Gå til innhold

Recommended Posts

14 minutter siden, Siv skrev:

Så utrolig sant det du skriver her.

Om hesten din må behandles, bør trening og regime rundt dyret vurderes og evt endres. Tenker jeg.

Ikke helt enig. Det skal ikke så mye til før det oppstår f.eks en låsning som ikke oppdages med det første. Å skli litt i luftegården, f.eks. Eller få et utilsiktet rykk i munnen. Eller rytter er litt ubalansert, eller salen er ørlite ujevn. 

Over tid vil slike småtterier sette seg mer og mer fast, siden kropper er laget for å kompensere for slikt. 

Må man derimot til stadighet behandle for det samme, runde på runde på runde bør man gå litt nærmere etter i sømmene. 

Det beste er så klart at rytteren er i stand til å gymnastisere hesten hele veien igjennom, finne og trene vekk problemer, men sålenge ryttere flest tydligvis ikke engang klarer ri lett korrekt tror jeg det er litt for mye å forlange av den gjengse hesteeier 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, mallilen skrev:

Ikke helt enig. Det skal ikke så mye til før det oppstår f.eks en låsning som ikke oppdages med det første. Å skli litt i luftegården, f.eks. Eller få et utilsiktet rykk i munnen. Eller rytter er litt ubalansert, eller salen er ørlite ujevn. 

Over tid vil slike småtterier sette seg mer og mer fast, siden kropper er laget for å kompensere for slikt. 

Må man derimot til stadighet behandle for det samme, runde på runde på runde bør man gå litt nærmere etter i sømmene. 

Det beste er så klart at rytteren er i stand til å gymnastisere hesten hele veien igjennom, finne og trene vekk problemer, men sålenge ryttere flest tydligvis ikke engang klarer ri lett korrekt tror jeg det er litt for mye å forlange av den gjengse hesteeier 🤔

Ja, enig.

Og til alt dette kommer behandlerens evne til å se, og ikke minst fikse, de problemene hesten eventuelt har så det blir en varig endring (om problemet ligger i valg av treningsmetode, blir det en vanskelig, tenker mer på om det var en strekk elns)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har erfaring i at «små» uregelmessigheter som oppstår etter et sklitak, et byks i luftegården (som ikke er en diger smell) ofte er ting som kroppen retter opp i selv når den blir oppmuntret til riktig bevegelse. Så der holder jeg med en tidligere arbeidsgiver (dressurrytter) i at man kan trene vekk mye med myk og smidig trening.  Små ting som kommer fra skjeve høver er et unntak, det påvirker hele organismen og tar laaang tid å gjøre noe med når man må påvirke både organismen som helhet og bevegelsesminnet.

Sette seg fast gjør det hvis vi ikke korrigerer bevegelsen eller lar hesten bare ha fri. Hester som blir jevnt, pent og likesidig brukt har utrolig lite små ting som «setter seg fast» og blir store. 

Store smeller derimot, kan selvsagt alle få, men da er det ofte åpenbart at det har skjedd noe, og hva som har skjedd også. Og det går ikke an å forebygge all verden heller. Med mindre man driver  fullstendig med bobleplast. 

Endret av LisaFi
  • Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dette aspektet må man ikke glemme evt låsninger og skjevheter i rytters kropp som kan påvirke hestekroppen. Derfor er det minst like viktig å få behandlet egen kropp som hestens kropp, dersom det er låsninger eller skjevheter her eller der som er tilbakevendende på hesten.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et annet aspekt er at hestene har veldig ulik toleransegrense.

Noen protesterer for "ingenting", mens andre er omtrent daue før man fant ut at det feilte dem noe.
Jeg tenker også at man må huske på det psykiske aspektet i det hele, ikke bare det fysiske. 
En hest som over lenger tid har vært vant til at noe er vondt, vil jo få et psykisk mønster der den forventer smerte, og derfor kan reagere med protester og uvilje, selv om den fysiske smerten da på ett punkt har blitt ryddet opp i .

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå