Gå til innhold
KBE

Lettridning eller nedsitting i trav

Recommended Posts

Når du rir dressur, rir du mest lett eller sitter du mest ned i trav? Hvorfor velger du som du gjør? Hvilke fordeler og ulemper ser du ved de forskjellige variantene?

Selv rir jeg veldig mye lett når jeg traver, selv når jeg rir traverer, versader, renverer og sjenkelvikninger. Jeg foretrekker å ri mye lett fordi jeg føler at jeg klarer å ri travet størst mulig da. Når jeg sitter ned har jeg en tendens til å korte inn travet litt for å sitte bedre. Endringen har imidlertid kommet de siste seks månedene. Da har har hesten blitt så sterk og samlet at hun er ordentlig fin å sitte på, selv i øket trav.

Jeg er opptatt av at rideelevene mine skal klare å ri dressur mens de lettrir, mye for at de ikke skal  korte inn travet for å klare å sitte på hesten. Videre så tenker jeg at hester bør være ganske sterke og smidige for at de skal klare å bære oss på riktig måte.

Andre tanker?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker at det kommer an på.. Jeg har en fireåring, så jeg rir mye lett, men noe setter jeg meg ned for også. F.eks vil jeg gjerne sitte ned i overganger, men i f.eks sjenkelvikninger vil jeg lettri. I versader vil jeg sitte ned, fordi jeg lettere klarer å kontrollere hvordan jeg plasserer kroppen.

Jeg sitter kun nede når hesten faktisk bærer meg, dersom hodet går opp og ryggen ned lettrir jeg til jeg får hesten på plass igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg rir det som er enklest for det jeg ønsker. Stort sett er det lettridning, da jeg kan gi plass til det bakbenet jeg trenger å gi plass til når jeg rir, noe som gjør det litt enklere for hestene våre å samle seg. Rir gjerne lett når jeg rir sjenkelvikning, men versader og traverser liker jeg å ta nedsittende, for da kjenner jeg de litt bedre syns jeg. I tillegg sitter jeg mye nede når jeg øver på å få kortet inn steget, mens jeg rir lett i økninger fordi hesten min ikke samler seg nok til at det er vits i å sitte nede - da bare ødelegger jeg for oss begge.

Dette er jo da på ridehesten. Ellers har jeg jo unghest, som jeg rir 99% lett på, og en shirehest som jeg sitter 99% nede på, fordi steget hans er så latterlig stort at jeg ikke helt ser vitsen i å ri lett pga en udugelig takt :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg rei lett i trav. Gjør det aldri lenger.

Jeg veit egentlig ikke hvorfor, det blir bare ikke til det 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varierer avhengig av hestens styrke og hva jeg skal. 

Den ene hesten min har kissing spines og tendens til å få øm rygg hvis jeg sitter tungt i salen. På han rir jeg som regel lett, utenom øvelser. Synes sidebevegelsene og samling er lettere å få til når jeg sitter nede. 

Den andre hesten jeg har hos meg er lett å sitte på og har ikke noen ryggplager. På han sitter jeg mest nede, utenom i oppvarming og nedtraving.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå om dagen rir jeg kun lett, sånn siden hesten såvidt har begynt ridehestkarrieren :D Kommer nok til å ri lett en ganske god stund fremover, evt noen steg før galoppfatning når vi kommer så langt. Jeg foretrekker lettridning stort sett alltid fordi det er enklere å være skånsom mot hesten og å ikke spenne seg og bremse hesten unødig som man ofte gjør ved nedsitning. Å sitte ned riktig er virkelig en kunst altså. Ikke bare handler det om balanse, men like mye om smidighet og bruk av kjernemuskulatur, samt at man klarer å følge hesten uten å spenne seg. Det er en fordel om hesten er sterk nok til å kunne gå litt under tempo når man skal lære seg å sitte ned, slik at det blir enklere å lære det. Så kan man heller øke tempoet etterhvert som man har kontroll på kroppen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er veldig positiv til mye lettridning, men kommer litt ann på hvilken hest jeg sitter på. Jeg synes at hvis man rir hesten bedre i lettridning så bør store deler av treningen være i lettridning. Enten det pga at rytteren ikke er avspent nok i setet til å sitte godt nede eller om det er fordi hesten er svak og jobber bedre når den får mer frihet over ryggen. Pre'en vi hadde hadde ikke særlig sterk rygg og fikk fort problemer (låsninger/muskelspenninger) i bakre del av salleiet. Denne red jeg derfor veldig mye lett på. I alle øvelser også når vi begynte å jobbe mot passagen. Rosarno sitter jeg hovedsaklig nede på (når han er varm) da han har en sterk og god rygg. Og jeg merker ingen forskjell om jeg lettrir eller sitter nede. Men om jeg rir på en hest som jeg merker spenner seg når jeg setter meg ned, så lettrir jeg noen økter til jeg kjenner den beveger seg like godt når jeg setter meg ned..

Endret av Martine og Rosarno
  • Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Emsy skrev:

og en shirehest som jeg sitter 99% nede på, fordi steget hans er så latterlig stort at jeg ikke helt ser vitsen i å ri lett pga en udugelig takt :P 

Ooooopp.....

Neeeeeeeed.....

Ooooopp....

😂

• Haha 12

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg rir lite lett, mest på tur egentlig, særlig i oppoverbakker. Når jeg rir sidebevegelser sitter jeg alltid nede, og det gjør jeg jo stort sett hele tiden. Jeg synes også jeg ser like mye dårlig lettridning som de som sitter på hesten. Det er omtrent like vanskelig å ri lett korrekt som å sitte nede korrekt, og det er ikke mye bedre for hesten å få en *DUNK* i ryggen annet hvert steg, enn at noen sitter nede hele tiden. Så variasjon er lurt og sliter man med balanse og kjernemuskulatur og koordinasjon, så får man ta hensyn til det og ri tre steg her og tre steg der til man får det til. Jeg har forøvrig også en sal som ikke er laget for å ri lett i så da gjør jeg generelt ikke det :P 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rir heller aldri lett. Min utrolig travsterke hest kommer helt ut av takt, synes det ofte er sånn med islandshesten faktisk. Mulig jeg ikke klarer å ri lett skikkelig og at det er derfor, men. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

på tur rir jeg konsekvent lett. Gammel vane, og synes uansett det er best for både meg og hest. De siste årene har jeg også fokusert på hvordan jeg rir lett, så jeg skal gjøre det mest mulig korrekt.

På bane blir det også stort sett lettridning, mest nedsitting for å øve på det før stevner osv, eller når jeg føler jeg trenger det for å oppnå det jeg vil. Føler meg ikke flink nok til å sitte mye ned, men bør sikkert øve på det.

har også ridd mye lett fram til nå fordi hesten har vært ung. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@mallilen JA! Akkurat sånn :lol: Er et helt moment hvor du faktisk _står_ oppreist og venter på at det skal begynne å gå nedover liksom.

Og han synes det er grusomt. No shit :rofl:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter mest nede, men har ridd mye lett i det siste da ponnien har begynt å tilby noen rimelig luftige travsteg som hoftene mine ikke helt klarer å henge seg med på. :lol: Jeg har null problem med balanse og hadde ikke så mange andre alternativer før da jeg ikke hadde en skikkelig sal til ham, det er mer smidigheten i hoftene mine som forstyrrer ham om jeg ikke klarer å følge bevegelsene helt og samtidig slappe av uten å bli for tung i rumpa. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg rir mest lett. Mest fordi jeg fort spenner meg i nedsittende og derfor ikke klarer å følge hesten riktig, og heller ender opp med å forstyrre henne. Jeg jobber med det da, men ikke før på slutten av økta når hun er avslappet og ordentlig over ryggen. Da sitter jeg nede noen steg, rir lett noen steg, sitter nede igjen osv. Prøver å sitte nede og bytte tilbake til lettriding før jeg "mister henne" eller kommer i ubalanse. Går bedre og bedre :) Jeg har jobbet mye med egen styrke/kjernemuskulatur på egen kropp sånn på si. Satt mer nede på henne før, men da var hun flatere i steget og lettere å sitte på - mens nå har hun fått mye mer spenst og steg :lol: 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 timer siden, smaaen skrev:

Jeg rir lite lett, mest på tur egentlig, særlig i oppoverbakker. Når jeg rir sidebevegelser sitter jeg alltid nede, og det gjør jeg jo stort sett hele tiden. Jeg synes også jeg ser like mye dårlig lettridning som de som sitter på hesten. Det er omtrent like vanskelig å ri lett korrekt som å sitte nede korrekt, og det er ikke mye bedre for hesten å få en *DUNK* i ryggen annet hvert steg, enn at noen sitter nede hele tiden. Så variasjon er lurt og sliter man med balanse og kjernemuskulatur og koordinasjon, så får man ta hensyn til det og ri tre steg her og tre steg der til man får det til. Jeg har forøvrig også en sal som ikke er laget for å ri lett i så da gjør jeg generelt ikke det :P 

Hva mener du med at du ser mye dårlig lettridning? Mitt inntrykk er at denne *dunk* i ryggen foregår stort sett helt i begynnelsen av rideopplæringen, altså før rytteren klarer å finne rytmen og logikken i travet og å kontrollere kroppen nok til å få det til. Altså en rimelig kort periode 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, mallilen skrev:

Hva mener du med at du ser mye dårlig lettridning? Mitt inntrykk er at denne *dunk* i ryggen foregår stort sett helt i begynnelsen av rideopplæringen, altså før rytteren klarer å finne rytmen og logikken i travet og å kontrollere kroppen nok til å få det til. Altså en rimelig kort periode 🤔

Synes jeg ser det ganske ofte, mange setter seg ned for langt bak i salen og man ser hesten glipper i ryggen bak salen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lettrir mest, fordi jeg får til mer når jeg ikke må konsentere meg om å ikke sprette opp og ned i salen :lol: Kan sitte nede på to av hestene men han siste skyter meg til månen for hvert steg så jeg orker bare noen steg før hele meg er kaputt. Han liker heller ikke at jeg sitter "tungt" nede, spesielt bak i salen, han er så kort men jeg må ha plass til ræva i salen, så.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jammen ikke lett å lettri korrekt heller. Jeg sliter med at jeg bruker oversiden av lårene, kniper med knærne og blir urolig i beina. Når jeg klarer å bruke kjernemuskulaturen riktig, og finner knappene til å bruke baksiden av lårene blir det mye bedre og mer balansert. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, smaaen skrev:

Synes jeg ser det ganske ofte, mange setter seg ned for langt bak i salen og man ser hesten glipper i ryggen bak salen. 

Hm. Jeg synes det problemet later til å være tilstede hos de som fysisk reiser seg opp fremfor å bare få rompa utav salen, siden de gjerne blir hengende litt bakpå med balansen og ikke følger godt nok fremover. 

Kanskje et mer tydelig problem hos ryttere på hester med litt større gang enn den gjengse kaldblods eller døl? 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser like mange slite med lettridning på fjording og døl også altså :P #metoo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, mallilen skrev:

Hm. Jeg synes det problemet later til å være tilstede hos de som fysisk reiser seg opp fremfor å bare få rompa utav salen, siden de gjerne blir hengende litt bakpå med balansen og ikke følger godt nok fremover. 

Kanskje et mer tydelig problem hos ryttere på hester med litt større gang enn den gjengse kaldblods eller døl? 🤔

Det kan godt være større gang gir større utslag, men har sett det mange ganger hos fjordinger feks. Det er en kombinasjon av det som nevnes over her at man setter seg for langt bak i salen, hesten synes det er ubehagelig og dermed glipper i ryggen når det skjer. Og det at man ikke har koordinasjonen mellom musklene korrekt. Mange løfter seg med musklene foran på beina og lukker hofteleddet når de reiser seg, istedet for å bruke hamstrings og åpne hofteleddet.

Ser ikke egentlig like mye problem med dette på normalt trent stor brun da de gjerne er store nok og lokomotiv nok til å drive frem i godt trav selv om rytter kløner. Ser det nesten mer hos iberere, og mindre og tyngre raser. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes også jeg ser endel som lettrir feil, men jeg ser alikevell en betydelig større andel som sitter nede feil. Og ofte synes jeg det gir større utslag på hesten. Jeg synes det er så utrolig kjipt at det ikke er tillatt med lettridning i alle lette klasser (tom LA) i Norge. For det å sitte nede på en hest med litt bevegelse anser jeg som mye mer teknisk vanskelig enn å feks. ri en sjenkelvikning. Og det fører til at så utrolig mange tvinger seg selv til å sitte nede før man er klar for det, som bare gir spenninger hos både hest og rytter. Mens om man hadde hatt litt bedre tid på seg, så hadde nedsittingen kommet mest sansynlig av seg selv når man rir hesten i mer samling og får mer erfaring. 

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er helt enig ang. lettridning i lette programmer, men vi er et steg på veien med valgfri lettridning i LC. Nå til helga skal jeg teste å sitte nede ene dagen og ri lett andre dagen i LC1, for å se om det gir noe utslag på hva dommeren ser :) Red lett forrige stevne, men hesten kløner litt av og til, og når man kommer ut av balanse mens man lettrir blir det veeeldig tydelig :P 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid ridd mer lett enn jeg har sittet nede, for jeg har aldri helt fått til å sitte nede. Nå er min ung, så da synes jeg det er en annen god grunn til å ri mest lett, men jeg rir iblant med pad og da har jeg jo ikke stigbøyler, så da blir jeg sittende nede hvis jeg skal trave. Det er sjeldent jeg rir veldig mye i trav når jeg rir i paden da, så det blir fremdeles ikke så mye. 

Det jeg synes er dumt med lettridningen er at jeg kan synes det er vanskelig å bruke sitsen godt når jeg lettrir. Det er sikkert en vanesak det også, da, men per nå i alle fall så synes jeg det er vanskelig. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 minutter siden, Sivoya skrev:

Det jeg synes er dumt med lettridningen er at jeg kan synes det er vanskelig å bruke sitsen godt når jeg lettrir. Det er sikkert en vanesak det også, da, men per nå i alle fall så synes jeg det er vanskelig. 

Dette har jeg også slitt med. Men har funnet noen knapper hos meg selv nå som har hjulpet masse, og nå er det ikke noe problem lenger :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå