Gå til innhold
Isadora

Sidekapper, er det skadelig?

Recommended Posts

Det kom en ny hest på stallen for en liten stund siden.

Den hadde sidekapper på skoene.

Idag når hovslager var og skodde så hesten slik ut.

Hvorfor skoes hester med sidekapper når dette kan oppstå?

Det røde på siden der var vist skader forårsaket av sidekappen ifølge hovslageren som skodde denne hesten idag.

8rhu.jpg

l6m2.jpg

Her er fra det som ble klippet av, der ser man at lamellranden får mere inn der sidekappen har vært, om jeg har skjønt dette rett.

32rs.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en tråd om tåkappe vs sidekapper her http://www.hestene.no/forum/archive/index.php/t-79181.html og en uten kappe og med sidekappe her http://www.hestene.no/forum/showthread.php?83844-Framsko-uten-tåkappe/page2

Og om jeg får sitere Balaton M her så skriver han "Jeg foretrekker tåkapper fordi de gir mindre belastning på hoven. Som også andre er inne på, sidekappene vil etterhvert klemme på hoven og på høver som har gått mye med sidekapper finner man ofte "søkk" i hoven der kappene har lagt. Disse søkkene finner man også på hovbenet. Mange benytter sidekapper for å trekke tåa lenger bakover, det kan være en god ting dersom tåa er for lang, men veldig ofte ser jeg hester der tåa på bakbena er alt for kort, noe som ødelegger stegmønsteret, gir redusert fraspark og forårsaker unødig store belastninger på frambena.

Dersom man skal benytte sidekapper, så må man være nøye med at det lages nok mellomrom mellom hovveggen og kappen slik at kappen ikke på noe tidspunkt blir liggende å klemme på hovveggen, men da er jo også hele vitsen med kappe borte...."

Endret av Torhild
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor lager kappen skader på siden, men ikke i tåa? Fikk du noen forklaring på det?

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvorfor lager kappen skader på siden, men ikke i tåa? Fikk du noen forklaring på det?

Fikk ikke noen forklaring nei, å iogmed at det ikke var min hovslager eller hest, så orka jeg liksom ikke begynne å mase for mye.

Men har du forklaring? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som er så merkelig er at personen som eide denne hesten før er selv hovslager (Sier de som akkurat har kjøpt hesten), og denne personen har selvsakt skodd den selv.

Skjønner ikke hvorfor sidekapper benyttes når man ser så tydelige skader etter de.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du tror seriøst på det? At kapper lager kjempetrøbbel på siden, men er ok å bruke i tåa?

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så du tror seriøst på det? At kapper lager kjempetrøbbel på siden, men er ok å bruke i tåa?

Jeg har ikke peiling...hehe..derfor jeg spør?

Jeg er ikke hovslager, å eier ikke noe kunnskap om kapper hverken her eller der.

Jeg synes bare det er merkelig at denne er skodd med sidekapper når tidligere eier som vistnok skal være hovslager tydelig må ha sett disse skadene, når tilogmed jeg, som er direkte "hovblind" klarte å se :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har fått høre at sidekapper ikke er skadelig, & det av en ganske så velutdannet hovslager.

Hovslageren jeg bruker nå setter sidekapper bak på min, & er veldig nøye med at de ikke skal bankes inn, men kun legges såvidt inntil hoven & disse slår han inn før skoen settes på.

Min hest hadde mye "blåmerker" som bildene ovenfor på høvene sine når han var åring, han ble aldri skodd før han var 3 år.

Endret av shirecaleb
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er en tråd om tåkappe vs sidekapper her http://www.hestene.no/forum/archive/index.php/t-79181.html og en uten kappe og med sidekappe her http://www.hestene.no/forum/showthread.php?83844-Framsko-uten-tåkappe/page2

Og om jeg får sitere Balaton M her så skriver han "Jeg foretrekker tåkapper fordi de gir mindre belastning på hoven. Som også andre er inne på, sidekappene vil etterhvert klemme på hoven og på høver som har gått mye med sidekapper finner man ofte "søkk" i hoven der kappene har lagt. Disse søkkene finner man også på hovbenet. Mange benytter sidekapper for å trekke tåa lenger bakover, det kan være en god ting dersom tåa er for lang, men veldig ofte ser jeg hester der tåa på bakbena er alt for kort, noe som ødelegger stegmønsteret, gir redusert fraspark og forårsaker unødig store belastninger på frambena.

Dersom man skal benytte sidekapper, så må man være nøye med at det lages nok mellomrom mellom hovveggen og kappen slik at kappen ikke på noe tidspunkt blir liggende å klemme på hovveggen, men da er jo også hele vitsen med kappe borte...."

Hovbeinet får IKKE skader av å bruke sidekapper, det er en myte.

Er ikke så lenge siden vi diskuterte det i en annen tråd her inne http://cpanel20.proisp.no/~equifaay/ipboard/index.php?/topic/281-skosnakk/

Siterer @Lykke fra den tråden

I den "store smarte"-anatomiboka mi heter det "Crena Marginis Solearis" 

Kommer ikke av sko, er en del av hovbeinet... ;)

Er ikke alltid tilstede.

Og siterer meg selv fra den tråden

Det er ikke en tåkappe-avtrykk.

Tenk fysikk: om et slikt avtrykk skal komme på en knokkel, må det være et voldsomt trykk på denne knokkelen over tid. Det vil si smerte.

Hestene ville ikke vært gangfør under dannelsen av et slikt traume

Utover det så ligger det litt bilder og flere meninger der

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

@Isadora, jeg har brukt sidekapper lenge, og har ikke noen negative opplevelser. Veldig god erfaring, og den type tåkappe jeg foretrekker

Det at hester med lyse høver har blåmerker hist og her, er veldig vanlig, hester med mørke høver har også disse, vi bare ser det ikke.

Monty har blåmerke fremme på hoven akkurat nå, har ingenting med tåkappen å gjøre, men når den gror ned, så vil den havne i "tåkappe-området", og da se ut som det er tåkappen som er årsaken.

En tåkappe kan ikke lage trykk eller blåmerker, med mindre man bruker de feil. Og feil bruk, vil si at man ikke feller de inn, men smadrer de inn i hovveggen med en hammer, og er vel de færreste som gjør det håper jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Det var da veldig bastant Julie :D

Er vel ikke bevist på noe som helst vis hvorvidt det er skadelig eller ikke?! Men jeg har inntrykk av at færre og færre hovslagere bruker tåkapper, men heller bruker sidekapper. Hva er grunnen til det? Litt spinoff dette da, sorry!

Sent from my iPhone using Tapatalk 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Det var da veldig bastant Julie :D

Er vel ikke bevist på noe som helst vis hvorvidt det er skadelig eller ikke?! Men jeg har inntrykk av at færre og færre hovslagere bruker tåkapper, men heller bruker sidekapper. Hva er grunnen til det? Litt spinoff dette da, sorry!

Ja, jeg er veldig bastant på det, for sidekapper lager ikke noe mer blåmerker enn frontkapper. Og uansett hvilke kapper man bruker, så skal de felles inn.

Kapper har jo bare en funksjon: det er å lette trykket på sømmene slik at disse ikke skal ryke så lett.

Jeg foretrekker da sidekapper, slik at skoen kan legges langt nok tilbake.

Har også brukt uten kapper i lang tid, uten å opplevd noe større slitasje på sømmene, men da med en hest som ikke hadde noe særlig steg (om det er av betydning vet jeg ikke)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at tåkappe vs sidekappe går på hva hesteeier og hovslager liker- som med det meste annet  :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis flere og flere hovslagere bruker sidekapper. Er det fordi de er hjernedøde idioter, eller fordi sidekapper er bedre enn tåkappe i visse situasjoner?

@Eli, jeg er litt oppgitt over at alt skal bevises på ett eller annet vis, utenom erfaring. Erfaring høstet fra titusenvis av fagfolk gjennom ett par hundre år teller ikke, med mindre en forskerperson i hvit frakk har skrevet noe på ett papir.

Og det enda alle vet at forskere så og si aldri konkluderer.

Fasitsvaret på dette er: kapper, også type kappe, bestemmes lik type sko blir valgt, utifra hestens bruk og miljø. Kapper skal, akkurat som resten av skoen, tilpasses hoven. Tykkelse, bredde og høyde på kappen er de man vurderer.

Den skal være vinklet lik hovveggen, samt ha samme bue som vegg/kronrand der den er felt inn i veggen.

Man skal ikke kunne føle kappen når man drar fingrene over kappa. Gjør man det er ikke kappen felt godt nok inn og skoen er galt tilpasset.

Enkelt sagt.

Fabrikksko har i hovedsak drittkapper alle som en som man bør tilpasse.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det er vanskelig når man som fagperson ikke har forskning å støtte seg til. Veldig greit i sykepleieryrket å kunne støtte seg til oppdatert forskning i allefall, der er det rett som det er konklusjoner. Jeg tror at en del innbyrdes "kiving" og uenigheter mellom hovslagere kunne vært unngått dersom det hadde ligget fakta på bordet i form av forskning jeg da. Sikkert dumt av meg å tro det, men det tror jeg hadde gjort det enklere å være hesteeier også. Om man kan konkludere i forskning som er gjort, avhenger kanskje hvorvidt det er kvalitativ eller kvantitativ forskning som gjøres. Men jeg synes absolutt ikke det å forske bør forkastes som unyttig.

Og ang. Det der med kapper så er det ikke sånn at jeg påstår at kapper ER farlig eller noe. Jeg bare ønsket å påpeke at man ikke kan være 100% sikre . Og for ordens skyld: jeg synes også klart empiri betyr masse, jeg opplever det bare forvirrende når ulike hovslagere og fagfolk generelt noen ganger er av ulik oppfatning :-)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, jeg skjønner det er vanskelig når man som fagperson ikke har forskning å støtte seg til. Veldig greit i sykepleieryrket å kunne støtte seg til oppdatert forskning i allefall, der er det rett som det er konklusjoner. Jeg tror at en del innbyrdes "kiving" og uenigheter mellom hovslagere kunne vært unngått dersom det hadde ligget fakta på bordet i form av forskning jeg da. Sikkert dumt av meg å tro det, men det tror jeg hadde gjort det enklere å være hesteeier også. Om man kan konkludere i forskning som er gjort, avhenger kanskje hvorvidt det er kvalitativ eller kvantitativ forskning som gjøres. Men jeg synes absolutt ikke det å forske bør forkastes som unyttig.

(Min utheving)

Virkelig? Det er da mye "de lærde strides" innenfor humanmedisin? 

Man konkluderer jo, men sikker blir man aldri. Og det er vel mye empiri i sykepleieryrket også?

Jeg ser poenget til Siv. Vi vet mye gjennom århundrers erfaring med hovslageryrket, dog forskning kan gi bedre støtte til hovslagernes erfaringer. Men det er vanskelig å lage gode studier, for resultatene blir desverre preget av hvordan forsøket er satt opp og hva man ønsker å finne. 

I den tråden Julnil linker til som vi hadde om tåkappers påvirkning på hovbenet, så er min overbevisning om at kappene og deres posisjon ikke har noen effekt. I hvert fall ikke på hovbenet, men kan se at det kan ha effekt på hovveggen ved feil bruk. Angående hesten i hovedinnlegget kan jeg ikke helt se hvordan den kan ha fått blåmerker så langt opp på hoven om de skal skyldes sidekapper? 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror at en del innbyrdes "kiving" og uenigheter mellom hovslagere kunne vært unngått dersom det hadde ligget fakta på bordet i form av forskning jeg da. Sikkert dumt av meg å tro det, men det tror jeg hadde gjort det enklere å være hesteeier også

Amen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(Min utheving)

Virkelig? Det er da mye "de lærde strides" innenfor humanmedisin?

Man konkluderer jo, men sikker blir man aldri. Og det er vel mye empiri i sykepleieryrket også?

Jeg ser poenget til Siv. Vi vet mye gjennom århundrers erfaring med hovslageryrket, dog forskning kan gi bedre støtte til hovslagernes erfaringer. Men det er vanskelig å lage gode studier, for resultatene blir desverre preget av hvordan forsøket er satt opp og hva man ønsker å finne.

I den tråden Julnil linker til som vi hadde om tåkappers påvirkning på hovbenet, så er min overbevisning om at kappene og deres posisjon ikke har noen effekt. I hvert fall ikke på hovbenet, men kan se at det kan ha effekt på hovveggen ved feil bruk. Angående hesten i hovedinnlegget kan jeg ikke helt se hvordan den kan ha fått blåmerker så langt opp på hoven om de skal skyldes sidekapper?

Veldig mye empiri, men også en del konkret forskning, f.eks innen hygiene etc hvor det foreligger en del konkrete tall. Er vel helst ved kvantitativ forskning det er mulig å ende opp med en konklusjon vil jeg tro?! :) og det er veldig mange måter å forske på ja, så man skal helt klart ha et kritisk blikk på det man leser!

Som sagt, jeg har lite peiling på høver selv og støtter meg derfor til hovslageren jeg bruker. Jeg skal ikke uttale meg for bastant om hverken det ene eller det andre, nettopp pga min manglende kompetanse, men jeg er nysgjerrig, reflekterende og prøver og gi uttrykk for dette uten å samtidig gi uttrykk for at jeg VET, for det gjør jeg slettes ikke. Jeg ser for meg at kapper kan skape skader i hovvegg og hovben om de bankes inn for mye i allefall. Men jeg synes også at i dette tilfellet det så ut til å være for høyt opp til å være kappene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi vet svært mye. Vi vet for eksempel at det med sikkerhet at variablene i hestens liv betyr enormt.

Om en måte å sko hesten til Siril Helljesen er suveren. Du kjøper hesten og hovslageren følger med. Du rir sannsynligvis så mye dårligere enn Siril at hovslageren må velge andre løsninger hos deg.

Så kommer hovslagerens evner og erfaring inn. Som sykepleier regner jeg med at du merker forskjell på legene? Som pasient kan jeg love deg at det er -veldig- stor forskjell på sykepleiere. Konkludert forskning eller ei.

Så denne fasiten du sitter å dingler og venter på vil aldri komme.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du blir representant for alle som ønsker bastante konklusjoner, @Eli. Du forstår det? Alle "du"ene er ikke du, lizzm.

Personlig er jeg glad i fasit og mal, å får masse pes for det når jeg er på kurs.

Derfor jeg kan så mange argumenter i mot... ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dinglende?

Jeg sier vel at forskning kan være greit å ha i bakhånd og støtte seg til! Thats it. Har vel ikke nevnt sagt noe om at forskning automatisk = fasit? Og forskning kan på mange vis være retningsgivende, selv om det kan være flere måter å komme til målet på.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt enig.

Men du vil gjerne ha: slik er det! Og ferdig med det!svar. De finnes ikke.

Det er så vidt meg bekjent en forskningsrapport på belastning av bein, hvor de konkluderer med at kort tå er bra for bøyesenene.

Noen går da amok og brøler at Cytek er svaret. (Bill Diemling brøler når han er blant hovslagere, tro meg. Brøler masse, svarer på null...) mens andre er igjen litt mere avmålt og vil se an endel ting. Andre igjen hevder dette er tull og viser til alle hester som har vafflet rundt med lang tå og ikke har seneskader.

Fasiten sin det, tenker jeg!

Samme med rapporten fra Australia, hvor konklusjonen er at vi vet ikke nok til å konkludere. Også der blir det debatter.

:D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det finnes jo også masse eksempler på store forskningsprosjekter på samme tema som konkluderer i helt forskjellige retninger!

Konspirasjonistene vil kjapt legge til grunn at hvem som har finansiert forskningen er utslagsgivende for resultatene, mens det sikkert kan være mange andre variabler også. Er forsøkspersonene representative for folkegruppen man forsker på, og hvordan er dataene behandlet?

Jeg pleier å fleipe på glattkjøringsbanen når elever er litt motvillige til å prøve kollisjonssimulatoren, og jeg får EN frivillig til å være førstemann. Når denne har prøvd og alt går bra, pleier jeg å berolige de andre med litt statistikk; "nå har en av en overlevd, dette er strålende statistikk, en av en er hundre prosent det". Overtalende salgstriks ! :D

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider