Gå til innhold
MarteJ

Connemara vs New Forest

Recommended Posts

Snuser litt på å skulle få meg ny hest, uavhengig av hva som skjer med Tommine. Savner å ha en hest jeg kan bruke. I min søken trooor jeg en makset kat 1 ponni kan være greit. Ønsker en hest jeg kan bruke allsidig og som ikke koker over i topplokket i tide og utide. Tror C og NF muligens kan passe ut fra det jeg har lest om rasene. Noen som har erfaring med noen av dem? Ønsker å kunne både kjøre og ri. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor ikke Welsh Cob? :D

Det var en del New Forest i mitt hjemområde når jeg var yngre. De gikk stort hest som spranghester og var helt RÅ i den sporten. Generelt er de nok gode brukshester, men innbiller meg at de kanskje kan ha litt lett for å koke over?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Connemara fra gode linjer = rent gull! Våkne, oppmerksomme og hardtarbeidende små hester med masse humor. Jeg elsker de. Men de er varme i hodet, da. 

New Forest er mye av det samme - de jeg har kjent har hoppet alt man har styrt de på, og vært helt OK dressurhester og. Men de er smarte. Smartere enn Connemaraene, og kjeder seg fort. Trenger ofte mer enn bare baneridning. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
8 minutter siden, MarteJ skrev:

Ler. Tenkte litt på WC også, men føler jeg hører litt ofte om heite hester når rasen nevnes. Stemmer det?

Følsomme. Mikkel har vært en håndfull, skal innrømme det. Men han blir tydelig påvirket av hvordan han er oppstallet og stemingen/energien på stedet. 

Mye utegang er viktig, så er han ikke heit. Han er så følsom og kritisk til alt jeg gjør da, så enkel er han ikke selv om han ikke er heit :P Du får alltid hva du ber om på godt og vondt.

Det finnes visstnok noen linjer som er avlet mer mot show, da er de gjerne helt ubrukelige i topplokket, da shower de så fint vet du ;) Men de som er av brukslinjer er mer fornuftige, men likevel energiske hester :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen tips til gode oppdrettere, enten på ene eller andre rasen? Har allerede vært i kontakt med Meltvedt NF stutteri. De hadde 3-5 hester som kunne passe mine krav. Vil helst ha hoppe under 5 år som vil i hovedsak brukes til tur, dressur og kjøring. Kan tilby både boks og utegang. Andre forslag til raser hos dere med masse kunnskap her mottas selvsagt med stor takk :)! Er så glad jeg har EF. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo mye fint fra der Mikkel er oppdrettet. Men hun selger stort sett bare unghest. welshcob.no

Meltvedt kjører jeg forbi hver dag til og fra jobb. Masse søte pånniser der (og en grisefeit hingst). 

Har alltid lurt på om de "gjør noe" med ponniene der, jeg klarer ikke se noe ridebane eller annet der. Kun beiter og utegang mot veien, men de har jo kyr på løsdrift innenfor der og sikkert mye plass å lage treningsbaner på :) Si fra hvis du skal dra og kikke da, jeg vil gjerne dit og se på pånniser :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, carambee skrev:

Det kommer jo mye fint fra der Mikkel er oppdrettet. Men hun selger stort sett bare unghest. welshcob.no

Meltvedt kjører jeg forbi hver dag til og fra jobb. Masse søte pånniser der (og en grisefeit hingst). 

Har alltid lurt på om de "gjør noe" med ponniene der, jeg klarer ikke se noe ridebane eller annet der. Kun beiter og utegang mot veien, men de har jo kyr på løsdrift innenfor der og sikkert mye plass å lage treningsbaner på :) Si fra hvis du skal dra og kikke da, jeg vil gjerne dit og se på pånniser :D

Så bra :). Da kan jeg jo evt sende deg for å sjekke status der før jeg evt fly over selv ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 minutter siden, MarteJ skrev:

Så bra :). Da kan jeg jo evt sende deg for å sjekke status der før jeg evt fly over selv ;)

Det kan du :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Masse connemaraer her hvor jeg bor, og synes de er allsidige og gode ponnyer. Har ridd inn 3 stykker av de. Også New forester er det mange av, liker de også jeg 😊 Synes ingen av de har tendenser til å koke over.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Connemara, bare fordi det var barndomsdrømmehesten! :D Favorittplakaten fra pennyklubben hadde mange fine connemaraer på, og den hang over senga mi. Jepp, det var alt jeg hadde å komme med. :lol: 

Endret av IceRyder
  • Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slår et slag for New Forest, flott og alsidige ponnier. Har vært borti en god del av de og ikke merket meg noen tendens til å koke over. De jeg kjenner til har også hatt god helse, noe helt annet enn de store brune. Men nå er det 20 år siden jeg var borti mange, så linjene kan jo ha endret seg siden da. Jeg fantaserer om å kjøpe en New Forest fra Skogly Stutteri etterhvert, de har produsert mange trivelige og gode konkuranseponnier. 

Det mest negative jeg kan komme på ved New Forest er at de blir gamle, veldig gamle. Og at de kanskje kan være litt mindre og edlere enn connemaraen. 

De connemaraene jeg har vært borti har også vært flotte ponnier, vet om et par som virkelig er gode allroundere og har hjerte av gull. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil også anbefale New Forest! Utrolig flotte ponnier. Stutteri Jesti avlet denne rasen, vet ikke om de fremdeles gjør det? Kanskje @Jokovitch vet mer :) De jeg har sett fikk meg i allefall på tanken til at jentungen skulle få en slik ponni når hun blir stor nok for 1er ponni!

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Edith skrev:

Slår et slag for New Forest, flott og alsidige ponnier. Har vært borti en god del av de og ikke merket meg noen tendens til å koke over. De jeg kjenner til har også hatt god helse, noe helt annet enn de store brune. Men nå er det 20 år siden jeg var borti mange, så linjene kan jo ha endret seg siden da. Jeg fantaserer om å kjøpe en New Forest fra Skogly Stutteri etterhvert, de har produsert mange trivelige og gode konkuranseponnier. 

Det mest negative jeg kan komme på ved New Forest er at de blir gamle, veldig gamle. Og at de kanskje kan være litt mindre og edlere enn connemaraen. 

De connemaraene jeg har vært borti har også vært flotte ponnier, vet om et par som virkelig er gode allroundere og har hjerte av gull. 

Hvorfor er det negativt at de blir gamle? Bare bra det vel? :D 

Jeg ville også valgt new forest. Herlige ponnier! Lærte å ri på bla. sånne. :) 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Skjóna skrev:

Hvorfor er det negativt at de blir gamle? Bare bra det vel? :D 

Jeg ville også valgt new forest. Herlige ponnier! Lærte å ri på bla. sånne. :) 

Egentlig humoristisk ment, men pitte litt alvor også. Enten så har en ponnien i mange, mange år, eller den ender opp med mange eiere. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ååå husker den første der av en eller annen grunn.

Liker både new forest og connemara, de jeg har vært borti har vært fornuftige uten fluer i hodet, men likevel villige sportshester. Pene å se på også og trivelig gemytt. Welsh coben har jeg egentlig et veldig negativt inntrykk av altså, ikke en rase jeg kunne tenkt meg på noe vis selv :ninja:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 30. september 2016 at 15.57, Issa skrev:

Ååå husker den første der av en eller annen grunn.

Liker både new forest og connemara, de jeg har vært borti har vært fornuftige uten fluer i hodet, men likevel villige sportshester. Pene å se på også og trivelig gemytt. Welsh coben har jeg egentlig et veldig negativt inntrykk av altså, ikke en rase jeg kunne tenkt meg på noe vis selv :ninja:

Jeg hadde en sånn hverdagshelt av en welsh cob jeg red i tidlig ungdomsår. Stø som et fjell og hadde gått som feltritts hest i sine yngre år. En drøm og ri, men et mareritt på boksen. Kjempe sur type. Kunne tenkt meg en sånn, men usikker på hvor stødige de er nå tyve år etter, det har jo skjedd en del i avlen siden den tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har vært og ridd connemara i Irland, og de er knallponnier. Hadde uten tvil tatt en sånn!! Gode hoder, allsidige, passe bygning til voksne. 

Men jeg tror New Forest også ville vært bra, så hadde jeg vært deg hadde jeg hatt øynene åpne for gode individer av begge raser :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vært lite borti connemaraer, bortsett fra ei på stallen her som er konstant forbanna og stressa på stall... Men ikke ridd noe, eller vært borti flere. 

Vil og slå et lite slag for welsh cob altså. Har jo en som er på den heller "heite" siden av skalaen, men han er stø som et fjell på tur. Nå tror jeg mye hadde vært annerledes med han og, om det hadde sluppet å tatt 14 år før han fikk noe krav i livet😉 

Men en welsh hvor du har vært litt nøye på linjene tror eg du kan få en hest som matcher kravene dine 😊

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.9.2016 at 18.33, MarteJ skrev:

Snuser litt på å skulle få meg ny hest, uavhengig av hva som skjer med Tommine. Savner å ha en hest jeg kan bruke. I min søken trooor jeg en makset kat 1 ponni kan være greit. Ønsker en hest jeg kan bruke allsidig og som ikke koker over i topplokket i tide og utide. Tror C og NF muligens kan passe ut fra det jeg har lest om rasene. Noen som har erfaring med noen av dem? Ønsker å kunne både kjøre og ri. 

Jeg har en venninne som har Connemara og hun er kjempefornøyd. Mistet sin gamle pga kolikk før jul dessverre og har kjøpt seg en ny Connemara nå. For henne var det ingen tvil om hva hun skulle velge, hun har forelsket seg helt i rasen. :) Welsh Cob er kjekke, men kan være ganske heite og egenrådige etter min erfaring.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider