Gå til innhold
Issa

Tips ang bygging av stall

Recommended Posts

Takk alle tre! Jeg bor i nedre Østfold, og kan vel telle antall dager under 20 blå på en hånd eller to. Tørke dekken osv blir ikke noe problen, det kan jeg gjøre i den isolerte/oppvarmede delen av stallen. Jeg tenkte meg en sånn stall som @julnil har, bare med en isolert del bakerst. 

IMG_3254.PNG.d4317e02585496b49bec2cbd29a22aae.PNG

Jeg regner med at jeg vil ha dørene oppe så mye som mulig uansett, at det ikke "er noen vits" med isolert stall? Ser for meg mye pes med vifte osv? Der nevnte du et godt poeng @Issa - jeg barberer jo gjerne hesten igjen til høsten. Hmmmm... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha det er helt grusomt å bestemme seg 😅 syns det er litt mye styr med kaldstall, men igjen, har man "gardert" seg så er man ikke så sårbar om strømmen går eller noen lar døra stå oppe. Tror jeg hadde likt kaldstall bedre om jeg hadde et stort oppvarmet rom til alt som trenger plussgrader. Barberer også hestene, men tar jo på dekken bare.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem med klipte hester eller hester med lite pels i kaldstall, er bare å kle på dem. :)  Jobbet to år i kaldstall, hestene stortrivdes. Med varme til vann og oppvarmet rom til tørking og gjerne påseling/stell, så er kaldstall bare fint. :)

Halm er også et alternativ i de kaldeste månedene, det gir mye varme, og det er bare en vanesak å måke i det. :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

H Moen har jo sånn stall du skisserer, jeg har bare sett bilder derfra, men det ser veldig bra ut. Hun har thermobar i alle boksene. Kan jo høre med henne om hennes erfaringer. :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt barbert hest på kaldstall to vintre, på det kaldeste sto hun bare med vinterdekken døgnet rundt. Ikke noe problem.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er H Moen jeg har blitt inspirert av 😀 Jeg er også vane med kaldstall, riktignok er det isolert, men veldig høyt under taket så det er i prinsippet kaldstall. Jeg synes det går greit (men så dyrt og svært kommer jeg ikke å bygge 😂), men moro å høre andres erfaringer også. Den stallen jeg er vane med så er alle kortpelset (aldri klippet noen der) og vannkar som er frostfrie (jeg vil derimot ha bøtter). Så lenge det er et sted som er oppvarma, så blir det bra tror jeg. 

Klippet hest har jeg omtrent null erfaring med - barberte i fjor og synes det var helt fantastisk, da den jeg har nå setter endel pels. Sto på isolert stall i fjor, men er jo bare å legge på dekken som dere sier. 

Eneste som er med Boj-stallen er at taket er så flatt. Synes ikke det er så pent 😅

Endret av CecilieA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmt rom til å stelle hesten i, veterinær og for skoing. Kan fint kombineres med salrom feks. Selv om det ikke er minus 20, har dere sikkert mange dager med kuldegrader. Og da er det kjekt med rom med plussgrader i. Trenger ikke være så mange av de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 timer siden, CecilieA skrev:

Takk alle tre! Jeg bor i nedre Østfold, og kan vel telle antall dager under 20 blå på en hånd eller to. Tørke dekken osv blir ikke noe problen, det kan jeg gjøre i den isolerte/oppvarmede delen av stallen. Jeg tenkte meg en sånn stall som @julnil har, bare med en isolert del bakerst. 

Jeg regner med at jeg vil ha dørene oppe så mye som mulig uansett, at det ikke "er noen vits" med isolert stall? Ser for meg mye pes med vifte osv? Der nevnte du et godt poeng @Issa - jeg barberer jo gjerne hesten igjen til høsten. Hmmmm... 

Kaldstallens bakdel er at den ikke er varm. Hvor mye det har så si for den enkelte vil variere etter behov :P

Jeg har det som ikke tåler å fryse i en isolert sjå ved siden av stallen.

Der har jeg også hodelag etc som mugler om det ikke henger tørt og varmt.

Jeg har ikke store problemer med at underlaget fryser vinterstid, men nå har ikke vi ikke ukesvis med -20 heller.
Er det skikkelig kaldt i en kort periode, så går hestene ute uansett for å få rørt seg (jeg har de mest mulig ute så lenge været tillater det).

Vannet fryser inne om det er fryktelig kaldt ute, jeg har kun termobarer ute.

Jeg har ikke dørene åpne hele tiden, stallen er såpass luftig at det ikke er behov for det.
Den er jo ikke potte tett mellom plankene, oppunder taket etc

Er null behov for vifte

Jeg liker stallen, fordi det blir mindre allergi på meg ved en slik.

Skal du ha innlagt vann, må det være isolert der vannet kommer inn

Vi har ikke innlagt vann i stallen, men ordnet et lite "vannhus" utenfor med varmekabel i

Men spør gjerne konkrete spm, er lettere å svare på det du måtte lure på da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 29.5.2017 at 9.57, julnil skrev:

Kaldstallens bakdel er at den ikke er varm. Hvor mye det har så si for den enkelte vil variere etter behov :P

Jeg har det som ikke tåler å fryse i en isolert sjå ved siden av stallen.

Der har jeg også hodelag etc som mugler om det ikke henger tørt og varmt.

Jeg har ikke store problemer med at underlaget fryser vinterstid, men nå har ikke vi ikke ukesvis med -20 heller.
Er det skikkelig kaldt i en kort periode, så går hestene ute uansett for å få rørt seg (jeg har de mest mulig ute så lenge været tillater det).

Vannet fryser inne om det er fryktelig kaldt ute, jeg har kun termobarer ute.

Jeg har ikke dørene åpne hele tiden, stallen er såpass luftig at det ikke er behov for det.
Den er jo ikke potte tett mellom plankene, oppunder taket etc

Er null behov for vifte

Jeg liker stallen, fordi det blir mindre allergi på meg ved en slik.

Skal du ha innlagt vann, må det være isolert der vannet kommer inn

Vi har ikke innlagt vann i stallen, men ordnet et lite "vannhus" utenfor med varmekabel i

Men spør gjerne konkrete spm, er lettere å svare på det du måtte lure på da :)

Takk 😀 Jeg liker Boj og deres gode rykte, men hvorfor valgte du akkurat dette istedenfor fra andre typer/forhandlere? Jeg titta litt i den andre tråden du lagde om modulstall, og så at du hadde undersøkt litt rundt (som jeg er midt oppi nå).

Jeg liker veldig godt at det blir optimalt inneklima for hestene. Med en isolert del bakerst, så blir alle mine behov oppfylt tenker jeg. 

Endret av CecilieA

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 28.5.2017 at 0.49, CecilieA skrev:

Planen er å ha en isolert del i stallen, som inneholder vaskeboks, salrom og fôrrom. Spørsmålet er om det funker i praksis eller om det bare er kronglete. At det er like greit å ha alt isolert med en gang. Bygger ikke for å slite, men for å få det enklere 😊 Trenger argumenter for det ene og det andre, er litt stuck i tankegangen! 

Naboen her har noen utebokser. Og selvom det ikke blir så veldig kaldt her nede, så blir det alikevel "fryst" tiss og bæsj. :/

Vi har kald stall og det funker gull. Har *bank i bordet* aldri snørrete hester. (Og ikke fryser tisset/bæsjen heller.) :)

Endret av GunnE
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
29 minutter siden, GunnE skrev:

Naboen her har noen utebokser. Og selvom det ikke blir så veldig kaldt her nede, så blir det alikevel "fryst" tiss og bæsj. :/

Vi har kald stall og det funker gull. Har *bank i bordet* aldri snørrete hester. (Og ikke fryser tisset/bæsjen heller.) :)

Hva er forskjellen på de to da? At dere har isolert stall, bare med dørene oppe? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, CecilieA skrev:

Takk 😀 Jeg liker Boj og deres gode rykte, men hvorfor valgte du akkurat dette istedenfor fra andre typer/forhandlere? Jeg titta litt i den andre tråden du lagde om modulstall, og så at du hadde undersøkt litt rundt (som jeg er midt oppi nå).

Jeg liker veldig godt at det blir optimalt inneklima for hestene. Med en isolert del bakerst, så blir alle mine behov oppfylt tenker jeg. 

Husker ikke konkret.

tror det var en blanding av taket, konstruksjonen, byggemåten, fargen, dørene, og andre uviktige ting

kanskje jeg bare likte produktbildet 😂

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
13 minutter siden, julnil skrev:

Husker ikke konkret.

tror det var en blanding av taket, konstruksjonen, byggemåten, fargen, dørene, og andre uviktige ting

kanskje jeg bare likte produktbildet 😂

😂😂😂 kjenner meg veldig igjen i det der! 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror hvis man isolerer gulvet godt, så kommer man langt. Vår stall står delvis på bakken, og er delvis bygget opp i to etasjer (den står i en skråning som alt annet her) og den delen som er på bakken fryser ikke like fort som den som står "i luften", mens den trede de har islolert skikkelig under, den fryser aldri selv om det er kaldt i luften. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 timer siden, Issa skrev:

Tror hvis man isolerer gulvet godt, så kommer man langt. Vår stall står delvis på bakken, og er delvis bygget opp i to etasjer (den står i en skråning som alt annet her) og den delen som er på bakken fryser ikke like fort som den som står "i luften", mens den trede de har islolert skikkelig under, den fryser aldri selv om det er kaldt i luften. 

Det er sant, godt tips! Her skal det være på flat bakke, pluss matter i boksene tenkte jeg. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 31.5.2017 at 22.22, CecilieA skrev:

Hva er forskjellen på de to da? At dere har isolert stall, bare med dørene oppe? 

At vi har betonggulv, tak og fire vegger. :rofl: De har to "boks rader" bygget mot hverandre. Litt sånn "kjapt trygt og billig" variant. Og av en eller annen grunn så blir det mye kaldere enn hos oss. Enda vi har "kald stall" bygget på 1700 tallet (og påbygget er fra 1980 tallet)...

Endret av GunnE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er i tankeboksen på å lage stall i låven her. Har i utgangspunktet bare tenkt til å ha hestene på utegang, men ønsker en stelleplass og utstyrsrom inne i låven. Og når vi først skal ha det, så kan stelleplass like gjerne kunne brukes som boks ved behov. Men da må jeg ha to bokser, for jeg kan jo ikke sette inn bare en, og så må jeg kanskje ha tre bokser, i tilfelle det skulle dukke opp en hest til her etterhvert.... :engel: 

Låven har betonggulv og enkelt panel på veggene. Tenker ikke å isolere eller gjøre det mer komplisert enn det må være, og heller ikke dyrere enn det må. Pappa (som er litt mer handy enn meg og samboeren) foreslo å mure boksvegger ved å stable Leca og mure utenpå til boksene. Mitt spørsmål er om det er sterkt nok? M har sparket hull i og sparket løs planker i bokser av tre på dårlige dager. Nå skal han jo ikke stå inne her utenom ved stell, veterinær, hovtrim, og evnt kortvarig sykdom, så det vil jo ikke bli så mye sparking, men greit å vite at veggen tåler det. 

Noen som har murt bokser?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, stinej skrev:

Jeg er i tankeboksen på å lage stall i låven her. Har i utgangspunktet bare tenkt til å ha hestene på utegang, men ønsker en stelleplass og utstyrsrom inne i låven. Og når vi først skal ha det, så kan stelleplass like gjerne kunne brukes som boks ved behov. Men da må jeg ha to bokser, for jeg kan jo ikke sette inn bare en, og så må jeg kanskje ha tre bokser, i tilfelle det skulle dukke opp en hest til her etterhvert.... :engel: 

Låven har betonggulv og enkelt panel på veggene. Tenker ikke å isolere eller gjøre det mer komplisert enn det må være, og heller ikke dyrere enn det må. Pappa (som er litt mer handy enn meg og samboeren) foreslo å mure boksvegger ved å stable Leca og mure utenpå til boksene. Mitt spørsmål er om det er sterkt nok? M har sparket hull i og sparket løs planker i bokser av tre på dårlige dager. Nå skal han jo ikke stå inne her utenom ved stell, veterinær, hovtrim, og evnt kortvarig sykdom, så det vil jo ikke bli så mye sparking, men greit å vite at veggen tåler det. 

Noen som har murt bokser?

Kjenner i allefall flere med murte bokser og det fungerer veldig godt det.Islandshester da og er vel ikke de som sparker og herjer mest,men burde da holde.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
26 minutter siden, Issa skrev:

Tror jeg heller hadde brukt vanlig murstein? 

Hvorfor det? Tenker du murstein og mur utenpå, eller sånn at man kan se mursteinen? Er det sterkere?

Ser for meg noe sånt (bare ikke fullt så mange bokser... enda... :ninja:).Screenshot_20170707-101345.png.c69752ada269dec90cb8d1e3c6157e96.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er brukt Leca på de stallene jeg kjenner til.Ikke noe problem det.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 time siden, Kurre skrev:

Er brukt Leca på de stallene jeg kjenner til.Ikke noe problem det.

Godt å høre. :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er jo en veeeldig kjapp og enkel løsning hvis man vil ha noe som kan flyttes/byttes ut lett. Billig er det også 😉 

Funker fjell. 

IMG_1663.JPG.ac0b3068583573a03b0df61e3e03b299.JPG

IMG_1665.JPG.76157ce8c1c5d8e86eef6be0d93c2b23.JPG

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte leka var litt vel porøst? Og tykke blokker så plasskrevende? Eller tenkte du leca med mur utenpå? Dreiv og vurderte dette da jeg skulle velge, men gikk for enkelt og bestilte fra boj 👀

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå