Gå til innhold
Sivoya

Underskriftskampanje om endring av regler for hestehold i Norge

Recommended Posts

26 minutter siden, mallilen skrev:

Jeg vet i allefall at om Ludden hadde blitt tatt fra meg, jeg ikke hadde fått gjennomslag med mine erfaringer og han hadde skadet noen for livet, hadde jeg måttet bære den børen på mine egne skuldre like mye som om jeg hadde solgt ham dit han havnet selv.

Men, om det er så ille på din gård at MT ser det nødvendig å ta dyrene dine, da er du kanskje såpass psykisk syk, eller har andre problemer, som gjør at dette ikke lenger er noe du tenker på?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tjah, i den groveste vanskjøtselsaken jeg har sett med egne øyne var det ikke bare psykisk sykdom i bildet, også komplett idioti. Har jo i tillegg hørt om flere som er verdensmestere og bare ordner og styrer på, stikk i strid med lover og regler.  Det er mye mer komplisert enn psykisk sykdom hvertfall. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

klart, det kan jo være mer enn bare psykisk sykdom som er problemet.

Selv om jeg tenker at "verdensmestere som reglene ikke gjelder for" også har noe mentalt ved seg - de fleste skjønner at de må forholde seg til regelverket selv om de er uenige.

Men jeg synes det blir litt snevert å ta utgangspunkt å sin ene egne hest for å vurdere om endringsforslaget er ok eller ikke. Man må jo se det større bildet.

Selv om jeg også selvsagt gremmes over tanken på at noen andre skal kunn bestemme over mine hester, at jeg ikke skal ha råderett over dem. Men så tenker jeg, om det kommer til et punkt hvor MT ser det som nødvendig å ta fra meg hestene mine, så er nok uansett jeg ikke i stand til å avgjøre hva som er best for dem.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, KatrineH skrev:

Men, om det er så ille på din gård at MT ser det nødvendig å ta dyrene dine, da er du kanskje såpass psykisk syk, eller har andre problemer, som gjør at dette ikke lenger er noe du tenker på?

Leste du eksempelet jeg brukte? 

Som gjørme i luftegård, manglende pass og helsekort, litt for kort boksside og motvilje for å følge opp påleggene? 

Slikt er slett ikke uvanlig rundtom i det ganske land, og trenger så aldeles ikke være ensbetydende med vanskjøtsel, men bryter likevel med mattilsynets retningslinjer samlet sett i stor nok grad til at det reageres og gir pålegg. Over tid vil det medføre at mattilsynet henter ut dyrene.

Jeg har ikke kun tatt utgangspunkt i min egne hest og vært "snever". Jeg har brukt ham som eksempel, og har vel flere ganger sagt jeg synes det er et skritt i riktig retning, men at jeg også ser at det kan medføre en del komplikasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bak de fleste dyretragedier, små som store, står det ofte mennesketragedier også. Syke bønder som bor og driver alene, klarer ikke å gjøre jobben sin på grunn av diverse psykiske/fysiske problemer. Om ingen varsler, stikker sjeldent MT innom, og der baller det gjerne på seg.

Om MT kunne møtt opp to ganger i året for å sjekke at alt var på stell, hadde det nok vært potensiale for at en del tragedier kan forebygges. Gjerne fire ganger, men med budsjettkutt blir det jo vanskelig.

Jeg har signert, selv om jeg synes den er litt "dramatisk" formulert; for en endring er på sin plass. Om bare bedre formulerte minimumskrav på paddock/beite og lenger påkrevd utetid.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, mallilen skrev:

Leste du eksempelet jeg brukte? 

Som gjørme i luftegård, manglende pass og helsekort, litt for kort boksside og motvilje for å følge opp påleggene? 

Slikt er slett ikke uvanlig rundtom i det ganske land, og trenger så aldeles ikke være ensbetydende med vanskjøtsel, men bryter likevel med mattilsynets retningslinjer samlet sett i stor nok grad til at det reageres og gir pålegg. Over tid vil det medføre at mattilsynet henter ut dyrene.

Jeg har ikke kun tatt utgangspunkt i min egne hest og vært "snever". Jeg har brukt ham som eksempel, og har vel flere ganger sagt jeg synes det er et skritt i riktig retning, men at jeg også ser at det kan medføre en del komplikasjoner.

Men man må jo forholde seg til de reglene som er, ellers får ting konsekvenser. Om jeg synes reglene er teite kan jeg ikke dermed bare nekte å forholde meg til dem og motsette meg lovpålagte utbedringer, akkurat som at jeg ikke kan si at jeg synes 60 er en mer fornuftig fartsgrense enn 40 på denne veien, så da gidder jeg ikke å forholde meg til det 40 skiltet. Hvis man er så dum, ja så mistet man hestene da. Om man er uenig i regelverket får man heller jobbe for å forandre dem. (Selv om bare tanken på at folk synes mindre bokser og mer gjørme er et fint mål å jobbe mot, er ganske ille).

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, mallilen skrev:

Men det er jo akkurat det siste der som nå skal endres. 

Mattilsynet skal nå ha råderetten over dyrene, og skal bestemme om dyr skal omplasseres, avlives eller selges. 

Det har de ikke hatt mulighet tidligere, og særlig salgsdelen er høyst interessant i et budsjett som er skuffende trangt. 

Jeg mener nå absolutt ikke at eiere skal ha råderetten når dyrene er hentet ut, det være seg produksjonsdyr eller kjæledyr. 

Likevel er det eier som kjenner dyrene best. 

Uten å sammenligne dyr og barn, kun instansene, er det jo slik barnevernet også gjør. 

Det er såklart snakk om ekstreme tilfeller, men det finnes eksempler på at barnevernet har hentet og plassert barn i nye hjem, uten å ta med seg foreldres meninger og forklaringer rundt f.eks sykdom og helsetilstand.

Var det ikke senest ifjor ei ung jente døde i fosterhjem fordi barnevernet ikke ville høre på foreldrene? (Eller tidlig i år? Jeg husker ikke nøyaktig)

Det hører såklart sjeldenhetene til, men jeg ser for meg at overkjøring vil kunne by på problemer. 

Jeg vet i allefall at om Ludden hadde blitt tatt fra meg, jeg ikke hadde fått gjennomslag med mine erfaringer og han hadde skadet noen for livet, hadde jeg måttet bære den børen på mine egne skuldre like mye som om jeg hadde solgt ham dit han havnet selv. 

Det hjelper veldig lite at mt's representanter har mye erfaring med dyr, når alt de ser er en sukkersøt ponni langt unna de situasjonene som gjør han farlig. 

Der bør det altså innlemmes en undersøkelsesplikt i forhold til evt vitner før de fatter en avgjørelse. 

Jeg synes også forøvrig det er supert at de nå får større myndighet ifht dyrene de henter ut, men ser for meg at det vil medføre noen komplikasjoner, også fra tidligere eiere som sporer opp dyrene sine og trakasserer ny eier. 

Mattilsynet blir likevel ikke en omplasseringsorganisasjon, det er jeg uenig i. Om dyr blir vurdert til å kunne omplasseres vil jeg tro de går videre til en organisasjon som faktisk driver med omplassering. Kan ikke se for meg at MT begynner å drive salg av kjæledyr.  Produksjonsdyr vil jeg tro at enten blir avlivet, slaktet eller solgt. Om overskuddet fra det går til MT synes jeg det er greit, ingen bønder vil uansett ta imot dyr som ikke er ved god helse. 

Når det kommer til eksempelet ditt med Ludde er jo det en veldig spesiell sak. De færreste hester er såpass skumle og uforutsigbare. I alle fall har jeg aldri møtt en hest som kan snu såpass fort. Har møtt sure og sinte hester, men de har vært det fra første sekund, og alle har truet før de har gjort noe med det. 

Uansett skal det ekstremt mye til før MT henter ut dyr pga gjørmete luftegårder, feil boksdimensjoner osv. Da har det gått vanvittig lang tid før du har gjort noe med påleggene deres. Om man ikke samarbeider da er det jo noe galt. Og ila den tiden ville du også ha god tid til å

evt alive hestene selv. MT kommer heller ikke til å gå inn plutselig og brutalt og hente ut dyr. Det er en altfor stor papirmølle å komme seg gjennom før man har mulighet til det. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis MT skal overlate dyr til omplasseringsorganisasjoner så håper jeg det også kommer på plass gode støtteordninger for veldedige dyrevernsorganisasjoner. Dyrebeskyttelsen og andre slike hjelpegrupper lever vel stort sett på ildsjeler og velvilje. :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå