Gå til innhold
Reiner

"For tykke ryttere"

Recommended Posts

Fant denne på VG i går

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10101986

Er ikke 10 prosent litt lite?

Dette vil jo si at jeg burde selge alle tre hestene mine fordi jeg veier for mye.

Samboer'n driver så smått å lærer seg å ri, men altså han må jo ha Shire eller Ardenner for å kunne sitte på hest i følge dette, uten at han er overvektig i det hele tatt.

Jeg er helt enig i at ryggen til hesten kan bli ødelagt hvis rytteren veier for mye!

Hva syntes dere?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har alltid hørt 20%. 10% høres fryktelig lite ut. Det vil si at en ordinær stor brun ikke kan bære mer enn 55-65 kg og en fjording f.eks 40- 50 kg. Det utelukker en stor andel ryttere i så fall :S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

GAAAAH, ble så frustrert når jeg leste dette altså. Er det over hodet hold i dette?

Må kvitte oss med hestene våre alle på stallen vi i såfall. Bortsett fra hun som har shire da.

:blabla:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg sitter og lurer på hvem disse forskerne er? Er det hestefolk? "Litt" lite nyansert kanskje?

Det handler jo mye om hvordan denne tunge rytteren er kapabel til å ri riktig og få hesten til å bære rytteren med de riktige musklene også? En veldig tung nybegynner kontra en tung og erfaren og velbalansert rytter er det jo ganske stor forskjell på. Men er jo forsåvidt egentlig enig i at det er bra for både hest og rytter og være i god form da.

Og hester får da like gjerne ryggsmerter og halte bein uten tunge ryttere også, - det meste handler om rytterens kunnskaper og egenskaper til å ri riktig, og få hesten til å bære seg riktig? Det krever muligens mer av den tunge rytterens rideegenskaper for å unngå syk og skadd hest?

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vil nok gjerne ha litt mere info enn dette før jeg gjør meg opp en mening. Prøvde å google, men ble ikke klokere. Ikke fikk jeg opp artikkelen på "journey of veterenary behavior" heller. Aner ikke hva den siden er engang.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som de andre, vil gjerne ha litt mer holdefast. Dette ser litt uferdig ut rett og slett. Og satt å leste litt om NL'en her om dagen og det gir helt andre kg på rytter enn det som dette gir. Så det spørs om denne artikkelen stemmer ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greier heller ikke å lete opp forskningsartikkelen, men jeg fant en annen en om samme emnet: (Link til forskningsartikkelen i artikkelen)

http://www.horsescie...horse-carry.php

The scientists base their findings on detailed measurements taken of eight horses that were ridden while packing anywhere from 15 to 30% of their body weight. The horses ranged in size from 400 to 625 kilograms (885 to 1375 pounds).

When carrying 15 and 20% of their body weight, the horses showed relatively little indication of stress. It's when they were packing weights of 25% that physical signs changed markedly, and these became accentuated under 30% loads.

The horses had noticeably faster breathing and higher heart rates when carrying tack and rider amounting to 25% or more of their body weight. A day after trotting and cantering with the heftier weights, the horses' muscles showed substantially greater soreness and tightness. Those horses that were least sore from the exercise had wider loins, the part of a horse's back located between their last rib and croup.

Based on these results, the study's authors recommend that horses not be loaded with greater than 20% of their body weight. A 545-kilogram (1200 pound) horse, then would be best off carrying no more than 109 kg (240 lbs) of tack and rider.

Interestingly, this research from the Ohio State University Agricultural Technical Institute has concluded with the same weight guideline that the US Calvary Manuals of Horse Management published in 1920.

Edit for å understreke at dette er en annen forskningsartikkel enn den som er omtalt i hovedinnlegget :)

Endret av Eli
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er så elendig i engelsk, et mega kort resyme? Googl oversettelsen blir vel så som så og jeg vet ikke om jeg kan vente til jeg får noen til å oversette for meg, har gjetta meg til noe, men om det er rett aner jeg ikke og er det ET ord jeg ikke forstå, ja da dette alt i grus :rødmer:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enkelt oversatt; studien er foretatt på åtte hester melllm 400-625 kg (hvis jeg hsuker rett her nå :P). 25% og mer førte til mer stressede hester og ømmere muskler etter en dags arbeid. Anbefaler 20% som maks på bakgrunn av funnene.

Endret av duredilla
  • Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det står jo ingenting om 10% her? Ja, selvfølgelig vil hesten ha mindre synlige fysiske tegn jo lettere vekt den har på ryggen- men står det jo at det ikke anbefales at hesten bærer over 20% av egen kroppsvekt? Høres mye mer sannsynlig ut, spør du meg.

Tvillingmamma: De har testet 8 hester mellom 400 - 625 kg, og de er testet med mellom 15-30% av egen kroppsvekt på ryggen. Når de hadde 15 - 20 % av egenvekt på ryggen viste de lite tegn på stress, ved 25% kunne man godt se det forandringer hos hesten og de ble enda sterkere ved 30%.

Etter å ha gått med 25% til 30% på ryggen, kunne man se at hestens pulsen økte og hjerterytmen ble raskere. I tillegg kunne man se det på musklaturen etter endt forsøk. De hestene som var minst "såre" etter trening, var de med bredest hofter.

Undersøkelsen anbefaler at maksvekt for en rytter er 20% av hestens vekt.

;)

(Edit: skrifeleifer)

Endret av Wangii
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg holder meg til det jeg en gang lærte: en overvektig rytter som er i balanse er bedre enn en normalvektig som ubalansert.

• Like 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det kommer jo egentlig ikek frem noe om 10% her? Ja, selvfølgelig vil hesten ha mindre synlige fysiske tegn jo lettere vekt den har på ryggen- men slik jeg ser det så står det jo at det ikke anbefales at hesten bærer over 20% av egen kroppsvekt?

Tvillingmamma: De har testet 8 hester mellom 400 - 625 kg, og de er testet med mellom 15-30% av egen kroppsvekt på ryggen. Når de hadde 15 - 20 % viste de lite tegn på stress, ved 25% kunne man godt se det forandringer hos hesten og de ble enda sterkere ved 30% av egenvekt.

Ved 25% av egenvekt og opp til 30% på ryggen, kunne man se at pulsen økte og hjerterytmen ble raskere. I tillegg kunne man se det på musklaturen. De hestene som var minst "såre" etter trening, var de med bredest hofter.

Undersøkelsen anbefaler at makxvekt for en rytter er 20% av hestens vekt.

;)

Den siste artikkelen er fra en helt annen undersøkelse :). I den første artikkelen står det 10%, i den andre står det 20%

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

20% er jo dobbelt så mye som 10% hvis man stiller de to artiklene opp mot hverandre. Synes det er litt rart at det ikke går an å finne underbyggende forskningsartikkel fra hun Randle, men det er mulig at forskningen hennes er så ny at den ikke er publisert enda?

Hvis en 545kg tung hest kan bære opp til 109 kilo(da med utstyr etc), da vil vel de fleste normaltveiende (innen et vidt spekter) kunne ri de fleste hester?!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes 20 % er for mye jeg da. Det betyr at min ganske slanke hest skal bære opp til 120 kg. Da VET jeg at han hadde protestert og sunket sammen kraftig i ryggen. Opp til 15 % synes jeg er en grei pekepinn, men selvfølgelig må man se an individet.

• Like 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den siste artikkelen er fra en helt annen undersøkelse :). I den første artikkelen står det 10%, i den andre står det 20%

Ja, jeg var bare litt ivrig. Redigerte litt på det når jeg så at det var forskjellige ;)

Jeg synes 20% høres mer sannsynlig ut enn 10%, men jeg tror ikke det går ann å få korrekte mål på dette. Vil tro det er ganske individuelt både fra hesten og rytteren sin side.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror det kommer an på individet.

I mine ører klinger det riktig at en 350 kg islandshest kan gå med 70 kg på ryggen. Er den opp mot 400 så kan den gå med 80. (Snakker slanke og veltrente hester altså)

Men jeg ville ikke satt så mye på en spinklere ponni med samme vekt f.eks.

Det samme med store hester. Ikke alle er kraftige og robuste selv om de veier mye. Prosenttall kan gi en pekepinn, men man bør ikke følge dem for enhver pris. Det er også forskjell på en og annen økt med tung rytter enn å gå fast med tung rytter. Også er det stor forskjell på en rytter i godt balansepunkt og en rytter som enten er ubalansert eller har grove sitsfeil som gir en dårlig trykkfordeling.

Man bør jo i det minste tenke seg om når man er i øvre sjiktet eller litt over.. Avlastende sete, kanskje droppe mye nedsitting i trav, hyppige pauser, alternativ trening, erstatte noen økter med tømmekjøring eller annet arbeid uten rytter.. Leie turer(så kanskje man raskere går ned de ønskede kiloene osv).

Også synes jeg det er forskjell på å være stor og tung over tid, og på å være det i en periode, det være seg etter fødsel, skade eller annet.

Har man veid 90 kg i årevis så ser man etter en hest som tåler 90 kg liksom. Hvis man egentlig er en 60 kg, men f.eks får barn og bikker 80 så tenker jeg at man kan beholde den hesten man har, ta litt hensyn og jobbe med vekta.

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Enig med Hilde Victoria, jeg tenker rundt 15 %. 10 er veldig lite, men 20 er mye igjen...

Jeg holder meg til det jeg en gang lærte: en overvektig rytter som er i balanse er bedre enn en normalvektig som ubalansert.

Jeg holder meg til min egen logikk, at en lett balansert rytter er best, og at både tunge og ubalanserte ryttere må ha ekstra hensyn og legge inn alternativ trening i tillegg (leie, kjøre, longere, lange tøyler, arbeid for hånd, håndhest etc).

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vil jo også si at type hest, hvordan den er muskelsatt osv har mye å si her. En hest som bærer rytter rett på skjelettet får jo større belastning enn en hest som bruker ryggen riktig for å bære rytter. En normalvektig, godt muskelsatt hest har jo en helt annen forutsetning for å bære rytter enn en bælfeit og umuskulert hest har!

Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk 2

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Man må se an hesten og bygningen. Enig i at 20 prosent fort blir mye, og man MÅ så klart gå utifra normalvekten til hesten. En hest som veier 100 kg for mye bør jo ikke bære 20 kg mer plutselig.

10% syns jeg er helt idiotisk. Jeg har undersøkt så mange hestekropper at jeg tør påstå at tilpasning og balansering av sal er langt viktigere enn vekt på rytter.

Jeg har likevel litt tanker om dette med min minihest, jeg sitter sjelden en hel time i salen, er jeg på en lengre tur hopper jeg av og leier i skrittepauser osv. Rir jeg på bane er det nå for tiden ikke stort mer enn 20-30 minutter effektiv ridning.

Anslår at han veier 400 kg, jeg veier på ingen måte 40 kg :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes 20 % er for mye jeg da. Det betyr at min ganske slanke hest skal bære opp til 120 kg. Da VET jeg at han hadde protestert og sunket sammen kraftig i ryggen. Opp til 15 % synes jeg er en grei pekepinn, men selvfølgelig må man se an individet.

Enig der. Min skal også kunne bære 120 kg, og det vil si jeg kan bli dobbelt så stor... Synes det er mange nok kg han allerede har på toppen jeg, og skal ned noen kg.. MAX 15% på toppen av han når han er godt musklet, og generelt andre hester i mine øyne. Selv om man må se ann individet, type, bygning osv.

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den første artikkelen sier jo ingenting om hvordan de kom fram til 10%. Mulig det står i originalartikkelen, VGs evne til å gjengi forskning er jo litt tvilsom...

Forskning er også sjelden entydig. Fordi èn studie sier en ting, betyr ikke det at det er sant. Den andre studien har kommet frem til at 20% er den magiske grensen http://www.equinews.com/article/horses-weight-carrying-ability-studied

Litt mer overkommelig for de fleste av oss. (skulle jeg forholdt meg til 10 % måtte jeg ha kommet under 40 kg, og da er jeg redd jeg ikke ville vært i stand til å ri så mye...)

Her påpeker de også faktorer som kan være bestemmende for hestens evne til å bære vekt: "Considering loin width, horses with wider loins experienced less muscle soreness than horses with narrower loins after exercise when carrying a heavier load. Results of this study suggest that, for lighter riding horses, a total weight (rider, saddle, other equipment) not in excess of 20% of the horse's body weight is quite acceptable and does not stress the horse. The authors indicate more studies considering total loin area and muscle depth as well as hoof size could be helpful in determining weight-carrying capacity of light riding horses."

Så en 400 kg fjording kan ha større bæreevne enn en 400 kg araber, dersom den er bredere over lenden.

De glemmer litt at hvordan rytteren sitter oppå har innflytelse, men om man skal lage en generell regel kan man jo ikke regne med at folk har nok selvinnsikt til å vite om de har en skranglete eller stabil sits og hta hensyn til det. Saltilpasning og vektfordeling må jo også spille en enorm rolle her.

Når det er sagt, så sier det seg selv at det er lettere å bære en lettere rytter enn en tung en. Selv om en tyngre, balansert rytter kanskje er bedre enn en lett skranglete rytter, så er jeg enig med Nimbus i at det aller beste må være en lett og balansert rytter. Men det er ikke alltid det er mulig å få til det ideelle.

• Like 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes forresten det er helt forkastelig tittel på artikkelen. Tykk og for tung er ikke synonymt! Spesielt ikke i denne sammenheng, der man gjerne må være under 40 kilo for å kunne ri med sal...

• Like 10

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå