Gå til innhold

Recommended Posts

Akkurat nå, elise skrev:

Hva har skjedd her egentlig? Far er blue dun, mor er bay dun. 

Blue dun? Er det det vi på norsk ville kalt grå(blakk)?

Men ja, har vel skjedd noe rart noe :-p Har du bilde av foreldrene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

http://icelandmonitor.mbl.is/news/nature_and_travel/2017/04/10/new_unique_colour_variant_in_icelandic_horse_has_ap/

Artikkel om hesten.

Synes det er litt merkelig at han skal være den eneste i verden med den fargen, men har da sett andre hester (av andre raser) som ligner?

Men mulig de har en annen genetisk sammensetning?

Ikke vet jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, KatrineH skrev:

Ja, det tror jeg. Móálóttur/mósóttur på islandsk, er vel oftest kalt musegrå eller gråblakk på norsk tror jeg? 

Far ser sånn ut: 

6023436_orig.jpg

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
31 minutter siden, KatrineH skrev:

Grullo/gråblakk ja..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
45 minutter siden, KatrineH skrev:

http://icelandmonitor.mbl.is/news/nature_and_travel/2017/04/10/new_unique_colour_variant_in_icelandic_horse_has_ap/

Artikkel om hesten.

Synes det er litt merkelig at han skal være den eneste i verden med den fargen, men har da sett andre hester (av andre raser) som ligner?

Men mulig de har en annen genetisk sammensetning?

Ikke vet jeg.

Ikkje så rart når du tenkjer på at det er snakk om ein ny, spontant oppstått mutasjon på KIT-genet. Det finst drøssevis av liknande mutasjonar som har oppstått uavhengig av kvarandre i ulike rasar. Andre rasar med mange/liknande KIT-mutasjonar er til dømes araber, engelsk fullblod, TWH (trur eg? Ein av dei amerikanske gangartshestane i alle fall) og argentinsk criollo, for å nemne nokre. Så hesten er nok den einaste i verda med akkurat denne mutasjonen, men det finst mange andre med liknande mønstre som har mutasjonar på same locus. KIT er jo ansvarleg for mellom anna tobiano og konstantskimmel, og så for dei ulike dominant white-variantane og ikkje minst dei utallige sabino- og sabinoliknande typane.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så det var noen som la ut bilde sv to lignende i Tyskland. 

Nederste avkom av øverste. 

Samme greia? 

IMG_1693.PNG.284f9fee61537be22c083c2171086ff8.PNG

IMG_1696.PNG.def30a8d28277d47aa599021df1a384b.PNG

IMG_1695.PNG.a3b26cddee077ca7992ca5ef57c61c3d.PNG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Anna skrev:

Far er Igelson og mor er Eng Fly. Mor er nok riktig registrert:

IMG_20170117_110609.jpg

OT, men er du som eier Eng Fly? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sikkert same sak, KIT-mutasjon. :) Dei er ganske vanlege. (Gler meg til den dagen det dukkar opp ein i fjordhesten :P)

• Like 7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
21 minutter siden, Anananas skrev:

OT, men er du som eier Eng Fly? 

Nei, låner bare. :-) Kjenner du henne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
55 minutter siden, jilmavi skrev:

Ikkje så rart når du tenkjer på at det er snakk om ein ny, spontant oppstått mutasjon på KIT-genet. Det finst drøssevis av liknande mutasjonar som har oppstått uavhengig av kvarandre i ulike rasar. Andre rasar med mange/liknande KIT-mutasjonar er til dømes araber, engelsk fullblod, TWH (trur eg? Ein av dei amerikanske gangartshestane i alle fall) og argentinsk criollo, for å nemne nokre. Så hesten er nok den einaste i verda med akkurat denne mutasjonen, men det finst mange andre med liknande mønstre som har mutasjonar på same locus. KIT er jo ansvarleg for mellom anna tobiano og konstantskimmel, og så for dei ulike dominant white-variantane og ikkje minst dei utallige sabino- og sabinoliknande typane.

Ja tenkte på KIT, men stod ikke noe om det i artikkelen :P

Og nei, vi gleder oss ikke til det skjer i fjordhesten :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, Anna skrev:

Nei, låner bare. :-) Kjenner du henne?

Ja en hel del faktisk. Hun stod på stallen vår før, for mange år siden. Da gikk hun som traver da, like før hun dro nordover. Søt hest (så lenge man ikke skulle ri 😅)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, jilmavi skrev:

Vil du forklare litt mer om denne fargevarianten, @jilmavi?

Greier ikke helt å forstå hva som er greia!

Om jeg skal "gjetteforstå", så er den brunblakk bukflekkete/splashed white, men der flekkene ikke er klart avgrenset? Eller?...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 11.4.2017 at 14.28, KatrineH skrev:

Jeg ville sagt svart.

edit: Smockey black er det vi på norsk kaller gulsvart ja.

Om denne skal være det, så må en av foreldrene ha gulgenet. Om mor er korrekt registrert som brun så må var være gulsvart om denne skal kunne være gulsvart.

Hvem er foreldrene?

Var nok brun. Plutselig har jeg en brun hoppe, skulle aldri ha brun hest og aldri hoppe. 😆

IMG_20170610_154511.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må bare slenge inn noen bilder av den lekre hingsten Enzo nå går sammen med. En borka Welsh cob. Aldri sett en borka hest med så mye hvitt i manen før, trodde han var blakk når jeg først så ham. 

20170617_161010.jpg

20170617_161028.jpg

20170617_161024.jpg

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 16.6.2017 at 22.04, KatrineH skrev:

Har du gentestet?

Nei, konklusjonen basert på ren synsing.  :-) De ufargekyndige som har synset om fargen mener hun må være brun eller gulsvart. Hvor får man gentestet? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes også den ser veldig solbleika svart ut :) mi svarte var helt mahognybrun på sommeren, og jeg måtte flere ganger diskutere med folk som meinte jeg kalte henne svart "bare for at det er finere"..

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om solbleket svart betyr akkurat det, tror jeg ikke hun er det, den brune pelsen var der under vinterpelsen og har ikke blitt bleket mye av solen så i måte. Vært minimalt med direkte sol her. Men om det er mer uavhengig ytre faktorer kan det være. Hun har gulaktige tupper i hale, og mer røde i man. Tenk at en så brun hest kan være svart, fascinerende! Får teste bare for å stille nysgjerrigheten. ;-)

Endret av Anna

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var mi i henholdsvis mai og juni et år, uten og etter mye eksponering av sol:

1005mai10.jpg

1006juni_02.JPG

Endret av ChristinB
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fine striper, sant? Kva farge ville de sagt denne hesten har, utifrå beina?

Endret av jilmavi
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utifra beina ville jeg gjettet mørk brunblakk (ikke-fjording) :P
Men siden du spør så antar jeg det er feil, hehe. Kanskje den bare er brun?

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg aaner ikke hva som har skjedd, men i vinter har Rolex virkelig endra avtegna sine, spesielt i ansiktet. Før han satte vinterpels så hadde han gjevne linjer som skilte fargene, og bliss, men nå vet jeg ikke helt hva han har :P Kan dette endre seg mer? Han er nå to år, det første bildet er som åring (tatt i fjor sommer), og det andre som toåring (tatt i går).

IMG_1715.JPG.c9c14f3d5b86c07ab5339ee0cb08f1c2.JPG

IMG_1881.PNG.f25914504348d149cd76b32e00471065.PNG

IMG_7312.JPG.b9029bcfb79477b7de7b1abdca7f73dd.JPG

IMG_7270.JPG.b73814eeb9d086df272ecd82fb4f6aff.JPG

Endret av Tronerud

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hesten din har prikker, så du kan berre gløyme all logikk som ellers gjeld for farger og avteikn. Den gode nyheiten er at du aldri kjem til å gå lei av fargen hans, for han kjem til å endre seg fra år til år. :D

Men sånn seriøst; leopardkomplekset, som det heiter, er kompliserte saker. Det er fleire ulike gener som speler på lag med kvarandre for å gje dei ulike prikkemønstra (alt frå few spot til leopard og spotted blanket, og alt imellom). Dei kvite stikkelhåra vil sannsynlegvis bli fleire og fleire jo eldre han blir. Om du googlar varnish roan, får du opp mange døme på korleis mønsteret hans kan utvikle seg. :)

(Dei pigmentlause områda hans kjem sjølvsagt ikkje til å endre seg, dvs. blesset og dei kvite flekkane hans, men der det er raudt pigment, kan det skje mykje artig).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå