Gå til innhold
ME&FB

Grovforanalyse 2017

Recommended Posts

Må vel ha en egen for 2017 sesongen :)  

Forer enda på 2016 høyet men det minker fort når det plutselig ble 2-3 hester som spiser av det. Skal sende inn til analyse når jeg får årets høy så ganske så spent :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Venter på forplan fra stalleier, men alltid kjekt å høre hva dere synes! Vi har vært kjempeheldige med fôret i år! :D Rimelig perfekt for nøysomme islandshester. Jeg tenkte å gi vitaminer og litt betfiber/spenst etter bruk. De har tilgang på vitamin og saltstein på utegangen, men liker å gi så jeg er sikker på hun får i seg. 
Mineraldelen har ikke kommet enda. 

59b9a1a674d3d_grovforanalyse1sltt.png.cff3eaa8c7f84d58d9ede179c74422ff.png

59b9a1a60fc74_grovforanalyse1slttdel2.png.a2cf4d05995229cc57a36235e41b5e67.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg venter superspent på analysen jeg sendte inn for ti dager siden. Ut fra hvordan det ser ut på fôringa er det lavt nok på sukker (ponnien har ikke diaré), men litt lavt på protein (gamlingen er slunken over lenden, men det kan vel så være fordi han enn så lenge nignager på det som er igjen av grads). 

Innbiller meg også at det er litt lavere i Feh enn jeg er vant til. I såfall er det godt nytt for shettisen 🙈

Spent på om antagelsene mine stemmer i allefall 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Catie1 skrev:

Ej kan regne😍😍

Jatakk! :D Dei fleste gir vel 7 kg inne og det vi går utifra på utegangen også. + 10%.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal sende inn analyse nå. Litt i tvil om jeg skal prøve ut ofotlab til analyse denne gangen, noen med erfaringer med dem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt på hygienisk analyse av grovfôr i det siste. Kan dårlig hygienisk kvalitet på fôret føre til dårlig mage hos hestene? Hvor vanlig er det å ta hygienisk analyse, er det noen av dere som pleier å gjøre det? 

Hvis noen har eksempel / eksempler på hygienisk analyse vil jeg veldig gjerne se det :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Sivoya skrev:

Jeg har tenkt litt på hygienisk analyse av grovfôr i det siste. Kan dårlig hygienisk kvalitet på fôret føre til dårlig mage hos hestene? Hvor vanlig er det å ta hygienisk analyse, er det noen av dere som pleier å gjøre det? 

Hvis noen har eksempel / eksempler på hygienisk analyse vil jeg veldig gjerne se det :) 

1. Ja

2. min erfaring er at veldig få gjør det. 

Har dessverre ikke noe eksempel. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne PDF'en er fin å lese, Elise :) Her står det litt hva de ser på og hva som er bra/dårlig. Ift verdier osv. 

Det er dessverre få som tar analyse av den hygieniske kvaliteten.. Den koster vel en 6-700 kr den også, sånn som den vanlige næringsanalysen folk tar. Blir for dyrt til at folk gidder :/ 

Et utdrag fra PDF'en:

"Hygieniske analyser brukes for å påvise mikroorganismer, som bakterier, mugg og gjærsopp, i grovfôret. Et godt grovfôr skal lukte friskt og bør ikke støve. Mye støv i høy kan være en indikasjon på vekst av muggsopp. Dårlig hygienisk kvalitet vil kunne gi redusert fôropptak. Det kan også være en medvirkende årsak til førdøyelsesrelaterte sykdommer, som for eksempel kolikk og forfangenhet. Det er spesielt viktig å ikke gi muggent fôr til drektige eller lakterende hopper. I verste fall kan hoppa abortere. Muggent fôr kan også ha negativ innvirkning på hoppas melkeproduksjon og dermed på trivsel og tilvekst hos føllet. Dårlig hygienisk kvalitet kan også gi luftveisplager hos hest, særlig som følge av vekst av muggsoppen Aspergillus fumigatus.

Det er mange faktorer som påvirker fôrets hygieniske kvalitet. Særlig viktig er det at fôret ikke forrurenses med jord eller gjødsel rett før eller under høsteprosessen, at fôret pakkes og konserveres på en god og effektiv måte, og at lagringen skjer på en slik måte at fôrets hygieniske kvalitet ikke forringes. Plastpakket fôr må brukes opp kort tid etter at ballen er åpnet og fôret ikke lenger lagres lufttett."

https://d1jj3zdoktl3jd.cloudfront.net/european-east/media/1668011/hygienisk-kvalitet-i-grovfôr-til-hest.pdf

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Legaat skrev:

Denne PDF'en er fin å lese, Elise :) Her står det litt hva de ser på og hva som er bra/dårlig. Ift verdier osv. 

Det er dessverre få som tar analyse av den hygieniske kvaliteten.. Den koster vel en 6-700 kr den også, sånn som den vanlige næringsanalysen folk tar. Blir for dyrt til at folk gidder :/ 

Et utdrag fra PDF'en:

"Hygieniske analyser brukes for å påvise mikroorganismer, som bakterier, mugg og gjærsopp, i grovfôret. Et godt grovfôr skal lukte friskt og bør ikke støve. Mye støv i høy kan være en indikasjon på vekst av muggsopp. Dårlig hygienisk kvalitet vil kunne gi redusert fôropptak. Det kan også være en medvirkende årsak til førdøyelsesrelaterte sykdommer, som for eksempel kolikk og forfangenhet. Det er spesielt viktig å ikke gi muggent fôr til drektige eller lakterende hopper. I verste fall kan hoppa abortere. Muggent fôr kan også ha negativ innvirkning på hoppas melkeproduksjon og dermed på trivsel og tilvekst hos føllet. Dårlig hygienisk kvalitet kan også gi luftveisplager hos hest, særlig som følge av vekst av muggsoppen Aspergillus fumigatus.

Det er mange faktorer som påvirker fôrets hygieniske kvalitet. Særlig viktig er det at fôret ikke forrurenses med jord eller gjødsel rett før eller under høsteprosessen, at fôret pakkes og konserveres på en god og effektiv måte, og at lagringen skjer på en slik måte at fôrets hygieniske kvalitet ikke forringes. Plastpakket fôr må brukes opp kort tid etter at ballen er åpnet og fôret ikke lenger lagres lufttett."

https://d1jj3zdoktl3jd.cloudfront.net/european-east/media/1668011/hygienisk-kvalitet-i-grovfôr-til-hest.pdf

Genialt, takk!! Jeg tror jeg skal prøve å få tatt hygienisk analyse av foret vårt i år og da er det jo utrolig kjekt med en sånn PDF for å forstå resultatene man får. 

Finnes det noen liknende PDF for de "vanlige" analysene av næringsinnhold? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Sivoya skrev:

Genialt, takk!! Jeg tror jeg skal prøve å få tatt hygienisk analyse av foret vårt i år og da er det jo utrolig kjekt med en sånn PDF for å forstå resultatene man får. 

Finnes det noen liknende PDF for de "vanlige" analysene av næringsinnhold? 

Bare hyggelig :) 

Jepp, det gjør det :D 
https://d1jj3zdoktl3jd.cloudfront.net/european-east/media/1668012/naeringsinnhold-til-grovfôr-til-hest.pdf

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh, er det mulig, noe sånt har jeg ønsket meg lenge, hadde begynt å gi opp at det fantes jeg :P Tusen takk, disse går definitivt rett i favoritter :D 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, Sivoya skrev:

Åh, er det mulig, noe sånt har jeg ønsket meg lenge, hadde begynt å gi opp at det fantes jeg :P Tusen takk, disse går definitivt rett i favoritter :D 

Hihi, ikke alt man kan få med seg da :P Men nå har du hvertfall litt oversikt :ahugegrin: 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser etter høy nå, og har en leverandør på handa med høy som passer hestene våre godt. 

Men det er høyt på sukker, 154g/kg ts. Nå er mine i fint hold (ja, eller en er rund nå pga opptrening), ingen virker til å ha noen problemer med sukker el lign, og de trenes mye. Er det da noe problem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blæææ. 

Fôret jeg har fire tonn av har såklart for lavt TS-innhold :/ har allerede kassert en hel haug bunter og finkjemmer hver bidige en før den eventuelt fôres. Det som er bra er derimot virkelig bra, da, og hesta inhalerer det mer enn de spiser det. 

Heldigvis har jeg Blesen som kvalitetskontrollør - han spiser enkelt og greit ikke fôr med mugg, så om han snuser på det og ser på meg som om jeg har tenkt å sulte han ihjel, blir det kassert. 

Anywho - leverandør har lovet at gutta boys skal slippe å sulte frem til neste slått om så rubb og stubb går dukken. 

Det er første året han har plastpakka småbunter og såpass tørt, og han har enkelt og greit gjort en enkel men kjip vurderingsfeil. Sannsynligvis går det bedre neste år, for dette er virkelig en leverandør jeg vil fortsette å ha! 

Analysen kom tilbake slik, og er veldig høyt på protein :/ litt usikker på hvordan jeg skal legge opp fôring ut fra dette, men... 

IMG_4017.JPG.7248634219efeefda1cf53cc46d021e6.JPG

Siden jeg uansett er panisk for å stå tom for fôr etter vinteren (skjedd litt for mange ganger til at jeg tør å senke skuldrene og la det være), bestiller jeg nok 2.5tonn av en av disse også. Er rundballer på 300kg, men det får bare være. Det er i allefall tørt 😊

IMG_4015.PNG.072742ea6870cb6ec1a975bcc5e108fa.PNGIMG_4016.PNG.3247031057095608234b884e0cc22d38.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Hva er for lavt tørrstoff i tørrhøy egentlig? Vi må bytte høy på stallen pga at det vi har nå har vist seg å ha for høyt protein for noen av hestene så de har reagert på det. Det har 126 g pr kg ts og er h3. Min har ikke reagert, men de går jo i flokk og må derfor få samme høy. Analysen på et av alternativene ser bra ut, men jeg reagerer litt på tørrstoff innholdet. Bare 81% på tørrhøy. Er ikke det veldig lavt?! Jeg ble litt skeptisk altså. Det skal bare gis for en periode frem til det er kaldt nok til å gi høyensilage, men likevel. Høres fryktelig lavt ut. Ballene er ikke presset enda, de er i høytørke og presses rett før kundene kommer og henter, så da er det vel kanskje litt høyere ts enn hva analysen sier siden det ble analysert før pressing og tørking? Vi har tørr lagringsplass, forresten. Oppbevares i et stort og tørt rom. 

Endret av Gjest

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tørrhøy pakkes uten plast rundt og skal ha minst 84% TS eller over.

Hvis TS er under det og pakkes i plast er det høyensilasje og ikke tørrhøy. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Var det jeg trodde og. Men har fått mer svar nå. De har høytørke og høyet blåses til det er lagringstørt. Han tok ut analysen litt tidlig, altså før ballene ble presset. Det skal ikke plastpakkes. Vi venter på noen andre analyser og, så har ikke helt bestemt oss. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi er noen som tenker å sende inn foranalyse på stallens høyensilasje, og jeg lurer da litt på im det finnes forskjellige «leverandører» av analyse? Eurofins og FK har vel hver sin? Hvilke er å anbefale? Jeg kunne godt tenke meg å ta en hygienisk analyse også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fk selger champion analyse-kit. Dette går til eurofins (990,- for standard +mineraler), evt hygiene må sendes separat. 

Ofotlab var drit trege i fjor. De sendte også to forskjellige analyser med et par mnd mellomrom, med forskjellige verdier på analysene. Sånt liker jeg generelt veldig dårlig. 

Hygiene er.. vel. Vrient. Hygienen kan jo være bra i den ene ballen,  mens en annen kan være helt elendig. 

Ser det tydelig på mitt plastpakkede høy i småbunter - en kan se bra ut, men lukter død. En annen kan se helt jævlig ut og ikke være verdt å brenne omtrent (tar ikke fyr)mens en tredje er knusk tørr, lukter friskt og godt, såpass at hestene inhalerer det omtrent. 

Alle ballene er fra samme slått på samme jorde. Likevel er variasjonen stor, noen er veldig fuktige, andre er helt knusktørre slik de skal være.. 

• Thanks 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg også fått analyse på årets høy. Hva tenker dere? 🤔 

Hestene står ute med tørr rundballe som ikke er tilsatt noe. Veldig fint og kortklipt høy som vinden tar lett med seg. Ikke analyse på dette... enda.... 

9C91B28E-FC7A-43A6-B992-04F0460CC80F.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så var vi igang med andreslåtten hos oss. Og den er "litt" våt kan man si. Tror vi har landet på 20kg pr hest i døgnet. 
Hva ville dere gitt av kraftfôr ved siden av dette? (Jeg har sammen med førsteslåtten gitt spenst, betfiber, salt, vitaminer og magnesium)

27545704_10155176116535423_7737480481644 

27750533_10155176116490423_4654390699210

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå