Gå til innhold
Christina

Vis oss din stall

Recommended Posts

Det vises kanskje ikke så godt her, men er det eneste bildet jeg har av stallen:

Stallen jeg står i nå har 8 bokser, de fleste er 4*3, men er også noen bokser som er bitte litt mindre enn det.

4 bokser på hver side av stallgangen, og så er det mulighet for å spyle hesten i ene enden :)

IMAG0633.jpg

Elsker den BREDE stallgangen, men dessverre er den ganske glatt.. ;)

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har en liten stall hjemme, hvor vi har våre egne hester. Er kun tre bokser, et kombinert sele/fôrkammer, et dekkenhjørne og en bred stallgang for vogn. Har to luftegårder hvor den ene er ca 3-4 mål, og den andre rundt 4-5 mål. I tillegg til en gummigrop på 18 m diameter.

stall-15.jpg

stall-17.jpg

stall-19.jpg

stall-21.jpg

Kort vei til luftegårdene

stall-23.jpg

stall-14.jpg

Luftegårdområdene, den ene er delvis skjult bak trærne

stall-4.jpg

Gropa (før vi fikk rydda unna duken som ligger på siden...)

stall-5.jpg

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stallen min har pappa og jeg bygget selv, med gjenbruksmaterialer fra en gammel barnehage. Den består av 3 bokser, hvor 1 er stor og 2 er små, lite forrom, rom til diverse utstyr og salrom.

I tillegg har jeg lagerrom/dekkenrom i låven. Den er veggisolert (!), men det ble alt for varmt når hestene står inne, så vi har åpnet taket med ventilasjonsrister slik at det blir litt utlufting. Alle boksene har et lite vindu, og har åpen løsning slik at hestene kan klø/krangle med hverandre. Alt ettersom humøret.

Forsiden av stallen

IMG_0713.jpg

Stelleplass

IMG_0712.jpg

Stallen innvendig (er rotete, driver storrengjøring med maling osv)

IMG_0715.jpg

Salrom

IMG_0714.jpg

Som regel er alle hestene ute, her har de 5 mål å boltre seg på med stort telt de kan gå ut og inn i som de selv ønsker. I teltet har jeg flis, og halm når jeg får tak i.

Uteområdet er egentlig bare et gjorde, og vi har drenert en del. I tillegg har vi planer om å bygge opp, duke og gruse mer nå, slik at det blir tørrere ved porten og teltet.

Uteområde

IMG_0711.jpg

Om sommeren leier jeg 35 mål sommerbeite med variert terreng, litt skog og elv som renner gjennom, 1 mil herfra.

Beite

IMG_0039.jpg

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så fint dere har det! Jeg har ikke noe den samme standarden. Alt har liksom bare vært "midlertidig" hos meg, siden vi har skullet flytte lenge, men jammen ble det ikke hele tre år på det "midlertidige" stedet :)

Vi har nettopp flyttet, og ikke rukket å ordne noen utegangsstall til hestene enda, på grunn av at vi har hatt mer enn nok med å pusse opp hus. Derfor har jeg kjøpt en 50 kvadrat stor plasthall som hestene skal bo i vinter. Håper det fungerer. Har en annen stall med to bokser om det blir krise, men jeg har et stort ønske om å ha dem ute da de har vært så friske og fine de årene de har bodd ute. Ikke noen fyllinger, og ikke noen luftveisinfeksjoner eller noen ting.

Sånn ser hallen ut:

hall2.jpg

hall1.jpg

hall2.jpg

Og her er stelleplassen/skoplassen etc.

Iphone060.jpg

Vi har nå bodd tre år på denne plassen:

ba060467.jpg

f38381a5.jpg

d714a94f.jpg

Oktober610010.jpg

Oppbindingsplass utenfor stallen.

30d8a377.jpg

5cc097b5.jpg

Uteområdet gikk et stykke ned i skogen, og frem i "gården" mot huset vårt.

Fôrhekk med tak:

29727d5e.jpg

Sett forfra - ignorer rotet. Hadde flyttet hestene på beite, og gubben drev og "ryddet" med traktoren :D

testrundecanond60016.jpg

Hadde først en fôrhekk med ring øverst, men måtte bytte den ut da de gnukket av seg all mana.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest 86-modell

Så fine staller da :thumbsu: Vi har hestene hjemme på egen gård, der vi har villsaudrift i tillegg. Det vil si at det er stall i den ene delen av bygget og inneplass til sauene i den andre (de er utegangere, sauene, men må jo ha tilgang å tørr plass uansett). I stallen har vi tre bokser, to store og en litt mindre. Så har vi en stor luftegård, og fem forskjellige beiter (hestene bruker bare to - tre av de). Skal se om jeg får lagt inn bilder.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Gropa (før vi fikk rydda unna duken som ligger på siden...)

stall-5.jpg

Øh, hva bruker man ei gummigrop til? biggrin.png

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Så fint dere har det! Jeg har ikke noe den samme standarden. Alt har liksom bare vært "midlertidig" hos meg, siden vi har skullet flytte lenge, men jammen ble det ikke hele tre år på det "midlertidige" stedet :)

Vi har nettopp flyttet, og ikke rukket å ordne noen utegangsstall til hestene enda, på grunn av at vi har hatt mer enn nok med å pusse opp hus. Derfor har jeg kjøpt en 50 kvadrat stor plasthall som hestene skal bo i vinter. Håper det fungerer. Har en annen stall med to bokser om det blir krise, men jeg har et stort ønske om å ha dem ute da de har vært så friske og fine de årene de har bodd ute. Ikke noen fyllinger, og ikke noen luftveisinfeksjoner eller noen ting.

Sånn ser hallen ut:

hall2.jpg

hall1.jpg

hall2.jpg

OTer litt, men hvor har du fått kjøpt drm hallen, og hva ligger den på i pris? Så kjekk ut :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

stall.jpg

Ren, LUFTIG og ryddig stall! Boksene er 3x4 meter, og stallgangen breeed <3 Blir dog veldig kaldt på vinteren, brrrrrr!! Men godt for hestene! :)

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

To bilder herfra. Skal få tatt fler:-)

1. Store stallen sett fra veien
2. Stallgangen med vaskeboks til høyre og 3 rader påsaling til venstre.

Storestallen har tre rader med bokser i bredden. 14 bokser inne og 7 utebokser på ytterste rad. I lillestallen er det 8 bokser- 4 utebokser på hver side, som på bildet er til høyre for storestallen m/garasje til lagring av vogner. Så totalt 29 bokser.

post-14-134472978314.jpg post-14-134472980345.jpg
Boksene er 3,5 x 4 meter:-) Så er det 3 store utstyrsrom, 1 lite utstyrsrom, 1 fôr rom, 1 toalett, 1 kontor/kjøkken og en liten "sitte på preike" krok. Så har vi loft og ett ekstra skur til lagring av spon:-)

Edit: lagt til ett bilde jeg tok med helikopter for noen mnd siden

551624_10150927232730190_873191348_n.jpg

Endret av julnil
  • Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Øh, hva bruker man ei gummigrop til? :D

Løslongering. :) Har et løst underlag med gummi i bunn, så hestene må jobbe når de går der ute. De lærer raskt at de må jobbe med ryggen, og bygger godt med muskler på overlinja.

Nå har jeg travere, og varmblodsen jobba ikke ryggen i det hele tatt når han kom. Men nå har han lagt seg ut noe enormt. ;)

Det finne med gummien er at den ikke fryser med det første, og kan brukes hele året, så fremt det ikke er snakk om store snømengder.

Og det er aldri snakk om de lange treningsøktene, for det blir tungt til de. Vi operer med max 25 min, begynner med kun 5 min. Da ser vi at stive hester mykes opp og bygger muskler. :)

• Like 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vi har utegangsstall med boks

Bildet er litt gammelt, vi har ikke lengre en gangvei fra vinterinnhegningen og til stallen, da vi har bygget et eget utegangsskur til hestene i selve innhegningen.

post-2-0-22350000-1344769570_thumb.jpg

De har iallefall et stort nok vinterbeite å stå på...

Og her er Majas boks

post-2-0-42711900-1344769575_thumb.jpg

Har ikke bilde av utstyrsplassen vår, men kan si det slik at vi har tatt over mer av låven enn det stalleier hadde sett for seg i utgangspunktet :P

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Herlig tråd :D Mange spennende idéer også. Likte spesielt godt den takløsninga over forhekken din, Eli, så den kommer jeg til å kopiere :P

Selv leier jeg en stall, så det er mao ingen å irritere seg over, hihi. Prøvde å ha Gandur på utleiestall eller hva det nå heter, men der trivdes jeg IKKE. Ble for mye dårlig kommunikasjon osv. Skal få tatt bilder av stallen jeg leier når hestene kommer hjem igjen. Akkurat nå tør jeg ikke nedi stallen, for det er så mange edderkopper der om sommeren :P Synes at jeg har fått til mange fikse løsninger der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teltet mitt har fungert helt supert hvertfall :)

Har gjerdet inni det så de ikke skulle presse på duken bare :)

Det var lurt, det skal jeg ta med meg. Har du bilde av hvordan du har gjerdet inn?

OTer litt, men hvor har du fått kjøpt drm hallen, og hva ligger den på i pris? Så kjekk ut :)

Husker dessverre ikke hvor vi kjøpte den, kjøpte den for et år siden, men vi betalte i allefall 25000 for den. Og den kom fra ganske langt sør i landet om jeg ikke husker helt feil.. SKal se om jeg ikke greier å finne en link til deg etter hvert :)

Herlig tråd :D Mange spennende idéer også. Likte spesielt godt den takløsninga over forhekken din, Eli, så den kommer jeg til å kopiere :P

Selv leier jeg en stall, så det er mao ingen å irritere seg over, hihi. Prøvde å ha Gandur på utleiestall eller hva det nå heter, men der trivdes jeg IKKE. Ble for mye dårlig kommunikasjon osv. Skal få tatt bilder av stallen jeg leier når hestene kommer hjem igjen. Akkurat nå tør jeg ikke nedi stallen, for det er så mange edderkopper der om sommeren :P Synes at jeg har fått til mange fikse løsninger der :)

Takløsninga var ganske kurrant ja, helt til Bluesen vokste seg så stor at han "tok borti" de småplankene som er ment som støtte og som stikker litt ut. Må gjøre noe med de i vinter :) Ellers har det fungert bra. Skråtaket gjør at snøen ikke blir så tung, og vi har ikke hatt problemer med at snøen ramler i hodet på noen av hestene. Tror det faller av litt jevnt og trutt egentlig, uten at det blir de helt store mengdene.

Utrolig mange flotte staller rundt om kring ja. Jeg ønsker meg en sånn ute-tjorings-plass av solid treverk, og gjerne ganske langt, så det går an å henge salt og sele o.l over. Tror det står på "terrorlista" for høsten. (Hehe, gubben kaller alt som har med hesteting og som må gjøres for terrorlista) :D

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har så og si samme telte, men satte det opp uten sidevegg ut mot hesta. Jeg betalte 5000 for det på netthandelen.no inkl frakt. Det har stått i 2 vintre nå og er veldig fin :) Eneste er at i andre enden er det vegg, og der har glidelåsen røket, så den er stripset/tapet igjen.

Endret av Inemor
  • Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har så og si samme telte, men satte det opp uten sidevegg ut mot hesta. Jeg betalte 5000 for det på netthandelen.no inkl frakt. Det har stått i 2 vintre nå og er veldig fin :) Eneste er at i andre enden er det vegg, og der har glidelåsen røket, så den er stripset/tapet igjen.

Aaah.. *riste vilt på hodet, riste vilt på hodet* Hyysj! Haha. FIkk litt VONDT av å høre at du kun har betalt 5000 for din.. IIihk!!

• Like 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Husker dessverre ikke hvor vi kjøpte den, kjøpte den for et år siden, men vi betalte i allefall 25000 for den. Og den kom fra ganske langt sør i landet om jeg ikke husker helt feil.. SKal se om jeg ikke greier å finne en link til deg etter hvert :)

:D

Ja takk gjerne :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Åh! Har du bilde av det?? Hørtes jo genialt ut :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er bilde lenger opp i tråden, på jordet ser du det grå teltet baki der. Rakk ikke rote meg til å ta bilde i dag, og reiser til Kiel i morgen, men fredag kan jeg få det til :) Der ser man og inngjerdingen min faktisk....stripset fast stående planker til reisverket og snekret tvers over disse

Endret av Inemor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det slik stallen din ser ut Ine. Den var riktig så flott.

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå