Gå til innhold
Tiril

Fagbrev i hest

Recommended Posts

Hei!

Etter sommeren begynner jeg i 10.klasse som da er mitt siste år på ungdomsskolen. Vi har snakket en del om hva vi skal gjøre på vgs, og jeg har bestemt meg for å gå naturbruk med hest. Men vet at man kan velge mellom å ta fagbrev i hest eller generell studiekompetanse. 

Jeg synes det frister veldig å jobbe med hest, derfor vurderer jeg å ta fagbrev innen hest. Men er mange som sier at det er dumt, og at det er lurere å velge generell studiekompetanse. Derfor er jeg litt usikker, jeg vil jo jobbe med noe jeg trives med, og det er jo med hester jeg trives aller best.

Jeg er ganske usikker på meg selv og min ridning. Hvis noen spør meg om et spørsmål om hest, ber jeg de ofte spørre noen andre da jeg er redd for å svare feil. Drømmen min er nok å ri inn og utvikle unghester, men jeg kan bli litt nervøs og redd. Dette har bedret seg, men sitter litt igjen enda. 

Er det noen som kan utdype litt mer om hva fagbrev i hest er og hva slags muligheter man har hvis man velger det? Vil gjerne ha erfaringer og tips, gjerne i fra noen som har fagbrev i hest selv😀

Endret av Tiril

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja, hvor mye du egentlig lærer av å ta fagbrev varierer på læreplass. Hvis jobbe med hest er drømmen ville jeg nok heller vurdert en ridelærerutdanning, type Starum, SLU, Hólar, sikkert noe i Danmark etc. Men akkurat det har jeg ikke så mye oversikt over 😅 

Jeg tok selv hestelinje med påbygg og deretter fagbrev, og har nå tatt noen emner i hestefag på universitetet, så bare å sende pm hvis du har spørsmål :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, IngvildM skrev:

Tja, hvor mye du egentlig lærer av å ta fagbrev varierer på læreplass. Hvis jobbe med hest er drømmen ville jeg nok heller vurdert en ridelærerutdanning, type Starum, SLU, Hólar, sikkert noe i Danmark etc. Men akkurat det har jeg ikke så mye oversikt over 😅 

Jeg tok selv hestelinje med påbygg og deretter fagbrev, og har nå tatt noen emner i hestefag på universitetet, så bare å sende pm hvis du har spørsmål :)

Så gøy! Vet du om man må ha generell studiekompetanse for å ta ridelærerutdanning, eller holder det med fagbrev?😀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, Tiril skrev:

Så gøy! Vet du om man må ha generell studiekompetanse for å ta ridelærerutdanning, eller holder det med fagbrev?😀

Tror ikke du trenger noen av delene?

Flere skoler i både DK og Norge er jo vgs. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På ridelærer utdanningen på starum (norsk hestesenter) må man vel ha enten studiekompetanse eller fagbrev, i tillegg til erfaring.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gikk naturbruk og hestelinje, tok så naturforvaltning/studiekompetanse før jeg gikk ut som lærling.

Ang hva man får ut av det så vil jeg si -dersom man ikke skulle være spesielt dyktig innen et felt -ikke mye. Det å ha fagbrev føler jeg ikke har hatt noe å si i forhold til hvilke jobber man har fått, det har gått mer på egenprestasjoner enn utdannelse.

Å tro at man bare kan stille opp på en stall og vifte med fagbrevet og hoppe rett oppi alle godene er i hvertfall ikke realistisk 😂😊

Tror for mange arbeidsgivere at det er likegyldig om man har fagbrev eller ikke så lenge man er genuint interessert og med en ståpåvilje til 1000 😊

Angrer over hodet kkke på at jeg gikk den veien, det var kjempefine år og en rimelig slækk vei til studiekompetansen 😅 Så gå gjerne linja,  bare ikke forvent at de store jobbene står i kø bare man har fagbrev 😊 Det er mye rart med fagbrev der ute dessverre..

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gikk linja, men droppa fagbrevet og gikk for studiekompetanse. Tok faktisk agronom etter studiekompetanse. I dag har jeg skifta beite og er sykepleier. Men hest har jeg fortsatt. Naturbruk med hest var en morsom og slækk vei til studiekompetanse, men fikk litt sjokk etter 2 år med «lek» også rett på et en del tyngre påbyggingsår. 

Fagbrevet er dessverre lite verdt jobbmessig, men du trenger ikke bestemme deg for om du vil ta det eller studiekompetanse riktig enda;-) Du kan jo hoppe på og se hvor veien fører? Jeg var ambivalent, men angrer på ingen måte på at jeg droppa læretid og fagbrev;-) Med en høyskoleutdannelse har jeg bedre lønn og mer penger i dag, enn jeg ville hatt om jeg valgte annerledes. Ikke at sykepleie er fett betalt, men heller ikke helt elendig;-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger ikke velge. Du kan fint ta fagbrev først og så studiekompetanse etterpå.

Du kan også gå ut i lære etter ett år på videregående. Da må du følge fylkets system for opplæring i fellesfagene før du tar fagbrev. Samt ta programfagene i egen teorieksamen.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå