Gå til innhold
Torhild

Barbering

Recommended Posts

Før sa man at man ikke skulle barbere hesten etter at røytingen var påbegynt for da ødela man for sommerpelsen. Hva tenker folk i dag? Hva er det seneste du barberer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg barberer ikke etter jul. Tok henne to ganger i høst og synes hun er korthåra og fin nå. Barberte i midten av februar en gang, da hadde hesten den styggeste sommerpelsen jeg noen gang har sett etterpå. Tilfeldig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt an på røytinga, egentlig... Dess mer de røyter, jo mer sommerpels er på vei ut, og jo mer hår klippes tvert av. 

Jeg skrella mine på disse tider i fjor. Kaldblodsen fikk skjeggstubbpels, så for hans del var det nok litt sent. Mens shettisen hadde normal sommerpels. Skal sies at den kaster hele frakken på ei uke før sankthans, og skaffer ny innen midten av august, da 🙄 er så vidt han røyter litt på beina nå, mens kaldblodsen ser ut som han ligger igjen på bakken etter fem min med børsting 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Barberte en gang i midten av feb, ble svinebust på sommeren. Never again (og da hadde ikke røytinga startet engang)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Barberte Blævar i mars i fjor,og det gikk helt fint. Ingen svinebust. 😉

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Barberte tidlig november og hesten har fortsatt barberingsstriper  :banke:

• Confused 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Barberte i januar et år og der ble grusefull svinebust på sommeren, blanding av gul klippet vinterpels og rød sommerpels. Gyselig og ekkelt. Barberte i desember nå, og hesten har fortsatt striper han og. 1mm pels er litt promp i - 24 lix, så til høsten skal jeg ikke ta senere enn oktober 😬

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Klipte i august og han har lekker neestensommerpels :love: Røyter litt fortsatt men ikke mye. 

De jeg tok i september er helt fine, litt lang pels på den ene men røyter veldig fint nå. Den siste er ganske kortpelsa men på vei til å få fin pels han også :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi barberte i november tror jeg? De har satt litt grisebust på områdene der dekkena ikke dekker helt (bak ved halen, i bogen der det ofte kommer glippe mellom bogspennene og halsdekken etc), men har ellers ca-sommerpels. Deilig! :P

Om man barberer på den tiden her av året tenker jeg at man kanskje skal være forberedt på at man får et dekkenhelvete til sommeren om ikke sommerpelsen får satt seg skikkelig. Kan jo være det går uten problemer, men får de grusom grisebust ville jeg barbert dem på nytt frem til neste vintersesong hehe :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjør alt "feil". Pleier å klippe min mellom mars og april. Hun blir stygg i pelsen, men hun blir enda værre om jeg lar være. Forstå det den som vil. :banke:  Ingenting galt med henne som man har klart å finne ut av, bare rar og hårete. Klipte henne til og med i juni i fjor, da var busten så lang. Ble ganske fin etter det egentlig. :lol:

Spent på han andre, han ble klipt i november, stadig grå i pelsen. Aldri klipt han før, så håper det går bra til sommeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine røyter alltid ganske sent, så fortsatt håp for svinepelsen. Bare hingsten som røyter hos meg nå. Han uklippede røde fare røyter ikke om jeg lugger han engang. Får bare ku-øyne :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gir b-vit i maten men det er ingen vidunderkur :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke troa i det hele tatt, det vil jo bare hjelpe om hesten lider av et underskudd.. Ellers tisser de det bare ut

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min har fått injeksjon flere ganger, aldri noen forskjell. :ninja: Det vil jo bare hjelpe om det var et underskudd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, MimmiNO skrev:

Ja folk sier det. Men jeg har som sagt sett stor forskjell. 

Da hadde nok du og hesten underskudd :-)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grisebusta kommer jo gjerne som en kombinasjon av at hårene klippes tvert av og at hesten setter litt "hurtigpels" etterpå. 

Begge mine setter hurtigpels om det plutselig blir grisekaldt på vinteren. 

Shettisen ble skrella i slutten av august (da var vinterfrakken på), og hadde ikke behov for dekken før jeg skrella'n på nytt like over nyttår. Etterpå har pelsen knapt vokst, med unntak av litt hurtigpels her og der. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man klipper etter at pelsen er ferdig utvokst, må man vente til neste sesong før ny pels kommer. Grisebust er det jo ikke før sommerpelsen kjennes ut som grisebust. De greiene de får på vinteren er naturlig og ikke noe man har tullet til med klipping, slik som man kan få til med sommerpelsen og har lite med grisebust å gjøre. Det er ikke vinterpelsen man er bekymret for ved sen klipping, men sommerpelsen liksom, det er den man ikke vil ha som grisebust.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Barberer gjerne rundt tre gonger kvar vinter. Hesten eg har no set meir pels enn ein bjørn. Har prøvd å auke dekken frå 400g til 600g etc, utan noko endring. Han har hatt ekstremt dårleg pelskvalitet, samt mykje gnag utan hyppig barbering. I år prøver eg ølgjær som tilskot, og merkar stor kvalitetsforskjel på pelsen etter knappe 3 veker. Så no er eg spent på neste shavings, og om det vert betre pelskvalitet som barbert denne gong. I år har han dog gått ubarbert utanom ein runde haust. Grunna skade. Ser ut som ein kvit villhest no, så skal verte godt å få skrella han.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har droppa å klippe B i år. Ikke like moskus som i fjor, faktisk. Røyter godt nå da, så blir vel blank att en eller annen gang. 

Ellers har jeg pleid å klippe en til tre ganger pr vinter. Liker ikke seig gammelsvette i pelsen, har kun erfaringer med at sånt gir gnagsår. Og så synes jeg ikke det er greit at de skal bruke så mye energi på å tørke. Den kan de bruke på annet i stedet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor lang tid bruker dere på å barbere en gang? Må barbere til sommeren og hverken jeg eller hesten har gjort det før. Han er av den hysteriske typen, så jeg må dope med domosedanpasta. Rekker jeg over hele hesten på en tube? :P regner med å ikke komme til på bein og hode uansett, så det blir bare kropp og forhåpentligvis halsen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
39 minutter siden, stinej skrev:

Hvor lang tid bruker dere på å barbere en gang? Må barbere til sommeren og hverken jeg eller hesten har gjort det før. Han er av den hysteriske typen, så jeg må dope med domosedanpasta. Rekker jeg over hele hesten på en tube? :P regner med å ikke komme til på bein og hode uansett, så det blir bare kropp og forhåpentligvis halsen.

Kanskje det kan være lurt å få noen som har klipt mye til å gjøre det for deg, så slipper du tidspress.

Antageligvis har du rett ang dop når det gjelder din egen hest, altså, men jeg har klipt mange redde hester bare ved å proppe øra, og ha maskinen i ene hånda og børsten i andre et par dager på rad før jeg har klipt. De absolutt fleste hester synes det er deilig å bli klipt når du først er i gang.

Jeg har et par PPID-hester, og de klipper jeg hele året gjennom, ca 5 ganger årlig. Klipper alltid medhårs, og har unngått dekkenbruk pga det. Det kan være greit å være litt obs på at huden på eldre hester og/eller hester med PPID kan være litt mer tricky ift å følge med inn i grovere skjær. 

Så en maskin med bredt og litt fint skjær kan anbefales 😊

Ang tidsperspektiv bruker jeg alt fra 20 min til en times tid, avhengig av hvor pent jeg vil ha det.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok også fått noen som er vant til å gjøre det til å komme. Det var det jeg gjorde med F i år, bare for å gjøre det kjappest mulig. Han gav jeg også pasta, men han reagerte jo ikke da hun startet maskinen en gang, så tror ikke han egentlig er noe problem å klippe uten. M ville jeg nok heller gitt to enn ingen :rofl: 

Da jeg barberte Bosco holdt det fint å bruke en tube, han var ikke spesielt interessert men det var oook når han var litt sløv. Brukte god tid og det gikk fint på en tube. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lillen ble barbert for første gang denne sesongen, enset ikke barbermaskina engang han. Synes det ble litt støyete omgivelser men utover det var han sitt vanlige jeg :P 

Brego var en større skrue, han brydde seg ikke om å faktisk _bli_ barbert, men han fikk panikk hver gang jeg skrudde den på. Så klippen hans ble mindre pen da jeg freste igjennom et jeg rakk mellom hver gang maskinen trengte litt pause :lol: 

edit for å si at de to er litt sånn trauste kaldinger som bryr seg ganske lite om alt, egentlig :P Så det er jo litt deilig.

Endret av Emsy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker ca en time på min, men er ganske nøye og tar beina og :) Mine bryr seg ikke. Måtte barbere en flekk på lillegutt her om dagen, første gangen for han, og han brydde seg heller ikke. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Matilde B. skrev:

Kanskje det kan være lurt å få noen som har klipt mye til å gjøre det for deg, så slipper du tidspress.

Antageligvis har du rett ang dop når det gjelder din egen hest, altså, men jeg har klipt mange redde hester bare ved å proppe øra, og ha maskinen i ene hånda og børsten i andre et par dager på rad før jeg har klipt. De absolutt fleste hester synes det er deilig å bli klipt når du først er i gang.

Jeg har et par PPID-hester, og de klipper jeg hele året gjennom, ca 5 ganger årlig. Klipper alltid medhårs, og har unngått dekkenbruk pga det. Det kan være greit å være litt obs på at huden på eldre hester og/eller hester med PPID kan være litt mer tricky ift å følge med inn i grovere skjær. 

Så en maskin med bredt og litt fint skjær kan anbefales 😊

Ang tidsperspektiv bruker jeg alt fra 20 min til en times tid, avhengig av hvor pent jeg vil ha det.

Ja, har tenkt litt på å få noen kyndige til å gjøre det, så jeg ikke somler og gomler unødvendig mye. :P men en time burde gå på en runde dop, da. Jeg er mest opptatt av at det er funksjonelt, blir det noenlunde pent er det bare bonus. 

Vel.. jeg får ikke propper i øra på min uten å dope han, så det blir dop. :rofl: Han synes ingenting som er uvant og utenom rutinen er positivt. 😂

Takk for tips om skjær. Har du en maskin å anbefale? 

3 timer siden, smaaen skrev:

M ville jeg nok heller gitt to enn ingen :rofl: 

Haha, ja. Ingen er uaktuelt, da kommer jeg aldri til å få barbert så mye som en stripe. Diverse veterinærer har prøvd seg på en stripe her og der i forbindelse med sårstell, intravenøstsetting etc. Foreløpig har ingen klart det.😅

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå