Gå til innhold
Camilla

Sprang-prat

Recommended Posts

Vi har jo en slik tråd for dressur, så hvorfor ikke sprang også. Her kan vi prate løst og fast om treninger og stevner, og gi hverandre tips og råd. Har man spørsmål som kanskje ikke er "store" nok til å starte en egen tråd, så er denne midt i blinken. 

Om man bare vil dele en happening, positiv eller negativ, så del i vel! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg har et lite dilemma. Har jo nå sprangrytter til ponnitassen, og det går på frem. Han er en meget energisk ponni som skyter fart og blir mildt sagt fornermet og sint om han ikke får løpe i 100 å helvette mot hinder og ellers på banen:P Jeg ønsker i utgangspunktet at han skal ries på trinse, men må nesten innse at det ikke alltid er like forsvarlig, spesielt ikke når de er en helt fersk ekvipasje. Trener ønsket pelham på han på dag nr to forgje treningshelg, og han fikk derfor på pelham dag nr to, og han var mer kontrollerbar. Han var veldig overfølsom, så jeg var ikke helt begeistret, men rytter rei han veldig fint og var forsiktig og flink med hendene.

Dilemmaet mitt oppi alt dette er at det er jeg som skal ri på trening på søndag som kommer, og jeg skulle helst tenke meg å la pelhamen ligge, da jeg kun har ridd med dette to ganger før, på en annen hest. Men siden jeg ikke er den fødte sprangrytter og vet at han kommer med stor sannsynlighet til å være litt tussete så burde jeg kanskje ri med det? 

Dere drevne sprangryttere, hva tenker dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er ingen dreven sprangrytter, men hva med å prøve jaktkandar? Pelham kan være litt knudrete å bruke iom man absolutt bør (og jeg vil helst si ) ha to tøyler på det bittet. Aller helst skal man jo klare å kunne samle opp hesten før, etter og mellom hindre - men jeg veit hvor pokkers vanskelig det er når hesten under deg går inn for å børne over hindreret i ren formel1-stil.

Ellers er det jo det "vanlige" svaret da; halvparade, halvparade, halvparade. Ikke at det gjør noen underverker fram til søndag, men det kan jo være kjekt å ha i bakhodet når du rir ellers også?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Springer han bare fordi han har lyst eller mangler han styrke til å gå saktere? Hvis han bare er vrang putter du på pelham og jobber det du kan ved siden for å få ham mer lydig for hjelpere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, har et jaktkandar som jeg har lånt, men det er for stort, så har bestilt et nytt, men dumme meg la ikke merke til at hooks ikke hadde det inne, så det kommer senere denne måneden. Vil helst bruke det, siden det er mest stabilt. 

Pelham med to tøyler blir litt mye for meg å ri med i sprang, men tror nok jeg heller mot å bruke pelhamen denne gangen, og jaktkandaren når det kommer. Målet er trinse, for tidligere konkurranserytter red han bare med det, så tror nok han roer seg når han får jevnlige treninger :P Nå har han nemlig tent på alle plugger etter en hel helg med sprang forgje helg :P

Han klarer glatt å galloppere rolig, både stillestående og fint i dressur, så det er lydigheten det må jobbes med!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er så mange som er opphengt i at hesten skal gå på trinse i sprang uansett. I visse situasjoner kan det være skummelt... Og som du beskriver det kan det være skummelt på trinse til den roer seg.

Du gjør nok lurt i å sette på et sterkere bitt, og den gangen i uken hesten hopper så blir den forhåpentligvis ikke ødelagt av å gå med noe mer i munnen. Målet på sikt kan jo være å få den over på trinse etterhvert. Hvis du ikke vil ri på noe veldig sterkt men sterkere enn trinse ville jeg valgt kombinasjonsbitt eller pessoa med tre ringer og med støttereim, synes det er et mer fornuftig bitt enn pelham og kimblewick. Synes det blir så massivt!

Men hva gjør den når den løper? Tar opp hodet og drar, krøller nesa sammen og drar - eller hvordan er den?

Bruker du martingal på den?

Endret av Augustina

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å dra dette over i noen bittdiskusjon ville jeg holdt meg unna pessoa også. Det er er veldig ustabilt og motstridende bitt. For å få det mer stabilt og "nøytralt" må du ha hakereim/kjede, ha rett munnstykke og bruke det med to tøyler. Enda vil det være ustabilt på grunn av løse ringer. Jaktkandar er noe av det mildeste stangbittet du kan få tak i, så jeg holder en knapp på det (og ser at du har gjort det selv også ;) )

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ønsker trinse er fordi han er enormt følsom på alt annet enn trinse og jeg ikke er spesielt erfaren på sterkere bitt, og han blir så enormt "hissig" det dukker opp et nykk av et slag. Noe som skjer en gang og to når han plutselig gir fra seg et enormt byks :P Men jeg tror jeg er lett på hånden, og rei han forgje mye på jaktkandar på tur, så får ta å venne meg til det igjen tenker jeg, for jeg er ikke like glad i tempoet som hun på 13 som vanligvis rir han :P 

Pelhamen jeg har er todelt med eple, så det er ikke så massivt. 

Vil ikke si han tar det verken opp eller ned, han bare løper, og holder jeg igjen med kroppen og tar halvparader så bukker han som et uvær. Det som gjør meg mest skeptisk er det at vi hadde et passe stygt fall begge to, på et hinder i en kombinasjon fordi han stakk etter hinder nr 1, og satset for tidlig og vi gikk på tryne begge to. Det gjør at jeg vil ha det litt mer kontrollert, men føler at jeg feiler litt når han kan gå veldig fint på trinse sånn egentlig. Men sikkerheten kommer selvfølgelig først.

Film fra søndag: 

første gang med pelham, i et tempo som han syns er supert, men som jeg ikke har tenkt å ri i :P 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uten å dra dette over i noen bittdiskusjon ville jeg holdt meg unna pessoa også. Det er er veldig ustabilt og motstridende bitt. For å få det mer stabilt og "nøytralt" må du ha hakereim/kjede, ha rett munnstykke og bruke det med to tøyler. Enda vil det være ustabilt på grunn av løse ringer. Jaktkandar er noe av det mildeste stangbittet du kan få tak i, så jeg holder en knapp på det (og ser at du har gjort det selv også ;) )

Ja, uten å diskutere det noe mer, så er pessoa utelukket. Det er jaktkandaret som står øverst på brukelista på sprangtreningen, men venter på det. Så for denne treningen står det mellom trinse eller pelham, og tenker at jeg får mest utav treningen på pelham. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hva som er så farlig med pessoa med tre ringer og støtterem jeg. Sånn utenfor sammenhengen altså. Det kan ikke være så skadelig når til og med min hest er så komfortabel med det- og dette er en hest som kaster meg av og går og rister om jeg har på for lange sporer, eller sporer på en dårlig dag. OG som er hypersensitiv i munnen. Pelham på hu hadde blitt for massivt, da hadde hu garantert gått opp på to med en gang jeg rørte i det. Tar man av kjettingen på pelham og kimblewick er jo det et like horribelt bitt. 

Men det tempoet på nederste filmen skjønner jeg at du ikke vil ri i. Det ser ut som et omhoppningstempo uten kontroll. Joda, man skal kunne ri så fort, men det nytter ikke å ri fort om hesten ikke lar seg bli satt opp mot hinderne. Ser i de fleste sprangene at den kaster seg over, blir flat og går egentlig ikke på et behagelig steg. Så jeg skjønner hva du mener, den ser jo også sterk ut. 

Den ser også litt irritert ut når man setter seg ned i salen i svingene ? Er salen sjekket og slikt? Det kan jo være en grunn til at den spretter om man setter seg ned i salen.

Hadde det vært min, så hadde jeg for det første satt på en martingal. Det kan hjelpe å hindre den i å dra nesen frem å ta tak mellom hinderne, og hjelper deg så du ikke trenger å ta like mye. Jeg ville også gått back to basic og ridd mye bomarbeid og småhinder med den, jobbe MASSE med å øke og korte inn stegene. Også ville jeg trent på å stoppe den etter hinderne- eller etter hver linje den hopper. Etter hvert vil den tro at den skal stoppe etter hinderne, og da kan du benytte sjansen til å få lagt inn en god halvparade før du rir frem igjen. En god måte å lære den å vente på. 

Nei, masse grunnarbeid er alfaomega altså. Nå skriver jeg bare ut i fra det jeg så på filmene altså, aner jo ikke hvordan det er live og ukentlig ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det gjelder bitt så må jeg jo bare prøve meg litt frem, eller rytteren som i hovedsak skal ri sprang. Har ikke så store meninger om pessoa sånn egentlig, der har jeg bare fulgt strømmen litt i mangel på å orke å lese meg opp på det. Det er et bitt jeg aldri har ridd med, og har frem til nå ikke trengt noe sterkere enn trinse. 

Tuusen takk for tips og råd Augustina :) 

Martingal kan jeg absolutt ta på, og det på film her er på slutten av en økt som hadde mye gymnastikk og bomarbeid. Det er mye høyere enn jeg kommer til å hoppe selv, og jeg er helt enig med deg at grunnarbeid er noe som må fokuseres på med han. Målet mitt er å roe han ned, og var på god vei, men så "ødela" denne helga litt. 

Treneren vi rir for fokuserer på kontrollert og fint tempo, så gleder meg veldig til å ri for han. Jeg fokuserer veldig mye på å øke og korte inn steg i dressuren nå, så jeg kan godt legge inn mer bomarbeid der. 

Det har vært manko på både sprang- og dressurtrenere, men nå har vi fått begge deler så tror nok det vil hjelpe oss veldig. 

Når det gjelder salen så er kan det nok desverre være mulig at den ikke er helt optimal. Siden jeg hovedsaklig rir dressur så har jeg ikke prioritert å kjøpe sprangsal til han helt ennå, så denne låner vi da vi mente den lå greit og akseptabelt for et par økter. Kunne fått med bates caprilli til han da jeg kjøpte han, men så ikke helt poenget med det når jeg skulle ri, så når lønna fra påskejobbinga kommer i neste uke får jeg kjøpe en til han tenker jeg :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, det er helt riktig. Man må prøve seg frem til hva som er best. Jeg var også sånn som aldri skulle ha pessoa i munnen på min hest, eller todelt trinse, men det er til slutt hesten som er fasiten på hva som er godt og ikke godt om en bare klarer å høre etter. Min kunne ikke gå på tredelt da jeg fikk henne, da ble hu helt banan og turte ikke gå frem til bittet. Tok jeg i det fikk hu hetta- men todelt var supert. Etterhvert ble hu mer selvsikker i hoppningen så vi puttet på pessoa/kombinasjonsbitt for å få den ekstra lille piffen i hu, uten at jeg skulle ta noe hardere i hu for å få hu vekk fra hinderne. I startet turte jeg ikke å røre henne fordi jeg var redd hu skulle gå av, men til min forskrekkelse så var hu helt komfortabel med bittet, og hoppet råbra. Jeg bruker en lærrem til å støtte opp, men ikke stram. 

Høres bra ut i mine ører :) ! Virker som du jobber rett- og bomarbeid er like bra for dressurhester som spranghester :) Har du en som er litt sterk som din, så gjør det ikke noe å legge ut en bom eller to de gangene du rir på banen og ri over et par ganger for å få han litt mer ned på jorden i hodet. 21 m i mellom er ganske safe, da kan du jo ri så få og så mange steg du klarer i mellom. Og kanskje stoppe mellom bommene, rygge og fatte galopp over neste igjen. Eller ta volte mellom bommene- and so on. Mye gøy man kan gjøre med to bommer :) 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han har hatt et noe langt opphold i regelmessig sprangtrening, så satser på at han roer seg litt av seg selv, samtidig som jeg selvfølgelig jobber med det. Planen er at han skal få komme seg ut å konkurrere med ponnirytter når de er blitt mer samkjørte :)

Når det gjelder bitt så har jeg måtte prøve meg fram i dressuren og, men da mellom to- og tredelt muffe og trinse, samt rett trinse og muffe. Novabitt er prøvd og andre eplegreier. Er ikke noe store forskjeller på de ulike, alle fungere fint :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Woho, da er det snart opp i stallen å gjøre seg klar for sprangtrening, og min mulig alt for tidlige død :P (neida)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe! Det går vel bra!! :)  

Et annet tips for å roe hesten litt er å ri øvelser som bremser hesten. Selv rir jeg en uerfaren, og veldig framover hest i sprang,

og det jeg får som tips hos instruktørene er å ri hinderkombinasjoner som gjøre det vanskelig for hesten å løpe igjennom (den bremser selv).

Hinderfyll skal også kunne bremse hester som blir litt ivrig. Foreløpig jobber vi mye med å travhoppe, og etter hindret skal

hun ned i trav igjen, så får hun ros. Min er litt sånn som bare blir mer og mer gira jo flere hinder som kommer, men alltid veldig positiv..

I dag skal vi hoppe en øvelse som er anbefalt av Sylve Søderstrand, det er en kombinasjon med 4 sprang.

Rekk- ( 9,5- 10 m)- oxer- (6,8- 7m) - oxer- (10- 10,5m) - rekk... Dette er hesteavstander altså.

Utenom det har jeg et hinder som jeg travhopper på, med travbom foran.

Det kan jo være et tips :)

Over til en annen sak..

Så på Eurosport i dag, sprangridning på 160cm..  Det jeg syns var litt rart under seierssermonien

var at hun som fikk tredje plass ikke tok av seg capsen når de spilte nasjonalsangen til vinneren.

Er det ikke normal høflighet å ta av seg lua i en sånn setting, eller er det meg som tuller??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Treninga gikk utrolig bra, jeg fikk trave mye og det var mye gymnastikkhopping og bomarbeid :) Han tullet endel i starten, men han gav opp ganske fort og vi fikk en fin og rolig flyt gjennom hele treninga :) Kjempefornøyd med superponnien!

Åhh, ja, jeg ville nå trodd at det var vanlig høflighet å ta av seg. Kanskje hun glemte seg ut?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bra Camilla! :) 

Queen kom også med bra innspill synes jeg! Noe som kan hjelpe de å bremse i kombinasjoner er også å legge galoppbommer inni, etter hvor mange steg det er- for da må de vente og galloppere bommen i stedet for å rase i gjennom om de ikke har tid i kombinasjoner. 

Og det med premiesermoniene, så er det sjeldent damene tar av seg hatten, er for det meste menn som gjør det av en eller annen grunn.. :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, hennes tips var også veldig gode :) Nå rir jeg lite til ingenting av sprang på egenhånd, og treneren har de samme tankene som dere, så det er supert!  Jeg skal bruke mye bommer i dressuren fremover, og variere stegene mellom.

Ja, galoppbommer inni kombinasjonene er midt i blinken for oss! :)

Hmm, kan virke litt overlegent, men om alle damene lar være så får det nå bare være slik :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen tips til å kurere høydeskrekk når det kommer til hinder? Var ganske tøff i mine litt yngre og mer bekymringsfrie dager (ikke at jeg er spesielt gammal nå heller, da :P). Synes alt over 70 cm er skrekkelig skummelt nå. Setter det opp fra bakken og det ser veldig overkommelig ut - men når jeg rir mot det blir hinderet bare større og større og større.

Vil jo gjerne tørre å ri litt høyere enn rekker på 60-70 cm også! Problemet er jo også at alle hestene jeg rir sprang med er ganske urutinerte - vi har min, som gjerne stopper når ting blir for skummelt (nåja, noen sprangstjerne blir det nok aldri der!), så har vi en stor blanding som man må være "på" hele tiden, ellers løper han utenom, og vi har en som løper beint på alt som er av hinder, men som plutselig kan skjene ut til siden i hundreogførti - mens du henger igjen i lufta såklart.

Kanskje ikke den beste komboen noen av dem når jeg får sommerfugler i magen og nervøsiteten min kicker inn! :rolleyes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner til det Miriam! Har vel egentlig ett tips som gjelder; hopp gjevnlig. Typ ikke et halvt år mellom hver gang (ikke at jeg vet hvor ofte du hopper  :P ), men sånn at du får litt kontinuerlig trening både for deg og hesten. 

Har flere også altså, men det er i alle fall hovedpunktet for min høydeskrekk. 

Ellers så er det lurt å få hjelp av noen mer erfarne innen hoppning (om du ikke har det fra før), så du har en som kan stå og hjelpe deg inn til hinderne. En som kan se når du blir engstelig, og få deg ut av det. Selv blir jeg fort passiv, og da hjelper det å ha en som kan smatte litt eller si hva jeg skal så jeg kommer inn på andre tanker. 

Ri safe øvelser, som får hesten inn i øvelsen, og som loser den gjennom og får den til å tenke fremover - og at den skal over. For eksempel stuss-serier, hinder med travbom inn (da er det bare å trave normalt inn til bommen, og over bommen bare klemme med bena og gjerne smatte) og få deg selv og hesten til å tenke fremover over hinderne. Travbom inn i stuss-serier er også lurt. Når du blir trygg på det kan du jo for eksempel sette opp en stuss-serie med travbom inn, tre stusshinder også ett eller to steg til en rekk/okser som du kan sette opp litt etterhvert som du føler for det. Det er en veldig fin selvtillitssøvelse for både hest og rytter, og er sjeldent hestene ikke kommer seg ut av en slik serie. Alt en trenger å tenke på er å få hesten inn, holde den rett med ben på gjennom hele serien, og ha is i magen. 

Det er den verste komboen som finnes, det å være nervøs og skulle hoppe. Bruk masse tid og bygg opp selvtilliten til både deg og hesten, så kommer høyden etterhvert. Husk at høyden ikke teller, men det i mellom- selvom hinderne "bare" er 60-70 cm :)  

Endret av Augustina
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har høydeskrekk selv, selvfølgelig :P Og har ikke spesielt mange råd, annet enn som Augustina sier, å ri gjevnlig. Det å ha en trener eller annen kyndig person til stede tar ofte min skrekk helt bort. Det blir med ett mye tryggere da, og jeg glemmer ofte høydene. :)

Må og legge til at høyden jeg er redd starter allerede på 60, spesielt om det er okser :P

Endret av Camilla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med de over. Ri hinder ofte, gjerne kombinasjoner der siste hindret er litt større -slik at du får troen på deg selv og hesten.

Det fungerer hvertfall for meg -for det er for seint å snu midt inni en kombinasjon, hehe! :lol:

+ I anridningen bruker jeg alltid å tenke "Se opp- og veeeente på hesten, veeente".. Da blir jeg konsentrert om det og ikke "det går ikke, det går ikke", hehe!

Et annet tips er: se opp og over hindret. Med engang man ser hindret blir det stort, -se over og tenk at det er 50 cm.

ps.

Har en venninne som tar en paracet før hun hopper, hun sier det roer nervene og at hun tør mer..

Aner ikke om det fungerer, eller om det er plasebo-effekten.. :rødmer:

Endret av Queen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bare fordi de er MENN, uten evne til å multitaske (på godt og vondt :P ). Går ikke å være engstelig som oss damer og ri samtidig vett ;) haha :)

Flink han er da, hvor lenge har han ridd? :)

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå