skjønner jo de vil ha dobbel pris når de har halparten til salgs. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, Issa skrev:

Mjæh folk har vel generelt ikke vondt av å spise mindre kjøtt, event importerer vi jo kjøtt fra utlandet. Så er ikke redd for å gå tom for mat pga tørke i Nord-Europa. Da heller korn og kornprodukter. Og den ene hesten man har vurdert å avlive i 3 år, kanskje finnes det 5 sånne i hele Norge så monner det da egentlig? Om man stiller de interessante sprøsmålene, så må man jo samtidig stille spørsmålene om hvordan man skal oppnå det man ønsker seg. Sånn rent praktisk. Hjelper jo ikke å sette opp problemstillinger om man ikke kan se for seg noen løsninger.

Er ikke dette en litt kortsiktig løsning? Hva om vi får et dårlig fôr-år neste år også? Og året etter det?

Det handler jo uansett ikke bare om at forbrukerne skal spise mindre kjøtt, men at bønder mister livsgrunnlaget sitt. Er forøvrig ikke bare kjøtt vi får fra kua.

Vi kan heller ikke være sikre på at vi "alltid" får importere den maten vi trenger. Å tro at vi kan importere i evig tid framover er naivt.

Men ja, still gjerne spørsmålene om hvordan vi skal oppnå det vi ønsker oss :) Er vel slik vi skaper debatt, og det var vel det som var ønsket?

Den ene hesten man har vurdert å avlive i 3 år (og alle de andre  hestene som den var et eksempel på) mener jeg det finnes mer enn 5 av. Eller har markedet for gi-bort hester blitt borte nå? Jeg må innrømme at jeg ikke har full kontroll på hva som ligger på finn.no, men synes slike hester alltid eksisterer jeg.

Endret av KatrineH
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Problemet er vel at slike uår ikke bare ødelegger for kjøtt/melk produsjon. Det ødelegger for grønnsaks- og kornbøndene også! Så å tenke at man fint klarer seg på mindre kjøtt blir veldig kortsiktig. Skal man ha mindre kjøtt må man jo ha mere av andre ting, og er ikke det å oppdrive så har man jo veldig fort ett problem? Den våte sommeren i fjor ødela for mange her, både med poteter og annet, og i år tørker alt. Det er faktisk ikke noe å krimse av.

• Liker 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider