Gå til innhold
Anananas

Behandling mot (svært kraftig) brunst

Recommended Posts

Men var det ikke denne hesten vet hadde anbefalt å ikke gå drektig grunnet helse? Eller blander jeg? 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Julnil har et poeng. Er det verdt å risikere å få et (eller fler) avkom med like store brunstproblemer? Jeg ville tenkt meg veeeeeeeldig nøye om før jeg bedekte en hoppe med så store brunstproblemer. 

Når jeg leser tilbake i tråden så vurderte du operasjon for 1,5-2 år siden, men syntes det var dyrt og litt drastisk. Du nevnte ikke noe om at hun var god avlshoppe da. Hva har endret seg på den fronten?

Har hoppa avkom fra før?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hun avler flinke løpshester i hvert fall. Hvis hun kan gå drektig, ville jeg vurdert det igjen. Så fremt man bruker en ordentlig hingst tviler jeg på at det er vanskelig å få solgt. :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, KatrineH skrev:

Julnil har et poeng. Er det verdt å risikere å få et (eller fler) avkom med like store brunstproblemer? Jeg ville tenkt meg veeeeeeeldig nøye om før jeg bedekte en hoppe med så store brunstproblemer. 

Når jeg leser tilbake i tråden så vurderte du operasjon for 1,5-2 år siden, men syntes det var dyrt og litt drastisk. Du nevnte ikke noe om at hun var god avlshoppe da. Hva har endret seg på den fronten?

Har hoppa avkom fra før?

For 2 år siden hadde ingen av avkommene startet noe særlig, og ingen visste vel da hva hun var god for som avlshoppe. 

3 avkom, 2 hingster/vallaker(?) og ei hoppe.

Endret av sofabonden

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å oppklare så er hun ikke «bitch», hun har vondt å reagerer etter det - i frustrasjon. I en periode fikk hun metacam og det hjalp, men jeg kan ikke gi henne det hele tiden. Ja jeg vurderte å sterilisere henne for noen år siden, jeg var totalt uinteressert i å ha føll på henne selv da jeg ikke har hatt den interessen. Men jeg har fått en del forespørsler om å 1) leie henne ut som avlshoppe. 2) noen kan få kjøpe henne, Og 3) om noen kan få kjøpe føll av henne. 

Grunnen til at jeg la vekk alt om sterilisering var på grunnlag av en samtale jeg hadde med en veterinær som var spesialisert på reproduksjon på Bjerke. Og spesielt nå når vi bor så langt nord at selve reisen til/fra bjerke blir aaalt for heftig for henne og jeg ser på det som unødvendig å skulle utsette henne og meg selv for det. 

vi har til nå klart å løse det relativt bra her hun står. Når det er mørketid har hun minimalt med brunst, og på sommeren står hun ute hele tiden. På høst/vår når de står inne og det har vært litt ille har jeg hatt mulighet for å sette henne ut på natten med en kompis. Men det er dessverre ikke alltid været tillater at de kan stå ute på natten heller siden de ikke har ly. 

Jeg ønsker nok å bedekke henne senere, men i år blir det ikke å skje - kanskje til neste år. Den hoppa hun fikk hadde ingen tegn til å ha sterk brunst så at det er arvelig tror jeg nok ikke. Cyster har hun ikke. Jeg vet det er mange hester som har problemer med sterk brunst. 

Å sette en kule har visst dårlig til ingen effekt så det er ikke noe jeg vil gjøre. Å binde fast beina ønsker jeg ikke. Å ha tennisballer i kodene gjør henne bare mer frustrert. Det som alltid har funket er å ha henne ute på natten i de værste periodene og det er det jeg kommer til å fortsette med så lenge vi har muligheten for det. Det eneste hun gjør er å sparke i veggene, hun oppfører seg ellers normalt og er seg selv under håndtering (og tidligere trening og løp), hun blir bare litt mer needy på andre hester. 

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, sofabonden skrev:

For 2 år siden hadde ingen av avkommene startet noe særlig, og ingen visste vel da hva hun var god for som avlshoppe. 

3 avkom, 2 hingster/vallaker(?) og ei hoppe.

Stemmer 😊 

En hingst og en vallak. Hoppa er dessverre død.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 timer siden, Anananas skrev:

Den hoppa hun fikk hadde ingen tegn til å ha sterk brunst så at det er arvelig tror jeg nok ikke.

At ett avkom ikke har fått det betyr ikke at det ikke er arvelig.  Alt er arvelig, i større eller mindre grad.

Men jeg ser hvorfor du velger som du velger, jeg skal ikke argumentere mot deg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ting forandrer seg, og mye har forandret seg siden jeg fikk henne. Ikke bare at vi har flyttet men også tankegangen og mulighetene. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Selvsagt. Håper ikke det betyr at det ikke er lov til å spørre hva det er som har forandet seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå