Gå til innhold
Bitten&Betty

Deres drektige hoppe(r)

Recommended Posts

En tråd for de drektige damene her inne :)

Både for bilder, ting man lurer på eller oppdateringer man ønsker å dele under veis :D

Hoppa vår er nå 1mnd drektig, og vi har ikke merket annet en at hun droppa brunsten. Veldig praktisk for mer gristete hopper under brunst har jeg ikke truffet på :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Joda.

En så langt.En har gått med hingst i hele sommer,men ikke tatt seg....Skal ta en ekstra sjekk når hun kommer hjem sånn helt for sikkerhets skyld,men er nok ikke noe.

En skal til hingst.vet det er fryktelig seint,men hun føllet ikke før i starten av August og hingsten kommer ikke fra island før i September,så dt blir litt sånn....Vi får se om det går.

En er ferdig drektig.Bedekket og tok seg 20 Juni.

Mor er Embla fra Hommen f 2003 e. Gustur fra Midsitju ue Starri fra Hvitanesi

(Her med føll fra 2010)

30872_395226840285_2062628_n.jpg

Vordende pappa er Sædynur fra Mula e Dynur fra Hvammi ue.Gustur fra Saudarkroki

417563_10150906159005286_1050925793_n.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

DSC_0686.jpg

Denne er 76 dager drektig. Sjekket i juli med ultralyd, og har ikke vist noe brunst etter bedekning (heldigvis, for denne er BITCH under brunst). Jeg har 10 000 spørsmål, siden dette er min første drektige hest, så forbered dere på mye svada fra meg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ville sjekket henne igjen når hun er ca. 90 dager drektig. Vi pleier å sjekke på rundt 16, 30-40 og 90.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En ny sjekk rundt 90dager er normalt ja, men så lenge du ikke skal betale noen 2rate for inseminering så er det strengt tatt ikke nødvendig med mindre man vil være helt sikker på at det er noe der. Våre gule har vi som regel aldri lyst, vi har sett at brunsten blir borte og deretter bare ventet, men ridehestene lyser vi ved 14 og 90 dager :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har drektig hoppe jeg også, nå nærmer hun seg 90 dager snart - og vi er superspente allerede!

283748_10151839498870463_2145978328_n.jpg

Frøken drektig på beite i sommer :-)

603377_10151931839080463_1991720078_n.jpg

Lillefrø 45 dager :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kua mi er drektig!

Ble sjekka 8 sept og var da mellom 50-60 dager.

Leikn fra Ytra-Dalsgerdi f.99 e. Svartur fra Unalæk og Luta fra Ytra-Dalsgerdi

muh.jpg

Drektig med Gigjar fra Mangela e. Gigjar fra Audsholtshjaleigu

IMG_6293.jpg

IMG_6417hhh.jpg

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan bruker dere deres drektige hester fra de er konstantert drektig og frem til fødsel? Og når begynner dere å endre fôring osv? :)

Er mye forskjellige måter å gjøre det på har jeg forstått. Selv holder vi på å trene bærta opp igjen litt etter sommerferien hennes. Kjører for det meste, skritter gode turer og har såvidt begynt å gå litt i alle de lange gode bakkene våre og jogge lett på veiene. Planen er å holde henne igang så lenge det lar seg gjøre, hun trives definitivt best med å være i aktivitet. Hun er nå snart 100 dager.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker mi normalt. Klatreturer, litt dressur, kjøring.

Lurer på når man senest kan ta ultralyd? Eller kan man ta det gjennom hele drektigheten?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt mi som normalt (kuttet med på hoppinga bare ;) ) så lenge hun vil, og roet ned når hun er på 9 mnd. Den siste måneden har hun bare tuslet i bånd eller hatt fri, bare beveget seg litt. Kraftfôr kan du begynne å øke siste tre måneder, for det er da fosteret/føllet vokser mest

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan bruker dere deres drektige hester fra de er konstantert drektig og frem til fødsel? Og når begynner dere å endre fôring osv? :)

Er mye forskjellige måter å gjøre det på har jeg forstått. Selv holder vi på å trene bærta opp igjen litt etter sommerferien hennes. Kjører for det meste, skritter gode turer og har såvidt begynt å gå litt i alle de lange gode bakkene våre og jogge lett på veiene. Planen er å holde henne igang så lenge det lar seg gjøre, hun trives definitivt best med å være i aktivitet. Hun er nå snart 100 dager.

De damene som er drektige de....er drektige.

Rir ikke avlshoppene.Har nok annet å ri på,så de får være mammadyr på fulltid.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nå for så vidt greit, men nå er det ikke for min egen del at hun blir holdt i aktivitet, og jeg ville nok tatt henne med ut uansett hvor mange hester jeg hadde å ri på. Har sett så mye hest som bare står dønn i 11 mnd +++ og jeg ser absolutt ikke poenget. Har man store områder de kan gå på - JA. Men for min hest(og helt sikkert mange andre) å stå pal i luftegård hele dagen og inne om natten - uten å se noe annet enn nettopp det og ikke bevege seg annet enn frem og tilbake der? Det blir litt dumt. Å trene er en ting, men å holde hesten i aktivitet(om det er tilnærmet fritt eller ved mosjon)og ikke la den forfalle helt ser jeg da ikke noe negativt i.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lett trening sy es jeg må til da det er slitsomt føde, lettere om man har en smule kondis. Jeg vil nok ikke bruke normalt dog, kan tenke meg at hester som mennesker kan ha litt plager i svangerskapet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer vel helt an på hvordan man holder hoppene. Kan de gå i flokk på forholdsvis store områder med litt terreng, så mener jeg de selv står for bevegelse og mosjon.Det er jo mest naturlig for dem.

Om alternativet er å ha de alene og tilby de et lite, flatt kve på dagtid og boks om natta, så må man kanskje vurdere en form for mosjon.

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I sommer ble hoppa mi Sylla fra Hjallalandi bedekt med Alfur fra Selfossi, så håper det blir en flekk til sommeren.

Sylla

post-202-0-32994600-1350296018_thumb.jpg

Alfur

post-202-0-81009600-1350296017_thumb.jpg

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Æsj, ved UL 90dager så var hoppa vår tom.. Så her blir det ikke føll likevel.

Uff, så leit :( Vår skal sjekkes igjen i morgen. Krysser fingrene for at det fortsatt er noe der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som vet når det senest er vanlig(eller mulig) å sjekke drektig hoppe? Sjekket henne ikke på 90 dager, hadde ikke mulighet på en stund da også gikk det helt vekk. Nå er hun 140 dager, men jeg vil gjerne dobbelsjekke at det enda er noe der. Hun var også syk for noen uker siden, med kolikk. Kan dette påvirke noe? Bedre føre var...and so on?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

133 dager her nå..

Du kan vel sjekke henne selv med urintest også...

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest

Min P.R.E. hoppe Esplendida er drektig med den Kvalifisert godkjente hingsten Donoso. Esplendida har blitt lyst på 90 dager, så nå er det bare å krysse fingrene for at alt går bra, og at et fint føll ser dagens lys neste sommer :)

esplendida.jpg

donoso.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå