Gå til innhold
KBE

Lettridning eller nedsitting i trav

Recommended Posts

3 minutter siden, KatrineH skrev:

Dette har jeg også slitt med. Men har funnet noen knapper hos meg selv nå som har hjulpet masse, og nå er det ikke noe problem lenger :)

Jeg satser også på at når jeg får litt hjelp så blir det bedre! Jeg har egentlig aldri jobbet spesifikt med nedsitting i trav, så da er det jo ikke så rart at jeg synes det er vanskelig :) Godt å høre at andre har klart å lære seg det! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får du engasjert de riktige musklene når du rir lett, som man også engasjerer når man sitter nede, så kan man få en veldig fin funksjonell bruk av sitsen i lettridningen også. Jeg synes dog det er vanskelig å plassere beina til hesten korrekt med setet i sidebevegelser, når setet ikke er i salen halvparten av tiden. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg aner ikke om jeg rir lett riktig heller :P Lista over ting jeg trenger å lære / bli flinkere på er milelang! Men da går jeg ikke tom for ting å jobbe med med det første da :engel:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig å tenkte på også, om salen hjelper deg eller ikke. Typiske akademiske/barokke/skolesaler er ikke konstruert for å ris lett i, de har ingen støtte og man mister fortere balansen når man reiser seg opp. Så tenker man at man skal ri mye lett er moderne sprang/dressur/allroundsaler bedre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, det er derfor jeg tenker at jeg ikke kun vil ha en akademisk sal :) Min sal er jo også bomløs, så jeg vil ikke ri mye lett i den over tid. Så langt har vi travet såpass lite at jeg ikke synes det har vært noe problem, men jeg er i gang med å få tak i en tilleggssal nå. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Martine og Rosarno formulerte tankene mine så fint, jeg er helt enig. Jeg skulle også ønske at det var mer fokus på å lære seg å ri lett mens man rir dressur. Carl Hester er opptatt av det, og jeg blir alltid glad når jeg ser det blir gjengitt.

Selv om det er mye dårlig lettridning å se, så har jeg enda til gode å se en som blir bedre til å sitte på hesten når vedkommende setter seg ned. Jeg tenker at man ikke løser rytterproblemene ved å sette seg ned, selv om det sikkert kjennes sånn ut for den som gjør det.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lettridning er en av de få tingene på hesteryggen jeg faktisk føler at jeg gjør riktig og får til. 

Dog en stund siden sist jeg red, så tipper det har gått til helsike også 🙈

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ri hesten min versader og sjenkelvikninger uten hodelag fordi den er ridd (og ridd inn) for setet, og jeg rir lett :P just sayin' 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rir mest lett, då hesten har store bevegingar. Eg er ikkje fit nok til å sitje skikkelig på han, så føler det er mindre slitasje enn å sitje ned i trav. Sit alltid ned ved vikningar og versadar. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kun lettridning her. Jeg sitter som en ku og er rett og slett ikke flink nok til å sitte nede uten å forstyrre hesten. Skulle gjerne sittet nede, men det ville vært urettferdig mot hesten. Og ja, jeg er turrytter av en grunn :lol: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ting veldig mange sliter med når de skal ri lett er at når man setter seg ned i lettridningen, så setter man seg ned i den samme sitsen som man som regel ellers sitter i i de andre gangartene. Og det er som regel i en sits som har balansepunktet alt for langt bak = baktung. Når man da skal reise seg opp igjen for å fortsette lettridninga er dette VELDIG tungt, men etterhvert lærer man seg å kompensere og dermed ri lett på den letteste måten, men også ukorrekt og ubalansert. Her kommer det å engasjere riktige muskler inn, som @smaaen snakker om, hvis man allerede er baktung er det fysisk vanskelig å få engasjert de riktige musklene for å få lettridd på en funksjonell måte. Ergo må balansen fikses først, så kan man kjenne på hvilke muskler man faktisk skal bruke i lettridning. Som jo er de samme som ved nedsitning - enkelt og greit fordi det er de musklene man bruker når man balanserer seg i korrekt sits! 

En veldig enkel og tydelig sjekk på om man er baktung er å ri lett i en annen takt enn opp-ned-opp-ned. F.eks opp-opp-ned-opp-opp-ned eller opp-opp-ned-ned. Klarer man ikke å holde denne takta så er man baktung og problemet ligger i 90% av tilfellene i at rytter ikke har anklene under hoftene. Prøv å sett deg ned på huk med hoftene bak anklene. Da går man fort på ræva ;) 

Her kommer jo også problemet med nedsitning. Det er jo "bare å sette seg ned"..... :banke: Plutselig forsvinner anklene ut av posisjonen under hoftene og hele balansen er igjen ute å kjører. Dette blandet med stiv lysk, lår og knær som ikke "ruller" med hesten, svai/konkav rygg og ellers andre kroppslige fenomener som forplanter seg rundt i kroppen når man kommer ut av balanse.

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg varierer mye på om jeg rir lett eller sitter ned, synes det fungerer godt på de hestene jeg har hatt. Har hatt problemer med begge deler tidligere når jeg begynte å få litt mer interesse for det å ri riktig, ikke bare være passasjer, fordi jeg ikke hadde fått skikkelig opplæring hvordan det skal gjøres riktig. Rideskoleopplært hvor beskjeden var "kniiiiip deg fast" for å sitte ned og "reise deg opp og ned" til lettridning.. joda.. Etter at jeg fikk litt kopntroll på en heller stiv og uvillig kropp, og lærte hvordan jeg skulle skru på/av/holde muskler jeg ville bruke, og lærte hvordan jeg skulle klare å balansere meg riktig så ble lettridning utrolig gøy! Ikke noe problem å gjøre sideførende øvelser for setet i lettridning (travers har jeg dog ikke testa lett). På unghesten rir jeg enda bare lett, det kommer enkelt og greit av at jeg ikke har ridd på lenge (+ at jeg er veldig usikker oppå den unge), og det er i lettridningen jeg balanserer meg best så da er det fornuftig at jeg rir henne lett fram til jeg finner tilbake til balansen og teknikken nedsittende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg rir begge deler. Akkurat nå rir jeg alltid lett i mellom- og øket trav, da jeg ikke klarer å sitte nede uten å begrense hestens bevegelser i økningene. Nedsittende trav gir meg mulighet til å påvirke hele steget til hesten med setet, så det gjelder å finne balansen mellom styrkene og svakhetene frem til jeg er smidig/avspent nok til å klare å sitte nede i økningene også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg både rir lett og står i lett sete når jeg rir på tur. Passer på å variere hvilket bein jeg sitter nede på, pleier å ri 30 steg på hver. 

Rir lettridning i oppvarming og nedjogging på ridebanen også, og rir nedsittende når jeg «arbeider» på banen. Hvis jeg føler at jeg begynner å «trykke ryggen vekk» med nedsittingen så rir jeg lett til ryggen kommer opp igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøver begge deler, men merker det er enklere å ri lett. Men eg har jo òg ein kombinert av lett og nedsittende (sånn type stiv-pinne-ridning), den prøver eg jo å legge fra meg då.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå