Gå til innhold
Elisabeth E

Separasjoner

Recommended Posts

Det er lov å klage på utført jobb når hest som følges opp av hovslager hver 6-8 uke ser slik ut...? :blink:

Her har jeg begynt å rense opp i det, separasjonen går minst 2/3 opp gjennom hoven.

20180310_160624.jpg

20180310_161014.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva skal du klage på?

At du skal prate med hovslageren er jeg enig i. 

Jeg personlig ville likt at kunden snakket med meg før denne begynte å jobbe på hoven selv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Elisabeth E skrev:

Klage på jobben som er utført?

Slike separasjoner kommer vel ikke på 4-5 uker? ( mener siste besøk var i feb).

Gjør de ikke?

Uansett viktig å snakke med hovslageren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo det jeg spør om?

En hest som er under jevnlig oppfølging (6-8 ukers intervaller) av kompetent (og samme) hovslager bør normalt sett ikke få slike problemer? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Separasjoner kan komme brått ja.

Ofte kan hester ligge i grenseland, og plutselig endrer det seg.

Asti er plaget med lamellerandsråte på frembena, men er så lite at det renskes opp fra skoing til skoing. Men vi følger med, for plutselig kan slikt krype oppover.

Er hesten barfot?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hesten går barfot ja.

Har vært borti mye separasjoner, men ikke så kraftig som dette på hest som er jevnlig fulgt opp. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de andre sier, det kan komme kjapt og «kraftig» på kort tid. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slet med separasjoner på Lilrik før han fikk sko. De bli dype rimelig fort, gjerne godt hjulpet av stein som dyttet seg oppi. Følte aldri behov for å klage på hovslager, hesten bare er sånn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om det er 4-5 uker siden hovslager var der, hvorfor har du ikke sett separasjonen før? Sånn siden du mener jobben er dårlig utført?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå har det jo vært snøføre i månedsvis, så grus i separasjonen er ikke siden sist trim.

Dette er en unghest på løsdrift som jeg ikke ser så ofte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja enig i at grus er mangelvare nå om dagen (i store deler av landet). Men snø kan vel pakke seg og lage press i separasjonen også? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, KatrineH skrev:

Ja enig i at grus er mangelvare nå om dagen (i store deler av landet). Men snø kan vel pakke seg og lage press i separasjonen også? 

Selvfølgelig. 

Men siden jeg fant ganske mye sand og grus lurer jeg jo på om denne separasjonen har eksistert tidligere uten å vært rensa godt nok opp i.

Den grusen har jo ikke kommet de siste 5 ukene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt barfothest de siste 5 årene og separasjoner kan komme FORT ja! Jeg må hele tiden følge med på føttene til Felix da han lett får slikt, vært noen dype nå de siste to ukene til tross for at vi ikke har antydning til noe annet enn metervis med snø, men det er ikke hovtrimmer sin skyld - det er bare meg som har vært mye syk og ikke har fått sett nøye nok etter. Er dog aldri noe problem, men det er alltid noe man må være obs på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man lærer så lenge man lever, aldri sett dem komme få fort og så omfattende.

Ikkr sett mye sånt i "snilt" vær som nå heller, med kulde og snøføre.

Bildet er snill med den,

Den går nesten fra hæl til tå, og minst 2/3 opp langs hovveggen :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

B3F419E3-B48E-4A44-A9AC-298B1CA9CBF5.jpeg

D7F93F83-8CAC-4E1A-B442-BAE3AF527C4D.jpeg

Asti fikk kraftig råte for ett år siden, veterinær måtte skjære bort store deler av hoven.

Enda er ikke alt skåret bort her, da hun måtte ha noe bæring igjen på skoen, men det verste er tatt.

Råten kunne sees på røntgen.

Jeg vil sterkt anbefale deg å starte hesten på farriers formula, det vil hjelpe underveis i tilhelingen.

Du kan også vurdere (varm)skoing for å stoppe evt videre angrep

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brasil, som hadde gått hele livet uten hovproblemer, utviklet plutselig ekstrem sur stråle på den ene hoven sommeren 2016, forandringen skjedde bare på to uker. Noen ganger går det rett og slett skikkelig fort, tipper det samme gjelder for WLD og lignende tilstander. Sykt hovmateriale minner dessuten veldig om sand i konsistens, så det kan jo hende det var mye det som du fikk ut? 

Uansett årsak, er det godt at du så det nå, og får gjort det du kan for å stoppe det, håper det går uten videre problemer :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min fikk råte på seinsommaren i fjor. Kom separasjon utruleg raskt, då var det fuktig klima samt våt boks. Dvs. eg møkka berre ein gong per dag, men hesten går rett ut og inn frå luftegård og drassa med seg eit tonn med vatn heile vegen. For min del var Farriers formula heilt fantastisk. Etter tre rundar med skoing, ca 15 veker (Skor kvar femte), så var hovane så fine som dei aldri hadde vore før. Han har ikkje hatt verken sprekker, flising eller separasjon sidan. Denne hesten var ekstremt plaga med høvene sine.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 18.3.2018 at 21.37, Helga skrev:

Min fikk råte på seinsommaren i fjor. Kom separasjon utruleg raskt, då var det fuktig klima samt våt boks. Dvs. eg møkka berre ein gong per dag, men hesten går rett ut og inn frå luftegård og drassa med seg eit tonn med vatn heile vegen. For min del var Farriers formula heilt fantastisk. Etter tre rundar med skoing, ca 15 veker (Skor kvar femte), så var hovane så fine som dei aldri hadde vore før. Han har ikkje hatt verken sprekker, flising eller separasjon sidan. Denne hesten var ekstremt plaga med høvene sine.

Jeg kjøpte også Farriers Formula med god virkning. Min gikk på det fra August til november ca og da begynte endelig høvene til min hest å vokse etter at de ikke hadde vokst noe på over et år.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå