Gå til innhold
Emsy

Gaping = smerte ?

Recommended Posts

Har søkt litt rundt uten å finne en tråd som utartet seg heeelt slik jeg ville, så da lager jeg min egen :P

I dressurprogrammene står gaping forklart som ulydighet, men de fleste av oss vil sikte på rytters hånd som ufin om hesten åpner munnen for å komme unna bittet.

Mange liker likevel å si at hesten gaper fordi den protesterer/demonstrerer, noe jeg bare ikke forstår koblingen til. Jeg mener ganske bestemt at hesten gaper fordi bittet skaper ubehag som den vil komme seg unna. Ubehaget kan være for all del være forårsaket av at hesten vil mer frem enn rytter kan tillate (nå tenker jeg gjerne på scenarioer utenfor ridebanen der man er veldig avhengig av lydighet for å holde ting trygt), men oppfatningen om at hesten gaper for å si "jeg vil ikke" er jeg ikke med på. Hesten "vil ikke" av andre grunner, gapingen er en konsekvens av at ubehaget som oppstår i munnen.

Noen sier at hestene gaper fordi de kjeder seg, men jeg har aldri funnet en kilde som linker gaping til kjedsomhet. Hva tenker dere om dette argumentet?

Jeg tenker nå gaping som ikke handler om unghester som underkaster seg (føllgaping/tygging), hester som tilvennes bitt (som de synes er ekkelt og da gjerne fikler litt med), hester med tunga over bittet (forøvrig også grunnet ubehag men ja) eller hester som "gjesper". Har også opplevd hester som åpner munnen halvveis opp i ny og ne, men dette har jeg kun opplevd på hester med låsning i tungebenet (som jeg antar også er grunnet ubehag?)

Hva tenker dere om temaet? Gaper hesten under trening (med bitt) av andre årsaker enn ubehag/smerte? Er gaping ulydighet til hånden eller et symptom/konsekvens på at det er et annet problem som setter seg i hånden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er jeg langt unna i utdannelsesstigen ift dressur, men i mitt hode gaper hesten kun av ubehag evt en tillært vane som har startet pga ubehag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tenker at det er en logisk feilslutning. Man observerer fenomenene A og B sammen, og dermed antar at A alltid fører til B. 

I dette tilfellet erfarer jeg at sannheten er langt mer kompleks. 
Man må aldri glemme at hestens kjeve og tungebein er koblet sammen med resten av hestens kropp, og spenninger, stivheter og låsninger ellers i kroppen kan fort manifistere seg i munnen til hesten. Munnhule- og tannproblemer kan være en annen årsak.

Ofte kan stivheter i nakke, skuldre og rygg resultere i spenninger i hestens munn. Dette viser seg spesielt når hesten blir bedt om å tøye eller strekke på disse stivhetene, og mange hester gaper da uansett om den har bitt i munnen eller ikke, fordi problemet sitter i musklene, og ikke i bittet. Man kan teste det selv, ved å be hesten om å strekke seg gjennom stivhetene mens den har på grime, eller i boksen.

Det er like feil å anta at gaping alltid forårsakes av harde hender, som at det aldri kan forårsakes av harde hender. Noen ganger sitter problemet i salen, mens andre ganger sitter problemet i kroppen. Veldig ofte er det en blanding, og må man se forbi symptomet for å finne løsningen, for fasiten sjelden er enkel.

Hesten min er et godt eksempel på dette. Han har slitt med stivheter i skuldre og undersiden av halsen, som følge av smerter i munnen på grunn av fôrinnpakninger. Nå er fôrinnpakningene så godt som borte, men spenningene i muskulaturen er igjen. Hos han gir det utslag i urolig munn, og det har han uansett hva han har og ikke har i munnen. Han gaper når kiropraktoren/craniosakralterapeuten kommer nær stivhetene, og han gaper når han blir bedt om å tøye på stivhetene når han må gå sidebevegelser. Men ved hjelp av mange behandlinger og mye god trening, har problemet blitt mye bedre i løpet av relativt kort tid. 
Man ser også noen av de samme fenomene hos mennesker, spenninger i kjeven kan godt skyldes tannproblemer, men det kan også være sekundærspenninger, forårsaket av spenninger andre steder i kroppen, eller det kan skyldes sykdom og skader i kjeve og munnhule, og sikkert ørten andre ting jeg ikke vet om.

Derfor mener jeg at NRYF formulerer seg så presist som det er mulig, når de skriver "Hesten skal akseptere bittet, med ettergift gjennom hele kroppen og uten spenning eller motstand. (....) Hvis hesten stikker ut eller trekker opp tungen, skjærer tenner eller pisker med halen, tyder det som regel på nervøsitet, spenning eller motstand fra hestens side." i KR. 

Motstand hos hesten forårsakes så godt som alltid av at noe forhindrer hesten fra å bevege seg fritt gjennom kroppen, og dermed være under hjelperne. Noen ganger viser det seg som urene gangarter, andre ganger som pisking med halen, stiv rygg, spenthet og nervøsitet, og også som spenninger i munnen. Derfor er det en alvorlig feil etter konkurransereglementet.

Men det er trenernes, rytterens og behandlernes jobb å finne ut av hva årsaken bak problemene er, og å finne en løsning.

Endret av Renate
  • Like 13

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg blir veldig imponert av folk som driver piruettarbeid uten hodelag, men her dukket det opp et godt eksempel på hest med urolig munn selv om den ikke har bitt. I stedet for å løfte seg opp fra bakparten i piruettene, prøver den i stedet å slenge hodet og framparten opp.

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra innlegg Renate!! Det er nok veldig mange grunner til gaping og det har ikke alltid nødvendigvis noe med rytterens hånd å gjøre (selv om det i mange tilfeller er det). Man ser feks. mange hester blir urolige i munnen når ting blir veldig tungt (feks. i piaffe/passage arbeide). Det kan jo muligens være et eksempel i videoen Renate har lagt ved. Nervøsitet er også en faktor. Noen hester blir urolige i munnen  i det de går inn på arenaen, litt stress/stevnenerver. Men det er absolutt et tegn man skal respektere og reflektere rundt, for det er jo alltid forbundet med noe negativt. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå