Gå til innhold
Katrine

Forskjell på Appaloosa og Knabstrupper?

Recommended Posts

Appaloosa er en vel en stockhorse med de egenskapene det fører med seg, mens knabstruper er en hest av europeisk type (sportshest/varmblodshest, eller klassisk type). Likheten på dem er vel litt som likheten på en døl og en frieser; de kan ha samme farge.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp  enig. 

Appaloosa stammer fra USA, og er en westerntypehest, mens knabstruper er en dansk ridehesttype. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det vel påfallende flere med prikker i de to nevnte rasene, enn det er sorte døler. Altså: dølen kommer jo i mange farger, hvor både svart og brun er de mest vanlige fargeuttrykkene. Ved appaloosa og knabstruper derimot, er prikkene svært dominante. 

11 timer siden, KatrineH skrev:

Jepp  enig. 

Appaloosa stammer fra USA, og er en westerntypehest, mens knabstruper er en dansk ridehesttype. 

Jeg leste et sted at appaloosaen som "stammer" fra USA opprinnelig har blitt fraktet fra Europa, og syntes at det var interessant med tanke på at knabstruperen er dansk. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, Katrine skrev:

Jeg leste et sted at appaloosaen som "stammer" fra USA opprinnelig har blitt fraktet fra Europa, og syntes at det var interessant med tanke på at knabstruperen er dansk. 

Etter min lærdom:

Alle dagens hester i USA stammer fra hester som europeerne tok med seg da de oppdaget Amerika og i tiden etter det.

Så appaloosa og knabstruper har nok samme aner langt baki der. Men om knabstruper var knabstruper den gangen, eller bare "hest med flekker", det vet jeg ikke.

Men siden den gang har rasene utviklet seg i ulike retninger, og i nyere tid mer bevisst avling mot hver sine bruksområder.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men du trodde vel ikke det var samme hester bare fordi begge er prikkete? Det var poenget mitt.

Appaloosa innbiller jeg meg stammer mer fra nez perce(?)-hester, men klart, disse stammer vel igjen fra "de store hundene" spanjolene hadde med hverandre.

Knabstruper stammer vel også opprinnelig fra en prikkete, spansk hoppe på fredriksborger-stutteriet, så anene ernok like helt fra starten. De er bare utviklet i hver sine retninger, og i dag to veldig ulike raser. Knabstruper kan jo også være ensfarget, hvis farge var et kriterie.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, ChristinB skrev:

Men du trodde vel ikke det var samme hester bare fordi begge er prikkete? Det var poenget mitt.

Appaloosa innbiller jeg meg stammer mer fra nez perce(?)-hester, men klart, disse stammer vel igjen fra "de store hundene" spanjolene hadde med hverandre.

Knabstruper stammer vel også opprinnelig fra en prikkete, spansk hoppe på fredriksborger-stutteriet, så anene ernok like helt fra starten. De er bare utviklet i hver sine retninger, og i dag to veldig ulike raser. Knabstruper kan jo også være ensfarget, hvis farge var et kriterie.

Hadde jeg trodd de var like hadde jeg vel ikke laget denne tråden. Og jeg er klar over at de kan komme uten prikker også - hvilket var grunnen til at jeg skrev svært dominante (og ikke skrev alltid).

Hvilke kroppslige egenskaper er det som skiller dem? De ser hvertfall ganske "varmblodige" ut begge to, ut ifra det lille jeg har sett av bilder. Og er jo omtrent like store. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Appaloosa er en stockhorse, og er både mindre av størrelse og stuttere i steget. Den er bygget og avlet for ranch-arbeid.

Knabstruper kan være så mangt, også ponnier kan registreres inn i stamboken, men ser man på den klassiske knabstruperen er det en hest som kan minne om både klassiske iberere og lipizzanere i bygningen, og bruksområde. Den moderne knabstruperen er en sportshest, og brukes som en varmblods ridehest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Knappen min og hele familien hans lignet egentlig mest på Lipizzanere i bygningen.Ganske små tettbygget,mye nakke,romersk profil,høyreiste...Ikke akkurat "bygget for sport",mer sånn type akademisk og slikt.Annet særtrekk var tynn og dårlig hårvekst.
Sett andre siden som ser mer ut som litt grove varmblodshester,men ingen i denne familien kunne mistas for noe sånt.
Både ensfargede og prikkete og så min da,som var født gul med hvite prikker og mistet prikkene sine som 4 åring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Appaloosa vs knabstruper kan vel sammenlignes med quarter vs varmblods ridehest. Sånn røft sagt. 

Kan for et utrent øye se like ut, men er veldig forskjellig i bruksområde, bevegelser og bygning når man ser etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Supert, takk for hjelpen! :D 

Skulle forklare forskjellen for et ikke-hestemenneske, og hadde litt trøbbel med å faktisk vite forskjellen (annet enn hvilket land de er fra) :) 

Kurre: så kult med gul?? Har du bilde?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Katrine skrev:

Supert, takk for hjelpen! :D 

Skulle forklare forskjellen for et ikke-hestemenneske, og hadde litt trøbbel med å faktisk vite forskjellen (annet enn hvilket land de er fra) :) 

Kurre: så kult med gul?? Har du bilde?

Ligger vel bilder av den i Knabstrupertråden her inne.Mulig jeg kan grave frem noen ellers,men tror han er der.Dominic.Kjøpt i Tønsberg,stammet fra samme familien som store deler av skolehestene på Skauen da Per og Helen drev det.Meget spesiell sak.Jeg hadde aldri noe behov for å kjøpe Knapp igjen :P

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå