Gå til innhold
Isadora

Underlag i utegangsstall!

Recommended Posts

Hvikle underlag er best på utegang?

Har ikke mulighet til og støype der den skal være.

Utegangen skal være mellom 2 bygg, slik at det blir en vegg i bakkant, og tak.

jeg var selv inne på tanken på å lage tregulv med paller, plater over og så gummimatter. Men fikk da høre at det kom til og bli kaldt siden det ikke kom til og isolere noe.

Fikk da tips om og dekke med grus, for så å ha flis oppå der igjen, ca 15 cm flis. Da vil grusen sørge for drenering.

Er det noen her som har slikt underlag?

Fungerer det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grus med flis over funker veldig bra;)

Skrivefeil og andre rare ord forekommer pga teit android

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har sandjord med flis over:) Funker veldig fint. Jeg møkker ikke ut tisset, men tar rukene som blir liggende, sper på med flis når det trengs.. Etter noen måneder som uteboer skjønte hesten min omsider at man kunne gå på do ute, og da ble møkking og vedlikehold veeeldig enkelt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har jordgulvsom vi har gruset opp, veiduk over og flis. Har talle på vinterstid. Nå tar jeg opp ca to greiper med flis i uka.

-Tapatalk-

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hesten min sin absolutte favoritt blant utvalget leskur han har vært innom har vært halm. Da var det et tykt lag. Vi møkket ut ruker, det ble fylt på med halm en gang i uken og fjernet en gang eller to i året. Etterhvert var det en halvmeters tykt lag. Har aldri sett hesten min ligge så mye som da. Vi sto der ikke gjennom vinteren, men i følge bonden gikk det varme i det tykke halmlaget og det ikke bare isolerte, men faktisk produserte varme. Han drev med kjøttfe og brukte dette hos kuene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men jeg vil ikke ha halm..det er blandt annet pga den gravemaskinen av en hest. Men kansje veiduk imellom grus og flis kan fungere??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den ikke har sko med brodder kan det kanskje fungere, evt med to duker ? Den ene skraper kun sammen flis til å ligge på og det har gått bra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har bygd to uteganger i min "karriere" og har fått til underlaget i stallene bra begge ganger.

Den første gangen grov vi oss en halv meter ned i underlaget, kjørte på pukk, deretter en type grus som satte seg godt i underlaget. Så var det bare å ha på flis. Drenerte godt unna tisset, og funket fint. Pass på at du lager en liten kant i åpningen, så du slipper at de drar med seg alt ut når de går ut.

Når vi satte opp hall i fjorhøst, grov vi oss en halv meter ned , la på duk, og kjørte på samme type grus som over, som blir nokså hard. Thats it. Har fungert bra i vinter. Vannet grusen litt etter at vi kjørte den på, og brukte loppe for å komprimere og "sette" den godt i underlaget. Så er det bare å bruke flis oppå der igjen :)

Sent from my iPad using Tapatalk HD

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pukk og så grus, evt. med flis på tror jeg fungerer supert som nevnt over. Da får du en drenerende masse med et godt og mykt lag over: :) Flisen varmer og isolerer, sand er greit hvis det likevel er uklimatisert

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjente jeg likte at det går varmgang i halmen og at hestene derfor har et godt underlag å ligge på når det er kaldt ute. Men hvordan blir lukten, og hygienen? Jeg liker ikke å møkke i halm, det er så slitsomt og knotete :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Drar opp en eeeldgammel tråd. 😆

Har hittil sverget til halm (som jeg tydeligvis foretrakk også i 2013 ser jeg :P), men ser for meg at halm som strø blir mangelvare i år.. Så hva bruker dere som strø i leskur/utegangshus? 

Jeg har ikke støpt gulv i utegangstallen og har egentlig ikke penger å avse til det i år. Det er godt drenert der med pukk under og subbus oppå. Halmen har jeg hatt rett på subbusen, men er redd flis vil blande seg mye med subbusen hvis jeg har det rett oppå? Noen som har erfart det? @EliFi, du skriver over her at du har gjort det sånn, har det blandet seg eller har det vært greit å fjerne flistalla ved behov?

Skulle ønske meg gummimatter imellom, men det er jo så dyrt at jeg ikke kan dekke gulvet med det heller. Ser @Ex2har brukt veiduk mellom - noen fler som har erfaring med det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spør noen som lager ved med vedkuttemaskin. Da blir det mye grov flis som er kjekk å ha i utegangsskur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Akkurat nå, Torhild skrev:

Spør noen som lager ved med vedkuttemaskin. Da blir det mye grov flis som er kjekk å ha i utegangsskur.

Kjenner så vidt jeg vet ingen som gjør det, må nok regne med å kjøpe strø. 

Har hakket flis på flishugger til å drenere med på deler av uteområdene, men det er såpass mye jobb og tar såpass mye tid, og koster såpass mye i leie av flishugger, at det ikke er en løsning jeg kommer til å velge sånn til hverdags... 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Søk litt rundt og se om det finnes noen i nærheten av deg som har hoggflis som avfall. Vi fikk dumpa mye hos oss av en fyr som måtte lage flis av kvistrestene sine og som var overlykkelig for å kunne dumpe det et sted! :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi kjøpte sånn grov flis til å bekjempe gjørme der jeg stod før, kostet ikke allverdens med ett lass mener jeg. Husker ikke eksakt pris da jeg betalte ved å gi undervisning/behandling til hun som organiserte innkjøp 😛

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg hadde lagt en veiduk oppå grusen og brukt et godt lag trepellets. Men vet jo ikke om det blir manko på det og i vinter :/

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
3 timer siden, Issa skrev:

Tror jeg hadde lagt en veiduk oppå grusen og brukt et godt lag trepellets. Men vet jo ikke om det blir manko på det og i vinter :/

Ja, det kan jo fort vekk bli mangel på både flis og pellets. 😕

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville nok prøvd meg med flispellets, synes det legger seg OK. 

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lager nå til mine. Er under låven så tak og 3 vegger.

Hadde tenkt pukk, barkeflis og halm.

Har i dag hatt på tykt lag med pukk og tykt lag med barkeflis oppå.

Tror kanskje det holder?

Ble litt betenkt ang halm oppå der igjen, den vil kanskje skape varmgang i barkeflisen eller?

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider