Gå til innhold
Karolinee

Grad i bøyeprøve

Recommended Posts

Jeg har kun hatt død og enkel vet.forsikring.på mine, ikke hatt vet.attest på noen av dem. 

De dekker bare ulykker da (brekt bein, påkjørsel og slike ting),  men satser på at det holder. To av mine ble forsikret som føll (under 1 mnd gamle), vet.sjekk var uaktuelt på dem... Men var påkrevd om jeg skulle ha mer avansert forsikring enn det jeg har. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte ha vet.attest og bøyeprøve for å kunne få den mest dekkende forsikringen, dvs den som også dekker halthet o.l.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg trengte ikke bøyeprøve, men igjen, hesten var to år så Agria sa at det ikke var nødvendig. 

Litt off topic: Hvor tidlig er det greit å bøye opp en hest aldersmessig?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Ninahei skrev:

Jeg trengte ikke bøyeprøve, men igjen, hesten var to år så Agria sa at det ikke var nødvendig. 

Litt off topic: Hvor tidlig er det greit å bøye opp en hest aldersmessig?

Jeg snakket nylig med agria om toåringen min, og fikk beskjed om at hvis jeg ville ha halthet måtte han bøyes opp. Jeg nekter å bøye opp en så ung hest, så da utgikk den biten. Frister å bytte selskap også.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg måtte ikke bøye opp for å få halthet i forsikringen. Rart det er sånn forskjell innad i selskap. 

Endret av smaaen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
59 minutter siden, Mona skrev:

Jeg snakket nylig med agria om toåringen min, og fikk beskjed om at hvis jeg ville ha halthet måtte han bøyes opp. Jeg nekter å bøye opp en så ung hest, så da utgikk den biten. Frister å bytte selskap også.. 

Jeg fikk også den beskjeden.. Så jeg forsikret bare det jeg kunne så lenge og bøyde den opp når den var 3,5 år. En uhåndtert liten 2-åring var ikke innafor å bøye opp ass.. 😅 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forsikra min i agria i fjor da han var to år gammel, og de var ikke interessert i veterinærattest overhode. Og det er liv + vet + halthet.. Rart det er så forskjellig? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs nok på hvilken type forsikring man skal ha og. Jeg ville ha Ridehest Pluss på min, men den får man ikke uten bøyeprøve. Men jeg kunne ha en annen type som ikke krevde det, men den het noe annet. De har ulike "kategorier" på forsikringene hos Gjensidige. 

Er det ikke Agria som har forsikringer hvor den som er standard ikke inkluderer halthet? At denne må man tillegstegne "oppå" den andre? Så dvs at man ikke trenger noen utvida vet.attest for standardforsikringen liksom. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja du må ha halthet i tillegg. Jeg har fullt ut liv, bruks, halthet og spesial (er vel alt?) og måtte allikevel ikke ha vetattest. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så rart at det er så stor forskjell?? Forsikringen min gjaldt en fjording i tillegg, de er ikke akkurat kjent for å bli halte i hytt og pine..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 21.10.2016 at 21.38, smaaen skrev:

Jeg måtte ikke ha vetattest for å forsikre min, men han er ikke forsikret for så masse, men har både liv og bruk, og maks veterinær som jo er det viktigste sånn sett. Snakket med agria på stand på oslo horse show og hun skulle sende inn økning i premie, men ikke veldig uten at jeg trengte noe annet av bevis, om det går igjennom er jo noe annet. Det som irriterer meg er at jeg ikke vil få hevet forsikringen til summen hesten faktisk er verdt uten å konkurrere. Og for meg som ikke konkurrerer blir det en ganske teit grunn til å måtte starte klasser jeg ikke har interesse av å starte, bare for å "bevise" at hesten kan gå på et visst nivå. 

Jeg fikk hevet min uten å ha konkurranseresultater å vise til. Sa bare at hesten var verdt mer enn ved kjøp,og da,var det ok. Måtte ha ny vet.attest. pga bruksverdien bare. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, Nina skrev:

Jeg fikk hevet min uten å ha konkurranseresultater å vise til. Sa bare at hesten var verdt mer enn ved kjøp,og da,var det ok. Måtte ha ny vet.attest. pga bruksverdien bare. 

Fikk beskjed om at det ikke var nok for "da kunne jo hvem som helst bare si at hesten var verdt mye mer uten bevis". Har diskutert dette med en leder i Agria på forelesning på umb også. Siden kjøpssummen til hesten min var så lav (vennepris så ca 1/4 av reell verdi) så var det eneste bevis for at han ikke var verdt mer. Det er to år siden, siden den gang er hesten ridd inn og går øvelser til LA/M, så vil jo si han er verdt litt mer nå :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, smaaen skrev:

Fikk beskjed om at det ikke var nok for "da kunne jo hvem som helst bare si at hesten var verdt mye mer uten bevis". Har diskutert dette med en leder i Agria på forelesning på umb også. Siden kjøpssummen til hesten min var så lav (vennepris så ca 1/4 av reell verdi) så var det eneste bevis for at han ikke var verdt mer. Det er to år siden, siden den gang er hesten ridd inn og går øvelser til LA/M, så vil jo si han er verdt litt mer nå :P 

Hadde sikkert flaks med hvem jeg snakka med jeg da,for de spurte ikke en gang da jeg ringte. Men jeg økte bare med 35 000 da,mulig det har noe å si. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 timer siden, Legaat skrev:

Jeg fikk også den beskjeden.. Så jeg forsikret bare det jeg kunne så lenge og bøyde den opp når den var 3,5 år. En uhåndtert liten 2-åring var ikke innafor å bøye opp ass.. 😅 

Da hadde jeg vært (enda mer) fucked. Min  hest fikk mest sannsynlig spatt som 2/2-5-åring og hadde garantert vært bøyehalt som 3,5 åring selv om hun var helt frisk og fin som åring da hun ble forsikret. Jeg hadde røntgen da, men ikke noe krav om bøyeprøve. Jeg fikk dog ikke forsikre for bruksverdi, men det var fordi "en uinnridd hest har ikke bruksverdi så da kan man ikke forsikre for det", ikke noe med bøyeprøver å gjøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
7 minutter siden, Nimbus skrev:

Da hadde jeg vært (enda mer) fucked. Min  hest fikk mest sannsynlig spatt som 2/2-5-åring og hadde garantert vært bøyehalt som 3,5 åring selv om hun var helt frisk og fin som åring da hun ble forsikret. Jeg hadde røntgen da, men ikke noe krav om bøyeprøve. Jeg fikk dog ikke forsikre for bruksverdi, men det var fordi "en uinnridd hest har ikke bruksverdi så da kan man ikke forsikre for det", ikke noe med bøyeprøver å gjøre.

?!?!?

LilleJazz var bruksverdiforsikret da jeg kjøpte henne, da var hun åring....

Og av ren nysgjerrighet - hvorfor vil dere ikke bøye opp unge hester?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

What, må man bøye opp hos for å forsikre halthet hos agria nå? Da jeg forsikret Riyah trengte de ikke så mye som et lite papir fra veterinær. Kan ha noe å si at hun var 3 år, men lell.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
46 minutter siden, miriam skrev:

What, må man bøye opp hos for å forsikre halthet hos agria nå? Da jeg forsikret Riyah trengte de ikke så mye som et lite papir fra veterinær. Kan ha noe å si at hun var 3 år, men lell.

Jeg måtte også ha bøyprøve og vet.attest da jeg skulle forsikre M for to år siden, hos agria.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Forsikret min hos A gria for 4 år siden. Ringte og fikk først høre at det var krav om vet.sjekk og bøyeprøve. Siden dette var i Oslo Horse Show tider, så stakk innom på standen deres der. Fikk da full forsikret (vet/bruks/halthet) samme hest uten noen som helst vet.papirer med en bruksverdi på 50 000,-. Skulle jeg over 50 000,- i bruksverdi så var det krav om vet.sjekk og bøyeprøve. Fikk også beskjed om at det var rase og fødested som lå til grunn for at min kunne forsikres uten vet.papirer. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg filk beskjed om å bøye opp min for å tegne forsikring,  selv om dødsrisiko kun var 15.000. Årsak: hest av løpshestrase.  

Uka før forsikret min venninne sin av samme rase for 20.000. Uten veterinærattest.  

Trur det kommer veldig an på hvem man snakker med i Agria.  

Men de roter fælt, altså.  Ludden ble forsikret som hoppe,  og med feil fødselsår.  De aksepterte ikke veterinærens regninger som gode nok bevis på behandling (alt sto der), og de sa de ikke dekket forfangenhet da Ludde ble syk og jeg sendte inn dokumentasjon.  Viste seg i ettertid at forsikringen faktisk dekker,  men da hadde jeg kastet kvitteringene fra apoteket. Og de godtar ikke utskrift fra apoteket,  kun originalkvitteringen.  

De klarte også å forsikre venninnes hest feil: hun skulle kun ha dødsrisiko og veterinær,  ikke halthet.  Da ponnien døde her i sommer viste det seg at den kun hadde veterinær og halthet,  ikke dødsrisiko.  

Man må nok,  dessverre,  holde seg mer oppdatert på vilkårene  enn kundeservice hos de aktuelle er :/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Elisabeth E skrev:

?!?!?

LilleJazz var bruksverdiforsikret da jeg kjøpte henne, da var hun åring....

Og av ren nysgjerrighet - hvorfor vil dere ikke bøye opp unge hester?

Ja har skjønt etterpå at mange (alle?) får det, men det var beskjeden jeg fikk 😞

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, enig med @mallilen - jeg tror det varierer veldig fra selskap til selskap, hva slags type forsikring man har, hvilke ekstraforsikringer man har tegnet i tillegg og rett og slett hvilken kunderådgiver man snakker med. 

Det tryggeste og lureste man kan gjøre, er å lese vilkårene grundig og få oversikt over hva som dekkes og ikke. Og når man snakker med kundebehandler, få de til å sende deg en skriftlig bekreftelse på det de sier, hvis det gjelder noe viktig. Men uansett sak, så henviser de til vilkårene sine, så det er disse man bør sette seg inn i. Da vet man hva man har krav på og ikke. Mange tror halthet er dekket, mens mange dekker ikke dette - det er en tilleggsforsikring. Eller en egen type forsikring. Viktig å undersøke sånt før man står der med skjegget i postkassa... 

At selskapene gjør feil og legger inn feil data er jo heller ikke bra og veldig kjipt for kunde. Jeg vet ikke hvordan Agria er, men hos Gjensidige kan man logge inn på "min side", hvor man får oversikt over alle forsikringene, inkludert vilkårene osv. Der kan man sjekke at alt faktisk er registrert riktig, og hvis ikke så kan man få ringt inn og endret det. Har man den muligheten som hos Gjensidige, så får man ta litt ansvar selv også. Alle kan gjøre feil. Selv om det helst ikke bør skje med sånne ting, siden det kan få så store konsekvenser.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man får jo forsikringspapirene i posten, i tillegg til at de ligger på "min side", så man bør jo sjekke at det er riktig når man får papirene.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva man bør og hva man faktisk gjør er veldig ofte forskjellig,  dessverre.  

I tillegg så har man jo dette med språket vilkårene skrives - ofte er formuleringene vanskelige nok til at man klør seg i hodet og lurer på istedetfor å bli noe klokere.  I slike tilfeller skal jo faktisk kundesenteret ha greie på når man henvender seg direkte og spør.  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, mallilen skrev:

Hva man bør og hva man faktisk gjør er veldig ofte forskjellig,  dessverre.  

I tillegg så har man jo dette med språket vilkårene skrives - ofte er formuleringene vanskelige nok til at man klør seg i hodet og lurer på istedetfor å bli noe klokere.  I slike tilfeller skal jo faktisk kundesenteret ha greie på når man henvender seg direkte og spør.  

Det er jeg enig i,men forsikringspapirene jeg får fra Agria er veldig enkle å forstå, det står jo hvilke type forsikring, og hvor mye det er forsikret for. Så jeg tenker også at alle bør kunne sjekke dette når papirene kommer, så slipper man misforståelser. 😊 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Akkurat der problemet ligger - de har så himla mange forskjellige forsikringer.  Liv,  spesial,  veterinær, halthet,  etc.  Så har man "grader" på disse også.  Man skulle tro veterinær dekker sånt som kolikk, sårskader, sykdom man ikke helt skjønner,  forfangenhet og akutt oppståtte skader.  Men nei.  Det er unntak hit og dit i såpass stor grad at det er klønete å bli sikker på hva man faktisk leser siden man må lese på ørten forskjellige plasser for å finne alle aktuelle vilkår. 

Det bør faktisk være såpass at man får et korrekt svar hos det aktuelle selskapet når man er usikker. 

Slik det utvikler seg er det snart så man må krysse av i et skjema for hver enkelt sykdom eller skade man ønsker forsikring for.  Står det ikke i lista dekkes det ikke 😬

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå