Gå til innhold
sfagervik

Hoppe og føll på henger

Recommended Posts

Ønsker gjerne å høre hvilke erfaringer folk her inne har med å transportere mor og barn på henger? :)
Har gjort det selv for endel år siden, og da tok vi ut skilleveggen og lot føllet så løst sammen med mor, mor stod bundet som vanlig. Det fungerte veldig godt på de to, moren stod helt bomstille så var aldri noen fare for at føllet skulle bli tråkket på eller klemt.
Men har andre gjort det på noen andre måter?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har transportert mine mye når de var små, til og fra beiter, treninger, utstillinger etc. Pleier å ta skilleveggen til sides og la de stå sammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg har kjørt vanlig henger har jeg gjort det på samme måten.Aldri noen problemer  :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg transporterte også føllet løst inne sammen med moren når føllet var veldig liten. Det gikk fint.

Når jeg reiste på føllfestival stod de på hver sin side av skilleveggen.

Det har aldri vært noe problem noen av delene.

Endret av Katrine

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alltid kjørt uten sidevegg og med føllet løst. Gikk nesten galt en gang, da føllet la seg ned midt under beina på mora, men mor sto pent som bare det. Dette føllet var riktignok sykt da, var på vei til vet.høgskolen - ingen friske føll som har lagt seg ned sånn som jeg har opplevd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har kjørt både med (da på hver sin side av veggen) og uten skillevegg, begge deler fungerte greit, men foretrekker helt klart uten skillevegg med høyballer foran. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fester dere høyballene?

De er vel såpass tunge at de vil ligge ganske stille? :)

I min henger kan vi ta vekk alt, så når vi har fraktet hoppe og føll har vi bundet mor i taket, og føll stått løs. Hatt det sånn at føllet ikke kommer i nærheten av tauet. Stor hest dette da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan fester dere høyballene?

Stor bunter, så la de tvers over foran, for da tok lengda nesten hele bredda på hengeren i fronten. Satt bom fast og måtte lirkes ut igjen :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott å høre erfaringer, venter jo føll nå i vår igjen så greit å være litt føre var :)
Sist jeg transportere føll, så la den seg også under transport! Men den la seg fremfor bommen så der kunne jo ikke mor tråkke. Tror nok hun la seg fordi hun ble sliten, dette var en lang tur på flere timer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjørt føll mye på lange turer (7-8 timer) og da har de alltid lagt seg.Da har jeg hatt henger der de har stått på skrå,altså uten bom fremme.Laget stort rom til mor og føll,bandt mor og føllet fikk være.
Både mor og føll kommet frem i god form.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt er det egentlig forsvarlig å kjøre med føll på henger, og hvor gammelt bør det i så fall være?

Er hypotetisk snakk om fra Østlandet til Vestlandet, for å gå på slepp.

Ti tommeltotter på Samsung S3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor langt er det egentlig forsvarlig å kjøre med føll på henger, og hvor gammelt bør det i så fall være?

Er hypotetisk snakk om fra Østlandet til Vestlandet, for å gå på slepp.

Jeg har kjørt flere år på rad med hoppe og føll fra Drammen til Haugesund (7-8 timer) det yngste føllet var ei uke.Hadde god henger som lå veldig bra på veien og kjørte pent.Mor og barn kom frem i god form.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Betryggende å høre. Stopper du ofte? Eller kjører som normalt?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp denne igjen. Lurer litt på om dere som har tatt ut skilleveggen også da må ta ut bommen foran? Eller har dere lang brystbom? 

På min henger er skilleveggen festet med to små brystbommer(og samme bak). 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg har kjørt med sånne med to små bommer har jeg satt lemmen til siden istedetfor å ta den helt ut.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå