Gå til innhold
ME&FB

Grovforanalyse 2017

Recommended Posts

😳😳😳. Dette var heftige greier, @IceRyder. 17,8% protein og 0,7 i FEh.... har du andre alternativ? Må ikke tenke på kraftfôr som tilfører protein til dette iallefall!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, MarteJ skrev:

😳😳😳. Dette var heftige greier, @IceRyder. 17,8% protein og 0,7 i FEh.... har du andre alternativ? Må ikke tenke på kraftfôr som tilfører protein til dette iallefall!!!

Har desverre ikke det nei. Er dette vi har på stallen nå. Hun står på utegang med en gjeng andre, så med mindre hele gjengen går sammen for å kjøpe noe så har jeg ikke mulighet til å fôre særlig seperat. 
Ja det som gjør det vanskelig her, tror heldigvis hun spiser vitaminer greit uten noe til. Eventuelt får jeg dele en sekk med diamant eller noe med noen og gi en neve av det. 

Endret av IceRyder

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Til islandshest. Han er 17 år og har mistet litt muskler siden forrige høy hadde mindre protein og lavere energi. Noen kommentarer/forslag til tilleggsforing basert på dette? Han står på utegang så vet jo ikke helt hvor mye han spiser, tar for seg i lunch som fores ute

men ser han vegrer seg litt om kvelden når de får maten i skuret (han går nok  inn litt etter de andre - da har de fri tilgang hele natten og han og noen få andre står et par timer ekstra på formiddagen

2BA512CE-3D29-4DFB-B9F5-CBC1DE9B3ED8.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, helt grønn på dette, men jeg tenkte å sende inn analyse av årets fôr. Men pleier man å sende inn når man baller det? Hva da med mine som er ballet for en mnd siden? Er det ok å sende inn analyse på høsten når man begynner å bruke de? Hva gjør jeg da? Hvor sender jeg? Og hva koster det????

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
55 minutter siden, Torhild skrev:

Ok, helt grønn på dette, men jeg tenkte å sende inn analyse av årets fôr. Men pleier man å sende inn når man baller det? Hva da med mine som er ballet for en mnd siden? Er det ok å sende inn analyse på høsten når man begynner å bruke de? Hva gjør jeg da? Hvor sender jeg? Og hva koster det????

Hvis man baller og grovfôret sannsynligvis ikke er over 85% så er det smart å la det ligge minst 5 uker før man tar ut prøve. Da rekker fôret å stabilisere seg og man får mest mulig korrekt prøve. Så å vente til høsten når man åpner går helt fint.

Så vidt meg bekjent finnes det tre laboratorier man kan sende til. Det er Eurofins Moss, Ofotlab og Felleskjøpet Rogaland Agder.

Har mest kjennskap til Felleskjøpet sin av naturlige årsaker ;) https://www.fkra.no/plantekultur/analyser/bestill-grovforanalyser-hos-felleskjopet-rogaland-agder-article7949-453.html Her finner du både prislister og bestillingsskjema. Antar at det er bare å Google de andre så kommer det samme opp for dem :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå