Gå til innhold
Sivoya

Stell av dekkenfri ridehest på utegang

Recommended Posts

Veldig spesifik tittel her, men jeg kom ikke på noe bedre :P 

Jeg innser at dette er noe jeg ikke kan så mye om. Tidligere har jeg ridd mest dekkenhest som stort sett har vært barbert på vinteren og stått i stall fra jeg setter den inn etter trening. Nå har jeg altså hest som står på utegang, som ikke er barbert og som ikke alltid går med dekken.

Det jeg innser at jeg ikke kan nok om, er hva man burde gjøre i følgende situasjoner, som plutselig har kommet frem nå som hesten begynner å bli ridehest :P 

1. Man kommer i stallen og hesten er våt. Er det greit å legge på sal og ri på våt hest, eller kan den få gnagsår / er det større sannsynlighet for at den får gnagsår når den er våt?

2. Hesten blir svett under trening. Hva gjør man om sommeren når det er varmt, og hva gjør man om vinteren når det er kaldt (gjerne minusgrader) og hesten skal ut på utegang igjen? Og det er kanskje forskjell på hva man gjør hvis hesten bare er litt svett under salen og hvis hele hesten er tilnærmet gjennomvåt?

Det er mulig det kommer flere spørsmål etter hvert også! Jeg håper dere kan lære meg opp litt :D  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1: børst av det du får av, sleng på og ri. Vannet i seg selv gir ikke gnag, men ligger det masser av jord og sand inn mot huden kan det nok gnage litt mer enn om hesten er påkledd og helt ren. Dog er det vel større sjanse for gnagtrøbbel fra skitne sjabraker... 

2: slipp den ut

Veldig enkelt 🙈

Hestepelsen er jo laget slik at hesten er tørr innerst selv om pelsen er søkka blaut ytterst. Kan være greit å vente med utslipp til det har sluttet å renne av den, da 🙈

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. ville prøvd å få av så mye som mulig. Er det grusete gjørme du ser at du ikke får av ville jeg vurdert om jeg ville ri eller ikke, det kan gnage en del. Ellers ville jeg brukt reinskinn som salunderlag, da blir det god utlufting når pelsen er våt. 

2. slipp ut i begge tilfeller. Grunnen til at jeg barberte hesten var fordi jeg alltid satte hesten inn etter trening og dermed ikke fikk luftet godt nok ut av pelsen. Kan hesten komme ut, rulle seg og få til luft tørker den fort, så lenge det ikke høljer ned. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Signerer @mallilen.

Våt hest er null problem, men dra av eventuell gjørme. 

Og svett hest er det bare å slippe rett ut. Gjort det selv mange ganger. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Børster av det verste og rir som normalt. Mine har så tjukk pels at skitten ligger ikke nedi huden. Jeg har tatt veldig innsausede hester med som håndhest fordi jeg ikke gidder børste dem da :lol:  og jeg legger nok heller på et dekken enn å måtte gre på veldig våte og gjørmete hester (tar på på morran om jeg vet jeg skal ri på kvelden). 

2. Når det er varmt, slipper jeg dem bare ut som de er. Er det mange minus så tar jeg på et tykt og pustende dekken. Han ene fryser så han rister og blir lett forkjølet om jeg bare lar han stå naken med våt pels. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det der er grunnen for at jeg barberer på vinteren 😳 orker ikke prøve å få ut sand fra pelsen før trening, her har vi ikke stabilt med snø på vinteren. 

Våt hest er ikke noe stress, saler/seler på som vanlig men er super nøye på å vaske sjabrak. 

Setter ut som vanlig med mindre den er veldig svett eller det er kaldt og mye vind. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med de andre, setter ut svett hest så han får rulla seg og tørka i vinden. Skal det være skikkelig surt og drittvær etter at hesten er ridd svett så tar jeg heller på et pustende dekken. Er hesten veldig svett etter trening sommerstid spyler jeg ofte over bein og hals og salleie før utslipp. 

Rir på våt hest som vanlig, men er hesten totalt innsausa i grus og gjørme i tillegg og jeg ikke orker å børste/spyle hesten ren, er det mulig jeg dropper den ridninga 😁

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja det glemte jeg, jeg spyler også av all svetten på sommeren, ellers blir de enda mer poppis blant fluene og generelt ganske seige. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har aldri lagt sal på våt hest, da blir det enten barbak, longere, leie eller fri. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare "grer" våt pels, og legger på. Om jeg virkelig må. Grøsser av tanken, men er ikke noe i veien for å gjøre det. Sånn utenom skittent utstyr..... :lol: 

Svett hest får helst gå ut og rulle seg og lufte seg. Kan jo spyle av svette, men pleier egentlig ikke å gjøre det heller. Fettet i pelsen beskytter jo en del.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her behandles islandshest og iberisk hest likt. Det er et veldig enkelt hestehold, alle kastes rett ut i utegangen så får de velge selv om de vil rulle seg tørr, spise høy (fri tilgang under tak) eller om de vil gå inn i stallen for å henge mens de tørker. Har observert at islandshestene oftere virker våt, så mulig de henger mer ute. 

Vi tørker opp så godt vi kan før ridetur, men har aldri latt være å ri fordi hestene er våt. Da må det heller være fordi det regner/snør sidelengs og ellers er utrivelig ute.

Når det er kaldt ute forsøker vi å ikke ri hestene helt gjennomsvett, men da snakker vi kaldere enn -15. Det er for øvrig nokså utrivelig å ri når det er kaldere enn -15... Om de likevel skulle bli svett, så setter vi de også rett ut igjen. De ruller seg i snøen og har aldri opplevd at de ikke er tørr til neste dag eller at de fryser. Tror ikke islandshestene vet hva dekken er (men mener jeg har et liggende i et skap et sted, sånn til nødstilfeller), mens de iberiske får dekken på i skikkelig "drittvær". 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå