Gå til innhold
shirecaleb

Bomløs dressursal til konkurranse

Recommended Posts

1 time siden, AstridN skrev:

Datteren nekter uansett å ri mer med salen, hun mener den er for trang foran til at den bør løftes opp bak. Bruker sprangsal,  bomløs og en barbakspad uten stigbøyler så lenge. Drar til saltilpasseren så fort vi får time, og da skal jeg stille masse spørsmål og prøve å lære litt om dette :)

Høres fornuftig ut :) hehe lykke til, er en hel vitenskap man blir litt svett av og ingen blir noen gang enige 😂 ligger noen fine videoer på YouTube, saddle fitting in 9 steps (Tror jeg de heter) samt Ellen offstad har noen. Utfordringen er jo ofte også å få prøvd nok saler/merker/utforminger til at man finner den som passer, men det hjelper jo lenge å kunne sjekke selv når det er på tide å få prøvd noe annet. 

• Liker 1
  • Takk 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De Schleese-videoene er fine ja (9 steps)! Eneste negative for min del med å se på dem, er at jeg så innmari mye raskere saler som ligger litt ugreit 😬 og skyldte raskt på salen når ekvipasjer fikk problemer i kroppen eller i ridningen. 

Nå har jeg blitt flinkere til å se forbi salproblemer - så lenge en sal ikke er helt håpløs, bør hesten klare å gå med den. Men det krever mer av rytteren, og jeg tror mye av grunnen til at mange (inkludert meg selv) raskt får salproblemer, har ned hvor godt man klarer å ri hesten. Noen er raske til å bytte sal når hesten går opp/ ned i vekt også, når det hadde vært en bedre løsning å bruke pengene på å ordne fôrsituasjonen.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider