Gå til innhold
Torhild

Ødelegger halen

Recommended Posts

Hva er dine beste tips mot hest som ødelegger halen på hengeren? Har prøvd neoprenbeskytter, den ødelegger. Kjøpte nå ny tykk med bomull, men den er jo enda værre! Så når jeg tar den av ser halen slik ut....

20180523_170719.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har endt opp med BOT halebeskytter som har ring slik at den kan festes i en gjord, og så har jeg modifisert et nettingdekken sånn at det har paddet haleflapp. Passer også alltid på at bakbommen ikke er inntil lemmen, og at halen er over bommen. Det har fungert her ihvertfall. 

P har fått litt panikk på halen sin etter at han en gang fikk skikkelig gnag på en tur over fjellet, så han må ha skikkelig beskyttelse ellers så står han og hopper i svingene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begge halebeskytterne har holdt seg oppe, så er ikke det at de sklir ned, men han får gang uansett. Kjedelig når store hårdotter løsner.... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går det an å polstre bommen i tillegg?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn rørusolasjon med gaffa rundt? Og event en Christ saueskinnsbeskytter? Hvordan ser bommen ut egentlig? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Holder med en god halebeskytter av neopren på min haleødelegger. Men den må passe godt og ha en høy flapp oppover, samt at den må strammes godt nok. Når min mor gjør det sklir den ned (fordi den ikke er særlig stram), også er halen likedan igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min sitter også på bommen, halen ser ikke ut øverst.. jeg har prøvd alt fra bandasjer til halebeskytter og å ha halen over bommen, det hjelper ikke så veldig mye :/ Skal prøve å bandasjere bommen neste gang. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her har stalleier tatt klebri bandasje rundt bommen bak og polstret godt. Funker iallefall her og har gjort på hestene som har vert innom på stallen, men ingen av dei har vel vert så ivrig å sitte på bommen så om det funker for bomsittere aner eg faktisk ikkje ☺

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville tatt noe som ikke lager så mye friksjon mot halen ved polstring av bom.. Gaffa glir bra :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå spør jeg fordi jeg har vært heldig med mine hester som ikke klør på transporten, men flytte bakbommen ned så den ikke er så høyt opp at den kan kløes på så langt opp? Evt bytte bommene med dører? Vi har dører i umeslepet så lite og klø seg på der. Så klart andre ulemper med dører men...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller kanskje bruke sånn sele som hesten kan lene seg på? Så han ikke legger seg bak på bommen for å støtte seg? Er jo ikke sikkert han direkte klør seg, men lener vekten sin på for å holde balansen.. Det var noe som het transportselen.com før, men den er visst nedlagt. Baksele til seletøy med tau og en hurtigutløser i front etc? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.5.2018 at 10.20, ME&FB skrev:

Nå spør jeg fordi jeg har vært heldig med mine hester som ikke klør på transporten, men flytte bakbommen ned så den ikke er så høyt opp at den kan kløes på så langt opp? Evt bytte bommene med dører? Vi har dører i umeslepet så lite og klø seg på der. Så klart andre ulemper med dører men...

Den klør ikke på bommen, den sitter på den. Senker jeg den ned, så sitter den fremdeles, og da kommer halen bak på lemmen heller og blir skvist der...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Torhild skrev:

Den klør ikke på bommen, den sitter på den. Senker jeg den ned, så sitter den fremdeles, og da kommer halen bak på lemmen heller og blir skvist der...

Ville prøvd en henger med dører da bare for og sett. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå