Gå til innhold
Sivoya

Gjordleie

Recommended Posts

Jeg funderer litt på dette med gjordleie. Hvordan vet man egentlig hvor gjordleiet til hesten er? Kan man se det på bilder eller ser man det på hvordan utstyret oppfører seg? 

Når det gjelder fremskutt gjordleie, hvilke hensyn tar man? Jeg vet det finnes gjorder for fremskutt gjordleie, men vil utformingen på salen (kanskje spesielt gjordfestene) ha mye å si?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er der det er flatt fra fobeina og bakover, til selve magen (og gjerne en bue) starter. Hvis salgjorden stadig glir fram, og man ikke kan ha for brei gjord uten at den stanger mot forbeina, har den gjerne kort/framskutt gjordleie. Selve gjorden vil gli fram, men saler med gjordreimene ekstra langt fram (helt frampå knestøttene) eller y-system, vil ikke i like stor grad bli dratt framover sammen med gjorden.

Jeg pleide bruke en svingt gjord til han med kort gjordleie, en som ikke var så brei (for da dytta bare magen den fram). Meeen har gått over til equisoft for den former seg etter magen selv om den blir liggende litt bak selve gjordleiet.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gamlehesten type fjording, kort rygg, kort gjodteleie. Veldig dumt med noen ekstra kg :lol:

Nyehesten, type SWB, lang rygg, langt gjordteleie. Kunne trengt noen ekstra kg ;) 

gjordteleie.jpg

Screenshot_1.jpg

61789_10150259395330032_7028385_n.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg syns ikke SWD hesten trenger og feites noe opp :)

• Like 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hestens muskler, utforming, brystkasse og fettprosent vil ha mye å si for gjordleie. Mao kan ganske store mengder av dette gjøres bedre ved korrekt trening, men noen hester ble ikke akkurat født med godt gjordleie heller.

For eksempel laange hester, som har manke langt bak på kroppen og frambeina et stykke frem, vil ha en sær mismatch mellom der salleiet er, og hvor salen kommer til å ligge. Det kan gjøre saken vanskelig. Det finnes gjorder med framsvingt form, som liksom skal flytte trykkpunktet bortover, men stort sett er disse en god tanke og ikke så mye mer, da de pga formen ender opp med en smal stripe press og ikke fordeler vekten. Det jeg vet blir sagt er at en såkaldt H-gjord er langt bedre for hester med veldig framskudt gjordleie, og det kan jeg tro på.

Gjordstroppene skal henge rett ned. Om de naturlig ligger på skrå fremover eller bakover forteller dette at salen er for vid/trang, men å dra de ut av rett-ned-posisjonen vil gjøre sitt med hvor trykkpunktene i salen havner også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis man finner riktig sving så ligger de fint mtp jevn fordeling av press. Men man må som regel igjennom en del gjorder da (derfor er equisoft fin). H-gjord har jeg virkelig ikke tro på, den bakerste blir jo liggende oppå en skrå mage, som dytter denne like mye fram som en hver annen gjord. Og om forankingspunktet ligger i den fremste gjorden, så vil jo bare den dyttes framover akkurat som en annen gjord.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
15 minutter siden, Sivoya skrev:

Hvorfor er equisoft fin for fremskutt gjordleie? 

Fordi gjorden former seg etter magen, om den henger litt ned eller er rett :ahugegrin: Så den blir liggende der den trenger å være, litt uavhengig av selve gjordleiet.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 8.6.2017 at 10.11, ME&FB skrev:

Jeg syns ikke SWD hesten trenger og feites noe opp :)

Kommer veldig an på vinkelen bildene blir tatt i, han er ikke så værst nå, men han er en jævel på å gå raskt ned og da forsvinner det lille vi har rukket å få på av muskler også. På forrige bilde ser han veldig fin ut, på dette bildet er han for tynn og dermed også kantete og musklene i overlinja er ganske fraværende. Det er to uker mellom bildene.

DSC_0080.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fremdeles synes jeg ikke den er for tynn- mangler muskler-JA, men det må trenes på og ikke fores på. Syns faktisk den ser litt vommete ut på bildet over :huh: 

Nå er jeg vel utenfor temaet som var gjordleie med meningen min om hesten er tynn/tykk så beklager det til TS :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Denne dukka random opp, men tenkte jeg ville ta opp noe annet - gjordstørrelser. Og da spesielt gjorder til dressursaler eller andre saler med lange gjordstropper.
Spennene skal jo helst være over albuen så de ikke "kolliderer", men hvor langt opp til salkappa bør egentlig gjorden gå? De aller fleste har et lite glippe der (meg selv inkludert), men vil trykkfordelingen bli bedre for hesten om gjorden dekker så mye som mulig på siden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De får ikke særlig trykk på sidene vissnok, det meste ligger på brystbenet og rundt.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil helst ha lengst mulig dressurgjort for å ikke være i konflikt med albuen og fordele trykk på størst mulig område, det er vel også det som anbefales. Utfordringen er å få den lang nok uten at gjorden kommer i konflikt med shabrack. Akkurat nå er jeg litt "mellom gjordstørrelser", fordi den ene jeg har kommer litt i konflikt med shabrack så det kan bli krøll, og den andre syntes jeg er hakket for kort :P 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men om albuen kommer over gjord og spenner, er vel salen litt væl langt fram?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
36 minutter siden, Issa skrev:

Men om albuen kommer over gjord og spenner, er vel salen litt væl langt fram?

Njæ, det kommer vel litt an på gjordleie og bygning på hesten. De beveger jo fort albuen en del når de skal strekke på tottelottene.

Tanya-Seymour-canter.jpg

34cf6b0d46615c9d6350f8e26b72f7e1.jpg

laserentrapment3.jpg

132164-004-60F43C38.jpg

young-rider-on-back-of-an-icelandic-hors

En veldig kort gjort med spenner der albuen treffer kan jeg ikke se for meg er behagelig. 

Skamløst googla ulike gangarter bare :P

Endret av Eva
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så rir de der med salen oppå skuldrene til hestene og da :P spesielt dressurhesten sett fra siden, den lange fine ryggen men salen fem cm fra øra likavel. Jaj ikke forstå.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Signerer Eva her. Streber alltid etter så lang gjordt som mulig og med typisk "stor brun" har man større slingringsmonn på hvor lang/kort gjordt man vil ha rett og slett fordi siden på hesten er lengre enn på f.eks islandshest og fjording. Jeg sleit skikkelig med å finne en OK gjordt til gamlehesten (Fjording) som ikke var i veien for albuene, nyehesten (SWB) derimot har jeg jo omtrent en halvmeter å gå på :rofl:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Issa skrev:

Så rir de der med salen oppå skuldrene til hestene og da :P spesielt dressurhesten sett fra siden, den lange fine ryggen men salen fem cm fra øra likavel. Jaj ikke forstå.

Valegro? Virker da som han har helt grei bevegelsesfrihet i skuldra til tross for salens plassering :P 

7775850992_7bcb276c0e_b.jpg

• Like 1
  • Haha 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok salen ligger der den skal være :) Å legge salen for langt bak er overhode ikke heldig, og selv en hest med lang rygg kan ha kort anleggsflate. Synes det er mye værre å se små hester/ponnier med alt for store saler, og saler som ligger langt bak.

Sånn til tema, jeg vil ha lengst mulig gjordt, helst slik at den nesten ligger kant i kant med sjabrakken. Både med tanke på trykk, gnag og komfort generelt. Jeg vil også at de skal være myke/polstret og anatomiske.

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å ha skulderbladene vippende under bompunktene er enda mindre heldig. Valegro sin sal kan sikkert skli fram den og, spesielt med den noe trinne magen han til tider har ;) forøvrig er det faktisk flere topphester som har salen klint oppi skuldrene sine. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde du sett bildet fra andre siden så er jeg ikke sikker på om det hadde sett ut som at salen lå så langt framme. Jeg synes ikke denne ligger farlig langt framme, underlaget kan nok gjøre noe med hva man ser, samt momentet. Men jeg er ikke enig i at det er værre med en sal som er for langt framme kontra en som er for langt bak. Jeg har sett og opplevd hvor mye problemer en hest kan få dersom lenden ikke er helt i orden,  så at en sal skal ligge borti der er for meg galskap. En sal som lligger på skuldrene er ikke bra, det er ikke det jeg sier, men det er værre med en som er for lang, eller en som er plassert for langt bak. Saler har ikke noe på lenderyggen å gjøre.

• Like 8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig. Har behandlet endel hesterygger, og klemte skuldre er slettes ikke bra, men følgene av sal og rytter i bakvekt er verre.

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Cathrin sa vel aldri at salen skal ligge på lenden til hesten heller. Rart hvordan det ble snudd om til det. :huh: Det er ikke ideelt at salen ligger hverken for langt fram eller for langt bak. Man må tilpasse seg hestens salleie. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og er det salleie lett å vurdere når man ser hesten på et bilde med salen på?

Jeg føler jeg legger salen på hesten min så langt bak jeg kan, og klar av skuldrene. Allikevel føler jeg selv noen ganger at den kanskje ligger for langt fram, og tok man bilde av oss ville man sikkert kommentert at jeg satt på skuldrene hennes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Både ja og nei. På en hest med sommerpels så ser man jo til en viss grad hvor siste ribbein slutter ift hårvirvelen opp fra buken. Hvis man vet hvordan man ser dette. Men det beste er selvsagt å kjenne. Noen har jo laaang rygg og, så man tydelig ser at man fint kan legge salen 10 cm lenger bak feks, uten at den blir liggende på lenden. Veldig individuelt det der. Og noen saler har jo utskåret skulderfrihet, så selv om det ser ut som salen ligger for langt fram, så kan den likevel ligge fint.

Jeg legger også salen godt klar av skulderene til min, men samtidig har hun veldig kort rygg (islandshest), så jeg kan ikke legge den for langt bak heller. Ganske utfordrende med sal til henne, siden salleiet er så kort og hun har store skuldre. Har mest problem med at salen heller blir liggende oppå skuldre enn bak på lenden. Ingen av dela er heldig.. Gah. Kjøpt ny sal nå nettopp, og den gir heldigvis mer skulderfrihet enn tidligere sal, så der er det ikke helt krise om den ligger en anelse for langt fram. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå