Gå til innhold

Recommended Posts

En av mine favoritt raser :D

Vis fram din døl, eller en andres døler!

I dag har vi en døl, ei hoppe uten pass (egen hingst på egen hoppe året etter at det ble forbudt). Hun har likevel god stamme med flere 1premierte hopper og hingster! Hun lyder navnet Maya og er verdens beste potet! Har hatt henne siden hun ble født i 2000, og hun kommer nok alltid til å bli værende her :)

DSC08356.jpg

IMG_6211.jpg

IMG_7751.jpg

IMG_2364.jpg

Vi har også hatt, i mine øyne, verdens vakreste hingst! Sander, etter Sogna Blæsen. Han er nå vallak og er solgt til østlandet:

IMG_8038.jpg

IMG_8027-1.jpg

IMG_8029.jpg

IMG_8050.jpg

IMG_3315.jpg

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dølen her heter Odin (Fagerlig Svarten). Han har hestepass og er en 20 år gammel vallak. Tror han fortsatt er litt hingst, ble kastrert sent. Elsker å tygge på treverk og løpe. Tror verden handler om bare han, og blir like overrasket hver gang den ikke gjør det. Trygg, stabil, sprek og snill hest! Fin å både ri og kjøre med.

Er en stor og kraftig dølagamp, hele 166 høy og veier et godt tonn når han er beitefeit. Vi kjøpte han fra Harran i Trønderlag for 3 år siden, og er strålende fornyød! Er også ekstra koselig at gamle eieren hans kommer på besøk innimellom og rir/er hos oss. Her hjemme er han fortinnsvis min kjære samboer sin havregamp. Han ville ha en Shire, men fikk streng beskjed om å ta til takke med en døl. Så da ble det denne karen!

P3300052.jpg15_-775625325.jpgP3300035.jpgDSC00541.jpg

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må slenge inn et par bilder er tuppa mi også da. Dølahoppe, 07 -modell, e. Randsvarten. Har blått pass (morfaren var ikke kåret da han bedekte mormora).

Hun er ikke store jenta (har ikke målt henne, men vil tro at hun er ca.150 cm). Utrolig snill, og har vært midt i blinken for min første egne "gjøre-alt-selv"-hest. Kjøpte henne som åring, og har vel aldri angret på det.

Tulla og bestekompisen for 3 år siden:

P6160028.jpg

Tulla - i dag:

DSC_0187.jpg

Edit: æsj - pc'n vil ikke samarbeide med å snu det siste bildet, så dere må bare skakke litt på hodet - beklager :P

Endret av Tulla
  • Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så utrolig flotte hester! Alltid ønsket meg døl, men det ser ikke ut som det blir mulig ;) skal i alle fall kose meg med deres bilder så bare spam i vei :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hoho, her kommer jeg til å spamme med bilder :P

Dølen min heter Lillebror Lynet men han har mange navn...kommer helt an på humøret x) Han er født i 2010 etter Øijo U, Midnatt Stjerna ue.Jonsvarten og ble kastrert i April. Håpet var Stav men pga diverse årsaker som oppstalling osv så ble han "tante" og ser ikke ut til å lide noen nød. Han er en hest med masse framdrift og arbeidslyst. Han er bare tømmekjørt, har ikke kommet så langt med vogn enda pga min manglede kunnskap på det område men pytt pytt..har ikke hast. Herlig lynne på han og lærer fort :)

"Hvem er det?"

IMG_9990.jpg

"En ny kompis!"

IMG_9974.jpg

IMG_0178.jpg

IMG_0161.jpg

IMG_0062.jpg

Bromance på høyt plan...

IMG_0051.jpg

IMG_0019.jpg

IMG_0015.jpg

IMG_9419.jpg

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min aller første egne hest het Skrims Linnea (ikke reg.), født i 03:

Linneasommeren2006.jpg

Linneasover.jpg

Ei avslappa frøken som heller stoppet og sto og hang enn å freake ut, uansett hva folk måtte finne på av tull

ryttertilvenningmedLinnea1.jpg

Min andre døl het Maurud Svarten. Tidligere skogsarbeider, kjørehest fra Alvdal til røros og fast gjest på countryen på Vinstra hos eier før meg:

hester116.jpg

DSC_0079.jpg

En virkelig kjekk og grei fyr.

Min foreløpige(håper jeg) siste døl var den utrolig vakre og fantastiske lærehesten Shanti (ikke reg.). En dame som lærte meg utrolig mye.

hestebilder544.jpg

På den ryggen var man alltid trygg, lærte alltid noe nytt og hadde det bestandig moro

Shanti var DIGER, men alikevel en hest som kunne både det ene og det andre når man bare fant seg til rette på ryggen hennes. Som tidligere fjellhest var hun 100% i alle de situasjoner man kunne putte henne i.

hestebilder047-1.jpg

Endret av Sol
  • Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dølahester liker å bade de og :-) Her er Maya, beste hesteklumpen som tilhører Bitten&Betty og mannen hennes. Meget glad i den hesten, ikke jeg som bader med henne her da. Åååh Maya Maya Maya :183066bd:

IMG_2396.jpg

• Liker 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er min type hesterase, ingen tvil om det.

Jeg selv har en dølavallak på seks år. Hans fulle navn er Juulsvarten, men han blir omtalt som Svarten til vanlig (eller klædden). Han er en ordentlig nydelig guttebass, som jeg elsker veldig høyt. Bruker han til turridning og lett dressur, er ingen sprangstjerne dessverre. Han er kjørt inn også, så dette er en av mine stallvenninner sin oppgave å drive på med, da jeg ikke kjører så mye.

post-503-0-17488300-1366049948_thumb.jpg

post-503-0-85641000-1366050015_thumb.jpg

post-503-0-80171700-1366050045_thumb.jpg

post-503-0-66877400-1366050091_thumb.jpg

post-503-0-88219200-1366050220_thumb.jpg

• Liker 3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jippi, det finnes en dølatråd her jo! :D

Jeg har er dølamerr født i 2011 e: Myklar, u: Diserudsokka, ue:Georg.

Kjøpte henne i apri i fjor, da var hun 11 mnd. Vi holder for tiden på med innkjøring, og det er bare sååå gøy!

Planen er en altmulighest, men hovedinteressene er kjøring, dressur og tur.

post-545-0-21963800-1373661471_thumb.jpg

• Liker 5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gøy at det er flere med døl her, synes det virker som at dølainteressen er på tur opp nå? Veldig mye aktivitet på dølahestsidene på Facebook i allefall :)

Fra og med i dag er jeg eier av denne karen

post-4-1373662159,44.jpg

Han er etter Ramsvik Prins og Skadi :) 4 år gammel vallak, mye kjørt med og litt ridd :) han skal "bo" hos søster Lisa en liten uke, også blir han med henne opp til Trøndelag - hjem - ( :D ) neste helg. Counting days now :-)

• Liker 11

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så gøy, gratulerer!! Hva heter gutten da, Eli? Må jo snike på nhest, prøver å komme meg litt inn i linjer mm ;)

Det virker som det begynner å bli ganske bra interesse, ja. Var på NM siste helga i juni, og det var ihvertfall mange og flinke dølaekvipasjer der :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Han heter S nøprins:) Synes han er superflott, gleder meg så vanvittig til han kommer :D Har sett litt bilder fra NM ja, og ser ut som det er mange fine eksemplarer. Kommet en del nye føll i år også, så da er det lov å håpe på at rasen kan fortsette å bestå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Døler er så flotte! Den dagen det blir hest på meg (oss ;)) må en av dem være en døl, sånn at mannfolket på to meter har noe å ri på. Så kan jeg lære meg å kjøre  :kjepphest:

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Døler er så flotte! Den dagen det blir hest på meg (oss ;)) må en av dem være en døl, sånn at mannfolket på to meter har noe å ri på. Så kan jeg lære meg å kjøre :kjepphest:

Oss? Er du gravid? :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Oss? Er du gravid? :D

Nei herlighet, venter litt med det :D Med oss mener jeg meg og kjærestemannen, han har gitt klar beskjed om at når jeg kjøper hest så skal han få være med på leken :P Når det blir bebis her får nok hele EF vite det i egen tråd eller noe, føler mange av dere er nærmere venner av meg enn flere av de jeg omgir meg omtrent til daglig  :lol:

• Liker 6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest MariaR

Så moro altså, Eli! Gleder meg sånn til å hilse på, og skjønner godt du er utålmodig med å få han hjem! Men ei uke går egentlig ganske fort altså, jeg lover ;)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gleder meg STORT til mister Beitefeit (på dette bildet til venstre , haha) kommer hjem fra beitet, opptrening starter asap.

post-503-0-25969900-1373827773_thumb.jpg

• Liker 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så moro altså, Eli! Gleder meg sånn til å hilse på, og skjønner godt du er utålmodig med å få han hjem! Men ei uke går egentlig ganske fort altså, jeg lover ;)

Åh,ja, håper det.. Hjelper ikke på å få tilsendt bilder og video av ham :wub:  Gleder meg sånn..

Ser ut som han nyttiggjør seg beitet ja @Martehelene :D Men fin da :) Lenge til han kommer hjem?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh,ja, håper det.. Hjelper ikke på å få tilsendt bilder og video av ham :wub: Gleder meg sånn..

Ser ut som han nyttiggjør seg beitet ja @Martehelene :D Men fin da :) Lenge til han kommer hjem?

Siden han ennå er ung har han fått en lang, god ferie :). Henter han første august(stallen vår er stengt fra 1 juli til 1 august) og da har han vært borte i 1 måned og 21 dager. Men siden gampelars bare er 6 år synes jeg han har godt av en lang ferie - så får heller jeg slite med å få han ned igjen i vekt :). Jeg synes selvsagt han er nydelig, men din nye øyensten ble jeg forelsket i via bildet altså - nydelig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, ser den altså, det blir da alltids "alvor" :) tusen takk,  min er bare fire han også, så blir vel å ta det rolig med ham også tenker jeg :)

• Liker 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

awww, sannelig er det mange fine eksemplarer av disse her ja. Tror jeg hadde slitt om jeg skulle valgt meg hest. Men synes det er litt rart at det er så lite føll ute av døl? Ja jeg må jo snoke litt rundt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider