Gå til innhold
miriam

Beskytter FEI rollkur-ryttere?

Recommended Posts

Dressuren sålangt i OL er mye omdiskutert, spesielt etter at bilder av Patrik Kittel ble publisert hvor Scandic hadde mulen dypt begravet i bringen. Etter dette har hatmeldingene haglet på FEIs facebookside, hvor verdens hestebefolkning krever et skikkelig svar - hvorfor er dette tillatt under OL? FEI på sin side har kun kommentert med noen få linjer om at bildene er "noe ufine", men at alt gikk fint for seg på oppvarmingen - og de burde virkelig vite det, siden de har egne stewarder der. Resten av innleggene har blitt ignorert. Noe har også blitt slettet, spesielt bilder som legges ut.

Treningbanen er tildekket med tekstiler og papir så ingen skal få innsyn. Ikke engang presse får tilgang til treningsbanen mens rytterne rir. Nå har det til og med blitt sluppet film hvor 2-3 ryttere rir hesten i rollkur.

Er det slik at FEI går mot egne regler, og beskytter om rollkur-rytterne? Kan man regelrett mishandle hesten til topps - og i verste fall få en dask på lanken? Eller har de lagd reglene såpass tvetydige at de selv benytter seg av dette 10-minutters smutthullet?

... Eller bunner kanskje alt dette i penger, sponsorer og trynefaktor?

Endret av miriam

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tror ikke akkurat FEI beskytter noen, men at det handler om at endringer ikke skjer over natten. Dette er en god innarbeidet treningsmetode, og det er nok like urealistisk for dem som for oss at dette skal forsvinne over natten. Så det viktigste er vel kanskje holdningsarbeid og innføring av alternative treningsmetoder. Resultatet av arbeidet kommer nok litt etter litt, men jeg tviler på at man blir kvitt Rollkur på en god stund enda. Ting tar tid :)

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

også banner de alle som poster linker til epona videoen på fb sidene sine.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gjør de det og? Har bare fått med meg at de sletter jevnt unna når bildet av Parzival med munnen på vidt gap kommer opp...

Men FEI har vel egne dommere, egne stewarder, egne... alt? Synes det er flott at en så dyktig rytter som Dujardin blir belønnet med gull, men når Cornelissen kommer på andreplass med over 88%... da begynner jeg å lure på om hele FEI er gjennområttent? At veivede tunge, åpen munn og harde hender er ikke noen "big deal"?

... Det kan vel umulig bare være meg som sitter med den tanken?

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg synes det virker helt absurd. HVA er problemet med å la tilskuerene få se oppvarmingen? Det skal ikke være sånn at hvis man rir i toppen så er det fritt fram å behandle hesten etter "use & abuse" prinsipp! Blir spennende å se om arrangørene i OL blir anmeldt eller om dette blir feid under teppet.

Arrangörene i Bökeberg i Sverige ble anmeldt i fjord pga at ingen stoppet deltagerene fra å drive med "fencing" på oppvarminsbanen (rening stevne).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Capone

Ja, jeg synes FEI beskytter rytterene. Altså, når de har bildebevis på at hesten(e) blir ridd i rollkur, og ikke bare et engangstilfelle heller, men flere bilder, og de likevel klarer å prestere å si at de bare var "noe ufine" - nei, vet du hva.. Blir så oppgitt! Det er jo FEI selv som har laget et forbud mot rollkur, og tilogmed laget tegninger om hva som er lov istedenfor rollkur.. Likevel så godtar de at folk rir rollkur? Grr. :angry:

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å begynne å nekte noen å snakke og protestere på noe som er galt, gjør bare at folk snakker enda høyere og kreve at ting blir tatt tak i..

• Liker 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan fint være med på at publikum ikke får full tilgang - eller tilgang overhode på trenings/oppvarmingsbanen. Å ha folk som kommer og går i ett sett KAN jeg forstå kan være forstyrrede.

... Men å ikke tillate presse er det som skurrer mest hos meg. Det er jo kun der en evt renvasking av FEI og rytterne skjer? FEI kan si hva de vil, hos meg har de overhode ingen troverdighet lenger. Synes det er flott at Epona er på saken, de har jo også stilt spørsmål til FEIs bruk av stewarder tidligere;

Endret av miriam
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg håper alle poster den videoen på sin egen facebook side. Dette må spres så godt man bare kan.

Jeg kan overhode ikke forstå at publikum på oppvarmingsbanen er mere forstyrrende enn publikum ellers. Lukter høgg denne holdningen fra FEI.

• Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser at noen har startet en kampanje der man boikotter sponsorene(utstyrsleverandører/produsenter) til de rytterne som rir rollkür. Har noen en oversikt over hvilke leverandører/produsenter dette gjelder? Ønsker personlig ikke å støtte denne form for "ryttersport" økonomisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vet horseware sponser noen av de. DESVERRE ! :( Vil gjerne vite hvilke andre som gjør også.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om man skal boikotte sponsorer, tror jeg det er lurt å informere de om det. Feks forfatte ett brev på facebook, som man ber de som er enig i kopiere og legge inn på facebook siden til sponsorene. Feks,

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ingen problem med å sende brev til sponsorene(holder meg fortsatt utenfor FB), men da må jeg nesten vite hvilke det gjelder. Brev til Horseware skal forfattes, så tusen takk for tips der. Kan evt. legge ut kopi av brevet her inne, så kan de av dere som har FB mer enn gjerne kopiere.

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hele debatten er desverre ikke svart-hvitt. Jeg kommer ikke på noen som helst måte til å ta noe side, da informasjonen som har kommet ut offentlig ikke har vært tilstrekkelig for å gjøre akkurat det. Men angående FEI og om de beskytter rytterne sine (edit: som f.eks. Patrik Kittel), så vil jeg si at de til en grad gjør det. Dette er idrettsutøvere - FEI er deres organisasjon. Dersom FEI henger ut rytterne, mister de tilliten de har bygget opp og rytterne mister et av de viktigste støtteorganene sine. Om de går imot en rytter offentlig, hardt og brutalt, kommer det til å skje en kjedereaksjon. Og mine erfaringer er at FEI, som enhver annen idrettsorganisasjon har mer gående i kulissene enn vanlige folk får vite om.

Forøvrig kan jeg si at jeg ikke syntes noe om hvordan epona jobber. Jeg vet selv hvor ekstremt mye makt jeg har som fotograf, og jeg har ingen planer om å ødelegge noens liv på den måten. Å bruke min makt på den måten. Det er andre veier å gå for å få rettferdighet enn offentlig uthenging i gapestokk. Jeg velger å leve i år 2000 - og ikke på 1800-tallet. Om vi skal få rettferdighet for hestene, må vi alle tre ned fra våre opphøyde talestoler og diskutere hva som egentlig er problemet. Og da går det ikke å angripe enkeltpersoner som følger de reglene som er satt. For meg er en mann fremdeles enn mann.

(edit) For å legge til, jeg syntes at Epona spør noen veldig viktige spørsmål. Spørsmål som må bli spurt. Hvordan de går frem for å svarene er vel det jeg heller setter spørsmålstegn ved.

Endret av Fancy
  • Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Og da går det ikke å angripe enkeltpersoner som følger de reglene som er satt. For meg er en mann fremdeles enn mann.

De følger jo ikke reglene. Rollkür er forbudt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De følger jo ikke reglene. Rollkür er forbudt

Om jeg ikke tar helt feil, var hele Kittel-episoden før rollkürloven ble satt i gang. Jeg burde kanskje preisert at det var den jeg hovedsaklig refererte til. (Skal legge det til.)

(edit)Og om man ser noen bryte loven utenfor konkurransebanen og i det virkelige liv, tar man da affære, filmer og henger dem ut i gapestokk? (Hvilken rett har man til å heve deg over dem?) Eller kontakter man myndighetene?

Endret av Fancy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om jeg ikke tar helt feil, var hele Kittel-episoden før rollkürloven ble satt i gang. Jeg burde kanskje preisert at det var den jeg hovedsaklig refererte til. (Skal legge det til.)

Mye mulig at det var den episoden som utløste rollkürloven. Men uansett så er det per dags dato forbudt, og ryttere som fremdeles utøver rollkür bør bli sanksjonert på en eller annen måte. Å boikotte sponsorene er en god start og jeg setter veldig stor pris på om du MarteJ legger ved brevet du har tenkt å sende til horseware. Sprer det gjerne videre på facebook.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

(edit)Og om man ser noen bryte loven utenfor konkurransebanen og i det virkelige liv, tar man da affære, filmer og henger dem ut i gapestokk? (Hvilken rett har man til å heve deg over dem?) Eller kontakter man myndighetene?

Man kan snakke med de, snakke med sponsorene deres, ta videoopptak og levere til både FEI og myndighetene? Men å benytte seg av medier som facebook gjør at ting spres litt fortere og at sakene gjerne ender opp med mer publicitet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider