Gå til innhold
sfagervik

Avl-snikksnakk!

Recommended Posts

3 minutter siden, kjersti * skrev:

Ligger mange artikler ute om det ;)

Det gjør det sikkert, men om jeg googler DSDL får jeg " Document Schema Definition Languages" og merkelig nok tror jeg ikke det er det du sikter til ;)

Noen ganger er det hyggeligere å bare svare på det folk lurer på enn å hinte om at man er dum som ikke kan google.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
2 minutter siden, KatrineH skrev:

Det gjør det sikkert, men om jeg googler DSDL får jeg " Document Schema Definition Languages" og merkelig nok tror jeg ikke det er det du sikter til ;)

Noen ganger er det hyggeligere å bare svare på det folk lurer på enn å hinte om at man er dum som ikke kan google.

Nå svarte hun vel også? Både med bilde og link? Klarer ikke å lese at det var noe negativ vinkling der? Dette er vel igrunn enda ett eksempel på at det er mye som kan tolkes forskjellig når man skriver på nett :)

Selv så googlet jeg, og la "horse" bak DSDL ene og alene fordi jeg regnet med at den forkortselsen sikkert hadde flere betydninger.

Aldri hørt om det før, og så ikke mye heldig ut! Kjenner jeg ble litt mer glad for at min ikke har spesielt lange koder :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
37 minutter siden, KatrineH skrev:

Poenget var bare å referere til at det var mange steder å finne mer inf siden jeg ikke hadde tid til å forklare ;) Derfor la jeg ved bilder og forsøkte meg på en kjapp forklaring, kanskje en ide å ta hele svaret med i vurderingen når du svarer slik.  

Som @Bitten&Betty sier, så blir man glad for korte koder når man ser slike bilder, dog er det ingen nødvendighet at lange koder blir slik :) Korte koder er etter det jeg vet mer utsatt for ringfot og draktbruskforbening, mens lange koder er mer utsatt for skader på gaffelbånd og dype bøyesene. Det er i grunnen logisk om man ser på illustrasjonen jeg la ved. I tillegg gir lange koder veldig myke og fjærende bevegelser noe man jo egentlig vil ha. Jeg har en selv med lange koder, men som ikke har noen problemer med det, men jeg passer på å leie henne på tur på hardt underlag så ofte jeg kan, skritter opp på hardt underlag mm. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
1 minutt siden, kjersti * skrev:

Poenget var bare å referere til at det var mange steder å finne mer inf siden jeg ikke hadde tid til å forklare ;) Derfor la jeg ved bilder og forsøkte meg på en kjapp forklaring, kanskje en ide å ta hele svaret med i vurderingen når du svarer og kommenterer hvordan man oppfattes  

Som @Bitten&Betty sier, så blir man glad for korte koder når man ser slike bilder, dog er det ingen nødvendighet at lange koder blir slik :) Korte koder er etter det jeg vet mer utsatt for ringfot og draktbruskforbening, mens lange koder er mer utsatt for skader på gaffelbånd og dype bøyesene. Det er i grunnen logisk om man ser på illustrasjonen jeg la ved. I tillegg gir lange koder veldig myke og fjærende bevegelser noe man jo egentlig vil ha. Jeg har en selv med lange koder, men som ikke har noen problemer med det, men jeg passer på å leie henne på tur på hardt underlag så ofte jeg kan, skritter opp på hardt underlag mm. Kunne skrevet mye mer hvis jeg hadde hatt tid ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Whaat?

😂

Forklarer senere, taco og årsmøte i klubben nå.  🤓

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting er at det kan se ut til at ingen, hvertfall ikke den røde spranghesten, er korrekt stilt opp på bildet, på en måte som gjør at man kan vurdere vinkler i bakparten på en god måte. Den har bakbeina for langt ut bak, og da endrer ting seg. Jeg har tatt en del eksteriørbilder for hester til salgs, og det er vanvittig mye arbeid som skal til for å få tatt et godt eksteriørbilde.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Renate skrev:

En annen ting er at det kan se ut til at ingen, hvertfall ikke den røde spranghesten, er korrekt stilt opp på bildet, på en måte som gjør at man kan vurdere vinkler i bakparten på en god måte. Den har bakbeina for langt ut bak, og da endrer ting seg. Jeg har tatt en del eksteriørbilder for hester til salgs, og det er vanvittig mye arbeid som skal til for å få tatt et godt eksteriørbilde.

Det er et veldig godt poeng :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I tillegg til at mange "eksteriørfeil" mange ganger er holdningsfeil, altså det kan endres med trening/behandling. Man kan ikke endre lengde på knokler men muskler kan endre utseendet. @Renate sin Brasil er vel et godt eksempel på det feks. 

Apropo DSDL var det vel dette Batman til Matilde Brandt ble utredet for, da han også har veldig slakke koder bak. På han så vi markant bedring når han engasjerte de riktige musklene i bakparten under ridning. Utrolig fasinerende. 

Endret av smaaen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme hingst. Finner ikke igjen bildet som første gang gjorde meg oppmerksom på bakbeina hans, kanskje det er tatt av nettet. 

5EDA1DAC-BED1-40A4-9665-66ED643C0D0E.jpeg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tipper at grunnen til at du fikk opp rare ting når du googla @KatrineH er at forkortelsen er DSLD - Degenerative Suspensory Ligament Disease. :) 

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
11 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Når jeg googler finner jeg "whose shaky conformation has been highly criticized by breeders. "

Ja, er det ikke det som står i artikkelen? Jeg hadde vært interessant å vite hva som er "problemet". For han er jo ellers en utrolig lekker hingst gangartsmessig :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 minutter siden, kjersti * skrev:

Ja, er det ikke det som står i artikkelen? Jeg hadde vært interessant å vite hva som er "problemet". For han er jo ellers en utrolig lekker hingst gangartsmessig :rolleyes:

Synes jeg så et annet sted at han hadde fått 8,5 i helhet, såeh.. Interessant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
12 minutter siden, Elisabeth E skrev:

Synes jeg så et annet sted at han hadde fått 8,5 i helhet, såeh.. Interessant.

Ja :huh: Litt merkelig hele greia

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men de får gode karakterer til tross for rart eksteriør innimellom.  Jeg har sett på hingst som var sterkt uttået (eller inntået, husker ikke). Men den hadde 7,5 eller 8 på bein tror jeg. Litt håpløst å forholde seg til. 

Var det ikke Secret de nettopp hadde gitt dispans for å bruke i SWB til tross for beinbiter tro?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
4 timer siden, LisaFi skrev:

Men de får gode karakterer til tross for rart eksteriør innimellom.  Jeg har sett på hingst som var sterkt uttået (eller inntået, husker ikke). Men den hadde 7,5 eller 8 på bein tror jeg. Litt håpløst å forholde seg til. 

Var det ikke Secret de nettopp hadde gitt dispans for å bruke i SWB til tross for beinbiter tro?

Sezuan fikk vertfall dispensasjon. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

litt.... fascinerende?... at man får dispensasjon fra diskvalifiserende helseproblemer bare man er "bra nok"....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, Helga skrev:

Sezuan fikk vertfall dispensasjon. 

Den er jo far til Secret. Men det var nok dennjeg tenkte på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
6 timer siden, KatrineH skrev:

litt.... fascinerende?... at man får dispensasjon fra diskvalifiserende helseproblemer bare man er "bra nok"....

Det er jo litt både òg. Det er dumt å forkaste fantastisk materiale på grunn av eit "mindre" helseproblem også. Samt at ein ikkje kan seie sikkert kva som var opprinninga til OCD'en, meg bekjent? Det kan  vel ver overfôring når unghest også? Synes eg leste det ein plass. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jada, OCD har nok en høy miljømessig faktor og en relativt lav arvelig faktor. Men arvelig er det (som det meste annet), og uansett så mener jeg at når man har satt et krav så skal det følges. Ikke gi disp til enkeltindivider. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sveriges mest populære dressurhingst i fjor var Ironman H. 

Meninger?

Synes den så veldig fin ut. Og egentlig et pluss at stammen er ganske anvendelig på mye dansk/tysk blod, og at den er godkjent i swb som er ganske restriktive på eksteriørfeil og arvbare problemer. 

http://www.lovstastuteri.com/seminstation/hingstar/ironman-h/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå