Gå til innhold
Matilde B.

Artikkel om lineært hierarki, hestehold og samspill

Recommended Posts

Jeg leste denne tidligere i kveld, og den traff meg rett i hjertet.

http://www.kulturverk.com/2014/05/27/emelie-cajsdotter-fremtidens-hestehold-pa-hestens-premisser/

Akkurat den biten med dyretolking legger jeg personlig ikke vekt på selv om det ikke er noe jeg tror på, siden det som står likevel sammenfaller med min erfaring. 

Liker dere det dere leser her? Uenig, enig, enkelte punkt som burde diskuteres?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk litt sånn "slipp hestene fri"-følelse av dette. Jeg er veldig enig i at man bør sørge for at hestene har et sosialt liv med artsfrender, og ideelt sett burde alle hestene stå i flokk på store uteområder. Men så har man desverre begrenset uteplass, noen hester som ikke funker i blandet flokk, noen som ikke funker med noen slags hester, noen med fryktelig matagressjon osv. På toppen av dette skal arbeidsdagen for stallansatt gå opp, som kanskje betyr at hestene må inn tidligere enn de selv ville valgt for å rekke å ta inn alle, bytte dekken og fore osv osv før det blir for sent igjen. 

Jeg tror de fleste hesteeiere prøver å tilrettelegge som best for sin hest, men det er ikke alltid like lett med de fasilitetene man har tilgang på. Jeg har akkurat vært på stalljakt, og det er vanskelig å finne staller som eier store nok uteområder til at paddockene blir store nok etter hva jeg skulle ønske. Joda stallene kunne tatt inn færre hester så det ble mer areal per hest, men da minsker inntekten og det går kanskje ikke rundt.

Ang traume ved skoing tror jeg ikke det er noen god løsning at flere hesteeiere skal ta jobben selv - det har jeg sett flere eksempler på, særlig i travmiljøet, som ikke gir et særlig pent resultat. Opplever ihvertfall at min hovslager er opptatt av at skoing skal være en trygg og positiv opplevelse for unghesten min, og at hun etter x antall gode opplevelser nå kan skos uten å virke verken stresset eller utsatt for traume. Innspenning bruker jeg lite, men jeg velger å tro og håpe at jeg - uansett sitasjon - klarer å se forskjell på en apatisk hest og en avslappet en. Nå opplever jeg at de fleste hester sier imot om de strammes inn for mye, heller enn å bli apatisk, men jeg har selv sett en og annen hest som virker til å ha gitt opp ja.

Jeg føler mange innlegg som dette tar et utgangspunkt i at man har hest for hestens velværes skyld. Jeg er et egoistisk menneske, og har hest fordi det gleder meg. Joda jeg vil at Tilla skal ha det så bra som overhode mulig med de mulighetene jeg har, men jeg kjøpte ikke Tilla for at hun skulle få det bra - jeg kjøpte henne fordi jeg gleder meg over å holde på med og trene hest. Om andre vil ha sin hest kun for å gjøre dens liv best mulig må de gjerne det, men jeg kjøper i utgangspunktet hest fordi jeg vil trene og konkurrere med den. 

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også fikk veldig "slipp hesten fri"-følelse, men om jeg bryter det ned til hvert enkelt element, så er jeg forsåvidt ikke så uenig.

Men så er jeg klar over en del av disse tingene fra før.

Jeg vet at rangordningen i flokken ikke er lineær, selv om jeg forsøker å sette meg selv på topp. Jeg vil (og må) være sjef over hesten, men hos meg betyr ikke det at hesten ikke får lov til å si sitt. De kan komme med ønsker og forslag, men det er til syvende og sist jeg som bestemmer om de forslagene blir tatt til følge. Om dominans finnes eller ikke tror jeg avhenger av hvordan man definerer dominans. For meg finnes det.

Jeg spenner ikke inn hestene mine, og jeg ser det som en selvfølge å lære unghesten å løfte beina før hovslageren kommer. Jeg rir/trener heller ikke hestene mine 6 dager i uken, og den gangen da jeg gjorde det (med tidligere hester) gjorde jeg det fordi jeg hadde lyst, ikke fordi jeg mente hesten "måtte" trenes for å fungere.  Men jeg er enig i at for mange ikke hensyntar at hestene også trenger hviledager til restitusjon.

Jeg får litt fnatt av setninger som "gå unna sjenkel er å gå unna smerte". Det forutsetter nesten at all berøring av hesten er vondt for den, og at det er umulig å trene hester uten å påføre den smerte. Det er jeg sterkt uenig i, og slike setninger fører til at "snillistiske mennesker" knapt tør å gjøre noe med hesten sin i frykt for å være "slem".

Dette på slutten med menneskets bevissthet er jeg både og enig i.

Altså, jeg er enig med Ane om at jeg har hesten for min egen del. Jeg har hest fordi det gir meg noe, fordi jeg har lyst til å ha og trene hest. Jeg har ikke hest for at jeg vil gi en hest et godt liv.

MEN, når jeg først har valgt å ha hest, så skal den selvsagt ha et godt liv hos meg. Og jeg føler meg bevisst, at jeg ser hesten og lar den ha en mening selv om jeg ikke alltid tar hensyn til den meningen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir litt sånn "meh" til slike artikler. Ja, jeg skjønner hvor hun kommer fra og det er viktige ting å tenke på. Men å si at innridning og skoing er som traume for hestene, det beskriver for meg noen som ikke har gjort jobben med innridning og lære å stå stille i krysstau skikkelig. Skal du kaste deg på en unghest uten trening og "break in" som det ofte heter på engelsk, så har vi vel alle sett tilfeller der det er traumatisk for hesten. Det handler jo om å trene hesten fornuftig. 

"gå unna sjenkel er å gå unna smerte" er det samme argumentet bittmotstandere bruker i mot bruk av bitt. Det sendes nerveimpulser, da må det være smerte. Man kan jo da opplyse om at det sendes en hel haug nerveimpulser når man har på klær også, det betyr ikke at vi går rundt i store smerter hver dag fordi vi har på klær.... 

På den andre siden ser jeg altfor ofte hester som ikke har det bra, enten misforstått av eier, ikke tilvent ting godt nok, utålmodig eier/trener som skal fikse ting osv.

Jeg skulle selv gjerne hatt min hest i flokk på supre områder, dessverre ikke veldig enkelt når man også må ha gode treningsmuligheter og hesten helst ikke bør stå med hopper da han kan finne på å bedekke under brunst. Så man må skorte på krava og prøve å gjøre livet så godt man kan for den individuelle hest. Jeg synes forøvrig jeg ser en endring hos den normale hobbyhest eier, og også at store staller også har en utvikling til hvordan man kan legge opp til drift som er bedre tilrettelagt hestens naturlige atferd. Dessverre er det konkurranseidretten på andre siden som drar det i motsatt retning.

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det en salig blanding av alt mulig tenker jeg. 

At hester har et lineært hierarki er vel i grunnen bekreftet at ikke er tilfelle som jeg oppfatter moderne etologi, det samme med dominans.

. Dyretolkning som sådan må jeg innrømme at jeg stadig rynker skikkelig på nesa av- samtidig aksepterer jeg villig at mange mennesker har bedre evner enn andre til å kunne føle andre mennesker og dyrs sinnstilstand. Men sånn «samtale som om dyret var et menneske», det må jeg innrømme at stiller i «enhjørningklassen» for min del. 

At en hest som blir håndtert rolig og pent fra den er ung skulle føle det som et overgrep å bli skodd ser jeg på som rent vrøvl, det samme om de blir tilvent arbeid og ridning med hestevennlige metoder.

Samtidig er det andre deler av det som står her som jeg er veldig enig med, :

«I Natural Horsemanship tilfører man stress samtidig som man hindrer flukt. Mennesket inntar rollen både som det man flykter fra og det man skal flykte til. Det er dette som gjør det vanskelig med det å trene i rundkorall.»

Hester som ikke kapsler inn
Det virker som om det er to typer hester som ikke er så gode på å kapsle inn sin reaksjon og som får problemer hos oss. De som i flokkens rollefordeling har til oppgave å angripe rovdyr på nært hold. Dette er hester som kan velge å plante forhoven oppå skallen på en hund. De tåler å ha farer nær. Den passive tilstanden inntrer ikke. Disse risikerer man heller å hisse opp og få over seg. Det er de som i størst utstrekning blir mannevonde. Også er det de hestene som har kreative oppgaver, å finne nye overlevelsesstrategier for flokken i naturen, de blir heller ikke nedbrutt av begrensinger. De ser det heller som en utfordring. De har selvtillit og tro på seg selv.

Den siste delen der beskriver kaldblodsen min på en prikk. Hun er en monsterhest som har vært heldig å få både oppdragelse og respekt, men vi har i noen få situasjoner sett riset bak speilet også. Hun er fryktinngytende. Og samtidig den hesten jeg stoler mest på i hele verden. 

Så... jeg synes artikkelen er et underlig sammensurium. Jeg føler at jeg  selv også brygger på en artikkel, blogg eller lignende hvor jeg har lyst til å beskrive min oppfatning og hvor mitt ståsted har endt opp med å være etter mange år med hesteliv. Men den må nok vente til jeg har bedre tid 😅. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det var linket til en artikkel om "ulver som endrer elver" i bunnen ble jeg umiddelbart litt skeptisk til hele nettstedet :ninja: Men ja, litt sånn "slipp hestene fri-følelse" her og.

Det med hiearki: artikkelen får det til å fremstå som at de eneste alternativene er lineært eller ikke-hiearki, og ikke at hester kan ha et ikke-lineært hiearki, hvor hester i en gruppe er på ulike plasser ifht hverandre. 

Ellers kan jeg fint være enig i at hester kan bli apatiske av håndtering, men da er det snakk om feil håndtering. Hvis ikke de som hånderer er tilstrekkelig flinke med ettergift slik at hesten faktisk forstår når den gjør noe riktig, men enten gir ettergiften feil eller ikke i det hele tatt finner hesten til slutt en måte å "akseptere", enten det er å gi mer motstand eller bli apatisk. Og ang skoing tror jeg mange hesteeiere er langt dårligere på ettergift enn flinke smeder, og da blir jo ikke opplevelsen rundt skoing noe bedre selv om eier har bedre tid?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig i det siste, tillært hjelpeløshet er definitivt et problem blant hester.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, IngvildM skrev:

Når det var linket til en artikkel om "ulver som endrer elver" i bunnen ble jeg umiddelbart litt skeptisk til hele nettstedet :ninja: 

Å var den med? Det så jeg ikke.

Den videoen som har gått på face ift ulvene i Yellowstone som visstnok har hatt så positiv effekt synes jeg er noe skikkelig vrøvl :P

Men enig i det med apati. Hester som trenes med harde metoder (eksempelvis rollkur) kan bli apatiske og bare gi opp og gjøre som den får beskjed om. Desverre er det mange mennesker som har null forståelse for apati og hva det er. "Om hesten hater det sånn ville den kastet av rytteren sin". Eh, nei, den har prøvd å si fra, ikke blitt hørt, og gitt opp...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
38 minutter siden, KatrineH skrev:

Å var den med? Det så jeg ikke.

Den videoen som har gått på face ift ulvene i Yellowstone som visstnok har hatt så positiv effekt synes jeg er noe skikkelig vrøvl :P

Men enig i det med apati. Hester som trenes med harde metoder (eksempelvis rollkur) kan bli apatiske og bare gi opp og gjøre som den får beskjed om. Desverre er det mange mennesker som har null forståelse for apati og hva det er. "Om hesten hater det sånn ville den kastet av rytteren sin". Eh, nei, den har prøvd å si fra, ikke blitt hørt, og gitt opp...

Ja nederst i artikkelen var det noen linker til både det, og annet sånn "ulv og rewilding er fantastisk" - opplegg. Føler det har litt sammenheng med artikkelen i form av "verdenssyn" eller hvordan jeg skal forklare det. Mulig bare fordommene mine :ninja:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
43 minutter siden, KatrineH skrev:

Hengequote

Men ja, enig ifht det med apati/lært hjelpesløshet. Men da handler det om feil trening, og ikke trening generelt. Slik jeg leste artikkelen (litt satt på spissen) var all trening fæl for hesten, med mindre man dyretolket med den og den sa det var greit. 

At riktig bruk av press og ettergift hadde vært mer fokus på hos mange trenere hadde nok ikke vært så dumt. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå