Gå til innhold
Anananas

Å vaske ned stall/boks

Recommended Posts

Jeg må vaske ned en boks nå som det har vært griser inni i en liten periode. Den er naturlig nok (grise)skitten..

så jeg trenger tips, triks og råd til hva man skal vaske den ned med og hvordan jeg skal få vekk lukt 😅 Skal forøvrig male den også før hesten flytter inn. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høyttrykkspyler, bløt opp "alt", skrubb løs det som trenger hjelp til å forsvinne, og så et desinfeksjonsmiddel. Finnes en del forskjellig, blant annet på felleskjøpet, og gjerne beregnet på skitne husdyrrom.

Ellers er klorin (ufortynnet) helt kurant. 

Du vil sikkert også trenge avfettingsmiddel før du maler, men spar det til sist :) 

Lukta vil nok likevel sitte i tak, gulv og vegger en stund, men hestelukta kommer til å ta over etterhvert ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt husvask, den sterke typen som matter ned maling. Her koster det 119,- for 5 liter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En del såper gjør det vanskelig for malingen å feste seg skikkelig hvis ikke den er vasket helt vekk, så vær litt obs på det :)

Men husdyrvask er fin. Har du mulighet for høytrykksspyler er jo det et bra alternativ, ellers er det bare å finne frem oppvaskhansker, varmtvann, såpe og skrubb (vi har brukt stålskrubb på de verste partiene hos oss, skal jo males over uansett). Svamp er ikke nok når det kommer til møkk som sitter igjen, vi har blitt veldig glad i kraftige børster med håndtak, da er det lettere å holde i og du trenger ikke bruke like mye kraft til å få dratt av veggene. Sleng nok vann på veggene til at det virkelig får bløtet seg opp. En bekjent av meg bruker malingskrape for å få av det som sitter _skikkelig_ fast :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå