Gå til innhold
Grovegroven

BE og B96

Recommended Posts

Nope jeg VET at 2400kg kan jeg IKKE trekke med B96. Og finne en bil som kan trekke 1850kg trodde jeg skulle være enkelt, men nope. Som mannen til søster sa: med en såpass stor og kan lastes tung henger må bilen kunne trekke for at det skal være forsvarlig og kjøre med. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

B96 er ganske ubrukelig i hestesammenheng i mine øyne da. Men det har jeg vel ytret før.

Å trekke med en «litt liten» bil spesielt på vinterføre håper jeg folk avstår fra, hvertfall med bevegelig last. Å kjøre faststroppa død last er noe helt annet.

• Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig. Gå for BE om man først skal kjøre hest. Det koster litt mer og er litt mer "styr", men sååå verdt det! Hadde blitt gal av all den utregninga for B96. BE er mye enklere og bekymringsfritt :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en rav4 og en vanlig gaupen og det går akkurat innenfor 96. Nå kunne jeg sikkert tatt oppkjøringa og fått BE også, men siden jeg bare kjører min egen henger gidder jeg ikke 😛 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke så mye ekstra styr med BE, enn B96, eneste forskjellen er jo oppkjøring. Det koster litt mer, det er vel det eneste ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fått svar fra Umeslep og hengeren kan klasses ned på tillatt totalvekt, så går nok for det 😊

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil bare si ifra om at man nå kan klasse ned henger/campingvogn hos Statens Vegvesen. Bestill time der 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor mye lavere får du satt tillatt totalvekt da? Hva er egenvekten og hvor mye nyttelast sitter du igjen med? Bare nysjerrig. 

Jeg kjøpte større henger fordi jeg var nervøs for å kjøre med overlast annahver tur nemlig. To halvstore hester, høynett og utstyr så er man fort på de to tonnene den første hengeren min var godkjent for nemlig 😇.  Lite gøy når man kjører forbi vekta «hver» tur.. 🙊 og alle som potensielt stopper deg vet hvem du er og hvor du jobber 🤓

• Haha 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, LisaFi skrev:

Hvor mye lavere får du satt tillatt totalvekt da? Hva er egenvekten og hvor mye nyttelast sitter du igjen med? Bare nysjerrig. 

Jeg kjøpte større henger fordi jeg var nervøs for å kjøre med overlast annahver tur nemlig. To halvstore hester, høynett og utstyr så er man fort på de to tonnene den første hengeren min var godkjent for nemlig 😇.  Lite gøy når man kjører forbi vekta «hver» tur.. 🙊 og alle som potensielt stopper deg vet hvem du er og hvor du jobber 🤓

Egenvekt 900kg. Ønsker og håper og få satt ned til 2000kg tillatt totalvekt. Har kun 1 hest.  Tenker jeg skal være ego nå og tenke og ordne for meg og min hest 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da ble hengeren min klasset ned til tillatt totalvekt 2000kg i dag hos vegvesenet 😊 Da trenger jeg ny bil 🤔

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider