Gå til innhold
Grovegroven

BE og B96

Recommended Posts

Jeg har nylig gjennomført alt obligatorisk i forhold til bil med tilhenger, men har ikke oppkjøring før i august før jeg kan få påført BE på sertifikatet mitt. 

Vet jo at uten oppkjøringa har man B96, men må man få nytt førerkort for at dette skal være gyldig eller ha et slags bevis? Hadde vært veldig kjekt å trene med en tom hestehenger på egenhånd kontra den lille jeg låner nå. Tenkte aldri så langt som å spørre kjørelæreren min. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Poop. Da sparer jeg heller de penga til fornyelsen i august og tvinger heller med meg broren min i bilen når jeg vil øve med hestehengeren. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nei, så lenge du har gjennomført opplæringa og dette er dokumentert ved at trafikkskolen har registrert det i vegevesenets register så kan du altså "hente ut" B96. Det skal vel en formell "søknad" til, men den tror jeg nærmest du kan fylle ut på nett mens du er der. :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, LisaFi skrev:

Nei, så lenge du har gjennomført opplæringa og dette er dokumentert ved at trafikkskolen har registrert det i vegevesenets register så kan du altså "hente ut" B96. Det skal vel en formell "søknad" til, men den tror jeg nærmest du kan fylle ut på nett mens du er der. :) 

Så rart, jeg måtte søke om nytt førertkort for et par uker siden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du må jo saksmessig fylle ut en søknad, men de kan skrive ut midlertidig førerkort og sette i produksjon et nytt med merke B96 i umiddelbart når søknaden er inne såfremt opplæringa di er godkjent. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne siden jeg har B96.  

Flere som har det? Eller har alle BE? 🤔

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kjørte rundt med B96 et halvårs tid før jeg fikk tatt oppkjøring på BE, men pr nå trenger jeg egentlig ingen av delene :P Mor og far sin bil og henger kan kjøres på B, og gamlebilen og henger kunne kjøres på B96. Men jeg synes det er greit å ha, og slipper å tenke noe mer på det. 

B96 kan jo funke helt fint med egen bil og henger, så lenge en av delene er ganske lett. Foreldrene mine har en Skoda Octavia og hadde en Ford S-max, og med henger som har tillatt totalvekt på 1300 kan den kjøres på B med Skodaen, B96 med Forden, eller Skodaen kan kjøre en henger med tillatt totalvekt 2000 kg på B96. Ingen av disse bilene kan trekke 2000 kg da, men med en islandshest er ikke det så stort problem :lol: 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, ME&FB skrev:

Hvilken bil og hestehenger har dere med B96?  

Honda CR-V og en Gaupen NG-2000.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vel ikke "beste" hengeren til og kjøre B96 🤣😜 Umeslep B60 2400kg... Bil? vet ikke enda hva jeg ender opp med...Forslag? 😇

Endret av ME&FB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, ME&FB skrev:

Jeg har vel ikke "beste" hengeren til og kjøre B96 🤣😜 Umeslep B60 2400kg... Bil? vet ikke enda hva jeg ender opp med...Forslag? 😇

Eh, du trenger BE 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, LisaFi skrev:

Eh, du trenger BE 😂

Ja jeg vet, men blir ikke nå etter 2 stryk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, ME&FB skrev:

Registrer ned totalvekta på hengeren? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 minutter siden, mallilen skrev:

Hvordan gjøres det? Og blir det da for evig og alltid el kan total vekta registreres opp igjen senere? Hva koster det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, ME&FB skrev:

Hvordan gjøres det? Og blir det da for evig og alltid el kan total vekta registreres opp igjen senere? Hva koster det?

Hakke peil 😂

vet bare at folk har gjort det for å unngå å måtte ta BE :) 

En henvendelse til biltilsynet bør gi litt mer info.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjører på B96, har en gaupen boggi sak og en toyota rav. Går innenfor tillat totalvekt med 50 kg eller noe :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 6.12.2018 at 0.25, mallilen skrev:

Jeg sendte mail til Statens Vegvesen og ble oppringt i dag av en hyggelig mann. Registrere ned totalvekta er ikke en mulighet da det vist kun er hengers produsent som kan gjøre det i dag, får med en ny plate med ny info ol. Men som han sa- det er noe på gang der, gjaldt vist både biler og hengere/campingvogner, forhåpentligvis kom det på nyåret da det var da det brukte komme endringer, men han kunne ikke love noe. Så måtte bare følge med og sende ny mail 😊 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Biler har det vel kommet ending på allerede? Men de fleste hengerprodusenter er behjelpelig :) pleide leie en fogelstadhenger på statoil som var nedregistrert til 1500, da kjørte jeg lovlig med B og liten bil. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg var inne på umeslep sine sider og kikket, og B60 kommer jo i flere lettere varianter, el mindre totalvekt blir vel mer rett. Så har sendt dem mail om min henger kan omregistreres med lavere totalvekt- DET hadde jo hjulpet mye på 😃  

Dere som er mer inne i dette uten og bruke appen til bil og henger, er det "så" enkelt og regne ut for hånd totalvekten? Eks: hengern  AS1234 tillatt totalvekt 2000kg og bil YE56789 som kan dra 2000kg= 4000kg? Dette kan jeg kjøre med B96? Eller er det mer innviklet? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, ME&FB skrev:

Jeg var inne på umeslep sine sider og kikket, og B60 kommer jo i flere lettere varianter, el mindre totalvekt blir vel mer rett. Så har sendt dem mail om min henger kan omregistreres med lavere totalvekt- DET hadde jo hjulpet mye på 😃  

Dere som er mer inne i dette uten og bruke appen til bil og henger, er det "så" enkelt og regne ut for hånd totalvekten? Eks: hengern  AS1234 tillatt totalvekt 2000kg og bil YE56789 som kan dra 2000kg= 4000kg? Dette kan jeg kjøre med B96? Eller er det mer innviklet? 

Du må se på vogntogets tillatte totalvekt, altså for eksempel;

Henger AB1234: 2000 kg

Bil AB12345: 2000 kg 

=4000 kg 

Det kan da kjøres på B96, hvor grensa er 4250 kg. Hvis du vil kjøre på B, måtte bilen eller hengeren hatt tillatt totalvekt på 500 kg mindre, sånn at totalen max blir 3500 kg. 

Uansett hvilke bokstaver du har er det en forutsetning at bilen kan dra hengeren. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, IngvildM skrev:

Du må se på vogntogets tillatte totalvekt, altså for eksempel;

Henger AB1234: 2000 kg

Bil AB12345: 2000 kg 

=4000 kg 

Det kan da kjøres på B96, hvor grensa er 4250 kg. Hvis du vil kjøre på B, måtte bilen eller hengeren hatt tillatt totalvekt på 500 kg mindre, sånn at totalen max blir 3500 kg. 

Uansett hvilke bokstaver du har er det en forutsetning at bilen kan dra hengeren. 

Siste setningen din: er jo her jeg sliter med B96 siden hengeren kan lastes til 2400 kg 🤣😜 men da ser det ut som at tanken min var rett- tusen takk for svar 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, ME&FB skrev:

Siste setningen din: er jo her jeg sliter med B96 siden hengeren kan lastes til 2400 kg 🤣😜 men da ser det ut som at tanken min var rett- tusen takk for svar 😊

Hvis hengeren har tillatt totalvekt på 2400 kg blir det jo da 4250 - 2400 = 1850 kg som er maks tillatt totalvekt på bilen. 

Ang det siste er jeg litt usikker på om det er tillatt eller faktisk totalvekt på hengeren det går inn under, men det kan sikkert @LisaFi svare på. Uansett kan du ikke trekke 2400 kg med B96, men om du har lov til å trekke fks 1500 kg med den hengeren så lenge bilen ikke overskrider overnevnte er jeg som sagt usikker på. Hengeren min har tillatt total 1300, så jeg har aldri hatt det problemet 😂

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider