Gå til innhold
stinej

Halm

Recommended Posts

Skulle så gjerne hatt halm som strø i leskuret til hestene. Har skjønt at havre og bygg er halmtyper som er best egnet til hest, men det er visst utrolig vanskelig å få tak på i nærområdet. Har tilbud om hvetehalm i nærheten. Er det stor fare for at de spiser det? Har stått på utegang med hvetehalm i skur før, men der var det fri tilgang på ensilasje. Hestene spiste jo ikke halmen da, men de hadde jo alltid noe bedre. Jeg har ikke og vil ikke ha fri tilgang på grovfor... noen erfaringer? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjansen er stor for at de prøver å spise, altså... Og med hvete er det ikke kult!

Det er ikke mulig å få tak i rughalm i området hos deg da? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, Katrine skrev:

Min er erfaring er at de spiser av halmen når de ikke har fri tilgang på grovfôr eller gress... :/ 

Var det jeg mistenkte...

1 time siden, Emsy skrev:

Sjansen er stor for at de prøver å spise, altså... Og med hvete er det ikke kult!

Det er ikke mulig å få tak i rughalm i området hos deg da? :) 

Hadde noe rug i nærheten, men slo fra meg det etter å ha googlet og lest at det kunne være giftig for hest pga mjølauke. https://viken.nlr.no/nyhetsarkiv/2011/9861/ 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi bruker bygg her og de tygger litt på noen strå av og til men fungerer mest som do og seng. 

Hvor langt har du mulighet til å kjøre for å hente? Flere i området her som har bygghalm vet jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 timer siden, Hrimbakur skrev:

Vi bruker bygg her og de tygger litt på noen strå av og til men fungerer mest som do og seng. 

Hvor langt har du mulighet til å kjøre for å hente? Flere i området her som har bygghalm vet jeg. 

Kortest mulig :lol:

Får ikke med så mye om gangen siden jeg ikke har bil som drar noe særlig, så begrenset hvor langt jeg gidder kjøre siden jeg må regne med å ta turen med jevne mellomrom eller mange runder...

Har per nå sand i skuret, og det er tørt og mykt og hestene elsker å rulle i den, så det er ikke noe krise. Bare tenker det kanskje ville være lunere med halm når kulda setter inn, hvis det var noe i nærheten.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, stinej skrev:

Kortest mulig :lol:

Får ikke med så mye om gangen siden jeg ikke har bil som drar noe særlig, så begrenset hvor langt jeg gidder kjøre siden jeg må regne med å ta turen med jevne mellomrom eller mange runder...

Har per nå sand i skuret, og det er tørt og mykt og hestene elsker å rulle i den, så det er ikke noe krise. Bare tenker det kanskje ville være lunere med halm når kulda setter inn, hvis det var noe i nærheten.. 

Ser den ;)  Får håpe du finner noe i nærheten. Hvis det skulle trenges har jeg div telefonnummere til folk som har her oppe :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå