Gå til innhold
Dede

Forrytter plikter?

Recommended Posts

Dere som har forryttere, hva er vanlig at de gjør når de har hesten? Jeg har forrytter som bare rir og steller. til nå har vi med hest på utegang hatt møkking og kveldsforing i helger på omgang (ukedager ble tatt av ansatte /de med hest på boks), og det har jeg gjort selv om forrytter har hatt hesten. men nå skal alle hesteeiere møkke og ta inn på omgang alle dager (også hverdager) så blir en god del mer arbeid. Siden jeg bor 2 mil unna stallen er det ganske kjipt å måtte kjøre ut og gjøre jobben når forrytter rir.

Er det urimelig å be forrytter ta ansvaret for foring og møkkng enkelte dager helger?

Selvsagt må det stå i forhold til hvor ofte hun rir. Hun betaler lite (13%) av faste kostnader og rir hesten 30-40% av tiden. Om jeg ikke kan stiller hun opp (rir ekstra - hun foreslår aldri å bytte) og om hun ikke kan tilbyr jeg alltid henne å bytte dag så hun får alltid ridd minst det hun 'skal' ifølge avtalen. Jeg mener dermed hun får mye goder mens hun mener jeg skal være kjempelykkelig for at hun hjelper meg (med ridning) og tilogmed får litt betalt.  Hn har full frihet når hun har hesten. Hun betaler ridetimer selv. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er forrytter til hest på utegang!

mine "plikter" er;

-møkke en båre (gjerne flere) på området

-gi kraftfór og medisin

-stelle og ri

-holde det ryddig etter meg (selvfølgelig).

-fylle vann ved behov.

De stå på fri tilgang, men er det noe ekstra så fikser jeg selvfølgelig det og :-)

Endret av Marita

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hest på utegang og forrytter. Vi har lite plikter hos oss utover møkking/vannfylling, da eier ordner fôring. Jeg har feks møkking/vannfylling en gang i uka og hver 5. helg. Min fôrrytter har vanligvis ikke hesten på min møkkedag eller i helgene, men hvis hun bytter seg til de dagene eller tar ham for meg så må hun møkke da.

Utover de få dagene det er møkking, samt ridning og stigling, så må fôrrytter blande og gi kraftfôr til min hest etter ridning på sine dager, ellers ingen plikter. Hun betaler 800 kr i mnd for to dager i uka og stalleien er ca 2400kr og hovslager ca 1400-1600kr hver gang. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine fôrryttere har hatt hesten som "sin" på sine dager. Så alt jeg har måttet gjøre, har de også gjort. Og det varierer hva slags stall osv vi har hatt da. Møkking, lage fôr, osv. De betaler også ca % i forhold til hvor mye de rir. Til gjengjeld får de brukte hesten som de vil, mer eller mindre. (har jeg restriksjoner på ridning så tar jeg ikke/lite betalt.) 

Når jeg har stått på utegang og hatt møkking på omgang, har jeg prøvd å fikse det så det faller på mine dager, men de må steppe inn hvis det trengs. Tenker jo at det skal stå til hvor mye de rir - rir de en dag i uka, bør de regne med å møkke 1/7 av det som trengs totalt for hesten. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine forryttere/hestepassere oppigjennom har hatt hesten som sin de dagene, altså må de gjøre det jeg må når jeg er der. Grunnen til at jeg har de er jo så jeg slipper å reise ut, eller slik det er nå at jeg kan jobbe slik jeg gjør :P Nå betaler ikke "forrytteren" min faste utgifter men er så snill og spytter i litt her og der når det passer seg, også har hun heller ikke faste dager så vi bare avtaler fra gang til gang. Siden jeg jobber så vanskelig er det umulig å ha faste rutiner. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget i å ha en forrytter som ikke har hesten og alt det som medfølger den dagen? Er ikke poenget med det at man skal få litt fri fra hest, stall og jobb den dagen, samt at forrytteren skal kjenne på hvordan det er å ha egen hest? Samtidig så tenker jeg at dersom en forrytter IKKE vil møkke, fikse fôr, fylle vann og sånt så er det ikke så mye poeng i å være det - da kan man ikke være særs interessert. Det er jo en packagetdeal, skal du ri må du gjøre det andre :P

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har både vært fôrrytter og hatt forrytter(e) på egen hest. På egen hest har jeg forventa at forrytterne skal gjøre det som er nødvendig for hesten den/de dagen/dagene de har hesten. Det vil si å møkke, gjøre klart fôr, stelle og ri/trene. Når hesten har stått på utegang har hver hest hatt en møkkedag i uka, faller denne dagen på fôrrytters dag må fôrrytter møkke utegangsområdet. Jeg har hatt samme avtalen med hesteeiere når jeg selv har vært fôrrytter for.

Når det er sagt, så har jeg også hatt ikke-betalende fôrrytter. Men det var mer som en tjeneste, rett og slett fordi JEG trengte avlastning og at noen så etter hesten min og jeg ikke hadde klart å ha hest uten fôrrytter. Jeg fant en fantastisk flott fôrrytter som tok vare på hesten min mens jeg fødte barn og var i ammetåke. Kjipt at hun nå har egen hest og ikke kan være fulltidsfôrrytter på bare min nye hest ;) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mine forryttere har hatt følgende plikter:

Møkke boks og paddock
Fylle vann boks og paddock
Lage kraftfor
Pusse utstyr 1 g/mnd per dag i uka de rir. Dvs rir de to dager i uka skal utstyret pusses 2 ganger i mnd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min nåværende forrytter og mine tidligere forryttere har måtte gjøre det samme som jeg gjør på sine dager.

Nå står hesten på utegang og man møkker fast 1 gang i uka. Normalt sett har jeg hest selv den dagen, men har jeg ikke mulighet stepper forrytter inn og tar det. 

det er helt normalt at forrytter møkker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er også enig med de over. Jeg tenker også - hvis man er fôrrytter for en hest som står på boks så er det jo en selvfølge at fôrrytter møkker (og eventuelt fyller vann / tilbereder kraftfôr) den dagen de har hesten. 

Jeg har selv vært fôrrytter for hest på boks og på utegang. Når jeg var fôrrytter for hest på utegang så hadde jeg først et halvt år hvor jeg ikke gjorde noe møkking (da mener jeg at eier hadde en annen fôrrytter som hjalp til med noen stallvakter), og så kunne ikke hun andre hjelpe til lenger så da begynte jeg å hjelpe til, med å ta annenhver stallvakt. Da red jeg bare to ganger i uka, så jeg gjorde faktisk mange stallvakter i sammenlikning med hvor mye jeg hadde hesten, men det gikk bra. For meg når jeg har vært fôrrytter har jo litt av innstillingen vært at jeg også hjelper eier :) Når jeg begynte å ta stallvakter begynte jeg også å betale litt mindre i måneden enn før.

Jeg syns på ingen måte at det er urimelig å forvente at en fôrrytter skal kunne hjelpe til med stallarbeidet selv om hesten står på utegang! Men jeg tror det er en god idé at hvor mye / hvor ofte vedkommende gjør det henger sammen med hvor ofte de er der :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forventer at vedkommende skal ta alt det daglige stellet den dagen vedkommende har ansvaret for hesten. Det være seg møkkning, fylle på vann ute, henge opp dekken til tørk, hente frem tørre dekken, rydde og koste etter seg osv.

Kort sagt alt det jeg gjør i løpet av en dag i stallen.

Men så forventer jeg heller ikke at vedkommende skal betale for dette. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg forventer å ønsker at jeg skal slippe å dra i stallen den dagen forrytter/passer har hesten. Dvs at hun må ordne kraftfor (dvs jeg ordner klart på forhånd men hun må ha det i bøtte å ha i vann samt sette det på rett plass), møkke og fylle høynett i tillegg til ridning/stell)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har forrytter til hest på utegang, og de gjør all jobben som følger med å ha hesten den dagen. Det vil si at de møkker minst en båre på grusområdet/liggehallene, fyller vann og har tilsyn til hesten + rir eller trener den på andre måter. De gir evnt. kraftfôr etter trening også hvis det er behov for det. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå er det noen år siden jeg hadde fôrrytter, men mine fôrryttere har gjort all jobb med hesten de dagene de rir. Dvs møkking, vannfylling og klargjøring av fôr. Når jeg har stått på dugnadsstall,så har jeg sørget for at jeg har evt kveldsfôringer når jeg selv er i stallen. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min forrytter har også gjort det som må gjøres, når jeg hadde hest på utegang har jeg sørget for at møkkedager havner på mine dager, rett og slett fordi når vi hadde utegangen innebærer det å

møkke hele utegangen. Og finne for til alle hestene Og det er jo ganske mye mer arbeid enn å møkke en boks, og finne for til en hest. Nå er jeg heldig og har lillesøs som forrytter, hun er også forrytter på en hest på utegang. Og stortsett tar eieren av hesten den jobben, men hvis hun ikke får det til tar selvsagt lillesøs den jobben.. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

hmm. Jeg endte jo med å bytte forrytter ut siden hun mente hun ikke hadde helse til å møkke etc.  Har fått en "steller" som rir en dag I uka + ekstra innimellom (ble plutselig en god del ekstra da jeg var syk I 2 uker). 

Jeg har ikke familie i byen og kan jo da reise bort i Jula mens hun både koser seg det hun vil med hesten og tar de 3 "stallvaktene" jeg hadde fått så jeg slipper å bytte de bort.  Arbeidet da er vel 2-3 timer fordelt på 2 formiddager (møkking under tak, middagsforing og klargjøring av kveldsfor til utehester) og 2-3 timer en kveld (møkking ute og innslipp og kveldsforing).  Jeg forsøker nok å ta de andre stallvaktene selv - men etter møkking av frossen utegang igår ser jeg at det hadde vært greit å være 2 siden det nå beginner å bli mange hester!

Hun betaler ikke (er arbeidsledig) men jeg får den avlastningen jeg trenger + å vite at jeg har en som kan hjelpe ved sykdom å reise.  Tror dette blir bra. :-) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De, forrytterne, gjør nå det som trengs for den dagen, møkking, gjøre klart mat etc. Stallvaktene har vi lagt til våre egne dager, nettopp for å unngå å måtte reise dit på forrytters dager. Kunne vært åpen til løsninger der hvor forrytter hadde tatt foringer mot mindre å betale i mnd, men det har pdd ikke vært aktuelt. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For meg hadde det vært helt uaktuelt å både betale og gjøre stallarbeidet (hvis vi snakker inn-utslipp, foring etc, altså noe mer enn å møkke for egen hest og lage klar for til den). Men det er jo opp til hver enkelt hva man synes er fair.

Men nå ser jeg på forrytter som en som avlaster eier, og ikke på eier som "snill" som låner (eller leier) vekk hesten sin. 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ang betaling/ikke betaling på forryttere... Jeg ville ikke hatt forrytter som ikke betalte, det er en litt for dyr hobby til at jeg har lyst til å bare spandere det på fremmede mennesker. Den dyre hesten, dyre utstyret, stallens fasiliteter.... Nei. Men nå har ikke jeg forrytter akkurat nå heller, jeg gir mye heller hesten min fri og ordner sjøl.

Men jeg kan godt skille på en hestepasser og en forrytter. Hestepasseren vil ha langt mindre frihet isåfall.

En liten digresjon.... :ninja: 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
30 minutter siden, Nimbus skrev:

For meg hadde det vært helt uaktuelt å både betale og gjøre stallarbeidet (hvis vi snakker inn-utslipp, foring etc, altså noe mer enn å møkke for egen hest og lage klar for til den). Men det er jo opp til hver enkelt hva man synes er fair.

Men nå ser jeg på forrytter som en som avlaster eier, og ikke på eier som "snill" som låner (eller leier) vekk hesten sin. 

Siden hesten står på utegang er det jo ikke arbeid annet enn enkelte dager, så forrytter rir kanskje 10 dager der det eneste hun gjør er å stelle hest og ri for hver dag hun gjør noe mer. Innslipp hos oss er enkelt; legge høy i bokser, åpne port så hester går inn (en leies inn og de 4 andre går inn selv) så legges høy ut ril utehester og innehester får kraftfôr til slutt.. utslipp kan være å ta på dekken til Max 4 hester (ofte færre) og så åpne boksdører og la de gå ut selv..(DVs hoppe skal i egen luftegård så hun leies 30meter).  

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, Albina skrev:

Ang betaling/ikke betaling på forryttere... Jeg ville ikke hatt forrytter som ikke betalte, det er en litt for dyr hobby til at jeg har lyst til å bare spandere det på fremmede mennesker. Den dyre hesten, dyre utstyret, stallens fasiliteter.... Nei. Men nå har ikke jeg forrytter akkurat nå heller, jeg gir mye heller hesten min fri og ordner sjøl.

Men jeg kan godt skille på en hestepasser og en forrytter. Hestepasseren vil ha langt mindre frihet isåfall.

En liten digresjon.... :ninja: 

Det er det jeg nå gjør. Synes jeg fikk ridd for lite selv når forrytter hadde 1 dag og 2.hver helg så nå har jeg en som tar hesten på tur en dag i uka + ved reise. hun er dermed i mine øyne steller/hestepasser og gjør litt jobb for å Få ri

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser det som naturlig at forrytter "betaler" for lånet av hesten ved å gjøre alle stallplikter for hesten den dagen h*n rir/kjører/eller what ever. Betaler derimot forrytter penger synes jeg ikke forrytter skal gjøre annet enn å ri/stelle hesten den dagen. Som Nimbus sier, hvem betaler for å gjøre arbeid for andre. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du gjør jo ikke arbeid for andre? Du gjør det fordi du vil ri? Og "eie" en hest den dagen? Ikke for å være til så grådig god hjelp for andre.

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå