Gå til innhold
Kah

Første stevne

Recommended Posts

Hvordan har dere forberedt unghestene deres på dens første stevne? Hvordan har dere lagt opp dagen etc?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer sikkert an på typen stevne, men jeg valgte små stevner i starten og deltok i bare én klasse. Så økte vi på etter hvert. Kommer til å gjøre det samme med de to neste hestene :) Forberedingen gikk ut på å delta på "borteaktiviteter" som kurs, treninger ol, bare generell sosialisering. Samt sjekke at hesten klarer hele programmet kondismessig, uten å dø på seg. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har planlagt å ri bort til nabostallen på et av de lokale stevnene der, og være med på én dressurklasse. Der har vi jo vært inne i ridehuset fra før av. Og så tar vi det derfra avhengig av hvordan han takler det :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Med Lilje startet jeg første gang på et lokalt stevne, og jeg red bare en klasse pr dag store deler av første sesongen. Vi startet noe LB på slutten av året (hun var 5, 4-åringer er jo litt begrenset siden de bare får starte LC).

Hadde vel vært i den hallen før, men mine hester er uansett så bereist som unghester at jeg ikke ser på det å dra til en ny plass som veldig utfordrende.

Siden første stevne var nær hjemme så salte jeg på hjemme, kjørte hesten bort, og red. Dette var hun også vant med fra trening.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg begynte å dra på kurs med min når hun var ca 4,5 år gammel. Først dagskurs, deretter kurs med overnatting. Jeg bare hoppa i det og tenkte at det bare var bra at hun ble tidlig sosialisert/miljøtrent med reising osv. Dette mtp stevner også, som var planen på sikt.

Startet første stevne i april i fjor (2017), da var hun 6 år. Året før gikk hun masse kurs på bortebane og hun var vandt med å være med rundt. 

Første stevnet var et dagsstevne med lite deltagere og folk. Valgte bevisst dette for å gi henne en mild start. Red 2 klasser, men begge var de laveste klassene. Hun hadde god grunnkondisjon og mer enn nok styrke for å takle det fysisk.

Jeg selv sørget for å være så rolig og fattet som mulig, og bare late som om dette var en av mange treninger vi har hatt :P Ikke gjøre noen big deal ut av det, liksom. Det tror jeg er viktig! Bare fokusere på seg selv og hesten - og ri. Beregnet god tid for å unngå stress. Brukte god tid på å skritte rundt og la henne få lande litt.

Nå er jeg selv ganske flink til å være rolig og stenge ute omverden (så godt det lar seg gjøre, hvertfall), og det smittet nok mye over på henne. Hun var såklart litt tittete og spent, men roen min gjorde at hun også oppførte seg fint og vi fikk gjort det vi skulle uten noe tull. Startet 3 stevner til dette året, og det gikk veldig fint. Hun fikk mer selvtillit for hvert stevne, og fikk mer attitude etterhvert, haha. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kurs på bortebane er beste stevne-treningen en unghest kan ha :) 

I tillegg kan man være litt smart når man velger seg hvilket stevne som skal være først ut. Start den laveste klassen du kan på en stall i nærheten med kort reisevei. Så er det bare å sørge for at hesten er forberedt på hall (om man må ri i hall), og eventuelt dressurrail om det er det banen går i. 

Det er også mulig å spørre om man kan starte utenfor klassen. For mange ryttere fjerner det "presset" og det kan gi bedre opplevelse for hesten også :) Da er man forøvrig ikke med på å konkurrere, men man får tilbakemelding mm. Arrangeres det programtrening i nærheten er dette også en flott mulighet å miljøtrene på, da får man også kjempefin tilbakemelding fra dommer.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er ikke min stevnehest, mer showhest, men det går jo på mange måter ut på det samme, jeg slipper bare å tenke på at det er en konkurranse :P Jeg har siden nesten før hesten var innridd, reist på treninger og utflukter der det har vært mange fremmede hester. Han har en liten tendens til å koke litt over når det blir for mye inntrykk så vi har prøvd å øve på dette så godt som mulig. Fra første året var vi på treninger i vanlig dressur, HEMA, riddersport, working equitation, osv og hadde en noe ujevn utvikling. Noen ganger var alt fryd og gammen, andre ganger doinkadoinkadoink. Eneste han gjør er å slå bakover så jeg rir med rødsløyfe eller gir beskjed til de som jeg rir sammen med. (er ikke alle miljøer folk skjønner hva rød sløyfe betyr :P ) 

Vi startet vårt første nærstridsstevne i 2016, det var ikke så mye publikum og sånt, men sekreteriat bod med musikk og speaker. Det skumleste i følge Finorio var reklameskiltene på siden av banen :P Vi red som vi pleier og selv med flere feil vant vi klassen. 

I 2017 har vi vært med på 2 show, først Oslo Middelalderfestival som dommer, F skulle bare være dommerhest. Det er viktig å få introdusert han til show verdenen litt forsiktig for det er mye bråk, både fra publikum som hauses opp, og riddere med rustning. Så det ble en ganske stresset turnering, men det virker som at han kom ut av det med lærdom. Neste var Tønsberg middelalderfestival helgen etter. Der var det heller ingen krav, kun å se pene ut og gjøre noe fancy. Finorio er ikke så fancy av seg enda så vi briefet med spanske steg, ellers var "banen" såpeglatt og det var det som stresset han mer enn resten av opplegget rundt. Andre dagen var han superfin, selv om fortsatt noe stresset. Men var super barneponni og tok i mot klapp og godbiter fra publikum. 

Så vi fortsetter å gjøre mer og mer uten for store krav og jo eldre hesten blir, og jo mer erfaring han får, jo bedre takler han det. Er spent på dette året som kommer da vi plutselig kastes inn i en litt større verden, men det går nok bra når store "brødre" passer på'n :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min var ekstremt lite bereist på sitt første stevne, det var vel det tredje stedet han så noen sinne.. :P Men så var han også blitt 6 år og godt temt, så man kunne vel egentlig ikke kalle han unghest lenger. Oppførte meg bare som vanlig på stevnedagen, fulgte vanlige rutiner og var veldig påpasselig med å bruke vår vanlige "oppvarmingsrutine", så gikk det veldig fint. Tror han var såpass sjokkert over alt det nye han så at han egentlig ikke reagerte på det, for på steder han er vant til å være kan han være ganske skvetten om det er noe han husker han syntes var skummelt sist han gikk forbi :ninja:

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke gjort noe hokuspokus med noen av dem egentlig.
Noen fikk vært med rundt på litt kurs og slikt.Noen hadde ikke engang vært inne på ovalbane før første starten.
Varmer ikke opp for lenge,legger ikke det store presset på dem under klassen,men tenker mer på å bare gi dem en "god reise rundt".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min hadde heller aldri vært på ovalbane før første stevne, når jeg tenker meg om.. :lol: Jajaaa, det gikk fint! Hadde øvd masse i forkant, liksom.... Not :ninja: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, Emsy skrev:

Kurs på bortebane er beste stevne-treningen en unghest kan ha :) 

I tillegg kan man være litt smart når man velger seg hvilket stevne som skal være først ut. Start den laveste klassen du kan på en stall i nærheten med kort reisevei. Så er det bare å sørge for at hesten er forberedt på hall (om man må ri i hall), og eventuelt dressurrail om det er det banen går i. 

Det er også mulig å spørre om man kan starte utenfor klassen. For mange ryttere fjerner det "presset" og det kan gi bedre opplevelse for hesten også :) Da er man forøvrig ikke med på å konkurrere, men man får tilbakemelding mm. Arrangeres det programtrening i nærheten er dette også en flott mulighet å miljøtrene på, da får man også kjempefin tilbakemelding fra dommer.

Er det vanlig å få ri utenfor konkurranse her i Norge?
Har tenkt en del på programtrening, men har ikke funnet noe rundt her. Går vel kanskje å høre med klubben om de kunne tenke seg å holde det :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, Kah skrev:

Har tenkt en del på programtrening, men har ikke funnet noe rundt her. Går vel kanskje å høre med klubben om de kunne tenke seg å holde det :)

Hvorfor ikke bare ri i konkurransen?

Hvis du evt er redd for dårlige prosenter er det bare å avbryte programmet ;)

Har forøvrig fått lov flere ganger ved å spørre overdommer.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Kah skrev:

Sett det flere ganger :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Apropos utenfor konkurranse:

Kan det være lov å starte ponniklasser i sprang med voksenrytter om det er utenfor konkurranse?

Har tenkt tanken ift. at jeg med fjording gjerne skulle øvd på vanskeligere bane enn LD minus (:P), og derfor gjerne kunne tenkt meg å starte ponni-klasse i sprang.

Utenom det så er jeg enig med Elisabeth, like greit å starte i konkurranse.

Og jeg driter litt i prosenten også jeg da, har ridd til 40 % i LC en gang fordi hesten bare stresset når han skulle galoppere på gressbane (tidligere galopphest).

Var sikkert noen som kommentere (og lo av) den lave prosenten, men det gir jeg blanke i.

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, KatrineH skrev:

Kan det være lov å starte ponniklasser i sprang med voksenrytter om det er utenfor konkurranse?

Har tenkt tanken ift. at jeg med fjording gjerne skulle øvd på vanskeligere bane enn LD minus (:P), og derfor gjerne kunne tenkt meg å starte ponni-klasse i sprang.

Utenom det så er jeg enig med Elisabeth, like greit å starte i konkurranse.

Og jeg driter litt i prosenten også jeg da, har ridd til 40 % i LC en gang fordi hesten bare stresset når han skulle galoppere på gressbane (tidligere galopphest).

Var sikkert noen som kommentere (og lo av) den lave prosenten, men det gir jeg blanke i.

Det er ikke lov, for i konkurranse må man følge reglementet uansett så lenge stevnet pågår. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 timer siden, Kah skrev:

Jeg har gjort det, bare fordi klubben arrangerte D-stevne, og jeg ikke syntes det var noe vits i å betale lisens for å bare starte et lokalt stevne en gang i løpet av året, når jeg ikke hadde mulighet til å kjøre hesten på andre stevner. Det var helt greit i klubben der i alle fall. Fikk dømming og prosent, den bare telte ikke med i konkurransen.

Fordi det passet best med tidsskjemaet red jeg LB på slutten av ponniklassen siden jeg uansett var utenfor konkurranse og klassen var den samme som for hest. Dette var dressur da, så kanskje det ikke går i sprang @KatrineH

5 timer siden, KatrineH skrev:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrolig teit at man ikke kan få ri ponniklasser som voksne. Er da mange voksne som har ponnier, og også mange som er mindre i størrelse enn de største såkalte barna. Jeg skjønner at det blir kjipt om voksne skal konkurrere mot barn selvsagt, men det måtte da gått an å ha en egen ponniklasse for voksne...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, ja da var det vel som jeg fryktet. Får dra på sprangtreninger og be spesifikt om vanskelig bane en gang i blant da :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og ja, jeg savner sprangklasser for voksne med ponnier. 

Selv om det hjelper at flere har blitt flinke til å arrangere rekruttklasser på D-stevner da!

Den nærmeste klubben her skal absolutt arrangere tonnevis med ponniklasser, i stedet for å bare ha alt som hest. Har klaget til dem da, så sist satte de opp rekruttklasser for hest de også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, LisaFi skrev:

Ponniklasser er da for barn. Er fritt fram å starte ponni i andre klasser med voksen rytter.

Men i de litt høyere klassene er det kombinasjoner, som da blir litt vanskelig med tanke på steglengde på ponni vs hest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tja. Ri fram eller ri på tre der det er to da? 😅  

Finnes jo hester mellom 150 og 180 som går på de samme banene også? Så får man tilpasse ridningen når man velger en utenfor gjennomsnittet hest/ ponni å ri på. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, LisaFi skrev:

Tja. Ri fram eller ri på tre der det er to da? 😅  

Finnes jo hester mellom 150 og 180 som går på de samme banene også? Så får man tilpasse ridningen når man velger en utenfor gjennomsnittet hest/ ponni å ri på. 

I de letteste klassene synes jeg ikke det skal være nødvendig å tenke så fælt på sånne ting, avstanden bør ligge til rette for ekvipasjen.
Man begynner å bli ganske "dreven" når man begynner å tukle med avstander og ri kort eller langt.

De store hestene får jo mindre hinder, siden de har lengre bein. Samme høyde krever jo mer av en ponni enn av en hest.

Så jeg skjønner absolutt frustrasjonen over å ri hesteklasser med en ponni, og det er som det blir sagt her mange voksne som rir ponni, i form av andre raser enn varmblods ridehester.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda, har vært der sjøl jeg i grunnen (B ble målt til 149,5 så så godt som ponni). Men går fint å ri henne på de samme banene som andre hester opp til 1m i grunnen. Og der er det snakk om en enkel kombinasjon i løpet av banen, såvidt jeg husker.

Så mye høyere enn det har det aldri blitt på grunn av andre begrensninger. Det tror jeg fort er saken for mange andre voksne med hester/ ponnier i grenseland også. Andre begrensninger enn hvordan banen er bygd teknisk mtp avstander. 

Rundt her er det ingen problem med å finne rekruttklasser  på alle klubb og UK stevner uansett. Hvis man på død og liv vil ri D- stevner og oppover så klarer man vel å legge opp grunntempoet litt om man rir en mindre hest tenker jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal jo helst ikke lage utfordrene baner før aller tidligst 1.10 på hest, lærte jeg da jeg gikk banebyggerkurs. Sprangbanen skal være innbydende og legges tilrette for hesten. Ikke før 1.10-1.20 skal det være skumle hinder, rart fyll, teite avstander, og helst høyere noe høyere også. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider