Gå til innhold
Helga

Gaffelbåndsskade - Treng alle innspel

Recommended Posts

Hesten min har fått påvist betennelse i gaffelbåndsfestet oppe på høgre framfot. Har no behandla med diverse i 3 månader, han er no 0,5 grader halt på høgre fram. Til no er han behandla med DMSO kortison, og hadde i går første behandling med shockwave. Får lov å skritte 2-3 turar på 30-40 min kvar dag. Får også trave korte travintervall på rett strekke inni der. Han er byrja å bli ei bombe å ri på, men skaden vert jamnt betre over tid. Det eg lurer på er om dykk har tips til andre hjelpemiddel eg kan nytte heime? Som urter, liniment eller massasje? Berre for å framskynde helinga enno meir. Har kjøpt ice-vibe belegg til beina og knea no, håpar at dette kan ver med å hjelpe i prosessen.

Nokon som har vore borti dette? Blir han heilt fin att? Han har fine gaffelbånd ellers på UL, og er utruleg frisk generelt sett. Har også superfine røntgenbilete.

Sett STOR pris på alle innspel om liknande skadar, historiar, ice-vibe etc.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min hadde betennelse i leddbånd koden, som ble behandlet med kortison/hanekam i leddet og to omganger med trykkbølgebehandling. Ellers opplegg med gradvis opptrening. Jeg spurte veterinæren hva annet jeg kunne gjøre, og han mente tilskudd hadde lite for seg i mitt tilfelle, men at laserbehandling og hestefysioterapi kunne være positivt. Vi hadde to runder med dette i løpet av opptreningsperioden. Hesten ble helt fin igjen etter opptreningen. I følge veterinær var det ingen grunn til å begrense bruk eller bruke noe spesielt av belegg eller liniment etter opptrening og friskmelding. Når den akutte delen av skaden er over og hevelsen gått ned så fikk jeg beskjed om at det var lite vits med kjølebehandling, Uansett tenker jeg at det skader ikke å tenke forebyggende (mtp bruk av kjøling, belegg, liniment og tilskudd), altså ta forhåndsregler der det kan være fornuftig uavhengig om hesten har hatt skade eller ei. Jeg sa MSM som tilskudd, kjølte ned ben etter anstrengelser og brukte belegg ved bomarbeid. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

PharmaLight! LED-lys behandling, enten fra egen behandler eller behandle selv feks med Photizo eller Warp 10 :)  Flere i vårt miljø bla som har behandla gaffelbåndsskader med lys med veldig god og rask bedring :) 

PharmaLight https://pharmalight.no/led-lysbehandling/

Finnes også mye info på FB -Pharmalight.no

Endret av Hrimbakur
  • Like 1
  • Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gurkemeie skal jo være betennelseshemmende og @mallilen har vel hatt god effekt av det ved bruk på seg selv også. Ellers har jeg ikke så veldig mange tips og heller ingen erfaring med slik skade. Håper han blir fort frisk! 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skriver under på både Photizo og gurkemeie, ja! Sistnevnte i form av Golden Paste, aller helst. det er seriøst vidundermedisin <3

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De mest imponerende resultatene jeg har sett på gaffelbåndskader har vært med bruk av Pharmalight.Hest i 20 åra,gitt opp som kaputt,kom tilbake og gikk VM.Hadde aldri trodd de beina skulle holde til noe mer noensinne.
Ellers laaaaang tid og grundig opptrening.Er vel en skade som har lett for å komme tilbake,men når det kun er betennelse og ingen virkelig skade på båndet burde jo prognosen være bedre.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Kurre skrev:

De mest imponerende resultatene jeg har sett på gaffelbåndskader har vært med bruk av Pharmalight.Hest i 20 åra,gitt opp som kaputt,kom tilbake og gikk VM.Hadde aldri trodd de beina skulle holde til noe mer noensinne.
Ellers laaaaang tid og grundig opptrening.Er vel en skade som har lett for å komme tilbake,men når det kun er betennelse og ingen virkelig skade på båndet burde jo prognosen være bedre.

Men er den Photizo vetcare god nok? Eller bør eg behandle hjå nokon som har ein meir profesjonell maskin? Klinikkane han har vore på meiner han skal bli 100%, men ettersom det er draumehesten så vil eg ha noko eg kan forebygge og hjelpe til med i framtida. Er ikkje flust av behandlarar her i vest heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Helga skrev:

Men er den Photizo vetcare god nok? Eller bør eg behandle hjå nokon som har ein meir profesjonell maskin? Klinikkane han har vore på meiner han skal bli 100%, men ettersom det er draumehesten så vil eg ha noko eg kan forebygge og hjelpe til med i framtida. Er ikkje flust av behandlarar her i vest heller.

Tør ikke svare helt 100 % på om den er "god nok" men jeg ville tatt kontakt med Therese Holmgren (Pharmalight Norge -finner henne bla på FB) og hørt med henne. Hun behandlet vel den hesten Nina nevnte lenger opp her bla :) 

Jeg tror jo den skal holde, men hør med Therese :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
22 timer siden, Catie1 skrev:

Eller svartur kanskje?

Regner med det er Svartur de prater om her :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min fikk gaffelbåndskade når han var 2,5. Brukte back on track stallbandasje om natta, kjølte alltid ned beinet etter bruk og gav gurkemeie i fôret. Månedlig ultralyd hos behandlende veterinær Lars Moen (tidligere klinikksjef på Bjerke, sett et par gaffelbåndskader iløpet av karrieren ;) ) og ellers streng opptreningsplan. "Heldigvis" fikk han skaden når han var ung og han trengte dermed ikke noe mer behandling enn dette, vi snakket om sjokkbølgebehandling, stamcelleterapi og PRP, men skaden leget seg fint og ble bedre for hver gang vi var på ultralydoppfølging. 

I etterkant av opptreninga har back on track vært helt fantastisk. Etter økt belastning vil naturligvis beinet hovne opp litt, uten at man skal bli så bekymret for det, men etter en natt eller to med back on track stallbandasje var hevelsen gått ned og alt tilbake til normalen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Photizo er fine saker. Jeg importerte min for 7 år siden tror jeg. Glad i den. 

Back on track er testet av SLU og gir ikke økt blodgjennomstrømning. Det er lurt å kjøle etter bruk. Kjøleslanger er det aller beste egentlig synes jeg, men ikke praktisk på alle steder. Ice Vibe fra Horseware er et fint alternativ. God oppvarming før belastning er også viktig. Selv orket jeg ikke å bandasjere over natta hver dag, så jeg kjøpte meg noen altfor dyre saueskinnsvarmebelegg. Lokalbehandlet også mye med DMSO blandet ut med ulike ting, som for eksempel arnika, Absorbine liniment og noe fancy greier fra USA. Du må rubbe det godt inn, og bruke det etter avtale med veterinær + en dose sunn fornuft (og hansker, for Guds skyld hansker). Vær obs på kontaktsmitte hvis det er noen på stallen som starter løp eller stevner. Noen foretrekker å bandasjere under trening i en periode. Anbefaler da neoprenbandasjer. Lette å legge, og gir god støtte. 

Det kan gå bra, men det behøver ikke å gjøre det selv om alt gjøres etter boka. Ofte ender det med gaffelbåndskade på det andre beinet også. Det gikk åt helvete med min tross rehabiliteringsopphold på "spa" et halvt år, og deretter opptrening og dilling herfra til evigheten. Bakbein er verre å få det på enn frambein, i hvert fall på travere som må skyve en del med bakbeina. Blir han helt idiot å ri, er det bedre å bruke domosedan en periode enn at han herjer så skaden rives opp. Hvordan er det med luftegård? 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Back on track er kun anbefalt om natta for hester med gaffelbåndskade som står på boks under opptrening :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hesten er friskmeldt utan nokon foreløpige konsekvensar eller følgeskadar. Rein i ultralyd og røntgen. Mest sannsynleg har belastninga stamma frå ein hovskade i sumar, då han mista store delar av hælen på ein hoven, etter ein bonanzatur på beite. Eg behandla med eigenkjøpt Photizo, DMSO, Shockwave annakvar veke og ice-vibe på knær, samt piper. Vetrofen-tilskotet vart også nytta. Hesten har no vore i opptrening i to vekers tid utan foreløpig haltheit. Han trynte i luftegården når det var snø dog, men kom heldigvis uskada frå det. Haha. 

Nett no har han ein tannspiss frå helvete på høgre side, så rir rodeohest på hackamore forløpig. Venter med å setje han skikkelig i gong etter tannoverhaling 8 mars. Tvi tvi. 

Takkar for alle flotte tips, dei har nesten alle blitt nytta :-)

• Like 13

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vetrofen har jeg også trua på. Ikke prøvd, da jeg solgte hesten som hadde dårlige bein 🙊.

Fint å høre at han er friskmeldt, bare å skynde seg sakte framover nå da! Fikk du oppgitt noen «årsak» til skaden? Om det er noe man kan forebygge for ettertida?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, LisaFi skrev:

Vetrofen har jeg også trua på. Ikke prøvd, da jeg solgte hesten som hadde dårlige bein 🙊.

Fint å høre at han er friskmeldt, bare å skynde seg sakte framover nå da! Fikk du oppgitt noen «årsak» til skaden? Om det er noe man kan forebygge for ettertida?

Vetrofen har eg nytta på to hestar, med synleg effekt. Er særs nøgd med det! Er dog dyrt og ikkje alltid like lett å få tak i. 

Me trur det synlegvis er endra hovfasong og trening i same perioda. Då hælen vart lav og tåa lang som følge av skotap på same foten, så er det mest plausibelt. Men kan også vere at han er byrja pirke på dei verkeleg samla øvingane i dressur, då passage og piaff. Slikt sett vil opptreninga vise om han slår ut på gaffelbåndet når me kjem til neste store treningsauke. Skal suppleringsfôre med vetrofen att, så snart han er 100% i gong. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor kjøper du vetrofen fra? Utlandet?

Høres logisk ut med både hovendring og trenngsøkning som plausibel årsak. Om de er i kombinasjon så er det jo typisk da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
56 minutter siden, LisaFi skrev:

Hvor kjøper du vetrofen fra? Utlandet?

Høres logisk ut med både hovendring og trenngsøkning som plausibel årsak. Om de er i kombinasjon så er det jo typisk da.

Før kjøpte eg alltid frå sunn hest. No har eg kjøpt både på amazon og ebay. Sunn hest fører ikkje den noko særleg lengre, så ofte tomt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er litt av og på om de har inne har jeg skjønt. Derfor jeg utsatte å kjøpe også. Og så solgte jeg hesten i stedet som sagt. Pr nu har jeg ingen behov dafur.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå