Gå til innhold
kjersti *

Bedekningstall for NV 2016

Recommended Posts

Lurer på hvorfor Coronado II ikke har vært i avl i år. 

Fine tall for Sir Cisco da, den lager vel jevnt over trivelige avkom. :) 

Burde vært en dato hingsteholderne og formidlere av importsæd skulle sendt inn tallene sine innen sånn at man får ut komplette lister innen medio desember f.eks. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På de nasjonale hesterasene har man dato å forholde seg til (oktober), men er alltid noen etternølere der allikevel :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 minutter siden, ChristinB skrev:

Interessant at Akribori fortsatt får en stor andel av hoppene

Han avler trivelige hester da, tar gjerne en etter han om jeg får muligheten ! 

(Jeg kjenner ham og flere avkom ganske godt)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 minutter siden, Nienna skrev:

Han avler trivelige hester da, tar gjerne en etter han om jeg får muligheten ! 

(Jeg kjenner ham og flere avkom ganske godt)

Trivelige ja, men ikke noe særlig mer enn det.
I forhold til hvor mange avkom han har produsert er det vel ikke så voldsomt mange stjerner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nettopp. Har hørt flere si hestene er superkoselige og trivelige å ha med å gjøre, men ikke akkurat noe å hoppe i taket over. Nå er det jo iofs trivelige, stabile hester hvermannsen trenger, men det er jo alltid ålreit med litt potensiale også

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På Thursday, December 15, 2016 at 18.33, LisaFi skrev:

Lurer på hvorfor Coronado II ikke har vært i avl i år. 

Fine tall for Sir Cisco da, den lager vel jevnt over trivelige avkom. :) 

Burde vært en dato hingsteholderne og formidlere av importsæd skulle sendt inn tallene sine innen sånn at man får ut komplette lister innen medio desember f.eks. 

Jeg pratet med eier av Coronado II og jeg var velkommen opp sa han. Stod til naturlig bedekning. Men jeg valgte Schøner Stern siden han er nærmere og jeg liker å være med på action'en 😉

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Av Schøner Stern sine 9 bedekninger er ihvertfall 4 fremdeles drektige etter 90 dager, deriblant mi :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
9 timer siden, Torhild skrev:

Jeg pratet med eier av Coronado II og jeg var velkommen opp sa han. Stod til naturlig bedekning. Men jeg valgte Schøner Stern siden han er nærmere og jeg liker å være med på action'en 😉

Vil det si at absolutt ingen ville bruke den? Veldig rart. Det er jo et fint individ med bra stamme også. De har kanskje ikke gjort noe for å "selge"?  Står jo egentlig fint til for transport for hopper over hele østlandet også. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror markedsføringen ikke tar helt av liksom. 

Men jeg kan jo gjøre mitt. Hun som jobber der og rir inn unghester etter Coronado II sier de er fantastiske å jobbe med.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jestis Larno, begynner kanskje å bli litt gammel til å virke i avl? Eller er det noen annen grunn?

Syns det er så syns at Mr. Gold G ikke virker i avl, hadde vært kjempegunstig for norsk avl å kunne hatt han i aktiv tjeneste. Ville folk brukt han da tro? Når jeg tenker meg om så har jeg hørt at hester med Michellino-blod kan være ganske spesielle og vanskelige. Om det stemmer vet jeg ikke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor har egentlig Larno blitt av? Det er virkelig få hingster igjen som virker i avl i NV. Det er synd, men det er vanskelig for de norske å konkurrere med utlandet. Når det er sagt så har både Sir Sisco og Tobajo Picez hatt forholdsvis mange bedekninger tidligere år (og dette uten å bedekke naturlig),  ut fra det jeg har hørt har tobajo picez hatt rundt 20-35 bedekninger pr år de siste årene, noe som må sies å være et anseelig tall sett i lys av antall hester i norge :)

Ang. Mr Gold G så tenker jeg det er av hensyn til sporten han ikke virker i avlen. Det krever jo endel logistikk og tilpasning å avle på en hingst, spesielt i Norge med de avstandene vi har :)

Endret av kjersti *

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, kjersti * skrev:

Hvor har egentlig Larno blitt av? Det er virkelig få hingster igjen som virker i avl i NV. Det er synd, men det er vanskelig for de norske å konkurrere med utlandet. Når det er sagt så har både Sir Sisco og Tobajo Picez hatt forholdsvis mange bedekninger tidligere år (og dette uten å bedekke naturlig),  ut fra det jeg har hørt har tobajo picez hatt rundt 20-35 bedekninger pr år de siste årene, noe som må sies å være et anseelig tall sett i lys av antall hester i norge :)

Ang. Mr Gold G så tenker jeg det er av hensyn til sporten han ikke virker i avlen. Det krever jo endel logistikk og tilpasning å avle på en hingst, spesielt i Norge med de avstandene vi har :)

Larno står hos eieren sin på Vikeså i Rogaland. Han er fremdeles tilgjengelig for avl tror jeg, men markedsføres ikke.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Bitten&Betty skrev:

Larno står hos eieren sin på Vikeså i Rogaland. Han er fremdeles tilgjengelig for avl tror jeg, men markedsføres ikke.

Han begynner jo å dra på årene og. Står på horsepro at han er født i 97, altså blir han 20 år over nyttår.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mange eldre avlshingster som fortsatt fungerer fint i avl etter at de har fylt 20. Det er vel ofte benproblemer som gjør at de ikke tåler belastningen. Celle solgte et par avlshingster som var langt over 20, tror de var bortimot 25 år senest i fjor for å erstatte med yngre og mer moderne hingster. Faktisk har jeg hørt om hingster opp i mot 30 år som fortsetter å virke i avlen. Men de fleste eldre hingster blir jo brukt mindre og mindre fordi avlen går videre, det er litt naturlig seleksjon i det. Det er jo noen gamle kjente karer som fortsatt avler på fersk eller naturlig, f.eks Warsteiner (f.93), Graf Top (f.93), Arpeggio (f.95),Don Frederico, Diamon Hit og Don Vino (f.97) Escudo 1 (f.91), Londonderry (f. 95), Perpignon (f.91), Sao Paolo (f.87), Stakkato (f.93) Negro (f. 95) Sandro Hit (f. 93) Metall (f. 94) Weltruhm (f.90) Lionell (f. 92)etc. etc. :)

Endret av kjersti *
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akribori er jo født i '96, og han bedekker jo fremdeles naturlig. Ser for meg det må slite mer på en hingst å gå på beite med hopper en hel sommer også. Når jeg var å så på han for et par år siden så var han veldig pigg og fin :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
14 timer siden, kjersti * skrev:

Ja, jeg syns også det er veldig synd det er så få! Synd at Ekras Querido og Myrstads Armani ble kastrert, og at Gørklintgårds Sherlock ble solgt til DK igjen. Beat It har vel også tenkt å prioritere sporten fremover.
Godt gjort at Sir Cisco fikk så mange bedekkninger i fjor, mtp at han måtte opereres og avbryte hele sesongen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Satser på at StoreJazzens eldste ( e. Dream Boy) blir vist på 3års kåring neste år, og håper og tror virkelig at vi da får en ny NV virkende i avlen.
Det hadde vært innmari kult.

Har også stoooore forventninger til årets føll e. Vitalis, men det gjenstår jo å se hvilket kjønn som popper ut ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 timer siden, sfagervik skrev:

Akribori er jo født i '96, og han bedekker jo fremdeles naturlig. Ser for meg det må slite mer på en hingst å gå på beite med hopper en hel sommer også. Når jeg var å så på han for et par år siden så var han veldig pigg og fin :)

A går ikke på beite med hopper da, han bedekker naturlig ja men "for hånd". 

A er i toppslag han, holder seg veldig godt for alderen og er i trening (hødt/vinter/vår)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
16 timer siden, Elisabeth E skrev:

Satser på at StoreJazzens eldste ( e. Dream Boy) blir vist på 3års kåring neste år, og håper og tror virkelig at vi da får en ny NV virkende i avlen.
Det hadde vært innmari kult.

Har også stoooore forventninger til årets føll e. Vitalis, men det gjenstår jo å se hvilket kjønn som popper ut ;)

Jasså, hva er dette for slags hingst? Hørtes meget spennende ut :D

Heldig du er som venter føll etter Vitalis!! Han har jo gjort det så godt i det siste.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå