Gå til innhold

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

Eva

Zangersheide

Recommended Posts

Sitter å sikler litt på hesteannonser og kommer over Zangersheide. Hva er det egentlig - er det en egen rase, et stutteri, en type hest, en avlslinje? Sånn jeg skjønner det er det for det meste spranghester. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er nok mange som vet mer om det her enn meg, men kan si litt ihvertfall :)

Alfonzoen min er Zangersheide (egentlig navn: Gareth Alfarvad Z. Z = Zhangerseide). Han er dk varmblod fra stutteri Alfarvad, så Z er avlslinjen. Og ja, det er vel stort sett bare spranghester så vidt jeg har skjønt. Håper noen kan utdype mer, hehe!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mulig husken min svikter meg litt nå, men: 

Zangersheide er et stutteri i Belgia(?) som har rettet seg spesielt mot spretne flyvehester ;) 

Zangersheide har egen stambok med spranglinjer. Dog ingen egen rase dette, heller en samling kvalitetshester i boken. 

Z er altså et stedsnavn/oppdretternavn, som etterhvert også er blitt et kvalitetsstempel. Om det avles på hester fra stamboken, får avkommet også Z i navnet på grunn av dette kvalitetsstempelet. Hesten trenger altså ikke være oppdrettet på selve Zangersheide, men får likevel pryde navnet med Z. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gråpelsen min er Zangersheide. Det ordentlige navnet er C o r n a u d Z.

Moren er fullblods, pappaen er spranghesten/zangersheiden Cornet Obolensky Z.

Gråpelsen er født i Norge.

Skal følge med litt i denne tråden, for jeg kan ikke mye om dette :lol:

Men det virker som om veldig mange av Zangersheide hestene er grå eller hvite.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gråpelsen min er Zangersheide. Det ordentlige navnet er C o r n a u d Z.

Moren er fullblods, pappaen er spranghesten/zangersheiden Cornet Obolensky Z.

Gråpelsen er født i Norge.

Skal følge med litt i denne tråden, for jeg kan ikke mye om dette :lol:

Men det virker som om veldig mange av Zangersheide hestene er grå eller hvite.

Min er brun. Sånn type se-en-hest-som-likner-på-ALLE-andre-type brun  :P

Så godt å lese at det er flere med Z- hester som ikke kan så mye om hvor de kommer fra. Var litt redd for at jeg var den eneste  :rofl:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men forslag: hvis det er flere med Z-hester her, hvorfor ikke legge inn noen bilder og se om de har noen likheter? Evt skrive litt om dem og? Det hadde vært gøy  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min er brun. Sånn type se-en-hest-som-likner-på-ALLE-andre-type brun  :P

Så godt å lese at det er flere med Z- hester som ikke kan så mye om hvor de kommer fra. Var litt redd for at jeg var den eneste  :rofl:

Det er du så absolutt ikke alene om! Folk spurte meg om Z-hesten når jeg kjøpte gråpelsen og jeg bare: Ehh! Jeg kan ikke noe om dem jeg :rødmer:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble litt klokere nå! Prøvde å google, men fant liksom ikke så mye fornuftig!

Legg gjerne ut bilder, ja! :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan lage et lite innlegg om gråpelsen eller C o r n a u d Z som han egentlig heter.

-4år

-169cm høy

-Grå, men blir lysere.

-Mor: M i s s M a u d xx ergo fullblods

-Far: Cornet Obolensky

Roligste og mest stabile 4åringen jeg har hvert borti, og det er det flere som også mener.

Veldig kald i hode, men kan gå i lufta også. Spesielt når det kommer til gjordten(fikk gjordtespreng hos oppdretter,dette sitter i enda) men han er veldig flink til å stoppe utbruddene sine selv så de varer i maks noen sekunder.

Sterke psyke og noe arrogant når han blir satt sammen med andre hester. Men ingen kranglefant av den grunn.

Veldig kosete og glad i mennesker! Veldig lærevillig, og tar ting lett.

Når nye ting først sitter så sitter dem. Blant annet en periode hvor han fikk lære at det ikke er farlig selv om folk løfter armene høyt opp og rundt hode hans. To økter med slik trening og det var greit. Istedenfor å kaste hode opp så legger han panna inntil bryste mitt :love:

Ganske lat til tider, litt som oksen ferdinand! :ahugegrin:

1000083_10152934251250104_1339622905_n.j

post-266-0-69260300-1382893697_thumb.jpg

post-266-0-57540900-1382894084_thumb.jpg

post-266-0-05193800-1382894412_thumb.jpg

post-266-0-88636600-1382894433_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan lage et lite innlegg om gråpelsen eller C o r n a u d Z som han egentlig heter.

-4år

-169cm høy

-Grå, men blir lysere.

-Mor: M i s s M a u d xx ergo fullblods

-Far: Cornet Obolensky

Roligste og mest stabile 4åringen jeg har hvert borti, og det er det flere som også mener.

Veldig kald i hode, men kan gå i lufta også. Spesielt når det kommer til gjordten(fikk gjordtespreng hos oppdretter,dette sitter i enda) men han er veldig flink til å stoppe utbruddene sine selv så de varer i maks noen sekunder.

Sterke psyke og noe arrogant når han blir satt sammen med andre hester. Men ingen kranglefant av den grunn.

Veldig kosete og glad i mennesker! Veldig lærevillig, og tar ting lett.

Når nye ting først sitter så sitter dem. Blant annet en periode hvor han fikk lære at det ikke er farlig selv om folk løfter armene høyt opp og rundt hode hans. To økter med slik trening og det var greit. Istedenfor å kaste hode opp så legger han panna inntil bryste mitt :love:

Ganske lat til tider, litt som oksen ferdinand! :ahugegrin:

Momarken iår? Der var jeg og :)

Fin hest :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Momarken iår? Der var jeg og :)

Fin hest :)

Stemmer det  :)  Utstillinga som var i regi av  Tinker forbundet

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stemmer det  :)  Utstillinga som var i regi av  Tinker forbundet

Jupp, den jeg mente! Jeg var med noen som stilte en døl, en kaldblods, og en nordlandshest :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jupp, den jeg mente! Jeg var med noen som stilte en døl, en kaldblods, og en nordlandshest :)

Aha! Var mange fine hester der ihvertfall.

Fikk dessverre ikke med meg døl klassen, det var synd for et par av dem var skikkelig staslige!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fin gråpels, @Ulvar  :ahugegrin:

Min er ca sånn:

-178 cm

-Høyreist

-10 år. Jeg har hatt ham i 3.5. Før det var han stort sett på salgsstall(er). (Jeg fikk han veeldig billig fordi han var vanskelig å bli kvitt. Var ikke ute etter noen spes. stamtavle)

-Navn: Gareth Alfarvad Z. Kalles Alfonzo. (Eller, jeg kaller ham Alfonzo/Alfen/Fonzo. De andre på stallen sier Alf.)

-Far: Grundgold Z. Mor: husker ikke...

Verdens største baby. Tror han er kjempeliten og passer inn over alt. Fyker i været av ingenting (spesielt hvis mammaen har gitt han litt for mye fri ;) ). Men han er ganske lat, så han gidder ikke å være skvetten så lenge om gangen. Skikkelig snill, og med et hjerte av gull. Passer alltid på de andre hestene og krangler aldri (med mindre det er snakk om mat, hehe).

Bruker han mest til tur og kos da jeg er student og økonomien er deretter, men han er jo spranghest og har et godt steg så gleder meg til å ri mer sprang og dressur med ham når situasjonen tillater det igjen. I mellomtiden prøver jeg å få jevnere hjerterytme på ham, lettere sagt enn gjort  :rødmer:  (hvis noen har tips: kom gjerne med dem!)

Bider av fineste (sorry at det blir spam altså. Klarte ikke å bestemme meg, han er så fiiin   :wub:   :wub: ):

(P.S.: Legg merke til Harry Potter-bleset, hihi  :D )

post-285-0-09056600-1382898060_thumb.jpg

post-285-0-53156600-1382898077_thumb.jpg

post-285-0-66896900-1382898091_thumb.jpg

post-285-0-37976500-1382898114_thumb.jpg

post-285-0-04366200-1382898593_thumb.jpg

post-285-0-08870900-1382898668_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kunne godt ha spammet mer @SaraM. Hadde ikke gjort noen verdens ting! :D Staskar! Og får et morsomt avtegn. Gøy med hester som er litt sånn one-of-a-kind :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du kunne godt ha spammet mer @SaraM. Hadde ikke gjort noen verdens ting! :D Staskar! Og får et morsomt avtegn. Gøy med hester som er litt sånn one-of-a-kind :)

Tusen takk  :ahugegrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han var nydelig @SaraM !

Også stor og staslig! Han er herved forbilde til gråpelsen! :love:

Å, så fantastisk koselig sagt  :wub:

Tror egentlig det er bebissen din som er forbildet her, høres ut som om den allerede har tatt igjen på "mental stabilitet", hehe! Men, de kan jo lære litt av hverandre  :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å, så fantastisk koselig sagt  :wub:

Tror egentlig det er bebissen din som er forbildet her, høres ut som om den allerede har tatt igjen på "mental stabilitet", hehe! Men, de kan jo lære litt av hverandre  :D

Hehe da kan gråpelsen få litt ekstra futt av din :ahugegrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det gjorde vi! For tre års tid siden :) Holder du til der?

Aha, kjente igjen ridebanen! Ja, stod der fra sommeren 2011 og flytta hesten september i år :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Opprett ny...