Gå til innhold
Issa

Tips ang bygging av stall

Recommended Posts

Litt forskjellig, alt tilpasset etter hva som passer inn med eksisterende stolper i rommet for å unngå å måtte sette opp mange ekstra. Bredeste er 120, smaleste er vel bare 70 omtrent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hm, for hun hos boj insisterte på at en meter ble for smalt -____-

Sent from my iPad using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

"Kravet" til mattilsynet er 1,2m, kan reduseres noe for ponni. Sikkert derfor hun er forsiktig med å anbefale små dører :)

http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/retningslinjer_til_forskrift_om_velferd_for_hest.8416/binary/Retningslinjer til forskrift om velferd for hest

Endret av Edith
" "

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
"Kravet" til mattilsynet er 1,2m, kan reduseres noe for ponni. Sikkert derfor hun er forsiktig med å anbefale små dører [emoji4]

http://www.mattilsynet.no/om_mattilsynet/gjeldende_regelverk/veiledere/retningslinjer_til_forskrift_om_velferd_for_hest.8416/binary/Retningslinjer til forskrift om velferd for hest

Jeg se du skriver "krav" med gåseøyne, men vil bare presisere at Mattilsynet har retningslinjer for dørbredde, ikke krav :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Sånn i tilfelle noen får panikk fordi de blir redd stallen deres ikke er lovlig, ikke fordi jeg tror du ikke skjønte det)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 minutter siden, duredilla skrev:

Jeg se du skriver "krav" med gåseøyne, men vil bare presisere at Mattilsynet har retningslinjer for dørbredde, ikke krav :)

Nettopp derfor jeg skriver "krav" :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er plass til tre bokser med 1,20 m dører, mens den i hjørnet kan ikke være mer enn 1 m pga planløsningen. Da får det gå selv med sommerfeite hester xD

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Finnes det noen varmovn som egner seg i stall/fjøs? Må holde temperaturen på plussiden på vinteren :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Brannfarlig, man bør ikke bruke midlertidige varmekilder over tid. Fant en type rørovn, men umulig å finne priser på akkurat det produktet jeg var interessert i uten å gå gjennom elektriker (som jeg ikke gidder betale for hvis det viser seg at produktet koster 20k).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en firemeters rørovn her. Husker ikke helt watt på den i farta, men den er brannsikker. Dvs at den aldri blir så varm at ting som er borti (eks støv) tar fyr. 

Den er noen år gammel nå, mener den kostet tusen kroner meteren pluss montering sånn ca.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes jo også varmepumper beregnet for husdyrrom. Prisen er nok noget høyere enn for rørovn, men vil tro den gir mer uttelling for penga. Rørovnen har kun av/på-funksjon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja den kan sikkert fungere som avfukter også? Men finner ingen forhandlere på nett D: seriøst, hvordan får folk bygd seg fjøs, og hva gjorde man før ingernettet [emoji23]

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jungeltelegrafen 😂 ellers visste vel felleskjøpet,.tine og gilde om det meste. 

Tenker det kan.lønne.seg å sjekke opp varmepumpe via finn oppdrag, samt sende mail om prisforespørsel til formålet til det meste av varmepumpeleverandører i.området. Sannsynligvis ikke den typen de selger aller mest av :P

Gir du tilbakemelding på pris om du gjør det? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eller så driter de i det, dyrene varmer sikkert nok opp i et fjøs, men ikke i min lille stall med hester ute over halve døgnet [emoji24]

.

Men finner generelt lite på nett, jeg blir litt kokko. Hadde funnet leverandør til ventilasjon, veldig fornøyd med meg selv og har kontaktet dem, fått tilbud osv. Så ser jeg nå i kveld på den vifta jeg har, den er levert av de ja. Bare klådd på den to ganger daglig de siste sju årene, uten å ha sett hvor den kom fra 😂 er liksom et digert merke på den. Tenkte jeg kunne høre med dem om de vet om ekstern varmekilde.

.

Så bilde av et par små staller de hadde brukt vanlig varmepumpe, men liker å høytrykkspyle stallen en gang i året så jeg vet ikke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stallen "min" har vannbåren gulvvarme! Helt genialt [emoji1] Men sikkert ikke billig.. :P

Varmer bra opp alt som er da. Praktisk uten å måtte ha varmeovn eller sånt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs om det lønner seg til såpass sparsom bruk. Men er sikkert utrolig praktisk med varme i gulvet.

Sent fra min SM-G920F via Tapatalk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 5. februar 2016 at 14.49, Issa skrev:

Finnes det noen varmovn som egner seg i stall/fjøs? Må holde temperaturen på plussiden på vinteren :D

Finnes vifter som ser ut som byggvifter men har bedre brannsikkerhet. Fungerer utmerket. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Spørs om det lønner seg til såpass sparsom bruk. Men er sikkert utrolig praktisk med varme i gulvet.

Ja, er nettopp det. Koster nok litt å få det ordnet, så om man "aldri" bruker det blir det nok en dyr investering for ingenting.. :P Hos oss varmer de salrom og fôrrom med det + et par andre rom som de trenger varme på, i forbindelse med fjøset :) Så behovet er jo større.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde vi bygd nytt hus og stall så hadde vi gravd etter jordvarme og lagt vannbåret i hele sjitn *drømme* Tror det må bli sånne rørovner, har jo muligheten til å gå for noe mer permanent enn byggvifte nå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ut at de som leverer ventilasjon også har termostatsstyrte vifter for brannfarlige rom, hvis noen var interessert i det :P

Ellers, hvordan ville dere ha innredet? Var veldig klar på første løsning, altså boksrekke nedover hele stallgangen på langs. Men så kjøpte jeg lekestall til avkommet mitt, og den var delt inn slik som i andre løsning.

Fordelene med 1: alle hestene har kontakt med hverandre, lang stallgang gir kanskje bedre plass til utstyr, inngang til lagerrom fra stallgangen, varmovn betjent fra stallgang

Bakdelene med 1: ikke mulighet for sluk i gulvet grunnet eksisterende betongsokkel

fordelene med 2: renere løsning (penere og mindre rar), alle boksene like store (har verken bruk for en gigantisk eller en litt liten) breiere stallgang med inngangsdøren rett fram, mulighet for sluk i stallgang

Bakdelene med 2: varmovn og vifte må betjenes fra inni boksene, inngang til lager fra en av boksene, mindre plass til utstyr (tror jeg)

Boksen foran døren til lagerrommet kommer neppe til å brukes så mye, og hestene står lite inne mens jeg er i stallen. Jeg gjør meg ferdig med stallarbeid mens de står ute, og alle hestene kan jo gås inn til for betjening av vifter ol (settes slik at de ikke når det). Dog det går sikkert an å strekke ledninger til utsiden av boksene hvor panelet kan stå. 

innredning1.png

innredning2.png

Endret av Issa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liker definitivt løsning nr 2 best, men det er vel OCD'en min som snakker.. :D *host*

Sikkert greit å ha et sluk inni stallen, tenker jeg? I tilfelle vannlekkasje osv. Vifte osv kaaan være litt dumt å ha inni boksene, om hestene kan gnu borti. Men der kan man jo lage en slags provisorisk løsning som beskytter det, om det skulle trengs? Tenker jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Haha ja min og, løsning 1 er rotete. Men ikke sikkert den er så rotete irl. Tror vifte i boksen går greit, den blir akkurat over midten der og 2 m over bakken. Godt dekket til med sprinkler foran, så trooor ikke brandur skal få verken leppe eller tunge inn der (han hadde nok prøvd ved anledning). Panelene kan jo stå på utsiden, de som styrer den lix.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror begge funker egentlig! Ser ingen store problemer med noen av de. Men hva føler du er mest praktisk og best? For det er jo deeet som teller mest.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå