Gå til innhold
GryCat

Erfaringer med aktiv stall

Recommended Posts

Ok, takk for svar :) Kjekkt og vite noelunne hva det ligger på, så har jeg det innebakt i tankeprosessene om utegangsdriften jeg har her :P

Fikk tilbud om å ringe henne, men etter jeg har fått mere informasjon her inne om pris, og at årungen ikke har fått maskinene enda og dermed ikke har praktiske erfaringer så venter jeg og ringer henne kansje i en sene anledning. :) 

Hun har jo vært i kjøpeprosessen og har praktisk erfaring med dem, så jeg anbefaler definitivt å snakke med henne. Jeg var jo der på besøk, og syns det var veldig nyttig :)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har jo stått på Årungen i flere år, flyttet derfra nå for 2 uker siden (pga jobb, ikke fordi jeg ikke likte stallen  :P ).

Det er et spørsmål et par av oss begynte å tenke på. Det kom føll der tidlig i år, og min hoppe er drektig. Gitt at automatene var oppe og gikk, hvordan hadde det fungert med føll? Er jo ikke så greit for den å bli med inn i automaten når mor spiser, og hva med når den begynner å skulle ha litt høy selv? 

Hvordan ville dere som vurderer å skaffe slike automater tenkt ift en slik situasjon? Det er jo faktisk et aktuelt scenarie... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altfor mange feilkilder i et slikt konsept for min del. Foretrekker utegang med drenerte/grusa områder, åpen stall med bred dør, grovfor i småmasket nett og foring av kraftfor manuelt. Og det høres dyrt ut i forhold til hvor lite tid jeg tror man sparer/hvor gunstig det er for hestene i forhold til en godt organisert vanlig utegang.

Tror man skal ha ganske mange hester for at dette skal lønne seg.

Endret av Anna
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Altfor mange feilkilder i et slikt konsept for min del. Foretrekker utegang med drenerte/grusa områder, åpen stall med bred dør, grovfor i småmasket nett og foring av kraftfor manuelt. Og det høres dyrt ut i forhold til hvor lite tid jeg tror man sparer/hvor gunstig det er for hestene i forhold til en godt organisert vanlig utegang.

Tror man skal ha ganske mange hester for at dette skal lønne seg.

Min utheving. 

Dette er vel noe av det som er greia rundt aktiv stall. De setter opp budsjett på hvordan bygge en vanlig stall til 30-40 hester, eller en aktiv stall. Prisen å sette opp blir ca det samme, fordelen med aktiv stall er at det arbeidet man måtte ha hatt 2-3 mennesker til å gjøre i en stall med møkking, foring, utslipp, innslipp osv, kan man gjøre med bare en person. Dermed vil det være penger spart på sikt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
20 minutter siden, Kjersti krusinski Jensen skrev:

Hei nå har jeg endelig fått hit active stable oppe å gå. Har vært litt prøving og feiling i løpet av dette året. Alle som vil er hjertelig velkommen til å se 😊. Mvh Kjersti Jensen,  Årungen utedrift i Ås 

Jeg har hørt litt bruddstykker rundt om kring, og blitt nysgjerrig på systemet dere har på Årungen. Du kunne ikke fortalt litt kort hvordan det er hos dere? :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå