Gå til innhold
Mona

Deltaker på kurs

Recommended Posts

Vet ikke om vi har diskutert dette før, men jeg lurer litt på dette med å reise på kurs..

Jeg har arrangert kurs for første gangen i helga, og vi var mange som var med. Jeg fikk litt blanda tilbakemeldinger, men flest positive. 

Det jeg lurer på er hva DU som deltaker tenker du skal få ut av å være med på kurs. 

Er du åpen for tilbakemelding, eller vet du egentlig best selv? Sier du fra hvis du er uenig i noe? 

Jeg er nysgjerrig på om folk er bevisste på seg selv når de er med på kurs.. tenker du over på forhånd hva du vil ha hjelp med, eller møter du opp og håper instruktøren skal se problemene dine?

Synes dette er interessante ting å reflektere over.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de kursene jeg har vært på har instruktøren først sett på oss i skritt, trav og tølt. De fleste jeg har ridd for har deretter satt seg opp og kjent litt på hesten selv, og det synes jeg fungerer utrolig godt for da kan de også kjenne selv hva som faktisk er problemet eller hva vi skal jobbe med for å komme videre. Jeg er alltid klar over hva jeg selv føler er et problem og har tenkt gjennom hva som er viktig for meg, og så godt som alltid er det også dette instruktøren har blitt bevisst på og også vil jobbe med. 

Når jeg drar på kurs er jeg alltid åpen for å gjøre som instruktøren sier, ta til meg den kunnskapen og de rådene de kommer med og rett og slett "gjøre som de sier". Om jeg hadde følt at jeg gjorde noe som var urettferdig mot hesten hadde jeg stoppet og sagt at dette er jeg ikke komfortabel med. Det er kanskje lett å si, og vanskeligere å faktisk gjennomføre i praksis, men heldigvis har jeg aldri følt at min hest har blitt behandlet urettferdig. 

Om jeg er fornøyd eller ikke når helgen er ferdig (drar stort sett kun på helgekurs) avhenger vel egentlig bare av om jeg føler vi har kommet videre med problemene vi (les: jeg :ahugegrin: ) hadde. Og for å være helt ærlig så hjelper det også å høre hva man faktisk har gjort riktig, og at hesten er fin. :P Neida, men man skal faktisk sitte igjen med en godfølelse etter kurs og. Om ikke har kanskje instruktøren prøvd å få gjennom noe som er for vanskelig for ekvipasjen/rytteren om det gir mening. 

Den første instruktøren jeg var på kurs med rettet på veldig enkle ting og vi jobbet med veldig enkle ting, men de utgjorde faktisk ganske mye for både hesten min og meg og vi kom langt på vei. Jeg tror det er ganske viktig å ikke ta ting til et høyere nivå enn rytter, og også hest, er klare for. Om man klarer å tilpasse undervisningen, tipsene og rådene til hva rytter er klar for tror jeg det skal mye til å ikke være fornøyd etter et kurs med en instruktør du i utgangspunktet har tenkt at du liker ridestilen til. :) 

Når det kommer til organisering så liker jeg å få tidsskjema noen dager før kurs, jeg håper alltid at arrangør tar mine ønsker til ridetider i betraktning (spesielt ved lang reisevei, jobb eller noe slikt) også synes jeg det er hyggelig om det feks legges opp til felles lunsj i pausen. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ihvertfall åpen for tilbakemeldinger. Det er jo derfor jeg er på kurs og vil egentlig ha mest mulig med meg hjem igjen. Om jeg er uenig vil jeg kanskje spørre litt rundt det. Er jeg uenig fordi jeg egentlig ikke forstår hva instruktør mener, eller fordi jeg er helt uenig i metoden å gjøre noe med et problem på f.eks.

Jeg tenker det kommer litt an på instruktøren også jeg. Noen instruktører vil kanskje på forhånd snakke et par minutter med eleven for å spørre om det er noe spesielt de ønsker å jobbe med. Mens andre vil kanskje foretrekke å se elev i aksjon for å vurdere hva han/hun mener eleven bør jobbe med? 

For min egen del pleier jeg gjerne å ha tenkt ut om det er noe konkret jeg vil ha hjelp til, men akkurat den tingen tar kanskje ikke hele økten. Da er det fint om instruktør kan observere litt for å se hva annet man bør jobbe med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er jo på kurs for å bli bedre :) Da må jeg være åpen for tilbakemeldinger, kritikk og guiding. Jeg lar meg derimot ikke "frelse", jeg forventer å bli respektert som elev, og om det er noe jeg ikke forstår forventer jeg at det er rom for å stoppe og slå av en prat.

Jeg er derimot også der hvor jeg ikke gjør noe jeg ikke vil. Jeg har flere ganger blitt instruert til å sage hesten ned til tøylen, noe jeg kort og konstant sier ifra om der og da et er uaktuelt. Hvis ikke vedkommende kan instruere meg uten at hesten min voldtas i kjeften, så er ikke vedkommende "verdt" å ri for i mine øyne. Dette gjør jo også at jeg er veldig bestemt på hvem jeg tillater meg å ri for, så de siste 3 årene har jeg ikke vært i en situasjon der jeg blir instruert til å gjøre noe jeg ikke ønsker.

Ellers har jeg jo ofte noe jeg ønsker å jobbe med, hvis ikke bare møter jeg opp og lar instruktøren undervise. De jeg rir for har et såpass godt øye at de ikke trenger å vite noe om hest/rytter på forhånd, funker det ikke funker det ikke, og da får man hjelp/guide/vanskelighetsgraden tilpasses der ekvipasjen er når de rir. 

Jeg takker alltid instruktør for timen når jeg er ferdig med å ri. Det er ren høflighet uansett om det er vanlig ridetime 1 gang i uken, eller kurs som går over en helg.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor vidt jeg er åpen for tilbakemeldinger kommer helt ann på om jeg er enig i de tilbakemeldingene jeg får. Strider det mot de teoriene jeg jobber etter kan det godt hende at jeg ikke er kjempe mottakelig for hjelp. Slike tilfeller har jeg kommet borti mer enn en gang, og det er vel igunn ganske normalt. En instruktør kan undervise kjempegodt, men så er det kanskje en og annen ting man er uenig om. Jeg forstår ikke at man skal ta imot hjelp man ikke er enig i. Annser ikke det som det samme som å vite best selv, men at man har en formening om hvordan man ønsker å jobbe, og hva som fungerer og ikke fungerer.

Hvor vidt jeg sier ifra om jeg er uenig kommer ann på om jeg har planer om å ri for personen igjen. Eller om  jeg annser instruktøren som mottakelig for tilbakemeldinger :P 

Jeg melder meg på kurs for å lære og bli flinkere, og er stort sett åpen for å prøve nye metoder, men ikke for en hver pris.

Hvor forberedt jeg er varierer. Stort sett har jeg en formening om hva jeg ønsker å jobbe med, men det hender også at vi tar det litt som det kommer og hva instruktøren synes vi bør ta tak i. Nå rir jeg stort sett for faste trenere, og de kjenner meg og hesten, noe som gjør det lettere å legge opp øktene :)

Endret av Bitten&Betty
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ofte noen problemområder jeg tar opp på begynnelsen av timen, da instruktøren ofte spør (nå har jeg ridd for de samme instruktørene de siste 4 årene) eller om det er noe spesifikt jeg vil jobbe med. Er det noe jeg ikke vil eller synes er urettferdig mot hesten, så sier jeg ifra, men det har heldigvis ikke oppstått da jeg ikke rir for hvem som helst. Ellers rir jeg for folk som er dyktige på å se våre problemområder og jobber utifra det også. 

Vet jo sånn nogenlunde hvordan instruktøren legger opp ting da jeg alltid drar som teorideltaker på kurs før jeg bestemmer meg om det kan være noe for oss. Jeg er student og kurs koster jo litt for en som ikke lever på allverdens og jeg vil at jeg skal få noe nyttig ut av det.
Jeg drar på kurs for å bli bedre, ikke for at noen skal fortelle oss hvor flinke vi er, så (konstruktiv) kritikk og nye verktøy i kassa er det jeg er ute etter. I år skal jeg trene for to instruktører jeg aldri har trent for før, så det er jeg veldig spent på. :) 

Sånn ellers gjør jeg det instruktøren sier jeg skal gjøre og de jeg har ridd for de siste årene utfordrer meg alltid slik at jeg ikke tror jeg får til det selv, men sier alltid "just do it". Jeg synes det er viktig at man føler seg flink uten at instruktøren sier noe direkte, uten at vi nødvendigvis får til ting 100% der og da. Jeg er fryktelig kritisk til meg selv og min ridning å drar meg ofte ganske langt ned pga. det. 
Som @Emsy takker jeg også alltid for timen. :) 

Endret av Grovegroven

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etter å ha vært borti mye forskjellig reiser jeg nå sjeldent på kurs med noen jeg ikke kjenner til fra før. De trenerne jeg rir for nå kjenner både meg og hesten veldig godt så der er det kanskje et par ord om hva vi jobber med per i dag og om det er noe spesielt jeg vil titte nærmere på. 

Jeg red for en ukjent trener for halvannet år siden, da fikk jeg null og nada ut av det. Ikke fordi han ikke er en god trener eller rytter, for det er han definitivt, men det var mer fortelle meg hvilke øvelser jeg skulle ri uten noe særlig mer input på det. Dette var jo et WE kurs og det hele ble veldig dyrt kontra hva jeg satt igjen med etterpå. Det jeg ikke fikk til på kurset fikk jeg også beskjed om å bare trene mer på hjemme, noe som jo forøvrig sier seg selv, men det er jo derfor jeg er på kurs. For å få hjelp til det jeg ikke får til. 

Om jeg er fornøyd avhenger veldig av om jeg føler jeg har fått til noe eller ikke. Det værste jeg vet er å slite hele timen med å få til noe, og ikke klare det og dermed føle meg helt idiot etterpå. Det at jeg kjenner følelsen og koordinasjonen er nok, trenger ikke stjerneskudd og euforie :P Nye verktøy på veien er alltid kjekt å få med seg, og gjerne nye innfallsvinkler på kjente problemer. Det er også kjedelig å dra fra kurs å føle at man egentlig ikke har fått noe ut av det. 

Jeg arrangerer jo en del kurs selv og ser jo at det er veldig ulik innfallsvinkel på de som deltar på kursene. De aller aller fleste er veldig åpne og blir ofte pushet utenfor egen komfortsone og dette resulterer noen ganger i frustrasjon og andre ganger i glede. Gjerne en del av begge, med overvekt av frustrasjon første timen, og glede andre timen :P Jeg prøver så langt det lar seg gjøre å få tilbakemeldinger som jeg kan bringe videre til instruktør. Jeg prøver å holde alle involverte (instruktør, ryttere, stalleier, teorideltakere) oppdatert på informasjon, prøver å få ut ridetider så tidlig som mulig uken før (haaaaater å sette det opp, det er alltid noen som ikke har gitt beskjed om når de ønsker så det blir alltid noe feil). Vi har felles lunsj (noen ganger kiosk andre ganger ikke, men alle sørger for egen mat) og teori. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som deltager på kurs har jeg alltid sett meg ut ting jeg vil ha hjelp med på forhånd. Jeg vet hva vi er dårlige på og hva vi er gode på, stort sett. Likevel er det helt innafor at instruktøren tar tak i andre ting som jeg selv eventuelt ikke ser/merker - jeg er jo der for å få hjelp og bli bedre, og man ser seg ofte litt blind på ting selv. Jeg syns det er en fordel at instruktøren kan sette seg opp og "kjenne på" hesten hvis nødvendig. Da får h*n et inntrykk av hvordan hesten er også, og vil kjenne hva vi bør ta tak i. 

Videre syns jeg det er viktig at instruktøren også tar tak i sitsen min. Jeg har nemlig erfart at mange ikke bryr seg så mye om rytteren, men kun hvordan hesten går. Hvordan hesten går avhenger jo veldig av hvordan rytteren sitter på hesten og rir hesten, så det er jo nesten viktigst :P 

Jeg forventer at instruktøren gir konstruktive tilbakemeldinger og klarer å formidle kunnskapen på en god måte. Ikke bare sier "gjør sånn og sånn" - men også forklarer litt hvorfor man skal gjøre "sånn og sånn". Jeg vil gjerne forstå ridingen, ikke bare kunne utføre den.

Jeg forventer også at instruktør er engasjert i alle elevene sine, om det så er Gunda på 54 år som skal ri dressur på Blakken på 18 år - eller om det er en ihuga konkurranserytter. Sånn uengasjert instruktør som snakker mer med publikum enn å undervise, sitter på tlf i en krok osv - det er en skikkelig uting og utrolig uprofesjonelt. Jeg forventer at instruktør er blid og ryddig med undervisning og tilbakemeldinger. Jeg syns også de skal være åpne for innspill fra rytter, så lenge det ikke er helt på bærtur. 

Som rytter kan jeg fint hoppe av og gi meg dersom jeg kjenner det virkelig ikke funker. Jeg ødelegger ikke hesten min med en ridemetode som tydelig bare stresser/knekker henne. Jeg har takket for meg midt i en time en gang. Før jeg hoppet av hadde jeg til og med prøvd å snakke med instruktør om andre måter å jobbe på osv - men jeg ble bare ledd opp i fleisen og både jeg/hesten var vrange. Der var det kun én vei til rom, gitt. Veldig proft hele greia (nei). :rolleyes: 

Som kursarrangør (for det er jeg jo også), så prøver jeg å være ryddig i organisering av kursene. Jeg samarbeider med hun som eier gården. Hun lager ridetider og sender disse ut på mandagen før kurshelgen. Da har folk tid til å bytte/styre som de vil, og planlegge helgen. Jeg oppretter også arrangement på Facebook hvor jeg skriver viktig info osv. Jeg er alltid tilgjengelig for spørsmål på Facebook og SMS, og svarer så fort jeg kan.

Føler selv jeg er veldig ryddig i kursarrangeringen min, og har igrunn aldri fått dårlig tilbakemelding. Likevel er det ridetider som er største synderen - alltid. Feks så vil alle ri tidlig på søndag fordi alle vil jo hjem tidlig. Det sier seg selv at ikke aaaalle kan ri tidlig, så jeg prøver prioritere etter hvem som har lang reisevei eller "kritiske ting". Men når det kommer til stykket så har folk fått kursdatoen leeenge før, så de fleste burde klare å planlegge helgen rundt kurset de frivillig har meldt seg på og ikke sutre så høyt om hvilken ridetid de får. Kurshelg er kurshelg - da må man regne med at det kan ta hele dagen altså. Klarer man ikke regulere seg etter det, så blir det fort litt vanskelig. Det er heldigvis få som har klaget over dette, men det er alltids noen. 

Nå har vi kjørt snart 1,5 år med faste plasser på kursene. Stadig frafall pga ditt og datt da, så da får andre komme til. Syns dette fungerer veldig godt :) Instruktør liker å ha fast base i hovedsak, han engasjerer seg veldig i elevene sine og syns det er moro å se progresjonen og jobbe målrettet med ekvipasjen. Men det er aldri problem å få inn nye heller. Syns det er viktig å la flere få komme til også, så selv om jeg har venteliste med mange interesserte, så rullerer jeg litt på hvem jeg tilbyr plass hvis det er ledig. 

Kursene er veldig trivelige og vi pleier ha felles middag på fredag kveld (for de som kommer da) og lørdag kveld. Lunsj er sammen med instruktør i forbindelse med 1 time teori.

Jeg tar til meg alle tilbakemeldinger jeg får, men ikke alle kan jeg kanskje gjøre noe med om det strider imot feks instruktørens prinsipper eller hva som er faktisk mulig. Kommer helt an på hva det gjelder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som kursdeltager forventer jeg en rekke ting fra både arrangør og instruktør: 
-Fasilitetene er som forespeilet, altså er det i ridehus om det er oppgitt at det skal være i ridehus (unntatt forbehold om ditt og datt) 

-Jeg får beskjed om forsinkelser eller endringer i god tid før min time, altså dersom instruktøren sitter fast på toget med strømstans tre timer unna og dermed er fire timer forsinket får jeg vite det snarest mulig. 

-Riktig instruktør dukker opp (!!)

Fra instruktøren forventer jeg at jeg får input og respekt. Det er ikke slik at jeg stiller til time og forventer at "idag skal sidebevegelser sitte" om det er noe av det vi er dårligst på. Jeg forventer derimot å få forståelig veiledning, og at instruktør klarer å se litt hvor problemet faktisk sitter. 
Jeg forventer også at instruktør aksepterer at jeg sier "det der vil ikke jeg gjøre, har du andre forslag? ", samtidig som jeg forventer at instruktør behandler hesten med respekt og forståelse. En instruktør som f.eks  plutselig uten forvarsel smeller hesten over ræva med pisken er absolutt ikke ok, og medfører absolutt betalingsnekt fra min side, samt avslutning av timen. 

Som betalende kunde forventer jeg også at instruktør har flere måter å nærme seg et problem på, altså har flere verktøy i kassa enn "sett på deg sporer neste gang". 

Både jeg og hesten skal være motiverte når timen avsluttes, selv om ting kanskje ikke gikk helt som planlagt.

Jeg trenger igrunn ikke møte opp med et grundig gjennomtenkt problem, men kan fint b e om hjelp til noe jeg faktisk sliter med. Jeg forventer ikke at hele økta skal gjennomføres kun med dette, da å terpe 45 minutter på kun galoppfatning på venstre hånd ville vært passe bortkastet og urettferdig mot hesten. 

Etter økta vil jeg sitte igjen og være litt inspirert, altså vil jeg gjerne ha litt hjemmelekser, men ikke så mye at jeg blir forvirret. 

Stort sett har jeg fått endel ut av instruksjon, med unntak av et par tilfeller der instruktør gikk fullstendig på tvers av hva jeg selv mener er akseptabelt for min ridning/håndtering av hest, og enkelt og greit fjernet meg fra hele situasjonen. 

Det er helt greit at instruktør henvender seg til evt tilskuere for å forklare noe, men ugreit om oppmerksomheten går fullstendig med på å hilse på løse hunder eller ha en timinutters privat samtale uten å tenke på meg *oppmerksomhetssyk* 

Kort sagt: etter økta vil jeg sitte igjen med følelsen av å ha oppnådd noe, enten det er en helsikes god overgang eller å ha fått med meg litt mer bagasje i treningen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg liker når lærerne ser hva som kan og bør jobbes med jeg. Ofte har jeg litt tanker jeg og, og da gjør vi det, men jeg liker ikke når jeg føler det er jeg som skal legge opp økta. 

Ellers er jeg veldig glad i når vi som er kursdeltakere snakker på forhånd i sammen. Vi har ofte felleschater, hvor vi kan legge litt kjapp info ut om oss selv og hesten, hvilke utfordringer vi står ovenfor, og hva vi tenker å jobbe med. Slik kan både instruktøren, men og resterende deltakere få et lite innblikk i de andre ekvipasjene (noe jeg selv lærer mye av) på forhånd. 

Ellers forventer jeg å få noen værktøy, og en viss godfølelse i løpet av timen. Jeg må ikke komme med store øvelser, men skal føle at vi er på riktig vei, og at hesten er positiv. 

Endret av Chiquita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært på mange kurs. Flere som har bare vært veldig dyre og føltes ut som totalt bortkastet. Ene gangen ble tidene for timer søndag bestemt lørdag kveld, jeg fikk første time. Problemet var at jeg fikk ikke vite det. Fikk en telefon når jeg var på vei til stallen (4 mil å kjøre) hvor de lurte på hvor jeg var fordi timen min hadde begynt for fem minutter siden. Det verste var at jeg mistet timen grunnet dette.Andre ryttere på kurset holdt til på denne stallen, det var bare jeg som ikke pleide å være der, så å bytte tid hadde ikke vært noe problem. Summen ble at jeg betalte for fire timer og fikk bare to. Legg til at det ikke var noen rullering på paddocker så min hest sto inne hele helgen. Var siste gang jeg ble med på noe kurs der. 

En annen gang var det et ukeskurs som strengt tatt ikke gav noe som helst nyttig. Opplegget var rotete, instruktøren flink til å være vennlig og festlig, innhold not so much. Sure penger da også. 

Jeg gjør som instruktør ber meg om, hvis ikke går jeg av hesten og avslutter timen. Men jeg forventer at det jobbes med meg og min hest på timer jeg rir. Ofte synes jeg instruktører ikke har nok å fare med, kun på et nivå hvor venner kan hjelpe meg vel så mye, om ikke mer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er åpen for tilbakemeldinger, ellers hadde jeg ikke giddi å brukt penger, tid og ressurser på å reise på kurs.
Pleier å gi en kort oppsummering til instruktør hva vi sliter med og hva vi ønsker hjelp til. Men overlater til instruktør å se hva som er viktig for oss å jobbe med. Viss instruktør mener det er noe helt annet vi må jobbe med så er jeg så klart åpen for det.

Hva man får ut av en time med instruktør avhenger ofte av en selv tenker jeg, hvor lett man tar instruksjon og hvor villig man er til å innse og jobbe med de utfordringer man har.

Ellers liker jeg en instruktør som gir direkte tilbakemeldinger og ikke bare sier "nydelig, nydelig.." Litt realitetsorientert er jeg da :lol:
Men har og litt med kjemi å gjøre også så klart, hjemme har jeg jo en fast trener, som jeg har valgt på grunnlag av at jeg føler hun kan hjelpe meg og en god kjemi.

Når man reiser rundt på kurs så må man være åpen for "alle typer" :) alle kan bidra med noe!

Når det gjelder fasiliteter og arrangering så forventer jeg at ting er på stell, men skjønner og at ting kan skje.. Forsinkelser, sykdom, værforhold etc.
Det viktigste er kanskje at informasjonen er god, at man får mulighet til å forberede seg viss eventuelle endringer oppstår.
Og kanskje det jeg synes er kjekkest er vist stemningen er god, folk er hjelpsomme og blide. Undervurdert.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Bitten&Betty gidder du å presisere hva du ville være uenig i?

Feks så kan jo en se noe helt annet, som løsning for deg og hesten og dermed be deg om noe som fremstår svært uvant. Er det noe du ville takke nei til? 

Eller tenker du noe annet?

Vil måten det forklares på bety noe? 

(Åpent for alle andre å svare også. Jeg ble bare så nysgjerrig på hennes svar.)

Jeg prøver å ikke forklare ihjel meg og hesten. Ønsker ofte løsgjørende ved første møte, men kan ha konkrete øvelser jeg ber om hjelp til.

Jeg forventer interesse for å ri min hest best mulig. Og at jeg skal det. Jeg er så god/dårlig som jeg er. Så da må det ta utgangspunkt i det. Ikke hva alle andre får til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har ridd for de samme instruktørene i mange år nå, så der går alt på en måte i sin faste gange. :lol: 

Men i vinter dro jeg på kurs med ny trener for første gang. Da var jeg veldig åpen og prøvde å legge fra meg alle forventinger faktisk. Jeg hadde sett ham instruere fra før av og visste hva han sto for. Og at han på mange måter var helt annerledes enn de andre instruktørene jeg har ridd for. Den helgen ville jeg ha input fra noen på "utsiden". Og det fikk jeg. Jeg var ikke enig i alt, men mesteparten. Og vi fikk mer enn valuta for pengene. Og vi har dratt tilbake en rekke ganger etter det.

Sånn generelt sett sier jeg ifra dersom det går ut over hesten. Vi er veldig for å prøve nye ting, og jeg kjenner henne såpass godt nå at jeg vet forskjellen på sinna-R og frustrert-dette-er-tungt-R. Vi vet tross alt ikke før vi har prøvd? Jeg gjør alltid research på forhånd når jeg skal teste ut en ny trener, for alle sin skyld. Jeg er alltid forberedt med noen stikkord om hva vi jobber med, hva jeg føler er våre svake og sterke sider - men for å være helt ærlig så forventer jeg at treneren ser disse ganske kjapt. Så kan jeg heller utfylle med info om det trengs.

Samtidig så syntes jeg det er viktig at man viser treneren respekt, er høflig osv. Samme andre veien, og de trenerne som setter hesten før meg får en seriøs stjerne i boken. Jeg velger konsekvent slike trenere, og jeg er overbevist om at det gjør meg til en bedre og mer ydmyk rytter. Sånn fasilitetsmessig har jeg egentlig ikke så mye krav, men setter veldig pris på at informasjon kommer tidlig og at det blir oppdatert om baneforhold osv. Og toalett. Har ikke stedet toalett får jeg helt noia (nervøs blære :lol: ).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sånn med tanke på fasiliteter er jeg ikke interressert i å arrangere helgekurs på utenbane. Spesielt ikke med trenere som er hentet fra andre land. Det er så mye større sjanse for at det er drittvær enn omvendt så jeg vil safe. Jeg vet om instruktører som også krever dette for å undervise og det skjønner jeg. Når man står fra 09-18/19 å underviser blir det fort miserabelt i sidlengs regn og kuling. Mange synes det er rart når jeg kan få ned prisen for helgekurs ved å ha det ute, men det er jo ikke hyggelig i dårlig vær. 

Ellers har jeg hørt om instruktører som har helgekurs og som prater mer i telefonen og trykker på telefonen, mer enn de snakker til deltakerne på kurs. Jeg hadde blitt fly forbanna om jeg hadde betalt for instruksjon og instruktøren ikke var interressert i å instruere meg. 

En annen ting som kan være vanskelig er når intruktøren ikke har snøring på hvor mye tid som har gått. Vi har et system hvor jeg plinger/alarmerer når det er 10 minutter igjen slik at vi i det minste prøver å holde skjema. Det er det nok noen som reagerer litt på, men av hensyn til deltakere og de på stallen som venter på å ri i pauser osv så må man jo bare. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, smaaen skrev:

En annen ting som kan være vanskelig er når intruktøren ikke har snøring på hvor mye tid som har gått. Vi har et system hvor jeg plinger/alarmerer når det er 10 minutter igjen slik at vi i det minste prøver å holde skjema. Det er det nok noen som reagerer litt på, men av hensyn til deltakere og de på stallen som venter på å ri i pauser osv så må man jo bare. 

Dette synes jeg er kjempeviktig både som arrangør og deltager. Man må ha kontroll på tida. Når jeg arrangerer kurs legger jeg inn pauser innimellom så vi får hentet inn litt forsinkelser, men sånn generelt prøver jeg som arrangør mitt beste å "holde instruktøren i øra" så vi holder skjema. Greit å bli enige om et "system" med personen på forhånd, så klart.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurs er morsomt :D  Nå har man rukket å ri for en god del forskjellige oppigjennom åra og har endt med å sile godt ut hvem man i det hele tatt ønsker å ri for.  Den gjenværende lista er ikke spesielt lang, men til gjengjeld er det instruktører jeg VET hvordan underviser og vet at det passer både med hvordan jeg selv tenker og hvordan jeg vil at "sluttresultatet" skal bli. Jeg kjenner jeg ikke er spesielt interessert i å bruke tid og penger på å ri for folk som selv ikke presenterer hestene sine på en måte jeg synes er allright på stevner o-l -at de selv rir på vrengte skjeve bananer eller noe bare for å ta et eksempel :P . Jeg holder meg unna typiske "rideskoleinstruktører" som er mer opptatt av at overganger og øvelser SKAL komme på akkurat DET punktet og ikke når hesten er riktig forberedt og kan gjøre oppgaven riktig.  Det er jo et kurs -hvorfor skal alt være så fryktelig presist :P 

Flere av de beste instruktørene jeg har vært borti har ingen instruktørutdannelse over hodet, men har gode egenprestasjoner og en fornuftig tilnærming til trening av hest. Om de er utdannet eller ikke gir jeg katta i så lenge de kan sakene sine. 
Det er ikke ofte jeg tester ut noe nytt, men gjør jeg det kommer jeg selvfølgelig med blanke ark og prøver etter beste evne å forstå og gjøre det instruktøren ber om. Man får heller sile ut i etterkant hva man føler kommer til nytte eller ikke. At man ikke er enig med en instruktør i hva h*n vil man skal gjøre er for meg ikke det samme som at h*n nødvendigvis har feil, jeg er ingen superekspert selv og det kan mer enn gjerne være at jeg ser helt forskrudd på noe så hvorfor ikke ta imot tips og i det minste prøve.

For meg er det viktig at kurs er innendørs, spesielt på vinteren eller at man i værste fall kan flytte inn hvis det skulle bli dårlig vær. Det hender jo vi har treninger på ovalbaner og slikt så enkelte ganger får man bare bite det i deg :P Ellers er det fint å få ca tider noen dager i forveien så man kan organisere litt. 

Ellers er det ekstra koselig om flere er på plass når man rir/ser på under veis. Savner litt de gode gamle kursukene hvor hele gjengen satt planta ei hel uke i hjørnet på hallen i -30 med varm drikke og varme pledd. Virker ofte som nå at folk kommer, rir og stikker igjen og det synes jeg er litt synd. Mye å lære ved å se på de andre også :D 

Endret av Hrimbakur
trykkleif
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Siv skrev:

@Bitten&Betty gidder du å presisere hva du ville være uenig i?

Feks så kan jo en se noe helt annet, som løsning for deg og hesten og dermed be deg om noe som fremstår svært uvant. Er det noe du ville takke nei til? 

Eller tenker du noe annet?

Vil måten det forklares på bety noe? 

(Åpent for alle andre å svare også. Jeg ble bare så nysgjerrig på hennes svar.)

Jeg prøver å ikke forklare ihjel meg og hesten. Ønsker ofte løsgjørende ved første møte, men kan ha konkrete øvelser jeg ber om hjelp til.

Jeg forventer interesse for å ri min hest best mulig. Og at jeg skal det. Jeg er så god/dårlig som jeg er. Så da må det ta utgangspunkt i det. Ikke hva alle andre får til.

Nå skrev jeg helt generelt, fordi det er mye jeg potensielt kan være uenig i. F.eks ting jeg mener går på bekostning av hestevelferden. "Lirking" i tøylene f.eks for å få hesten til å gå i form, har ridd for GP rytter, og anerkjent trener, som synes sånt er ett godt hjelpemiddel.. Det meste jeg har reagert på har vært overdreven tøylebruk, eller bruk av pisk og sporer på måte jeg ikke står inne for.

Etter mye prøving og feiling har jeg også funnet en ridemåte som jeg trives med og som passer meg, og jeg har nok blitt mer kresen på å prøve nye ting selv om de kanskje kan funke. Stenger ikke alt ute, men tenker mer over ting nå enn tidligere før jeg eventuelt begir meg ut på nye ting.

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg reiser ikke på kurs til folk jeg ikke liker måten dem rir på selv. Hvilken utdannelse de har, bryr jeg meg ikke om. Å kunne lære fra seg er enten noe de kan eller noe de er dårlige til. Er de dårlige til det, blir det med den ene gangen.

Jeg har én hest jeg alltid bruker første gangen for en ny trener :lol: han som er godt utdannet og ikke særlig sart. Jeg må jo ha et åpent sinn når jeg drar på kurs, og være interessert i å lære noe og få tips, men jeg er dessverre alt for dårlig til å si fra når jeg syns noe ikke funker eller jeg ikke kan stå inne for. Så gremmes jeg heller etterpå. Er heldigvis veldig sjeldent dette skjer, men det har skjedd så jeg er litt "redd" for akkurat dette scenariet. Jeg er ikke glad i å bytte trenere, jeg pleier holde meg til en om gangen.

Jeg hadde ikke meldt meg på kurs fra senhøsten til tidlig vår hvis det skulle foregå utendørs. Hall er et must både mtp underlag og å få noe hyggelig ut av kurset.

Jeg vet stort sett hva jeg sliter med og hva jeg helst vil ha hjelp med. Noen ganger sier jeg bare at instruktøren kan se hva h*n vil jobbe med selv, og noen ganger sier jeg at vi gjerne kan se på ditt eller datt i tillegg. Kommer litt an på hvilken hest jeg rir, han unge kan man bare plukke fra smørbrødlisten mens han gamle ville jeg gjerne trene på noen stevnerelaterte ting og et par ting jeg syntes kunne bil bedre. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, Issa skrev:

Jeg har én hest jeg alltid bruker første gangen for en ny trener :lol: han som er godt utdannet og ikke særlig sart. Jeg må jo ha et åpent sinn når jeg drar på kurs, og være interessert i å lære noe og få tips, men jeg er dessverre alt for dårlig til å si fra når jeg syns noe ikke funker eller jeg ikke kan stå inne for. Så gremmes jeg heller etterpå. 

Haha, jeg og. Har brukt diverse lånehester til å "teste" instruktører før jeg lar de få lov til å undervise meg på min egen lille sarte porselenhest. :lol:

Var innmari glad for at jeg hadde lånt en spranghest som hadde vært ute noen vinternetter før, da jeg havnet på time med en lokal gammel dressurlegende som startet timen med å si at hun syntes jeg skulle ri hesten "gooodt bak lodd når jeg varmet opp, slik at han kom opp med ryggen", og brukte resten av timen på å rope "drrraaaaaaa i innvendig tøyle! Nei, ikke sånn, du må drrraaaaaaa! Slipp utvendig! Det er innvendig tøyle du skal drrraaaaaaa i!" 

Hun fikk aldri se min hest, for å si det sånn. :ninja:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ridd stort sett bare for en instruktør de siste årene, så er litt "satt" i hvordan ting skal være.

Da pleier alltid første time å starte med spørsmål om hvordan hesten har vært siden sist, og andre time starter med spørsmål om hva jeg syntes om timen i går.

Jeg kommer ikke med forslag til hva jeg vil jobbe med, men om det er noe vi sliter med så sier jeg fra om det og så blir jeg gitt verktøy jeg kan bruke for å fikse det.

Har prøvd noen andre trenere også, også uten "bakgrunnsresearch", men har jeg mulighet så ser jeg gjerne på en time før jeg sier ja til en time selv. Seneste jeg vurderte dro jeg på time for, men kjente jeg raskt mistet lysten når de på to av tre timer den helgen hadde brukt hjelpetøyler på en 4-åring, og på tredje timen tok dem av for å se om "hesten hadde skjønt hva den skulle nå"... Da er det ikke min type instruktør, enkelt og greit, så blir nok ingen timer for henne.

Jeg er veldig ferdig med å la instruktører sette seg på hesten min uten å vite hva den instruktøren er god for i forkant.... Fullblodsen min var det en instruktør som red, hun insisterte på å ri alle hester første time hun hadde med dem. Hun ville også gjerne ri hesten de neste gangene "for å fikse den for meg". Jeg sa helt ærlig at jeg ville lære å "fikse den" selv, det var liksom litt av poenget (etter noen måneder skjønte jeg at det vi drev med langt fra var å fikse hesten, og jeg sluttet å ri for damen).

Jeg føler meg også ganske ferdig med å ri for instruktører som sender oss runde på runde på en storvolte og må innom alle gangarter i løpet av timen, eller forteller meg hvilke øvelser jeg skal gjøre men ikke hvordan eller hvorfor jeg gjør dem. Det lærer både jeg og hest veldig lite av.

Ellers forventer jeg mye det samme som dere. At jeg får ridetid i god nok tid, at det ikke blir for store forsinkelser med mindre det er en god grunn, at jeg får beskjed om tidene endres, og at rideforholdene er som det blir sagt. At det er parkeringsmuligheter (fordi jeg ofte må komme med henger).

Og jeg forventer at instruktøren er engasjert i meg og min hest, og ikke har åpenbare favoritter.

Jeg er på kurs for å få input og hjelp, men jeg setter også pris på at instruktøren hører på hva jeg har å si, hvor enn ubetydelig mine utsagn er, det er tross alt min hest og jeg som rir/kjører den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja jeg rir også for én fast trener nå, slik at vi kan ha langsiktige mål med treningen, det er litt viktig. Og som @KatrineH - jeg er heller ikke interessert i at instruktøren skal fikse hesten min! Er det noe galt med den, er det jeg som må fikses, ikke den. Instruktøren kan godt sette seg opp for å se om det er jeg eller hesten som kåler, eller vise hesten noe eller hva som helst, men ikke ri hele timen. Det er bortkastet tid og penger for meg, jeg bryr meg ikke om hvor god hestene er - det er jeg som skal bli god :lol:  

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg lar gjerne instruktør ri eller kjøre hesten min, men det er mest fordi jeg fort blir litt sånn "neei, dette klarer vi ikke, Det er for vanskelig ", og da trenger jeg at noen viser meg at jo, dette klarer hesten din helt fint:p 

Er ikke snakk om å overta ham hele økta, men noen minutter sånn at jeg innser at det faktisk går bra å gjøre det jeg blir bedt om.

På kurset i helga klarte jeg ikke en venstresving for alt i verden, og ga litt opp.. instruktøren hoppet i vogna og cruiset gjennom uten problemer.  Jeg trenger sånne realitychecker av og til:)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, Mona skrev:

Jeg lar gjerne instruktør ri eller kjøre hesten min, men det er mest fordi jeg fort blir litt sånn "neei, dette klarer vi ikke, Det er for vanskelig ", og da trenger jeg at noen viser meg at jo, dette klarer hesten din helt fint:p 

Er ikke snakk om å overta ham hele økta, men noen minutter sånn at jeg innser at det faktisk går bra å gjøre det jeg blir bedt om.

På kurset i helga klarte jeg ikke en venstresving for alt i verden, og ga litt opp.. instruktøren hoppet i vogna og cruiset gjennom uten problemer.  Jeg trenger sånne realitychecker av og til:)

Enig i den, det var utrolig å få være med når instruktør kjørte min gamle hest og fikk fram hva hun virkelig kunne. Det ga meg inspirasjon og noe å strekke meg etter.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan også la instruktøren få vise på hesten, men kun dersom jeg kjenner personen og vet hvordan h*n rir. Jeg orker ikke sette hvem som helst oppå lengre. Med kjøring er det litt anderledes kjenner jeg, og jeg har nok lettere for å låne vekk tømmene i vogn enn å la en fremmed rytter sette seg opp for å demonstrere.

Endret av Bitten&Betty

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå