Gå til innhold
Reiner

"For tykke ryttere"

Recommended Posts

14 minutter siden, mallilen skrev:

Nå gjelder dette kun mounted games (kurvene), men de er jo omvendt? På kraftig hest må rytter være lavere og lettere enn på lettbygd hest? Eller leser jeg dette feil?

Nei, de gjelder ikke bare mounted games, gjelder alle grener untatt kjøring og voltige, og skal være 10% lavere vekt/høyde på rytter på feltritt, det står i andre avsnitt :)

Jeg leser tabellen så den gir mening. 

Hvis jeg er erfaren rytter på 180 kan jeg ri ikke ri en lettbygd hest som er lavere enn 142,5cm, men jeg kan ri kraftig hest som er høyere enn 130. 

Endret av Eva

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere med islandshester. Hva er maks vekt dere ville satt på hesten?

0B767C70-E58D-4CF3-9637-407C4DF3AD9A.jpeg.e2584ea26d4ec2d673a05cbd0392dbc5.jpeg

Jeg kom over dette bildet på facebook i går og ble mildt sagt sjokkert over at noen som er så stor faktisk rir en så liten hest (ponny, i dette tilfellet).

Endret av Anananas

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Mitt inntrykk er at det du ser på bildet er ganske vanlig. 

Jeg ville vært så stor på en islandshest, og kan derfor ikke ha en sånn selv. Kunne kanskje ridd en på en tur som engangsforeteelse, men jeg hadde ikke syntes det hadde vært greit på daglig basis. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Maks vekt vil komme an på hestens størrelse og bygning,grov eller lettbygget type/kort eller lang i ryggen.Treningstatus.Rytterens kunnskap og balanse.Hvor lenge vedkommende skal ri.Hvor hardt vedkommende skal ri.
Ting kan være helt greit for en halvtime/time i ny og ne,men veldig ugreit på fast basis og ofte.Håpløst å si.
Ekvipasjen på bildet ser jo ikke harmonisk ut i den vinkelen og slik det er vist,men vil helst ikke si noe uten å ha sett dem live og kjenne mer til både hest og rytter.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg føler meg stor på islandshestene, men har slått meg til ro med at jeg tross alt er balansert rytter og jeg heller ikke veier mer enn en mann ville gjort. Jeg er bare lavere og chubby. Jeg ville dog ikke kjøpt meg en islandshest på 130 f.eks med den vekten jeg har idag. Hun jeg har på fôr og den jeg ridde tidligere var 140 og er vektbærende typer. 

Salka som @Catie1 hadde. 140 mankhøyde. Juni 2016
13442507_1715647608677362_86100709584005

Sveini som jeg rir sporadisk. ca 135 mankehøyde. Juni 2017, noen kg lettere. 
19396658_10158733593510447_4506513520553

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå