Gå til innhold

Recommended Posts

Jeg synes det er en liten jungel der ute av forskjellige typer behandlere for hest. Jeg vet ikke helt forskjellen på de og når man burde bruke hva. Så jeg tenkte kanskje vi kan ha en litt generell tråd om behandlere og behandling av hest!

Så, jeg lurer på hvilke typer behandling du har hatt god, eventuelt dårlig erfaring med (gjerne med en beskrivelse av akkurat hva / hvordan de jobber)? Har du en type behandler som er din «go to» for alt, eller bruker du spesielle typer behandlere for spesifikke utfordringer?

Hvis du bare skal ha en generell sjekk for å se at alt er okay, hva bruker du da? Eller tenker du at så lenge det ikke er noe merkbart galt med hesten så trenger den ikke behandling? 

Og har du noen krav for behandlere du bruker, f.eks. i forhold utdannelse, eller omdømme? Hva kjennetegner en god behandler? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det ofte er mer personavhengig enn utdanning egentlig. Det er viktig for meg at behandleren har en god idé om hva treningen også gjør med hesten i tillegg til behandlingen. 

Personlig har jeg veldig god erfaring med Kraniosakralterapi i kombinasjon med noe annet, som osteopati eller kiropraktikk. Det aller viktigste for meg er at behandleren ikke kun manipulerer uten å sjekke bløtvev og behandle det først der det er behov for det. Jeg har hatt hest som ble behandlet med kiropraktikk, der bløtvevet IKKE var klar for det, og det var en meget ubehagelig opplevelse for hesten. Så behandleren må ha et helhetlig bilde, være åpen og klar på at det er flere veier til rom, en type behandling løser ikke alle verdensproblemer, derfor liker jeg de som jobber med flere innfallsvinkler. Det er også grunnen til at jeg vil ta videre utdanning innen for dette selv, da jeg kun gjør kranio nå og man kommer kun så langt med kun det. Det kan gjøre mye for mange, men mange vil også ha behov for mer hjelp. 

I dag behandler jeg hesten en del selv, i tillegg bruker jeg Ellen S sporadisk (og jeg får tips og triks til hva jeg selv kan gjøre og fokusere mer på, både på egen hest og andres), og har nå rett før jul brukt en osteopat på mennesker som også behandler dyr. Han var veldig dyktig og kommer tilbake etter at jeg har kommet hjem fra Tyskland. Han gav meg også gode tips om hva jeg kan jobbe med selv med kranio for å hjelpe på det han har jobbet med. Han var også veldig opptatt av treningen av hesten, hvordan han kjentes, hva som fungerte ikke fungerte osv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker kiropraktor  (ordentlig, ikke equiterapeut) av og til for å sjekke. Hun gjør aldri noe uten å sjekke bløtvev først, og hun vil alltid vite hvordan vi trener og hvordan han responderer på treningen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker kun kiropraktor. De har veterinærutdannelse med kiropraktikk som tillegg. En equiterapeut risikerer du har tre helgekurs i Sverige bak seg.... samme med massører. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er dessverre mange som opererer med utdanning de sier at de har, men ikke har. Jeg har aldri brukt nye folk uten å ha blitt anbefalt de av noen tidligere, og vet hvilken utdanning de har i bunn. Om det er veterinær, skandinavisk skole for holistisk hesteterapi, nordisk heste- og hundeterapi skole, fysioterapeuter med videretudanning på hest, osteopater med videreutdanning på hest, er det meg egentlig helt likegyldig, har vært borti dårlige kiropraktorer som har veterinærutdanning i bunn, og noen som har "equiterapeut" utdannelse som er bare utrolig dyktige på å lese hester og hvor hovedproblemene sitter og løse de. Så ja, det er viktig å vite hva slags utdanning de har, men det betyr ikke for min del at alle uten veterinærutdanning er dårlige. Det er også viktig at behandleren er ydmyk for hva de kan, ikke minst hva de IKKE kan og at de henviser til veterinær ved behov. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Equiterapeut er det vel de som har HTU som kaller seg. (Hestterapeututbildningen). Den er vel rimelig grundig mener jeg. To år på heltid?. Alikevel mener jeg også at den må kombineres med personlig egnethet, og at det siste har minst like mye å si. 

Når det kommer til slike behandlinger så må vi igrunnen bare huske på at det er «alternativt», og velge noen med godt rykte som vi har tro på. 

Jeg har selv gått SSHH, og bruker gjerne noen med den utdanningen, da jeg føler jeg forstår hva de driver med. 

Det finnes aktører i markedet jeg holder meg langt unna hvertfall. 

Endret av LisaFi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være en ordentlig kiropraktor skal man vel ha gått 6 års kiroutdannelse på mennesker først, deretter gå videreutdanning for dyr? Veterinærer som er kiropraktorer kan ikke behandle mennesker vel, men det kan en ordentlig kiro.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker veterinær med etterutdanning på kiropraktikk og kraniosakralterapi. Noe annet fungerer kanskje litt, men ikke ordentlig. Syns jeg. Jeg har prøvd equiterapeut før. Syns ikke det hjalp stort på min hvertfall. 

En som er veterinær «i bunnen» evner ofte å oppdage ting på en helt annen måte. Også har man fordelen med at de tross alt kan mer om hest, anatomi og kan se plager som kommer av større underliggende årsaker enn en som har tatt typ 3 kurs. 

Det er også viktig at personen er genuint interessert i å finne årsaken til hvorfor hesten har et problem. Er det pga feil trening? Mistanke om feil utstyr (kanskje litt off topic for en veterinær, men de interesserte har en viss peil), belaster hesten seg feil pga dårlig eksteriør (feks) og den bør hjelpes på et spesielt vis? Osv. Årsakene kan være mange, men de må se det store bildet. Ellers finner man ikke årsaken til at hesten har problemer (med mindre det er uhell/traume såklart). 

Jeg har hvertfall vært utrolig fornøyd med veterinær med kiro + kranio. Bruker Ellen Mordt. Hun brenner virkelig for yrket sitt og hun har hjulpet meg med å lokalisere rusk i Snót sin kropp, og vi har sammen funnet årsakene til hvorfor det oppstår. 

Ang. når jeg tilkaller behandler og ikke - i hovedsak når jeg kjenner det er noe som lugger, og som jeg selv ikke klarer å løsne med løsgjørende/riktig trening. Hender jeg har hatt behandling selv om hesten kjennes fin også, just because. Feks etter en lang høst med mye kurs og stevner. Da syns jeg det er godt med en litt roligere periode med litt fri, sammen med en sjekk på at kroppen er i orden. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg også tenker person framfor utdanning egentlig.

Bruker ikke veldig mye behandler selv, Lilje har vært behandlet en gang (nå i november), da av veterinær med tilleggsutdanning innen kiropraktikk. Bruker også denne personen som veterinær til vanlig, og kjenner folk som er fornøyd med etter kiropraktikkbehandling på sine hester.

På de to første hestene mine brukte jeg equiterapeut. Da jeg brukte jeg denne fordi "vedkommende behandler andres hester i området, da slenger jeg meg med neste gang".

Prøvde to ulike, den første brukte jeg over en lengre periode. Kjente god effekt på første hesten etter første behandling, men ikke sånn allverdens senere eller på den andre hesten. På hest nr. 2 prøvde jeg en annen behandler som jeg oppfattet som mer forsiktig, og vedkommende ønsket også selv å ikke behandle hesten mer etter to ganger da hun ble redd for han.

Jeg er litt der at så lenge jeg føler ting fungerer, så lar jeg det være.

Lilje ble sjekket opp nå fordi hun ble avblåst for halthet på et stevne og veterinær/kiropraktor uansett skulle på stallen, så da tok vi en runde for å se over. Behandling tidligere har forsåvidt vært vurdert, men har liksom ikke passet seg sånn.
Lilrik har aldri vært behandlet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenker jeg kommer til å bruke Ellen Schmedling og @smaaen når jeg får meg hest igjen. Ellen fordi jeg har veldig god erfaring med henne fra før, og smaaen fordi jeg kjenner og stoler på henne og vi har snakket en del om cranio og jeg har veldig tro på det ut i fra det. Pluss da gjerne sammen med undervisning, for å få det helhetlige bildet 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg burde nok tatt en liten sjekk på min snart og. Jeg synes cranio høres veldig spennende ut, men @smaaen bor litt langt unna oss. :( Vet ikke om noen som driver med det her i vest?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, SiljeB skrev:

Jeg burde nok tatt en liten sjekk på min snart og. Jeg synes cranio høres veldig spennende ut, men @smaaen bor litt langt unna oss. :( Vet ikke om noen som driver med det her i vest?

Jeg vet det er flere som gikk samtidig med meg som bor på vestlandet. Tone Helen Bache har også tatt samme utdanning i tillegg til de andre hun har. Er vel også muuulig noen veterinærer med kiro der borte også. Hvor er det du holder til?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, SiljeB skrev:

Stine Larsen har vel noen turer til vestlandet. Verdt å høre med henne om hun noengang er i nærheten. Hun holder til i Drammen, men reiser virkelig hele landet rundt og underviser (AR) og behandler. Utdannet hos Thoresen (holistisk) pluss hestemassør (tror jeg), og sist men ikke minst craniosacral. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, smaaen skrev:

Jeg vet det er flere som gikk samtidig med meg som bor på vestlandet. Tone Helen Bache har også tatt samme utdanning i tillegg til de andre hun har. Er vel også muuulig noen veterinærer med kiro der borte også. Hvor er det du holder til?

Midt mellom Bergen og Stavanger, Tone kan jeg bruke, hun kommer til en stall ikke langt fra meg! :D Takk for tips! 

1 minutt siden, stinej skrev:

Stine Larsen har vel noen turer til vestlandet. Verdt å høre med henne om hun noengang er i nærheten. Hun holder til i Drammen, men reiser virkelig hele landet rundt og underviser (AR) og behandler. Utdannet hos Thoresen (holistisk) pluss hestemassør (tror jeg), og sist men ikke minst craniosacral. 

Ja, hun vet jeg har vært her, men da gjerne Stavanger eller Bergen tror jeg og det er liksom 2,5 time i begge retninger å kjøre. :/ 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv å få tak i Mari når hun er hjemme fra Sverige? :) 

Jeg behandlet en hel del travhest når jeg bodde med travtrenern, ( både «egne» og andres) men mistet i grunnen helt lysten til å drive med det. Ikke på grunn av hestene men eierene.

Å se på at hestene ikke fikk fri etter behandling som de skal ha, at de ikke fikk endring på skoinga som de trengte og at de ikke kunne høre etter og endre treninga når muskulaturen var så kort og fæl at gamlinger på hjemmet virket som aerobicsutøvere, eller også de som ikke kunne anstrenge seg bittelitt mtp hestehold og foring så hestene fikk det litt bedre- kan gjøre en stakkar halvsprø. Da er det ikke så kult å komme tilbake for å hjelpe hestene med de samme problemene gang etter gang. Og i enkelte tilfeller få beskjed om at «behandlingen virket lite». Doh.

For meg har det blitt mer interessant å bare drive med egne hester, og legge mest mulig til rette for at de skal holde seg friske av seg selv. Og så har jeg brukt andre til å behandle. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig spennende å behandle egen, og hester jeg følger relativt tett i treningssammenheng, for da får man med seg så mye mer. Ikke minst er det veldig interessant å få andre til å behandle min hest, og se effekten av det. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, Mari er også flink! :) Men, hun er her sjeldent nå og da ofte i Haugesund, er et stykke å kjøre det og (1 time). Et annet problem er jo at behandlerne ofte jobber (forståelig nok) i min arbeidstid og da er det ikke alltid like lett å komme seg avgårde med hesten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@SiljeB Du har jo også Tonje Lund Ness, bor i Suldal, reiser mye :) Fantastisk flink :D 

Endret av Hrimbakur

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Hrimbakur skrev:

@SiljeB Du har jo også Tonje Lund Ness, bor i Suldal, reiser mye :) Fantastisk flink :D 

Ja, jeg vet! Men, hun er så travel. :lol:

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, SiljeB skrev:

Ja, jeg vet! Men, hun er så travel. :lol:

Verdt å vente på da 😂😝 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, Hrimbakur skrev:

Verdt å vente på da 😂😝 

Joa, men det kan kjennes ut som å vente på Godot. :lol: 

• Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg (og tilsynelatende hesten også ;) ) har vært veldig fornøyd med kraniosakral fra @smaaen, vi fikk plutselig høyregalopp etter en behandling! Hesten ser ikke så fornøyd ut under behandlinga alltid, han sier klart og tydelig ifra om at noe skjer og det som skjer er ubehagelig, eller hvertfall ikke innafor hans komfortsone. Han reagerer på samme måte under kiropraktikk, jeg liker å følge opp jevnlig med veterinær med etterutdanning i kiropraktikk. Da aller helst Trine Fosser. Utenom dette ser jeg egentlig ikke noe behov for flere typer behandling, da jeg har lært meg endel tøyeøvelser som jeg gjør så ofte jeg husker i tillegg til jevnlig oppfølging med kiropraktor og kraniosakral.

Når hesten var mellom 2 og 3 år brukte jeg hesteterapeut Karine Evensen, som har litt forskjellig type utdannelse innenfor hesteterapi. Osteopati, laserterapi, massasje og akupressur. Jeg hadde ikke lyst til å bruke behandlingsmetode som manipulerte like mye som kiropraktikk når han var så ung, og Karine er veldig flink til å se helheten i hestens fysiske og mentale form. Hun er også veldig flink til å lære bort øvelser! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 04/01/2018 at 9.37, Hrimbakur skrev:

På 04/01/2018 at 17.07, SiljeB skrev:

Joa, men det kan kjennes ut som å vente på Godot. :lol: 

Tonje kjem om ca 1-2 veker, på Stord. Du får hive deg med då, @SiljeB :-)

Godot er den beste hestebehandlaren eg nytta. Bruker henne annakvar månad, og ho har behandla gaffelbåndet til Udyret. Kunne ikkje vore meir nøgd. Samt at ein faktisk ser tydelege resultat på bevegelsesmønsteret til hesten etter ei behandling.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Helga skrev:

Tonje kjem om ca 1-2 veker, på Stord. Du får hive deg med då, @SiljeB :-)

Godot er den beste hestebehandlaren eg nytta. Bruker henne annakvar månad, og ho har behandla gaffelbåndet til Udyret. Kunne ikkje vore meir nøgd. Samt at ein faktisk ser tydelege resultat på bevegelsesmønsteret til hesten etter ei behandling.

Jeg slenger meg gjerne med da, hvem "arrangerer" det hele?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 3.1.2018 at 21.48, LisaFi skrev:

Prøv å få tak i Mari når hun er hjemme fra Sverige? :) 

Jeg behandlet en hel del travhest når jeg bodde med travtrenern, ( både «egne» og andres) men mistet i grunnen helt lysten til å drive med det. Ikke på grunn av hestene men eierene.

Å se på at hestene ikke fikk fri etter behandling som de skal ha, at de ikke fikk endring på skoinga som de trengte og at de ikke kunne høre etter og endre treninga når muskulaturen var så kort og fæl at gamlinger på hjemmet virket som aerobicsutøvere, eller også de som ikke kunne anstrenge seg bittelitt mtp hestehold og foring så hestene fikk det litt bedre- kan gjøre en stakkar halvsprø. Da er det ikke så kult å komme tilbake for å hjelpe hestene med de samme problemene gang etter gang. Og i enkelte tilfeller få beskjed om at «behandlingen virket lite». Doh.

For meg har det blitt mer interessant å bare drive med egne hester, og legge mest mulig til rette for at de skal holde seg friske av seg selv. Og så har jeg brukt andre til å behandle. 

Så utrolig sant det du skriver her.

Om hesten din må behandles, bør trening og regime rundt dyret vurderes og evt endres. Tenker jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå