Gå til innhold
LillianK

Nyttårsaften

Recommended Posts

Ja snart er det nye året her med bulder og brak, har en hest om blir hysterisk men samtidig ikke mulig å dope, vi skal

ha de to stallhestene inne med radio og mye mat å har de inn før det mørkner. Remo har ikke verdens største boks å

hun spinner rundt den andre hesten er rolig å bryr seg lite. Ikke vinduer så

de kan se ut, kun vinduer på garasjeporten.  Hvordan gjør dere det på nyttårsaften? Å stå ute er ikkeno tema da remo kommer til å flyge ned gjerer for hun mister helt hue Desverre ellers hadde det vært flott å kunne la henne stå ute å se på. Stalleier skal være hjemme å jeg er på telefon10 min unna. 

Endret av LillianK
Skriveleif

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Iår skal jeg feire nyttårsaften på gården til venninna mi, med hester og hunder og katter :) spent på hvor rolige hesta er, 'men det pleier visst gå fint :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Doper... Gikk bedre før når M var Utegangen og fikk løpt litt rundt. På boks får han helt panikk, og er preget av posttraumatisk stress i ukeavisen etterpå.... Dopet i fjor med stor suksess, så da blir det det i år igjen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor kan du ikke dope? 

Jeg har hestene på nyttårsaften og skal ta inn før 6, for da er det lov å begynne å skyte opp raketter og småbarnsfamiliene begynner. Tenkte å finne meg en cd med klassisk musikk som kan stå på i stallen den kvelden, lyset skal være på og de får mat før midnatt så de har noe å tygge på. 

Regner egentlig ikke med at det blir å være så mye raketter der til oppskytning. Det er en tradisjon for at flere samles andre steder og skyter opp sammen, dessuten er det meldt nedbør og vind hele dagen (sjokk.. enn så lenge) så holder værmeldingen mål blir det i alle fall lite raketter, håper jeg 😊 

Min hest har pleid å ta det med ro, men jeg har kjøpt inn ørehette og gummiører just in case. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er på fest på nyttårsaften. :P

Stalleier tar inn tidligere enn vanlig, og har på lys og radio til etter midnatt. I fjor hadde hoppen min ligget og sovet... ikke nevneverdig brydd av raketter med andre ord. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er vel kun lov akkurat rubdt tolv sånn i følge loven men det driter ca alle i. Tar inn straks den første raketten smeller, som regel i fire-sekstiden. Gamlegjutta pleier ta det helt med ro, de har blitt roligere og roligere for hvert år. Sist dret de helt og holdent i all smellinga rett over stalltaket. Men i år har jeg jo to nye. Han yngste er sikkert vant til det, han sto i et bebygget strøk på utegang før, mens den grå har jo vokst opp på den islandske landsbygda, så er usikker på hvor mye raketter han er vant til.... Sindig type da, så satser på alt går greit selv uten dop. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hestene står på utestall hos oss. I fjor var det visst helt stille i stallen da det virkelig braket. De kommer inn litt tidligere (kanskje rundt fem-seks?), får mye kvelds, evt. et ekstramåltid i halv tolv-tiden også gjør vi ikke så mye mer ut av det enn det. Men de kan se fyrverkeriet da, samtidig som de kan trekke seg bak veggen om de vil.

Da vi sto på "inne-stall" trente jeg i femtiden, satt henne inn og ga et måltid da og stalleier ga i halv tolv-tiden.

Ser forøvrig at hun (det ene året hun har stått der nå) har tråkket mye mindre i utestallen når hun får se litt.

Endret av Fancy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi tar inn hestene i 5-tiden, har på radio og lys,og stalleier gir de litt ekstra mat på kvelden. Lite raketter akkurat rundt stallen heldigvis, men greit å være på den sikre siden. 😊 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min går på utegang, så jeg har ikke helt bestemt meg for hva jeg gjør... alternativet er å stå inne i stallen helt alene, så regner med at det blir ute. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar de og lott tidligere inn, og har radio på. Chiquita bryr seg minimalt. Sion kan kikke litt ekstra. Tror derimot at om de hadde stått på utegang hadde det vært null problem. Det har iallefall vært slik for chiquita alle tidligere år. 😊

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Første nyttårsaften på ny stall, så blir spennende å se hvordan det går i år. Nærmere raketteoppskytning nå tror jeg. Han har pleid å være nervøs, men ikke sånn at han skader seg selv. Tenker inn i 5-6 tiden, masse mat, lyset på, radio på, og ekstramåltid rundt midnatt. Veldig usikker på om jeg skal stappe bomull i ørene eller la være, han blir alltid ganske irritert av det, så vil ikke at det skal være enda et plagsomt element. 

Endret av Sawielb

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Regner med de på utegangen gjør som de pleier, eter og driter. De inne pleier vi vel ikke gjøre noe særlig med heller tror jeg..

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt hester både inne og ute og sentralt og usentralt på nyttårsaften uten at de har reagert nevneverdig. Hjelper å ha ei gammel sjefsmerr som ikke bryr seg tror jeg! :) 

Har ingen spesielle planer for nyttårsaften i år heller, business as usual sånn stallrutinemessig. Men nå bor vi ganske for oss selv og da. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hadde ikke Remoly tatt det så ut hadde hun kunne stått ute men tørr ikke pga beina hennes. Hun spinner i boksen å greier men er på ny stall, merra som står med a reagerer ikke så håper det går bra som de andre 14 åra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min bryr seg ikke så jeg er ganske avslappet mtp fyrverkeri.

Men, jeg har hatt hest som fikk fullstendig panikk å raserte halve stallen 2 dager før nyttår da en nabo fyrte av en rynde med raketter over huset vårt/stallen. Det var ikke kult. Var vant med hest som ikke reagerte men den nye ble altså hysterisk. Så hun sto inne i med ørepropper og ørehette mens min andre hest sto ute som vanlig. Hun var roligere med hette heldigvis.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her blir det inn tidlig, mye mat i høynett så hun har nok samt bommull i øra å

radio

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan får dere til ørehette, gummiører, bomull og ørepropper? Har prøvd alt, men min bruker ca ett sekund på å kvitte seg med sånt, og det etter at jeg har brukt et kvarter på å få det på. :lol::gaah:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må ha må grime eller nesereim/gapegrime som man fester tråden til ørehetta rundt før den festes i borrelåsen, og da såpass stramt at den ikke kan ristes av. 

Bomull må ikke være i for store biter, klemmes hardt sammen og dyttes laangt ned i øret. Kan også ha skumballer eller gummiballer til å dytte inn.

gummiører skal inni ørehette, kan gjerne limes fast i hetta også om du alltid skal bruke den til slike ekstremt lydtette ting, men det kan like gjerne være bomull eller propper under hetta for da kan de ikke riste det ut. På steder der deg selges travutstyr finnes det mange ulike typer ørehetter som er tjukke og gode. Bare ikke kjøp en drahette 😊

Endret av Anananas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her ligger vi "over" (i høydemeter, altså :P ) de fleste fyrverkeriene, så er veldig ofte rolig hos oss. Lyset er skrudd på i stallen, radioen står på, og hestene får masse mat å spise når det nærmer seg midnatt. Vi fyrer opp fyrverkeri selv (langt unna stallen, altså!), og har aldri vært noe problem med hestene. Om en hest blir redd tar vi den ut av boksen og går litt rundt med dem, første året tok vi med en pose godbiter og delte ut med den reddeste hesten. Da fikk den redde noe å tenke på utenom skrekken der den gikk rundt omkring på stallen, og de andre ble også distrahert når det sto på som fullt. 

Vi har også to par skumgummiørepropper liggende i tilfelle noen skal reagere ekstra på lyd, de er lette å klemme flate og stappe laaaangt nedi øra på hesten. De kommer ikke opp igjen av seg selv :P Er disse http://www.horseshop.no/?PageID=274&ItemID=1068

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har vært heldige med stallplassering de siste årene.. veldig lite smell rundt, men stalleier og resten av familien har feiret hjemme, og vært i stallen akkurat klokka 12.. da har gampene fått litt mat. 

På tidligere staller, var det blending av alle vinduer, på en stall isolerte vi med tepper osv slik at lyden ble dempet også.. lys på og musikk på ganske høyt volum,, vi var sjelden eller aldri i stallen sent, men ga de så mye mat at de hadde natten gjennom:) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine er på utegang. Ikke veldig mye raketter her heller heldigvis, men vi bor jo på den ene sida av en dal, og på den andre siden, smeller det mye mer. De ser jo dit, og hører det, men det eksploderer liksom ikke over hodet på oss heldigvis. Sender gubben og ungene lenger ned i grenda, så står jeg i utegangen selv. De løper litt, men er godt kjent på uteområdet sitt, og jeg tror det er bedre for dem å ha mulighet til å røre på seg, heller enn å stå i en boks å stresse. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Våre blir tatt inn tidlig. Lys og radio står på. De får mat når de kommer inn, og igjen litt før det smeller. Det er heldigvis ikke så mye raketter ved stallen og naboene er flinke til å vise hensyn. Har aldri hørt/sett at hestene på vår stall reagerer nevneverdig :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Vanligvis er det inn tidlig, litt ekstra grovfôr og lyset på. Evt radio også.

I år står hesten på utegang, i et område med lite raketter. Min erfaring er at han bryr seg svært lite, hverken ute eller inne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her går de utsom som vanlig, tar vel inn i ni tiden, kanskje litt før. Lite raketter her :) Har lyset på og går ekstra runder og ser til dem flere ganger :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå